Kingston knep 78 procent av marknaden för DRAM år 2020

Permalänk
Medlem

Intressant att Kingston är så stora, hade inte koll på det även om jag visste att de var bland de största.

Jobbar själv mycket med OEM-datorer från Lenovo, Dell och HP. Men väldigt sällan de haft Kingston-minnen, med tanke på att de ska ha så stor andel. Oftare varit Micron, Samsung och Ramaxel, ibland andra märken också.
På servrar kan det däremot vara vanligt med Kingston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

God tillgänglighet och bred spridning hos många olika svenska ÅF är några av faktorerna som gjort Corsair till något av ett stående inslag på minnesfronten gällandes vinter/sommardatorerna. Sen har de generellt sett också träffat en ganska fin pris/prestanda-bild, där exempelvis Kingston oftast haft betydligt mer konservativa timings vid given prislapp/minneshastighet.

Haha, jo jag klagade inte på valet i sig, men det sticker ju ut sett till marknadsandelar hos Corsair som cobben sa ovan. Inget fel med de stickorna, men 0.3% vs 100% är ju stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt säljer nog Kingston mycket till oem-tillverkare.
Dessa är oftast ointresserade av XMP, de kör enligt JEDEC, och de väljer tillförlitlighet framför prestanda, alla dagar i veckan.

Det måste ju ändå övriga tillverkare också ha, minnen som helt saknar XMP. Men kan förstå om OEM tillverkare fortsätter med samma då vi vanliga dödliga också gör det. Jag ser inte varför jag skulle testa annat än Corsair när jag vet att de är bra och fungerar.

Chassi, psu, ram, 1st ssd och tangentbordet är från Corsair

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jadu, jag tror nog att systemtillverkare (Dell, HP, Lenovo etc) levererar något fler moduler jämfört med de som bygger system löst eller säljer direkt till slutkund (Corsair, Crucial etc).

Menar bara, visst, Corsair kanske är störst i skandinavien för oss som bygger eget, men det är inte ens en spott i havet mot antalet system som levereras av Dell, HP etc mfl som mer eller mindre uteslutande kör Kingston

(Dell levererade 12.1 miljoner enheter bara under Q1/2021 (https://www.statista.com/statistics/298943/pc-shipments-world...)

Skrivet av Starric:

Jo men Crucial är väl även partner till Dell, och jag har för mig HP också? Borde ju innebära en del volym kan jag tycka...

Som sagt, jag har för mig Crucial säljer till Dell, men kan så klart ha fel. För Dell gör väl inte sina egna? I så fall borde de nästan vara med på listan de med...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Haha, jo jag klagade inte på valet i sig, men det sticker ju ut sett till marknadsandelar hos Corsair som cobben sa ovan. Inget fel med de stickorna, men 0.3% vs 100% är ju stor skillnad

Ja, det är verkligen en galet stor skillnad. Tror i slutändan att entusiastmarknaden är en extremt marginell del av minnesförsäljningen på PC-sidan och att Kingston är riktig gigant på OEM- och systembyggardelen.

Tittar man utanför oss på SweClockers och Sverige skulle jag dock ändå säga att Corsair har en ganska stark närvaro i DIY och entusiastsegmentet. Vi kan ta PC Parts Picker som exempel, vilket är betydligt mer riktat mot amerikanska användare. Kikar man på "completed builds" och tar de senaste 20 byggena ser fördelningen ut så här när det kommer till val av minne:

  • Corsair: 13

  • G.Skill: 4

  • Kingston: 1

  • Crucial: 1

  • Geil: 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Som sagt, jag har för mig Crucial säljer till Dell, men kan så klart ha fel. För Dell gör väl inte sina egna? I så fall borde de nästan vara med på listan de med...

Fel av mig, Dell verkar köra sina egna stickor...
Oklart om dem då bara köper in de som är billigast vid en viss tidpunkt, slänger på klisterlappar och säljer dem för det dubbla till slutkund...

Vad jag lyckats Googla mig fram verkar det variera mellan SK Hynix, Samsung, Kingston och Huynda...
Edit*
....Som tillverkar själva minnet, eller modulen, eller både och

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fel av mig, Dell verkar köra sina egna stickor...
Oklart om dem då bara köper in de som är billigast vid en viss tidpunkt, slänger på klisterlappar och säljer dem för det dubbla till slutkund...

Vad jag lyckats Googla mig fram verkar det variera mellan SK Hynix, Samsung, Kingston och Huynda...
Edit*
....Som tillverkar själva minnet, eller modulen, eller både och

Ja, Dell har även egenbrandade stickor, men det är som du säger en white-label produkt där dom i princip bara sätter en klisterlapp på moduler från andra tillverkare. Eftersom listan i nyheten bara är baserat på omsättning från respektive tillverkare så inkluderas stickor av denna typ i resultatet.

Permalänk
Medlem

Det rankas utfrån högst omsättning i pengar, inte per såld dram-modul. Kingston säljer en hel del ECC moduler till servermarknaden, företagsmarknaden är lite större än konsumentmarknaden. Så det är inte så konstigt att de ligger högst upp.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Trodde verkligen att marknaden var mer uppdelad än att Kingston stod för så stor del av kakan. Och intressant att de flesta av de som är med på listan är märken man aldrig hört talas om. Var är Corsair, Crucial och G.Skill mfl?

Crucial är inte en tillverkare utan ett varumärke som ägs av Micron.

Skrivet av D.:

Intressant att Kingston är så stora, hade inte koll på det även om jag visste att de var bland de största.

Jobbar själv mycket med OEM-datorer från Lenovo, Dell och HP. Men väldigt sällan de haft Kingston-minnen, med tanke på att de ska ha så stor andel. Oftare varit Micron, Samsung och Ramaxel, ibland andra märken också.
På servrar kan det däremot vara vanligt med Kingston.

Kingston är också en kontraktstillverkare, så man tillverkar utöver moduler med eget varumärke också minnesmoduler som kan vara märkta som "Dell", "HP' m.fl.

Kingston tillverkar heller inte själva minneskretsarna, vilka kan vara Micron, Samsung eller andra