Grafikkortsförsäljningen går som tåget – ökar med 13,4 procent på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter som de spelen är dåligt optimerade. testade path of exile nu och märkte inga grova drops med min lvl 56 summoner tant som låg kvar efter alla år. hade 18 minions och gick runt och dödade lite random på 2 platser i act 2.
Allt på max inställt och alla inställningar för att förbättra performance slog jag av. vet inte fpsen men över 60 helt klart.

Ja tittar man på sånt spelande går det bra men det motsvarar inte verkligheten. Du pratar om hur man spelar 3 timmar efter ny liga börjat, inte hur endgame mapping där man spenderar 99% av tiden är.

Här har du hur det såg ut på en 2500k och vi körde inte bästa kartorna pga min dator så det fanns mycket mer att lägga på.

Här är ett klipp som är ganska motsvarande (deli saknas men Ultimatum la till mycket mobs och loot). Ny dator fast samma gpu, nu är gpu flaskhalsen oftast men för minimum fps är det fortfarande cpu som det brister på.

Nu i senaste patchen fick vi en inställning som gör att man inte renderar loot på marken som är dold vilket i många fall dubblerar fpsen man har (men det kom för fem veckor sen och har tyvärr stora buggar fortfarande).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag tror att det finns goda skäl att anta att mining är den främst orsaken till de nuvarande prisnivåerna. Om man lägger en stor mängd nya kunder (som inte är priskänsliga) till en redan överhettad marknad är resultatet ganska förutsägbart. Sedan känns det kanske också som att den här prisutvecklingen har fått en del att se grafikkort som en investering och förväntar sig att kunna få tillbaka en stor del av inköpspriset vid försäljning. Detta har troligtvis också en inverkan på betalningsviljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har Steam missat alla AMD 6x00 grafikkortsägare igen i sin Survey för Augusti, medans både 3070ti och 3080 ti dykt upp.

Så lite kul att man väljer ett AMD kort som bild till denna artikel

Det vore intressant att se mer absoluta siffror men vet att det alltid är avskytt i PR-sammanhang. Undrar vad lägsta gränsen är för hur många kort som måste fångas av survey för att synas. Jag har alltid varit lite tveksam till survey då jag haft steam längre än jag kan minnas och byggt många datorer under den tiden, ofta haft det installerat på ett antal olika devices men aldrig fått förfrågan om att delta i survey- fick en förfrågan nyligen efter för första gången, så mitt 6800XT är med iallafall

Skrivet av UndaC:

Jag förstod aldrig var 2 miljoner i december kommer från till att börja med, annat än att han skriver att det påstås ha varit så många. Det här dvs:
"In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers."

Den post han svarar på och dess tre länkar innehåller ingen sådan information vad jag kan se. Så då faller ju alla efterföljande uträkningar på något sätt, hur korrekta siffror de än innehåller i övrigt.

Han på reddit gör många obefogande antaganden och anklagar folk som argumenterar för att gaslighta honom då "alla vet" att alla kort har gått till miners och han är trött på att folk låtsas som att det inte är fallet osv. Han säger dock att han fick bra betyg i statistik och vet att de metoder han använt för att analysera datan är korrekta... Så var redo att dra fram statistik-betygen om du ifrågaställa honom, minst ett A+ för att få diskutera annars vinner han automatiskt

Skrivet av RPGWiZaRD:

Samtidigt kan jag tycka det är absurt att ha den inställningen att alla gamers borde minea för att få sitt grafikkortsinvestering värt pengarna speciellt då vi lever i en värld där trycket på att minska vårt klimattryck ökar ständigt och miningen sätter ju ytterligare tryck på eldistributionen förutom den redan ständigt ökande mängd elbilar som tas i bruk och all dess laddning. Blir nog ganska mycket extra elförbrukning globalt sett om alla gamers plötsligt börjar minea 24/7, något som säkert inte regeringarna har räknat med heller så vi får väl börja bygga lite extra kärnkraftverk (betyder kolkraftverk i länder som Kina). Tänker speciellt på länder som Kina speciellt där det åtminstone har förekommit och förekommer fortfarande väldigt stora mining fabriker även om Kina nu fått börja ta i med hårdhandskarna då vissa anläggningar börjar dra såpass mycket el. Sen leder det till förstås att elpriserna stiger så lider även andra för det i slutändan ekonomiskt sett.

Ja det är nog säkert bra tid vi lever i från en kapitalists världsyn (så länge jag kan tjäna en extra slant, orka bry sig liksom!?)

Oh ja, och medan jag själv gör det så skulle jag inte rekommendera det för andra om de inte känner ett sug eller intresse för att göra det. Jag tror du överskattar mängden el som skulle kunna tänkas dras av miners lite dock- under denna sommar har jag och tjejen haft en ismaskin på dygnet runt, vi har haft varsinn golvfläkt på vid våra skrivbord under hela dagarna- dessa saker tillsammans drar ca 200W, vilket är mer än ett minande kort kommer dra i genomsnitt. På nätterna har vi haft AC igång i sovrummet som dragit någonstans 600-1000W. Det finns gott om hushåll som har biffigare AC för större uttrymmen än så, och det lär inte bli färre med tanke på hur varma de senaste somrarna varit- min flickvän är från brasilien och tycker att värmen här är mycket jobbigare på sommaren just för att det inte är standard med AC överallt här.

Elbils-laddning i sig är en helt annan femma och kommer behöva tänkas till över- där pratar vi för hemma laddar 3.6kW om man "bara" kör vanlig 230v16A vilket då skulle motsvara ca 27 st 3060Ti som minar ETH. För att inte tala om snabbladdning- körde en Kia e-Niro ett tag och snabbladdade på Circle K vars laddare "bara" klarade av 45KW om jag minns rätt...

Och visst, peak-draw är inte samma som massiv distribuerad 24/7 draw men det är ju inte heller stora odds att alla som äger en GPU kommer börja mina, eller ens alla på Swec.

Skrivet av BergEr:

Ja tittar man på sånt spelande går det bra men det motsvarar inte verkligheten. Du pratar om hur man spelar 3 timmar efter ny liga börjat, inte hur endgame mapping där man spenderar 99% av tiden är.

...

Nu i senaste patchen fick vi en inställning som gör att man inte renderar loot på marken som är dold vilket i många fall dubblerar fpsen man har (men det kom för fem veckor sen och har tyvärr stora buggar fortfarande).

Det faktum att de gjorde så mycket skillnad med en resonligt uttänkt patch antyder ju dock att de ursprungligen optimerat mer för det spelande som "motsvarar inte verkligheten" än den typen spelande som du är inne på, och det är ju då inte en begränsning i hårdvaran i sig utan i hur den används.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det vore intressant att se mer absoluta siffror men vet att det alltid är avskytt i PR-sammanhang. Undrar vad lägsta gränsen är för hur många kort som måste fångas av survey för att synas. Jag har alltid varit lite tveksam till survey då jag haft steam längre än jag kan minnas och byggt många datorer under den tiden, ofta haft det installerat på ett antal olika devices men aldrig fått förfrågan om att delta i survey- fick en förfrågan nyligen efter för första gången, så mitt 6800XT är med iallafall

Tydligen enligt en annan användare i tråden, så rapporteras dessa kort inte under tex Radeon 6800XT, så den kanske till och med är med på listan

edit: steam verkar ha fixat siffrorna!. För nu kan man se alla Radeon kort.

6600xt - ej med
6700xt - 0.13%
6800 - 0.08%
6800xt - 0.20%
6900xt - 0.16%

att jämföra med Nvidia

3060 - 1.02%
3060ti - 0.53%
3070 - 3.10%
3080 - 1.62%
3090 - 0.37%

Ser fortfarande inte sådär jättebra ut med AMD-korten

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tydligen enligt en annan användare i tråden, så rapporteras dessa kort inte under tex Radeon 6800XT, så den kanske till och med är med på listan

Såg nu att om man går in under "directx" sektionen så fanns fler kort med:

https://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/

Mycket huvudkliare där dock- finns med alla möjliga udda kort med på listan, och till exempel radeon VII som såldes väldigt tillfälligt finns med, men Vega 64 existerar inte alls, och Vega 56 finns enbart i "pro" versionen vilket jag antar betyder Mac.

Visst att Vega-korten inte var de mest populära och kanske många sålts till miners, men att de ska vara mindre vanliga bland dagens steam users än till och med gamla ATI-kort? Känns fishy.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det faktum att de gjorde så mycket skillnad med en resonligt uttänkt patch antyder ju dock att de ursprungligen optimerat mer för det spelande som "motsvarar inte verkligheten" än den typen spelande som du är inne på, och det är ju då inte en begränsning i hårdvaran i sig utan i hur den används.

I många år har vi haft .dll fixar som tar bort alla items från marken, såklart emot ToS och kan leda till ban. Så skaparna av spelet visste ju vad som behövde göras, vi spelare har påpekat det i många år

Nja de har optimerat för att hantera enorma mängder mobs och spells bra (vilket det gör för det mesta genom att dölja animationer när det blir mycket). Hela spelet går ut på att droppa massa loot, varje patch lägger till fler sätt och det blir mer och mer loot på marken. På ett givet område kan det ligga 1000 items som alla renderas med kompletta skuggor, 3d models och shaders vilket blir en enorm mängd drawcalls

Det jag visade är helt normalt spelande när man är i maps (endgame, där kampanjen tar slut och spelet verkligen börjar). Majoriteten som kommer till maps spelar något som motsvarar klippen där.

Exemplet förra personen drog är när man spelar i kampanjen, det är som en tutorial typ. Då håller man fortfarande på att lära sig alla system så man inte blir helt förvirrad när du stöter på alla system i en map.

Såklart man kan säga att det är fel på koden, men vi som spelare kan inte påverka den utan att riskera bli avstängda. Det lämnar ju sakerna vi kan påverka, hårdvaran.
Men det tog närmare sex år av klagomål om fps drops skapat av items på marken innan vi fick en fix från deras sida.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Om det är den här artikeln det handlar om så ska det noteras att det handlar om första kvartalet 2021 när priserna fortfarande var sådana att du kunde få tag i ett 3070 för lite över 6000kr.

Den citerade källan kör också på antagandet att en sänkt attach rate mer eller mindre direkt kan antas vara miners, medan du har ett enormt kliv i prestanda mellan två generationer av grafikkort, som kommer efter Turing som var ett patetiskt kliv i prestanda/pris gentemot pascal.

Då inget sådant enormt kliv har skett för processorer och ram (iallafall inte som är särskilt relevant till gamers) så är det ett väldigt resonabelt antagande att många var intresserade att äntligen köpa ny GPU när det faktiskt finns mer prestanda bpå bordet, men inte lika intresserade att uppgradera resten av burken när det inte kommer ge i närheten av samma prestanda-ökning.

Artikeln nämner även scalpers som ett problem, och även om man är vänlig och exkluderar alla "Oj råkade beställa ett 3070 jag inte behövde och nu när priserna är som de är så vore det ju dumt att inte sälja det här på swec...." från den gruppen och bara kollar tradera, blocket osv så kan man nå ett till resonligt antagande: att scalping har ökat rätt rejält och att de mest åtråvärda korten passerar genom ytterligare en mellanhand innan de når användaren.

Som jag nämner i min post lite längre upp så är det rätt lätt att se hur mycket hashrate som finns i kryptovalutor. Om man antar att mina siffror är lite biased mot nyare generationer och det i själva verket är många äldre 1060 och 380 osv ute, samt man antar att jag är lite för snabb att avfärda de "mindre" PoW valutor som finns, alltså tar drar bias hela vägen åt andra hållet, så tror jag ändå att du inte kommer se något över säg 30-35 miljoner kort i mining totalt idag, och då med förstående att för att den siffran ska vara vettig så måste en stor andel av dem vara äldre Polaris/Pascal osv.

Jon Peddies research lämnar tyvärr en hel del öppet för tolkning, och jag är inte sugen att betala $2,750 för att få tillgång till exakta siffror och faktisk data.

Tack för länken, lite svår att hitta, jag mindes fel de nämner ju att andelen ökade strax efteråt.
Läst din post om hashrate, resonemanget känns logiskt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är exakt så här kapatalism ska fungera, förstår inte hur man kan vara arg på människor eller för den delen företagen som just existerar och strävar efter att ta människors pengar för att växa. Det är systemet man ska klaga på så fall.
Vissa främjas av kapatalism och många gör det inte alls.

Sen vad företag skapar för image om sig själva och påstå att de skulle bry sig om något annat är ju bara 9/10 trams, speciellt i denna bransch.
Företagen kommer låtsas bry sig om dig om de ser att du skapar ett värde i deras ekonomi på ett eller annat sätt.

Vinst gör dom säkert redan när GPUn kostar 10k. Det är en sak att göra vinst så man kan utveckla nya twkniker och en sak att kunna dela ut multum i överskott till aktieägare och se till så chefen kan bygga sin 3e lyxvilla. Mycket vill alltid ha mer tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är spännande tider alltså. Hur lång tid ska passera innan vi vant oss i den grad att vi på bred front accepterar de högre priserna?
Frågan är smaskig hehe.

Samtidigt kan det gröpa ur marknaden för både speltillverkare, spelutgivare och även övriga hårdvarumarknaden som annars kunnat sälja delar till billigare speldatorer. Äv
en om väldigt många har råd - så är det också väldigt många som på riktigt inte har råd globalt sett. Det här kan både få folk att tappa intresset, och även att välja konsoler istället.

Ja det kan verkligen få tråkiga konsekvenser på sikt.

Hoppas de bygger på gränsen till för många fabriker

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja tittar man på sånt spelande går det bra men det motsvarar inte verkligheten. Du pratar om hur man spelar 3 timmar efter ny liga börjat, inte hur endgame mapping där man spenderar 99% av tiden är.

Här har du hur det såg ut på en 2500k och vi körde inte bästa kartorna pga min dator så det fanns mycket mer att lägga på.

https://www.youtube.com/watch?v=xVzlH9RKXvQ

Här är ett klipp som är ganska motsvarande (deli saknas men Ultimatum la till mycket mobs och loot). Ny dator fast samma gpu, nu är gpu flaskhalsen oftast men för minimum fps är det fortfarande cpu som det brister på.

https://www.youtube.com/watch?v=cgN6_WuuNP0

Nu i senaste patchen fick vi en inställning som gör att man inte renderar loot på marken som är dold vilket i många fall dubblerar fpsen man har (men det kom för fem veckor sen och har tyvärr stora buggar fortfarande).

Känns som de delarna är väldigt dåligt optimerade och denna "lösning" är en nödlösning tills en bättre finns tillgänglig?

Få se hur d2r klarar sig. testade gamla d2 nu och lyckades klämma upp emot 150 st minions utan att den gamla motorn verkade bry sig. men där är fpsen o andra sidan låst till 24.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som de delarna är väldigt dåligt optimerade och denna "lösning" är en nödlösning tills en bättre finns tillgänglig?

Få se hur d2r klarar sig. testade gamla d2 nu och lyckades klämma upp emot 150 st minions utan att den gamla motorn verkade bry sig. men där är fpsen o andra sidan låst till 24.

De har jobbat på loot 2.0 som ska minska mängden loot i spelet med typ 90%, på en timme speltid kan man lätt skapa 1miljon items varav 990k är skräp och man inte ens ser finns. Spelet använder ju redan 16 kärnor vilket väldigt få ARPGs gör. Nästan alla spel på marknaden har ju löst samma problem genom att begränsa mängden mobs, spelare, items osv. PoE är mer eller mindre fritt och man kan göra sånt här

Diablo3 hade så man kunde få nog med mobs på skärmen så att UIt försvann

D2r lär inte ha problem om man inte klantat sig brutalt, blir aldrig mycket mobs, loot eller spells i det spelet. Så kräver ju att de totalt fuckat upp koden om det ska lagga i det spelet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

De har jobbat på loot 2.0 som ska minska mängden loot i spelet med typ 90%, på en timme speltid kan man lätt skapa 1miljon items varav 990k är skräp och man inte ens ser finns. Spelet använder ju redan 16 kärnor vilket väldigt få ARPGs gör. Nästan alla spel på marknaden har ju löst samma problem genom att begränsa mängden mobs, spelare, items osv. PoE är mer eller mindre fritt och man kan göra sånt här https://www.youtube.com/watch?v=ccfO1FU428c

Diablo3 hade så man kunde få nog med mobs på skärmen så att UIt försvann https://i.imgur.com/JA8HCIE.jpg

D2r lär inte ha problem om man inte klantat sig brutalt, blir aldrig mycket mobs, loot eller spells i det spelet. Så kräver ju att de totalt fuckat upp koden om det ska lagga i det spelet.

Har faktiskt sett dessa items som man inte kan plocka upp eller göra något med, VARFÖR är dom ens med?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har faktiskt sett dessa items som man inte kan plocka upp eller göra något med, VARFÖR är dom ens med?

Vad för något? Beskriv bättre, gärna med en bild

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad för något? Beskriv bättre, gärna med en bild

Din bild säger allt, men varför är dessa med som man inte kan göra något med? för att det ska se finare ut?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Din bild säger allt, men varför är dessa med som man inte kan göra något med? för att det ska se finare ut?

Pratar du om diablo3 bilden där UIt buggar ur?

Det är ju för att spelare lyckades få mer mobs på en skärm än Blizzard hade räknat med, dålig kod

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.