Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Obalanser i leveransledet, försenade båtfrakter och fortsatt höga containerpriser hotar årets stora säljfest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Postnord och andra fraktbolag jublar 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Postnord och andra fraktbolag jublar 😂

Nej verkligen inte. De flesta kunder har fortfarande ett år kvar på sitt avtalade pris. Men fraktbolagen måste köpa dyrare.

Totalt färre transaktioner ger totalt mindre klirr i kassan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Postnord och andra fraktbolag jublar 😂

Dessutom går nog postnord svettiga nu efter de nya VAT reglerna sedan juli 😂 Kan bara tala för mig själv men helvete vad mycket billigt skit jag importerar nu igen 😂

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Om container och fraktpriserna stiger såpass mycket och nu kommer att spilla ut över slutkund så kanske det flyttar fram positionerna för närproducerat gods istället, nu när kostnadsskillnader börjar att suddas ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Dessutom går nog postnord svettiga nu efter de nya VAT reglerna sedan juli 😂 Kan bara tala för mig själv men helvete vad mycket billigt skit jag importerar nu igen 😂

Kan du förklara? Det är väl den som skickar varan som ska betala moms i sitt land numer? vilka webshopar i vilka länder funkar detta på?

Permalänk
Inaktiv

Känns som allt är riggat för att förstöra. Bäst att ha lagrena fyllda med sånt man behöver ett par år framöver. Växthus, jordkällare, en bössa, en kamin och gott om ved. Dina digitala "besparingar" kan försvinna över en natt. Paranoid? Mja.. se er runt, världen är har blivit helgalen, vilket tillfälligtvis samspelar perfekt med att det monetära systemet vi är uppväxta med börjar närma sig sitt sista dödsryck efter 13 år i respirator. Att ens digitala tillgångar kan försvinna över ett knapptryck har jag själv redan fått uppleva. Varit 2 månader utan tillgång till mina aktier eller kontanta medel nu efter att nordnet stängde ner mitt konto pga briställig "kundkännedom". Varit kund hos dem i 15år....

Om det inte är ett knapptryck så ska ni få se hur snabbt inflationen kan gå i taket när alla har massor "gratis" pengar på kontot men samtidigt måste slåss om den där sista produkten inne på lagret. Om inte grafikkorten vore en god nog förvarning, vänta tills det rör sig om något essentiellt i livet typ mat, bensin, värme eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kanske ett tecken från ovan, konsumera lite mindre

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa att se detta som en positiv utveckling. Den köpmani som vissa har är ganska sjuk, så mindre utbud för saker som black friday och julhandel ser jag som en bra sak.

Permalänk
Expertgissare

"Till följd av detta avbokade såväl detaljhandeln som industrier större delen av sina ordrar från Kina."
Och med allt annat som händer Kina, handelsstopp med USA, Huawei osv.

Tror fan att de är lite griniga, tror inte priserna kommer att sjunka så länge som efterfrågan finns, och hur troligt är det att större delen av världen inkom en snar framtid skulle kunna flytta sin tillverkning/importera från andra länder när så gott som allt tillverkars i Kina? Inte på väldigt länge..

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med @Thunderbolt
Tyvärr så lär det kanske trigga varenda liten prepperDNA i stil med toalettrullesbunkrandet som hände.

Sett ur ett klimatperspektiv så är ju mindre båtfrakt bara positivt, detta borde ju även påverka frakt av olja tänker jag.
Tror Svensson behöver en ögonöppnare så att man förstår bättre hur allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varit 2 månader utan tillgång till mina aktier eller kontanta medel nu efter att nordnet stängde ner mitt konto pga briställig "kundkännedom". Varit kund hos dem i 15år....

Förlåt, men hur lyckas man med det ens?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Betyder detta att vi slipper Black Friday i år? Det hade ju vart kanon kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att fraktpriserna snarare har hamnat på en mer rimlig nivå? Var 1 800 dollar för att frakta en container över halva världen verkligen en uthållig prissättning? Jag vet inte, det är verkligen inte mitt område, men det låter jävligt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

.

Fast hade det varit så lätt hade det ju hänt nu, det finns inga företag som tillverkar produkterna här helt sonika.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Vi behöver bara att kolla på det faktum att vi fortfarande har kött och frukt som fraktats från andra sidan jorden tillgängliga billigare än produkter producerade inom Sverige och Europa för att inse att frakt fortfarande är åt helvete för billigt. Ser inte detta som annat än en bra utveckling i längden, förhoppningsvis ökar det konkurrenskraften för mer lokal produktion i de flesta branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Förlåt, men hur lyckas man med det ens?

Bankerna måste kontrollera för pengatvätt och tar det säkra före det osäkra.

On topic: Lika bra, konsumptionen vi har i väst är inte hållbar.

Skrivet av meanh:

Vi behöver bara att kolla på det faktum att vi fortfarande har kött och frukt som fraktats från andra sidan jorden tillgängliga billigare än produkter producerade inom Sverige och Europa för att inse att frakt fortfarande är åt helvete för billigt. Ser inte detta som annat än en bra utveckling i längden, förhoppningsvis ökar det konkurrenskraften för mer lokal produktion i de flesta branscher.

Så är det. Samtidigt så kan ju frakt och annat vara subventionerat också för att det finns andra fördelar. Kanske man kör billigt i början för att etablera avtal och handelsrutter för att sedan höja priserna t ex.

Permalänk
Medlem

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Om container och fraktpriserna stiger såpass mycket och nu kommer att spilla ut över slutkund så kanske det flyttar fram positionerna för närproducerat gods istället, nu när kostnadsskillnader börjar att suddas ut.

Jobbar I en matbutik och min säljare från Findus sa att dom flyttade sin produktion av fryst torskryggfile från Kina till Europa.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget så känns det som att det handlar mer om maktspel och pengar än en kris. Det har gått på tok för bra för många företag på börsen för att vara en kris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Läste något om en båt som tappat sin last också i sjön med x antal containrar.

Börjar tro att bakom kulisserna är drt ett maktspel ifrån Kina som pågår och därav man vill flytta produktioner till europa och usa.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ikea har ju haft leveransproblem i över 1 år, och de säger att de kommer vara 1 år till.
Och de pratar om containerbrist så de inte får hit tillräckligt med saker.

Har också märkt det, typ kollat på saker som alltid är slut på ikea och fan aldrig kommer i lager typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

Du har så rätt.
Det stora problemet är egentligen att jorden redan nu är överbefolkad och tyvärr ökar hela tiden så problemen kommer bli ännu värre. Att alla sen vill ha massor av saker är givetvis också ett stort problem.

Tror världen skulle må bra av att stanna av mer än den gjort nu under pandemin fast under en längre tid och under kontrollerade former, tyvärr är detta en omöjlighet också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Edvin-89:

"Till följd av detta avbokade såväl detaljhandeln som industrier större delen av sina ordrar från Kina."
Och med allt annat som händer Kina, handelsstopp med USA, Huawei osv.

Tror fan att de är lite griniga, tror inte priserna kommer att sjunka så länge som efterfrågan finns, och hur troligt är det att större delen av världen inkom en snar framtid skulle kunna flytta sin tillverkning/importera från andra länder när så gott som allt tillverkars i Kina? Inte på väldigt länge..

Samma händelseförlopp hände bilindustrin och den brist på kretsar det skrivs så mycket om nu. De avbokade sina ordrar på kretsar och räknade med att få ställa sig först i kön igen. Problemet var bara att kapacitetsbrist hos TSMC var ett problem sedan långt innan corona och andra var snabba med att fylla tomrummet. På detta är bilindustrin i sin helhet en liten kund – 3 procent av TSMC:s omsättning – och fick föga förvånande inte högsta prioritet.

Det är många ögon som öppnats nu och hjul som satts i rullning vad gäller att flytta hem produktionen från Asien. Det som pågår är en regionalisering där framförallt Europa och USA vill ta hem delar av tillverkningen för att inte vara helt beroende av Asien. Både av skäl som dessa men så klart även geopolitiska. Problemet är bara att nästan oavsett vilka komponenter och produkter man talar om att vi ska börja tillverka igen kommer det att ta en väldans massa år innan vi byggt upp nån nämnvärd kapacitet ...

TL;DR Leave the Suez Canal alone!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror världen skulle må bra av att stanna av mer än den gjort nu under pandemin fast under en längre tid och under kontrollerade former, tyvärr är detta en omöjlighet också.

Varför är det en omöjlighet?

Skrivet av Jacob:

Problemet är bara att nästan oavsett vilka komponenter och produkter man talar om att vi ska börja tillverka igen kommer det att ta en väldans massa år innan vi byggt upp nån nämnvärd kapacitet ...

Man behöver ju faktiskt inte ha komponenter till allting..eller om man vill vara mer nyanserad, man behöver inte ha så mycket komponenter till allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

.

Det ena utesluter inte det andra i vilket fall...

Det är väl svårt att göra alla nöjda och samtidigt förändra miljöpåverkan i större utsträckning. Det är därför blir sådana här microlösningar.
Konservatismen vill att det ska vara som det alltid varit och inte ge upp gamla fördelaktiga vanor, där ligger problemet.

Köttmarknadens utsläpp är inte heller att leka med och det kunde vara enklare att lösa om folk är villiga att göra dessa förändringar. Men så är det inte för de flesta idag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som är med på att skapa en containerfabrik? Har hört att marginalerna är hyfsade nu, och stål finns i norrland

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Kanske ett tecken från ovan, konsumera lite mindre

Jo jag menar det.

Jag tycker det vore bra om "Jorden" fick andas ut ett år i alla fall och slippa Black Friday och Julhandeln denna gång.

Men nu har jag inga skrikande barn så andra resonerar säkert annorlunda än mig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hahahaha, vilken tur att jag sällan har annat än villhövt något jag köpt på BF. Jag kan vänta ett tag till på ny teknik som är värd sitt pris

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |