IP till hårdvara efter leverantörsbyte

Permalänk
Medlem

IP till hårdvara efter leverantörsbyte

Det är så att vår BRF har bytt leverantör av bredband. I vårt teknikrum (BRFens) så har vi (BRFen) sedan tidigare en router, den står kvar.

I ett annat rum så har vi(BRFen) en apparat som är uppkopplad genom en ethernet kabel. Problemet är att den har tappat anslutningen efter bytet av leverantören.

Kikade under inställningarna för denna apparat och kan tycka att jag inte behöver ändra något egentligen då vi använder samma router?

Någonting är iallafall fel, och leverantören har skickat en instruktion där de säger "ändra ip adressen" för att det skall funka. Jag kan bara se att det är en lokal adress. Hur ska jag veta vilken IP-adress som skall matas in under "address"?

Jag har en dator vid dator vid asus routern. Kan den hjälpa att kika på något direkt i routern?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Detta är något ni troligtvis måste ställa in i routern så ni lär behöva en dator och nån som kommer ihåg lösenordet eller sätta upp allt från början igen.
Du måste få veta vilken IP du ska sätta (om det är statisk) eller om du ska trycka i Automatic DHCP knappen. Det vet bara er nya ISP / leverantör. Dem måste förbereda och sätta upp från sin sida också och du ska matcha det dem har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du måste få veta vilken IP du ska sätta (om det är statisk) eller om du ska trycka i Automatic DHCP knappen. Det vet bara er nya ISP / leverantör. Dem måste förbereda och sätta upp från sin sida också och du ska matcha det dem har.

Detta är något ni troligtvis måste ställa in i routern så ni lär behöva en dator och nån som kommer ihåg lösenordet eller sätta upp allt från början igen.

Har tyvärr rätt begränsad kunskap. Men jag provade med Automatic DHCP knappen, då blev allt blankt och inget funkade.
Jag ser ju att det är en lokal IP adress som är inmatad under "address". Bilden visar den gamla adressen i denna "apparat".

Jag ska se om jag kan logga på ASUS routern och om jag kan se något där. För jag tänker att ISP:n borde väl inte veta någonting kring detta då det verkar vara något lokalt kopplat mot routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Har tyvärr rätt begränsad kunskap. Men jag provade med Automatic DHCP knappen, då blev allt blankt och inget funkade.
Jag ser ju att det är en lokal IP adress som är inmatad under "address". Bilden visar den gamla adressen i denna "apparat".

Jag ska se om jag kan logga på ASUS routern och om jag kan se något där. För jag tänker att ISP:n borde väl inte veta någonting kring detta då det verkar vara något lokalt kopplat mot routern?

Hmm ok, jag fattade nog fel. Så bilden är inte routerns gränssnitt utan "apparaten". Ställ isåfall in samma som det stod innan.

Ta sedan en dator och anslut till routern. Öppna webläsare och gå in på 192.168.1.1 och se om du kan logga in där. Standard username brukar vara admin. Lösenord beror på vad man satt tidigare men du kan alltid testa med "admin".
Lyckas du komma in är det under WAN-inställningar du vill in på och se vad det står.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hmm ok, jag fattade nog fel. Så bilden är inte routerns gränssnitt utan "apparaten". Ställ isåfall in samma som det stod innan.

Ta sedan en dator och anslut till routern. Öppna webläsare och gå in på 192.168.1.1 och se om du kan logga in där. Standard username brukar vara admin. Lösenord beror på vad man satt tidigare men du kan alltid testa med "admin".
Lyckas du komma in är det under WAN-inställningar du vill in på och se vad det står.

Sådär ja, nu var jag förbi "teknikrummet" och kikade.

Det första problemet var att jag inte kunde ansluta datorn till 192.168.1.1. Jag kopplade då nätverkskabeln direkt till routern och då gick det bra, jag fick även internetuppkoppling då.

Kunde sen se följande, woho.
Mac adressen på Ecobox verkar stämma med en av tre macadresser som stod på den fysiska enheten.

Kopplade tillbaka nätverkskabeln till Switchen och tyckte det var konstigt att jag inte hade uppkoppling.
FÖrsökte hitta någon powerknapp på switchen men fann ingen.

Såhär såg Switchen ut, från Gigamedia. En GGM FES1602 om det säger något.

1X är kopplad till routern
16X går till burken vi har i teknikrummet.

Alla kampor förutom Power LED verkar inte lysa vilket jag tycker är skumt. Testade att dra ur strömmen till Switchen och koppla på. Samma resultat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eftersom du kunde logga in i routern med kabel direkt till den, men inte till switchen så är det "den" som är problemet.
bilden visar ingen nätaktivitet heller. Kontrollera alla kablar till den först och sen den som går till routern.

Ni har inte bytt utrustning överhuvudtaget någonstans i hemmet?
Vad är 1X och 16X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eftersom du kunde logga in i routern med kabel direkt till den, men inte till switchen så är det "den" som är problemet.
bilden visar ingen nätaktivitet heller. Kontrollera alla kablar till den först och sen den som går till routern.

Ni har inte bytt utrustning överhuvudtaget någonstans i hemmet?
Vad är 1X och 16X?

Hej och tack för svar.

Den enda utrustningen som är utbytt vad jag vet är att de satt upp en ny mediaomvandlare där fibern går in innan router. Men det bör väl inte påverka switchen?

1X så syftar jag på port 1 (står 1X vid porten på switchen) och 16x är port 16.

Vad skulle ni säga att nästa steg är för att försöka få igång detta och verkligen utesluta switchen? eller går det redan nu att säga att det bara är att byta switch?

Permalänk
Medlem

Är det din switch?

Om inte kontakta BRF för det där är inget som är ditt eller leverantörens ansvar. Nu är det dock ytterst oklart vad du menar...

Är det BRFens egna anslutning för fastighetssystemen får ni väl ta in en konsult som reder ut allt, ni kan inte koppla in en switch med så många enheter direkt till en mediaomvandlare, är det kopplat till routerns LAN så behöver ni nog byta switch om det inte går att få liv i den.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det nått hempul med fuldelning av bredband för varför används en Asus router och varför har man tvingat in Google DNS i den manuella konfigureringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det din switch?

Om inte kontakta BRF för det där är inget som är ditt eller leverantörens ansvar. Nu är det dock ytterst oklart vad du menar...

Är det BRFens egna anslutning för fastighetssystemen får ni väl ta in en konsult som reder ut allt, ni kan inte koppla in en switch med så många enheter direkt till en mediaomvandlare, är det kopplat till routerns LAN så behöver ni nog byta switch om det inte går att få liv i den.

Detär inte min Switch, utan det är bostadsrättföreningens. Jag sitter med i styrelsen och försöker få allt att fungera efter leverantörsbytet.

Switchen är kopplad till en router som tidigare. Det enda som har skett är att vi bytt leverantör. Allt det interna borde funka vad jag tycker, de som däremot ansluter externt för att läsa av data är ett annat problem.

Vi får nog kika på att byta switch. Får kolla med byggherren om detta är något de satt in för då kan det eventuellt ingå i 5 års garantin.

Skrivet av mrqaffe:

Är det nått hempul med fuldelning av bredband för varför används en Asus router och varför har man tvingat in Google DNS i den manuella konfigureringen ?

Ingen fuldelning av något slag. BRFen har bytt operatör och efter det har fastighetstjänsterna lagt av. Vi har räknat med att vissa ska sluta fungera pga bytt IP-adress.

ASUS routern används nog för att det finns begränsat med publika IP adresser antar jag. Detta misstänker jag är uppsatt av byggherren vid bygget. Varför de som satt upp detta har använt sig av Googles DNS har jag ingen aning om varför.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Detär inte min Switch, utan det är bostadsrättföreningens. Jag sitter med i styrelsen och försöker få allt att fungera efter leverantörsbytet.

Switchen är kopplad till en router som tidigare. Det enda som har skett är att vi bytt leverantör. Allt det interna borde funka vad jag tycker, de som däremot ansluter externt för att läsa av data är ett annat problem.

Vi får nog kika på att byta switch. Får kolla med byggherren om detta är något de satt in för då kan det eventuellt ingå i 5 års garantin.

Ingen fuldelning av något slag. BRFen har bytt operatör och efter det har fastighetstjänsterna lagt av. Vi har räknat med att vissa ska sluta fungera pga bytt IP-adress.

ASUS routern används nog för att det finns begränsat med publika IP adresser antar jag. Detta misstänker jag är uppsatt av byggherren vid bygget. Varför de som satt upp detta har använt sig av Googles DNS har jag ingen aning om varför.

Finns det ingen som vet vad ni egentligen köpt för tjänst och varför man monterat in en konsumentrouter ? Tycker det verkar mycket underligt med en Asus router (vilken modell är det ?) i denna typ av installation och får ni bara en publik ip från tjänsteleverantören eller har ni den inte för att utföra NAT ?
Förstår inte heller riktigt vad byggherren har med detta att göra.
Hur har upphandlingen av den nya tjänsten gått till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det ingen som vet vad ni egentligen köpt för tjänst och varför man monterat in en konsumentrouter ? Tycker det verkar mycket underligt med en Asus router (vilken modell är det ?) i denna typ av installation och får ni bara en publik ip från tjänsteleverantören eller har ni den inte för att utföra NAT ?

Fastighetsägaren har ett eget bredbandsavtal och anslutning för fastighetens funktioner. Det är ingenting som har med lägenheterna att göra, så det ska väl redan finnas någon form av underhållsavtal eller någon de vänder sig till vid problem.

Routern och bredbandet är inte problemet om de får internet direktkopplad till denna, frågan är om routern ser grejerna i switchen.

På första bilden visas inställningar för någon enhet i lokala nätet, så den ska säkert inte ändras. Ska den kommas åt utifrån kan de behöva kolla WAN-ip på routern däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av Petterk:

Fastighetsägaren har ett eget bredbandsavtal och anslutning för fastighetens funktioner. Det är ingenting som har med lägenheterna att göra, så det ska väl redan finnas någon form av underhållsavtal eller någon de vänder sig till vid problem.

Routern och bredbandet är inte problemet om de får internet direktkopplad till denna, frågan är om routern ser grejerna i switchen.

På första bilden visas inställningar för någon enhet i lokala nätet, så den ska säkert inte ändras. Ska den kommas åt utifrån kan de behöva kolla WAN-ip på routern däremot.

Tycker Petterk har besvarat det mesta.

Kan försöka förklara mig kort.

Bor i en BRF, relativt nyproducerad. Sitter med i styrelsen där vi förhandlat fram ett nytt avtal med ny operatör då bättre service, hastighet och pris ingick i det avtalet.

Allt funkar bra för våra boenden. Vi har en fastighetstjänst också för att alla apparater skall kunna övervakas, övervakningskameror och sånt. Alla småapparater och sånt är kopplade till denna switch som ni ser. Switchen i sin tur är kopplad till ASUS routern. Routern är kopplad till den nya mediaomvandlaren från den nya operatören.

Routern funkar perfekt, får uppkoppling på vår burk i teknikrummet när jag kopplar den direkt mot routern. Burken har däremot varit kopplad mot switchen tidigare, och det är där felet är. När jag klickar på kör nätverksdiagnosik eller vad det heter på burken så står det att ingen ethernetkabel är ansluten när den är kopplad mot switchen.

Vår leverantör av bredbandet har har nog inget med detta att göra om det nu inte är de som råkat göra något med switchen.

ASUS routern och denna switch misstänker jag att byggherren satt på plats för att alla system skulle funka och vara uppkopplade innan vi kunde flytta in i kåken.

Sorry för att jag inte lämnat tydligare information tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

TS bör väl vara fastighetsägare då han skriver att det gäller en BRF ?
Det är hur som helst en underlig lösning, möjligen kan det kanske handla om felkonfade vlan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS bör väl vara fastighetsägare då han skriver att det gäller en BRF ?
Det är hur som helst en underlig lösning, möjligen kan det kanske handla om felkonfade vlan.

Det är föreningen som är fastighetsägare.

De som bor i en BRF är inte fastighetsägare, de har en andel i föreningen eller är vanliga hyresgäster.

Switchen har inga VLAN då det bara är en dum omanegerbar.

Gör en strömreset på switchen och vaknar inte portarna är det dags att ersätta den.

Oavsett om TS sitter i styrelsen eller inte så har de säkert fastighetsskötare och driftsavtal som hanterar frågor som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är föreningen som är fastighetsägare.

De som bor i en BRF är inte fastighetsägare, de har en andel i föreningen eller är vanliga hyresgäster.

Switchen har inga VLAN då det bara är en dum omanegerbar.

Gör en strömreset på switchen och vaknar inte portarna är det dags att ersätta den.

Oavsett om TS sitter i styrelsen eller inte så har de säkert fastighetsskötare och driftsavtal som hanterar frågor som denna.

VI har faktiskt precis bytt fastighetsskötare. Nästan glömt bort de.
Börjar med en omstart av switchen, funkar det inte så låter jag de (fastighetsskötaren) titta på detta.

Permalänk
Medlem

Provade att starta om igen. Provade även att byta nätverkskabel mellan router och switch. Testade runt med lite andra portar på switchen och även på routern för att utesluta sådana problem. Fortfarande inget som ser bättre ut.

Blir nog att kontakta fastighetsskötaren. Tack för all hjälp.