Permalänk
Medlem

Ingen uppkoppling utan VPN

Har sökt på forumet och även googlat och hittar inget svar som löser mitt problem, så jag tänker att expertisen här säkerligen har en bra förklaring

Bakgrund: Vi har en delad internetuppkoppling i flerfamiljshuset som jag bor i, linan utifrån går in till hyresvärden och sedan delar han den till oss via någon form av router. Vet tyvärr inte så mycket mer om upplägget då det är en relativt ny lösning i ett temporärt boende. Tror det är en uppkoppling från Telenor och jag får vanligtvis nära 100 mbit både upp och ner när jag kollar med bredbandskollen. Jag kör själv med en asus at-ac86u med Merlin mukvara med både wifi- och ethernetanslutna enheter av alla de slag.

Problem: För knappt ett dygn sedan så tog farten slut, det gick knappt att ladda en vanlig webbsida, men det gick (oftast). I morse var det värre och idag har inget funkat i princip (allt det vanliga, streaming, surf, konsol etc). Jag har givetvis startat om vår router ca 10 ggr. Tänkte i morse att det var något temporärt så lät det vara men det var samma i kväll. Bad hyresvärden starta om router/modem (vet inte hur deras setup är), men de var bortresta (de är inte tekniskt lagda så tror inte de har gjort några ändringar). Kändes lite som ett DNS-fel så bytte från auto i routern till att testa Googles och Cloudflares DNS-servrar, det hjälpte inte. Av en slump märker jag att jag har full fart på en ipad, som har nordvpn påslaget. Testar att slå på nordvpn på windows 10-pc, samsungtelefon och flera ipads, då funkar uppkopplingen för de enheterna också. Så fort jag slår av vpn på en enhet så har den i princip ingen uppkoppling (någon uppkoppling har den ju för att kunna ansluta till VPN).

Har kollat på forum efter lösningar, men alla utgår från att det är en enhet som strular, inte att det strular för alla enheter i nätverket. Tyvärr har jag ingen granne eller hyresvärd hemma som jag kan fråga om de har samma problem. Såg någon tråd här på forumet där man hade problem att ansluta till specifika webbplatser och diskuterade att IP:t blivit svartlistat, men jag kan inte se varför det skulle skett i det här fallet (baserat på mina antagande om hyrsvärd + granne).

Alla idéer, frågor, tankar (förutom en juridisk diskussion om delad lina, det är ett annat ämne som vi kan lämna där hän just nu tänker jag) är varmt välkomna!

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ISPen som ni använder er av just då har problem med vissa noder. När du sedan ansluter med en VPN så går dina datapaket andra vägar en vad din ISP har och på så sätt kan du få bättre ping-tider samt hastighet. Dock brukar det vara temporärt, men kolla med din ISP först.

Det ska mycket till att få en IP-adress svartlistad. Men vet man vad man håller på med så går det att få det svartlistat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Kan vara så att ISPen som ni använder er av just då har problem med vissa noder. När du sedan ansluter med en VPN så går dina datapaket andra vägar en vad din ISP har och på så sätt kan du få bättre ping-tider samt hastighet. Dock brukar det vara temporärt, men kolla med din ISP först.

Det ska mycket till att få en IP-adress svartlistad. Men vet man vad man håller på med så går det att få det svartlistat.

Tyvärr äger inte jag relationen med ISP och min hyresvärd är inte hemma så är lite "on my own" för tillfället. Men blir det inte bättre så får jag invänta att de kommer tillbaka och så får jag köra med vpn så länge.