Permalänk
Medlem

Ta bort URL-förkortare

Hej, jag får hela tiden förkortade länkar när jag kopierar en länk och klistrar in den, jag vill inte ha det utan vill ha HELA url-adressen. Har inte installerat nån url-förkortare vad jag vet. Hur tar jag bort/avvaktiverar detta? 🤷‍♀️

Mvh Camilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Hej, jag får hela tiden förkortade länkar när jag kopierar en länk och klistrar in den, jag vill inte ha det utan vill ha HELA url-adressen. Har inte installerat nån url-förkortare vad jag vet. Hur tar jag bort/avvaktiverar detta? 🤷‍♀️

Mvh Camilla

Vad är det för webbläsare detta handlar om? Eller händer det även utanför webbläsaren?
Jag tycker ändå detta som låter som något hyss som introducerats av någon form av tillägg...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I vilken miljö? Windows 10? Vilka program är det du klipper och klistrar från/till?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så får du specificera i vilket program det sker och vad du gör.

Senaste året har Chrome experimenterat med att dölja adresser om det är problemet. Då kan du högerklicka på adressfältet och välja "Visa alltid hela webbadresser".

Permalänk
Medlem

Kan du ge exempel på en länk du får? Det torde hjälpa att identifiera vad det är som orsakar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det är Window 10 och Microsoft Edge. Det händer bara när jag kopierar och klistar in en länk någon annanstans.
Kan inte ge exempel eftersom det är jobblänkar men det blir ordentligt avkortade, det är inget som arbetsplatsen har lagt in, mina kollegor har inte såna länkar och förstår inte trots att jag jobbar på en IT-avd 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Det är Window 10 och Microsoft Edge. Det händer bara när jag kopierar och klistar in en länk någon annanstans.
Kan inte ge exempel eftersom det är jobblänkar men det blir ordentligt avkortade, det är inget som arbetsplatsen har lagt in, mina kollegor har inte såna länkar och förstår inte trots att jag jobbar på en IT-avd 😁

Du kan inte bara ta en icke-jobbrelaterad länk som exempel då?

Spontant skulle jag gissa på att du har ett webbläsartillägg som gör det där. Eller ännu roligare; ett Windows-program. Med lite otur kanske förkortartjänsten räknar med att tjäna pengar på besöken du skapar och helt enkelt inte vill bli funnen på din dator. Om det bara händer när du kopierar från en särskild applikation kan det komma därifrån. Blir det till exempel samma om du kopierar en länk från Notepad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Den borde ju korta ner alla länkar då, så du borde kunna göra det på valfri webbsite och ge oss ett exempel.

Det är inte så att det är programmet du klistrar in i som kortar ner det genom att skapa en länk?

Ser URL rätt ut när du klistrar in det i Notepad så är det programmet du klistrar in det i som orsakar problemet.

Som standard skapas inga korta URL direkt från webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Nej det blev inte förkortat från Notepad. Länkarna ser ut så här t.ex:

Sagahemmet, IT-avdelningen (office365.com)

Det blir inte en förkortad länk uppe i adressfältet så det går inte att välja "visa hela url", den blir bara förkortad när jag klistrar in den.

Mvh Camilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Det blir inte en förkortad länk uppe i adressfältet så det går inte att välja "visa hela url", den blir bara förkortad när jag klistrar in den.

Mvh Camilla

Låter som att det kan vara det här?
https://www.theverge.com/21591476/edge-chromium-browser-copy-...

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Mvh Camilla

är det detta du menar?
https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/improved-copy-and-paste-of-urls-in-microsoft-edge-d3bd3956-603a-0033-1fbc-9588a30645b4

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Mvh Camilla

Skrivet av twonkey:

Tack!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Tack så mycket! Där satt den! 😊