Postnord - Brevlåda eller utkörning till företag?

Permalänk
Medlem

Postnord - Brevlåda eller utkörning till företag?

Hej!

Ska skicka iväg en telefon som har gått sönder på lagning och behöver därför beställa frakt. Det finns två alternativ som jag ser det.

- Postnord Lätt med "Spårbar försändelse till mottagarens brevlåda. Levereras till ombud om försändelsen inte får plats i brevlådan." Kostar 51 kr.

- Postnord Medium med "Utkörning till företag". Kostar 205 kr.

Är det någon skillnad på dessa förutom maximal vikt och storlek?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Med "utkörning till företag" ska försändelsen alltid skickas till företaget. Med "Postnord Lätt" kan försändelsen ibland skickas till företagets postombud. Företaget kan köpa till en tjänst så att allt som normalt skulle gå till ett ombud går direkt till företaget, men som avsändare kan du inte veta om företaget har köpt den tjänsten eller ej. Om det går till ombudet är det stor risk att företaget inte hämtar ut försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Med "utkörning till företag" ska försändelsen alltid skickas till företaget. Med "Postnord Lätt" kan försändelsen ibland skickas till företagets postombud. Företaget kan köpa till en tjänst så att allt som normalt skulle gå till ett ombud går direkt till företaget, men som avsändare kan du inte veta om företaget har köpt den tjänsten eller ej. Om det går till ombudet är det stor risk att företaget inte hämtar ut försändelsen.

Jag som sändare kan ju välja mellan "Postombud" och "Brevlåda" när jag köper "Postnord Lätt". Väljer man brevlåda borde den ta sig direkt till företaget eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida gäller det en reklamation eller köper du en reparationstjänst? I det förstnämnda fallet bör företaget du reklamerat till förse dig med en fraktsedel, i det sistnämnda bör du fått tydliga instruktioner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Cenorida gäller det en reklamation eller köper du en reparationstjänst? I det förstnämnda fallet bör företaget du reklamerat till förse dig med en fraktsedel, i det sistnämnda bör du fått tydliga instruktioner.

Det rör sig om en reperationstjänst och det enda jag har fått veta är att de inte har möjlighet att hämta upp paket hos ombud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag som sändare kan ju välja mellan "Postombud" och "Brevlåda" när jag köper "Postnord Lätt". Väljer man brevlåda borde den ta sig direkt till företaget eller?

Jag är rätt så övertygad om att du inte kan skicka till deras "brevlåda". Som du själv skriver står det "levereras till ombud om försändelsen inte får plats i brevlådan". Så mellan dessa tjänster gör de en tydlig distinktion mellan att "köra ut till företaget" och "leverera till brevlådan". Så att förutsätta att "leverera till brevlådan" blir samma sak som "köra ut till företaget" låter lite väl naivt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag som sändare kan ju välja mellan "Postombud" och "Brevlåda" när jag köper "Postnord Lätt". Väljer man brevlåda borde den ta sig direkt till företaget eller?

Nej. Köp tjänsten som kör ut det till företaget. Det är ofta krångligt för de anställda att hämta ut post åt företagets vägnar, så risken är att de skiter i det. På en tidigare arbetsplats tog det veckor att få rätt fullmakt för att hämta ut post på ett ombud, så jag har full förståelse för att man inte vill hämta ut något hos ett ombud i arbetet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Jag som sändare kan ju välja mellan "Postombud" och "Brevlåda" när jag köper "Postnord Lätt". Väljer man brevlåda borde den ta sig direkt till företaget eller?

Om du väljer "ombud" tolkar jag det som att det alltid går till ett ombud. Om du väljer "brevlåda" tolkar jag det som att det går till mottagarens brevlåda om det får plats där och till ombudet om det inte får plats där. Om det rör sig om ett företag kan brevlådan vara en hel lastkaj (och då får allt rum i brevlådan), men det kan också vara en vanlig brevlåda där det inte får rum så mycket. Du kan alltså inte lita på att det går direkt till företaget.

Skrivet av Phod:

Nej. Köp tjänsten som kör ut det till företaget. Det är ofta krångligt för de anställda att hämta ut post åt företagets vägnar, så risken är att de skiter i det. På en tidigare arbetsplats tog det veckor att få rätt fullmakt för att hämta ut post på ett ombud, så jag har full förståelse för att man inte vill hämta ut något hos ett ombud i arbetet.

Om det går till ett ombud och leveranssättet kräver att någon legitimerar sig, måste behörig firmatecknare gå till ombudet och visa upp sin legitimation och företagets registreringsbevis. Vilka som är behöriga firmatecknare framgår av registreringsbeviset. Det vanliga är att det är vd och styrelseordförande, ibland även övriga styrelseledamöter. Behörig firmatecknare kan också ordna med en fullmakt till någon annan som har med sig registreringsbevis, sin legitimation och (förmodar jag) behörig firmatecknares legitimation. Om det är ett stort företag med många kontor där behörig firmatecknare sitter på Stockholmskontoret medan försändelsen är adresserad till Göteborgskontoret är det komplicerat att få ut försändelsen. Om det är ett litet familjeföretag med endast familjemedlemmar som anställda är det förmodligen lättare.

Om man använder Skicka Lätt till brevlåda och det går till ombud, borde det inte krävas någon legitimation utan det borde räcka med att vem som helst på företaget går till ombudet med kolli-id och hämtar ut paketet. Företaget kanske dock fortfarande tycker att det är för jobbigt att göra så.

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd men det har ju med posten att göra.
Numera är det post varannan dag. Inte lätt att hålla ordning på postutdelningen. Sällan man får post numera så när man tittar i brevlådan är den för det mesta tom. Jag önskar man hade något signalsystem så jag kunde se inifrån om det finns något att hämta. Kanske liknande angeldon som signalerar om det är napp. Har funderat men kommer inte på något bra. Om någon löser problemet kanske fler än jag skulle slippa kolla tom brevlåda. Nackdelen kan ju vara att ev. tjuvar också får veta var det är lönt att kolla. Kanske elektronik från trådlös ringklocka kunde användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Kanske fel tråd men det har ju med posten att göra.
Numera är det post varannan dag. Inte lätt att hålla ordning på postutdelningen. Sällan man får post numera så när man tittar i brevlådan är den för det mesta tom. Jag önskar man hade något signalsystem så jag kunde se inifrån om det finns något att hämta. Kanske liknande angeldon som signalerar om det är napp. Har funderat men kommer inte på något bra. Om någon löser problemet kanske fler än jag skulle slippa kolla tom brevlåda. Nackdelen kan ju vara att ev. tjuvar också får veta var det är lönt att kolla. Kanske elektronik från trådlös ringklocka kunde användas?

Behövs väl bara något som reagerar på vikt och skickar någon form av signal efter det... Viktplatta som slutet en krets som skickar på hesa Fredrik kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tror mera på nån mekanism som känner när man lyfter på locket. Sedan skickar en fjäder eller vikt upp en flagga. Gäller bara att hitta en enkel lösning. Det borde vara fler än jag som går och tittar i en tom brevlåda. Så en bra lösning borde gå att sälja.