2x 8pin kablar för ett EVGA Supernova

Permalänk

2x 8pin kablar för ett EVGA Supernova

Hej,

Jag planerar på att köpa ett nyt grafikkort som kräver 2 stycken 8pin kablar för ström (mitt nuvarande är 1 8pin)
Men saken är den att jag tyvärr inte har kvar själva lådan med alla kablar som följde med när jag köpte mitt nätaggregat.
Och i samband med att jag sökte efter nya kablar så trillade jag in på en tråd här på Swec. Där påstod folk att om man köper kablar som inte är likadana med de som följde med när man köpte sin modulära PSU så finns det en stor risk att någonting kan gå sönder.
Stämmer det?

Hur ska jag annars bära mig åt när jag ska köpa ett nytt grafikkort och hitta kablar för att kunna försörja det med ström?
Behöver jag köpa ny PSU?

Och om någon har tips på vart de brukar köpa kablar för sånt ge gärna förslag.

tldr; behöver jag använda strömkablarna som följde med mitt nätagg, om så hur gör jag? om inte, vart rekommenderas man att köpa 2x 8pin kablar.

Mvh

Visa signatur

F.d. fan av Java och OOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av brumling420:

Hej,

Jag planerar på att köpa ett nyt grafikkort som kräver 2 stycken 8pin kablar för ström (mitt nuvarande är 1 8pin)
Men saken är den att jag tyvärr inte har kvar själva lådan med alla kablar som följde med när jag köpte mitt nätaggregat.
Och i samband med att jag sökte efter nya kablar så trillade jag in på en tråd här på Swec. Där påstod folk att om man köper kablar som inte är likadana med de som följde med när man köpte sin modulära PSU så finns det en stor risk att någonting kan gå sönder.
Stämmer det?

Hur ska jag annars bära mig åt när jag ska köpa ett nytt grafikkort och hitta kablar för att kunna försörja det med ström?
Behöver jag köpa ny PSU?

Och om någon har tips på vart de brukar köpa kablar för sånt ge gärna förslag.

tldr; behöver jag använda strömkablarna som följde med mitt nätagg, om så hur gör jag? om inte, vart rekommenderas man att köpa 2x 8pin kablar.

Mvh

Så länge du köper original-kablar eller sleevade diton till din PSU som är till för din modell så är det lungt.

Det folk menar med att det (kan gå sönder) är att låt säga att ett Corsair-PSU och ett MSI-PSU skulle ha samma passform, (alltså att kablarna passar rent fysiskt), men istället är helt olika kopplade så kan PSU eller komponenter gå sönder då det blir fel i polaritéten.
Just därför skall man inte blanda kablage från olika PSUer, ens från samma tillverkare om man inte verkligen vet att polaritéten och passformen är densamma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Så länge du köper original-kablar eller sleevade diton till din PSU som är till för din modell så är det lungt.

Det folk menar med att det (kan gå sönder) är att låt säga att ett Corsair-PSU och ett MSI-PSU skulle ha samma passform, (alltså att kablarna passar rent fysiskt), men istället är helt olika kopplade så kan PSU eller komponenter gå sönder då det blir fel i polaritéten.
Just därför skall man inte blanda kablage från olika PSUer, ens från samma tillverkare om man inte verkligen vet att polaritéten och passformen är densamma.

/Lifooz

Brukar det vara så att man kan köpa kablar från tillverkaren för den PSU man har?
Inte hittat något från EVGA så börjar kännas som att jag får köpa en helt ny PSU
Men tack för det informativa svaret.

Visa signatur

F.d. fan av Java och OOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av brumling420:

Brukar det vara så att man kan köpa kablar från tillverkaren för den PSU man har?
Inte hittat något från EVGA så börjar kännas som att jag får köpa en helt ny PSU
Men tack för det informativa svaret.

Nja ny PSU skall du inte behöva köpa, däremot så skall dina originalkablar kunna gå att hitta.
T.ex till Corsair så finns det ju fullt, så EVGA borde ju inte vara någon alien på det området eftersom de har varit med ett tag trots allt.

Skall spana kablage åt dig och se om jag hittar något.

Vad har du för modell på ditt PSU?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nja ny PSU skall du inte behöva köpa, däremot så skall dina originalkablar kunna gå att hitta.
T.ex till Corsair så finns det ju fullt, så EVGA borde ju inte vara någon alien på det området eftersom de har varit med ett tag trots allt.

Skall spana kablage åt dig och se om jag hittar något.

Vad har du för modell på ditt PSU?

/Lifooz

Wow, extremt hyggligt.
Jag har ett EVGA Supernova G2 850W, en sån här.

Visa signatur

F.d. fan av Java och OOP

Permalänk
Medlem

8-pin brukar vara lika.
6-pin där emot (För molex, sata osv) får man vara försiktig med. De är ofta olika, beroende på märke och ålder.
Hittade själv en 6-pin förra veckan och anslöt till min PSU. Komponenterna ballade ur, jag fattade ingenting, tills det luktade bränd plast. Fick inte dragit ur 6-pin kontakten, tog i hårdare och halva kom ut. Nu har jag en halv smält 6-pin anslutning på PSU. Övriga fungerar dock. Såg efteråt, att stiften i kabeln satt helt annorlunda. Kunde slutat dyrt, nu hade jag tur, tappade en 6-pin av fem på PSU, inget annat verkar vara skadat.
Om någon har överblivna 8+8-pin (PCIe) för Corsair som de vill bli av med, tar jag gärna i PM.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brumling420:

Wow, extremt hyggligt.
Jag har ett EVGA Supernova G2 850W, en sån här.

Ledsen för segt svar, har varit upptagen.

Den här kabeln skall passa till din PSU.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Alltså bara skicka in en ticket till evga och säga att du tappat bort 8-pin pcie kablarna, då brukar de komma gratis via post några dagar senare. Registrera ditt psu på ditt evga konto och sen skicka en ticket från "my products" sidan.

Gjorde det själv för nån månad sen, tror du kan få upp till 3st kablar på garantin.

@brumling420