Kompatibilitet ARC/eARC

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet ARC/eARC

Hejsan!
Har sökt lite i forumet och webben men lyckas inte hitta något tillfredsställande svar på min fråga.

Jag har en TV med ARC och skulle gärna vilja köpa till någon slags receiver/soundbar. Tittar huvudsakligen på Sonos ARC. Denna soundbar har stöd för eARC.

Kommer det gå att koppla samman dessa över huvud taget?

Fattar att det är annorlunda bitrate mellan de olika standards och skulle kunna leva med att det inte fungerar fullt ut tills jag skaffar en tv med eARC.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har enheten stöd för eARC så brukar "vanlig" ARC också stödjas, vilket sonos arc också gör.

Det du tappar med vanlig ARC är ju Atmos och DTS:X

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har enheten stöd för eARC så brukar "vanlig" ARC också stödjas, vilket sonos arc också gör.

Toppen! Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manarky:

Hejsan!
Har sökt lite i forumet och webben men lyckas inte hitta något tillfredsställande svar på min fråga.

Jag har en TV med ARC och skulle gärna vilja köpa till någon slags receiver/soundbar. Tittar huvudsakligen på Sonos ARC. Denna soundbar har stöd för eARC.

Kommer det gå att koppla samman dessa över huvud taget?

Fattar att det är annorlunda bitrate mellan de olika standards och skulle kunna leva med att det inte fungerar fullt ut tills jag skaffar en tv med eARC.

Kolla mitt inlägg som jag skrev i går i denna tråden om just skilnaden mellan arc och e-arc

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643228-hur-koppla-in-...

Men kort svar: Ja det kommer att fungera. Se dock till att du kollar i tv menyn så att den skickar ljudet i bitström (om den kan) och inte pcm. Kommer bli lite bättre ljud då men båda kommer att ge ljud oavett.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Skrivet av Manarky:

Toppen! Tack för svaret!

Nja stämmer inte riktigt för Atmos. Det fins två ljudformat med atmos, DD+ med atmos och Dolby true hd med atmos.
Har tvin stöd för de första ljudformatet så fungerar det över vanliga arc. Det andra går inte utan kräver då e-arc.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.