Vilka trådlösa lurar för allt möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kommer uteslutande enbart använda mikrofonen på ett tyst kontor ibland, inga högljudda miljöer direkt. Är också nyfiken på QC45 men förbokningspriserna på 3800Kr känns väldigt högt. Nu har det ju inte kommit några reviews men tvivlar på att ljudet skiljer sig nämnvärt från föregångaren.

Jämfört med ljudet från ett par trådade V-moda jag äger, pris runt 2500kr så tycker jag ljudet i både QC35 och NC700 är ganska "meh". Vet inte om det är deras ljudbild som är lite meh, eller trådlösheten i lurarna. Jag lutar nog mer åt att det ligger i trådlösheten.

Men, en tanke kan vara att plocka upp ett par billiga QC35 II. Kan mycket väl tänka mig att de kommer gå på bra rea pris på Black Friday. Det finns så mycket bra alternativ i 1500kr klassen nu för tiden, där Bose inte konkurrerar. Kan tänka mig att de kommer fortsätta köra QC35 och ha dom som ett billigare alternativ, och QC45 som premium lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Beyerdynamic Lagoon ANC
Är en kandidat jag själv har tänkt mig. Den hadde lite för högt pris när den lanserades. Idag tror jag du kan få den för runt 2k.
Eftersom du inte behöver AptxHD som är överkurs för dina behov för podar. Enligt manual är det USB A - USB C rätt då vanlig data kabel för hifi som finns upp till 3m. Den har Aptx och Aptx LL och app för att styra ljudprofiler och Qualcomm röststyrning. Made utav de bästa inom hörlurar. Den här modellen är trådlöst och är även gjord för att användas till tal. Bara googla in på sidan så får du vad den är gjord för.
Bara ett tips

Tack! Jag tror jag kikat på dessa innan men helt glömt bort dom. Det var nog för avsaknaden av BT5 tror jag.
Men som sagt är jag tveksam till blåtand överhuvudtaget. Har suttit nu hela kvällen och försökt få ingång mina Sony WF-1000XM3 med min jobbdatorn men det är omöjligt att få in dem i Stereo mode, enbart Voice mode med väldigt kasst ljud verkar fungera. Jag vet inte om det är Windows fel eller lurarnas tyvärr, det är ju visserligen bara in ears men de fungerar ju jättebra med telefonen. Som jag förstått det kör BT lurar på två profiler, ett headset läge och ett stereo läge (mer info här: https://www.reddit.com/r/sony/comments/fqf71z/wh1000xm3_can_o.... Och i regel när man har lurarna till telefonen så är de i stereo men bytar till headset vid inkommande samtal. Tyvärr har inte Microsoft riktigt hängt med där och löst det särskilt bra. För mina Sony lurar fungerar enbart headset läget verkar det som, så ljudet är ungefär i stil det man har när man ringer skatteverket. Så jag är tveksam till att köpa BT lurar nu för datorbruk överhuvudtaget om det fungerar såhär dåligt. Men jag funderar om man kanske kunde köpa en extern USB BT sticka och använda istället kanske för det inbyggda på moderkortet? Vet inte om det skulle hjälpa.

Utbudet på lurar med trådlösa receivers verkar dock ganska begränsat till gaminglurar med RGB och ganska dåligt ljud för priset verkar det som.

Jag kanske bara köper XM4 på webbhallen då man ju kan lämna tillbaka varor där om de inte fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Tack! Jag tror jag kikat på dessa innan men helt glömt bort dom. Det var nog för avsaknaden av BT5 tror jag.
Men som sagt är jag tveksam till blåtand överhuvudtaget. Har suttit nu hela kvällen och försökt få ingång mina Sony WF-1000XM3 med min jobbdatorn men det är omöjligt att få in dem i Stereo mode, enbart Voice mode med väldigt kasst ljud verkar fungera. Jag vet inte om det är Windows fel eller lurarnas tyvärr, det är ju visserligen bara in ears men de fungerar ju jättebra med telefonen. Som jag förstått det kör BT lurar på två profiler, ett headset läge och ett stereo läge (mer info här: https://www.reddit.com/r/sony/comments/fqf71z/wh1000xm3_can_o.... Och i regel när man har lurarna till telefonen så är de i stereo men bytar till headset vid inkommande samtal. Tyvärr har inte Microsoft riktigt hängt med där och löst det särskilt bra. För mina Sony lurar fungerar enbart headset läget verkar det som, så ljudet är ungefär i stil det man har när man ringer skatteverket. Så jag är tveksam till att köpa BT lurar nu för datorbruk överhuvudtaget om det fungerar såhär dåligt.

Jag har inte Sonylurar men jag har löst liknade problem mot andra lurar och jag har (manuellt) behövt leta reda på och installera en drivrutin så att BT i datorn pratar aptx eller i vart fall a2dp med luren, win har mycket dåligt stöd för sånt men det har gått att lösa när man klurat ut vilken BT krets man har och letat upp en fungerande drivrutin så att BT dyker upp som en valbar ljudenhet. När drivern väl är på plats har det funkar bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte Sonylurar men jag har löst liknade problem mot andra lurar och jag har (manuellt) behövt leta reda på och installera en drivrutin så att BT i datorn pratar aptx eller i vart fall a2dp med luren, win har mycket dåligt stöd för sånt men det har gått att lösa när man klurat ut vilken BT krets man har och letat upp en fungerande drivrutin så att BT dyker upp som en valbar ljudenhet. När drivern väl är på plats har det funkar bra.

När jag går in under devices och sedan properties på lurarna i Windows så ser jag att det är problem med "Microsoft Bluetooth A2dp source" men jag vet inte vad jag ska göra direkt. Kollar jag mer detaljer så står det något att drivrutinerna inte kan verifieras digitalt.

Jag har försökt installera om drivrutinerna några gånger men gör ingen större skillnad. Jag har visserligen admin rättigheter men det är en företagsdator så det är inte säkert att jag kan pilla med drivrutiner som inte är släppta från it avdelningen.

Min dator I fråga är en HP EliteBook 855 G7, tror det är denna: https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=229M1EA&opt=AK8...
Intel® AX200 Wi-Fi 6 (2x2) och Bluetooth® 5 kombinerat, icke-vPro®

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

När jag går in under devices och sedan properties på lurarna i Windows så ser jag att det är problem med "Microsoft Bluetooth A2dp source" men jag vet inte vad jag ska göra direkt. Kollar jag mer detaljer så står det något att drivrutinerna inte kan verifieras digitalt.

Jag har försökt installera om drivrutinerna några gånger men gör ingen större skillnad. Jag har visserligen admin rättigheter men det är en företagsdator så det är inte säkert att jag kan pilla med drivrutiner som inte är släppta från it avdelningen.

Min dator I fråga är en HP EliteBook 855 G7, tror det är denna: https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=229M1EA&opt=AK8...
Intel® AX200 Wi-Fi 6 (2x2) och Bluetooth® 5 kombinerat, icke-vPro®

Det går nog att hitta drivers och få igång det om du vill men win är som sagt uselt på BT ljud så det kan behövas några försök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går nog att hitta drivers och få igång det om du vill men win är som sagt uselt på BT ljud så det kan behövas några försök.

Googlade runt lite och hittade detta: https://roofman.me/2019/12/18/working-fix-for-microsoft-bluet...

Testade och det funkade fan i mig, nu har jag två enheter jag kan välja mellan, stereo låter fint.

Men då är frågan, är windows smart nog att växla mellan lägena när man ringer genom t ex teams? För jag har inga problem om det är så det fungerar, jag lyssnar inte på musik samtidigt som jag sitter i möte t ex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Googlade runt lite och hittade detta: https://roofman.me/2019/12/18/working-fix-for-microsoft-bluet...

Testade och det funkade fan i mig, nu har jag två enheter jag kan välja mellan, stereo låter fint.

Men då är frågan, är windows smart nog att växla mellan lägena när man ringer genom t ex teams?

Du får prova, win är generellt sämre än urdåligt på allt som har med BT att göra
Det kan kanske gå tunt ev problem också via nått program som skapar en virtuell automatmixer så man slipper byta BT profil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får prova, win är generellt sämre än urdåligt på allt som har med BT att göra
Det kan kanske gå tunt ev problem också via nått program som skapar en virtuell automatmixer så man slipper byta BT profil.

Ja det verkar gå automatiskt också!

Men är fortfarande inne på att köpa ett headset med tillhörande receiver för bätte kompballitet.

Kollar på Razer Barracuda nu som verkar vettig, dock saknar den BT. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5802146

Corsair Virtuso har ju både receiver och BT så man kan köra båda två samtidigt, t ex telefonen och datorn. Dock är det headsetet dyrt och klumpigt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller kritiken på Bose qc35 ljud kvalitet. Ok, de är inga superbas lurar. De låter väldigt korrekt och väldigt likt min 50k kr stereo setup. Basälskare verkar tro att det är ljudkvalitet med mycket bas.

Permalänk
Medlem

Har äntligen hittat lösningen. Det får bli Sony XM4 med en V-moda boom pro mikrofon för 300Kr. När jag väl är i möten så kommer jag i regel sitta vid datorn ändå så då är kabeln inget problem.

https://www.youtube.com/watch?v=euoVAmgp0Lw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har äntligen hittat lösningen. Det får bli Sony XM4 med en V-moda boom pro mikrofon för 300Kr. När jag väl är i möten så kommer jag i regel sitta vid datorn ändå så då är kabeln inget problem.

https://www.youtube.com/watch?v=euoVAmgp0Lw

Jag köpte i somras en vmoda boompro (samt andra hörlurar) och är nöjd.

Vill lägga till min egen åsikt till diskussionen. Jag gick från bluetooth-headset tillbaka till trådade headphones. Kompromisserna med bluetooth-headset blev för stora för mig. Förutom ovannämnda punkter med bandbredd, mikrofon-, ljudkvalitet etc. så är batterierna i ett headset en färskvara. Jag tycker sortimentet av headphones är mycket intressantare än sortimentet av headsets.

Det är också så himla praktiskt att allt fungerar när kablarna är inkopplade, ett snabbt planerat möte i någon ny applikation och jag behöver inte ha laddat i förväg eller under tiden, para ihop enheter eller gå in i inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag köpte i somras en vmoda boompro (samt andra hörlurar) och är nöjd.

Vill lägga till min egen åsikt till diskussionen. Jag gick från bluetooth-headset tillbaka till trådade headphones. Kompromisserna med bluetooth-headset blev för stora för mig. Förutom ovannämnda punkter med bandbredd, mikrofon-, ljudkvalitet etc. så är batterierna i ett headset en färskvara. Jag tycker sortimentet av headphones är mycket intressantare än sortimentet av headsets.

Det är också så himla praktiskt att allt fungerar när kablarna är inkopplade, ett snabbt planerat möte i någon ny applikation och jag behöver inte ha laddat i förväg eller under tiden, para ihop enheter eller gå in i inställningar.

Ja det är ju en avvägning man får göra. Angående batterier håller jag med men det verkar ganska enkelt att byta på Sonys dito och då de är populära finns det säkert en del att tillgå tänker jag. Annars så gillar jag Steelseeries approach med utbytbara batterier som laddas i en docka. (Tänk skruvdragare). Då kan man ha flera batterier till hands och bara köpa nya när detta behövs. Men absolut är det lite mer slit och släng, mina nu uttjänta Sennheiser 558 har varit med i 10 år, det tror jag inte Sony lurarna gör. Men i värsta fall så får de bli förpassade till kablat bruk vid speldatorn. 🙂

Jag tycker det är lite jobbigt att vara låst vid skrivbordet och behöva ta av och på lurarna hela tiden varje gång man hämtar kaffe eller gâr på toa. Sen kör jag över sladden flera gånger om dagen. Telefoner har ju inte något 3.5mm uttag heller längre så då får man fram med dongeln varje gång annars. (och har man svårdrivna lurar så är det svårt att hitta någon mobil med bra. DAC)

Men absolut, kabeln är ju oslagbart vad gäller bandbredd och snabbhet att koppla in, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Fick dom häromdagen. Ljudet är ju ändå helt ok och det är sjukt gött att kunna gå runt, dricka kaffe etc utan att ta av sig dom. Mitt enda klagomål är egentligen att det blir rätt varmt och obekvämt med "closed back". Lurarna trycker ganska hårt mot skallen och jag blir svettig. Trycket kanske minskar lite när man använt de mer och töjt ut dom? Men oavsett är ju dessa inget man har på sig 8h om dagen direkt. Funderar nästan på att lämna tillbaka och köpa ett par Philips SHP9600 eller ha båda två och alternera ibland. Hade gärna köpt ett par open back trådlösa att ha hemma annars men det finns inte mycket i den produktkategorin.