Efterfrågar klonkopia av OEM-partition för ASUS ZenBook UX480F (el. UX450FDX)

Permalänk
Medlem

Efterfrågar klonkopia av OEM-partition för ASUS ZenBook UX480F (el. UX450FDX)

Köpts en ASUS ZenBook Pro 14 UX480F, och i min fröjd ominstallerade jag datorn för att få den Windows-version jag önskar, vilket enligt min rutin innefattade att radera alla ursprungliga partitioner. Denna modell har en ScreenPad, vilket är en skärm som trackpad med diverse praktiska funktioner. Hann testa den innan ominstallation och den var ganska trevlig.

Efter ominstallationen visade det sig att ASUS har valt att inte paketera allt som krävs för att använda denna nymodighet på det sätt en människa som inte är från vettet kan tänka sig. Istället för att göra alla drivrutiner och programvaror tillgängliga från ASUS supportwebbsida har de lagt vissa programvaror på Microsoft Store, med krav för att ladda hem att man har en dator installerad via ASUS OEM-partition RECOVERY som bevisar att man har nytta av programvarorna. Så att inte någon utan ScreenPad börjar ladda hem dessa program specifika för ScreenPad, måste man väl förstå!

ASUS lösning är att skicka datorn på service för helig behandling med deras OEM-avbild. De vägrar givetvis att dela med sig av denna mycket hemliga data som alla datorer säljs med. Om man nu ska låsa nedladdningar till en datormodell, varför inte använda det serienummer som ändå finns i datorn efter alla möjliga ominstallationer och uppgraderingar samt nedgraderingar av operativsystem och BIOS eller utbyte av defekt SSD?

Är det någon som har en ASUS ZenBook Pro 14 UX480F eller liknande modell? Den verkar i grunden vara likadan modellen UX450FDX, eftersom BIOS till UX480F heter UX450FDX. En lösning jag ser är att någon klonar sin OEM-partition och delar med sig av den till mig, så att jag kan återställa ursprungliga Windows utan att behöva skicka datorn på service. Känns osannolikt att jag kommer få napp, men det vore hemskt uppskattat.

Mjukvara för att klona partitionen vet jag inte vilken som är mest lämpad för uppgiften. Hittade en jämförelselista på https://geekflare.com/windows-disk-cloning/ och programmet Macrium Reflect är gratis, okomplicerat, och verkar som att det ska göra det som krävs, https://www.macrium.com/reflectfree. Alternativt Clonezilla.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan.
Att klona systemåterställningspartitionen är ingen lösning.. Den är unik för ditt serienummer

Ring Asus och beställ recovery skivor(USBminne)
https://www.asus.com/se/support/CallUs
Öppettider : Måndag - Fredag 09:00 till 16:00
Telefonnummer
+46 (0)8 587 69 407

Permalänk
Medlem

Är det denna du saknar bland annat?
ScreenXpert UWP

Du har förmodligen redan följt denna guide från ASUS själva, men länkar ändå utifall att,
[Notebook] ScreenPad Plus with ScreenXpert 2 - Introduction

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Att klona systemåterställningspartitionen är ingen lösning.. Den är unik för ditt serienummer

Jasså, okej. Så någonting jämför ändå med serienumret i hårdvaran? Tack för förslaget om återställningsmedium!

Skrivet av aleves:

Är det denna du saknar bland annat?
ScreenXpert UWP

Nej, ScreenXpert går att ladda hem. Det är dock till ScreenPad 2.0, vilket enligt ASUS inte går att uppgradera till utan att köra ASUS Windows. Fast många verkar starkt föredra ScreenPad 1.0 ändå.

Jag behöver ScreenPad Toolbar och ASUS GIFTBOX. Den första står det “Redeem a code” på, och den andra att datorn är inkompatibel.

Permalänk

Sitter själv i samma sits som du, nu i 4 dagar... Lyckades du slutligen med att få igång din ScreenPad?