Köpa Geforce RTX: Ska du köa utanför Webhallen?

Permalänk
Skrivet av Soir:

Nu nämndes ju inte mining alls, utan scalping, alltså att sälja dessa bristvaror till mycket högre pris än vad de köpts in för.

Ja samma sak där vad vet dochu om det? en har tillomed nämt det i tråden att en annan köpt åt honom.

Det är inte långt till jul så det kan vara julkappar också. Alla vet att det blir helt annorlunda i år.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Snälla Webhallen, fokusera på att sälja välbeskrivna varor till priser som ligger bra för dagen. Håll inte på med såna här jippon och andra community-projekt, som bara finns till för att fucka upp köparnas hjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickhard:

Är det någon mening i att åka in och försöka få tag i ett 3080ti nu?

Skulle tro att det är rätt så kört nu. Kanske går att få ett RTX 3060. Tror inte att de är så populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milewulf:

Snälla Webhallen, fokusera på att sälja välbeskrivna varor till priser som ligger bra för dagen. Håll inte på med såna här jippon och andra community-projekt, som bara finns till för att fucka upp köparnas hjärnor.

Tanken var hela tiden att marknadsföra deras nya logga. Det är väl självklart att man som butik får mer uppmärksamhet om människor köar till butikerna än om dom skulle lotta ut korten online.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TMG:

Skulle tro att det är rätt så kört nu. Kanske går att få ett RTX 3060. Tror inte att de är så populära.

Fast en del hel 3060 kvar på Sveavägen., men kön var hiskelig lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fast en del hel 3060 kvar på Sveavägen., men kön var hiskelig lång.

Hur gick det, fick du köpa ett kort ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Tanken var hela tiden att marknadsföra deras nya logga. Det är väl självklart att man som butik får mer uppmärksamhet om människor köar till butikerna än om dom skulle lotta ut korten online.

Nvidia ville få Inet att ställa upp på liknande jippo.
De tackade nej pga rådande pandemi och hade enbart erbjudande till swec medlemmar online.
Vet inte om Nvidia låg bakom denna kampanj men det är ju inte otänkbart.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fick ett 3080 ti iaf, ville ha 3090 men tog slut direkt och kösystemet va ganska skit på femman.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Hur gick det, fick du köpa ett kort ?

Aha, det var dig jag tjötade med. Jo, det blev ett.

Permalänk
Inaktiv

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

Permalänk
Medlem

Vad var priserna på grejerna då?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

nja, du få någ peta fingeret på Nvidia i detta fallet. PR aktion där man bara få en leverans av kort om man gör sånt här. Inet gjorde ju liknande för Sweclockers medlemmar. samma historia där.
dem få någ inte korten om dem inte gör sånt här och få inte sälja dem till kunder som fortfarande vänta på sina leveranser.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Vad var priserna på grejerna då?

De är listade i sjätte inlägget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att kort säljs både på plats och online, även om det i detta fall var i ett begränsat antal butiker. Alla kanske inte har tid att bevaka tipstråden för att få tag i ett kort. Sen är det helt omöjligt att få allt helt rättvist hur man än gör.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Arbetslösa som fajtas om att få köpa B-modeller av grafikkort för nån tusenlapp billigare? 🤦‍♀️

Man skulle kunna hyra alla uteliggare i området att köa och köpa ut kort som man sen lägger ut till försäljning. Skulle vara intressant att höra lite hur @webhallen tänkte här egentligen.

Permalänk
Skrivet av twit:

De är listade i sjätte inlägget.

Hur stor rabatt var det ungefär 10% eller 30%? Har dålig koll på dagens "normala" priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Nvidia ville få Inet att ställa upp på liknande jippo.
De tackade nej pga rådande pandemi och hade enbart erbjudande till swec medlemmar online.
Vet inte om Nvidia låg bakom denna kampanj men det är ju inte otänkbart.

Känns faktiskt som Nvidia kampanj med Webhallen. Minns ju GTX 680 lanserades först i Sverige just i Webhallens butiker.

Permalänk

Höhö såg att han även lagt upp bilden på Instagram för tävlingen om skärm. Snacka om mega scalper

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

Då du skriver som du gör känner jag mig manad att svara

Först och främst vill jag börja med att tacka @webhallen för dagen, det var otroligt bra skött på Sveavägen.
Min väntan på över 11 månader är slut, visserligen till ett kort som var över 4000 min planerade budget.
Men ruskigt vad tid det tog att köa, klädde mig inte tillräckligt bra för 2+ timmar stillastående!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Man skulle kunna hyra alla uteliggare i området att köa och köpa ut kort som man sen lägger ut till försäljning. Skulle vara intressant att höra lite hur @webhallen tänkte här egentligen.

Ska du då ge cash till alla uteliggare och hoppas att de inte drar med pengarna?

Jag förstår inte hur ni är så många i tråden som verkligen bara hittar på problem ur tomma intet och sen tycker att webhallen ska behöva svara på det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Mycket bra hanterat av webhallen Sveavägen! Vakt på plats och munskydd delades ut. Kom vid 8:20 och kom precis därifrån med ett 3070ti. Känns overkligt!! Fanns ett tiotal kvar av 70 och 80 ti vad jag kunde se. Övriga kort fokuserade jag inte på.
Kön ringlar sig fortfarande lång runt kvarteret och den blir bara längre. Är nöjd med att jag gick upp lite tidigare idag!

Grattis!

Tycker det här låter som ett lyckat projekt av Webhallen!
Alltid najs att läsa om folket här inne på sweclockers som blir glada för de fått tag på ett kort 👍

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd

Ja jättekul för alla som lyckats fått tag i ett kort efter lång väntan, och till bra priser Må era FPS förbli 3-siffriga.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

Enligt Webhallen fanns det inga aktiva bokningar på de korten som de sålde nu, så det är knappast kort som skulle ha gått till dessa personer. Själv tycker jag att det är bättre att korten går till Webhallen som säljer dem för rekommenderat pris än Proshop som tycker att 10 000 kr är ett rimligt pris för ett 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

Folk som stått i kö länge har inget att göra med dessa kort då de ej stått i kö för just dessa. Vad snackar du om?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag vill också tacka @webhallen för det hela (då var jag inte ens där). Att det händer något i dessa pandemitider och att vissa faktiskt kan få ett grafikkort till mer rimliga priser med tanke på hur det är nu - suveränt.

Och tack denna tråd:
Lärt mig att en farmor kan va en scalper och att scalpers och miners kan se annorlunda ut jämfört med gejmers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@Webhallen kommer att förlora något enormt i anseende på att sälja närmare 600 hett eftertraktade kort till random butikskunder samtidigt som man har en lååång kö av kunder som väntat mycket länge på sina kort. Jag är inte en av dem, men tycker ändå att det här är extremt dålig stil av Webhallen!

Det verkar som att dessa kort är nyare LHR-modeller som inte beställts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Jag vill också tacka @webbhallen för det hela (då var jag inte ens där). Att det händer något i dessa pandemitider och att vissa faktiskt kan få ett grafikkort till mer rimliga priser med tanke på hur det är nu - suveränt.

Och tack denna tråd:
Lärt mig att en farmor kan va en scalper och att scalpers och miners kan se annorlunda ut jämfört med gejmers.

Tack denna tråd:
Folk kan inte läsa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Enligt Webhallen fanns det inga aktiva bokningar på de korten som de sålde nu, så det är knappast kort som skulle ha gått till dessa personer. Själv tycker jag att det är bättre att korten går till Webhallen som säljer dem för rekommenderat pris än Proshop som tycker att 10 000 kr är ett rimligt pris för ett 3070.

Q? https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-DUAL-...

Tycker Proshop är rätt rimliga, computerscalp däremot....

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Q? https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-DUAL-...

Tycker Proshop är rätt rimliga, computerscalp däremot....

Priset höjs när de kommer in i lager.

Permalänk

Fick tag på ett 3070 i Nordstan. Målet var ett 3070 ti men detta duger väl det med. Men ytterst tråkigt hur hela kön hanterades. Hörde en av vakterna säga att de egentligen inte skulle vara där och ställa upp avspärrningar. Så det säger väl hur mycket tid Webhallen lagt ner på detta.

Såg folk som var bakom mig innan insläppet köpa kort innan mig och tvärt om. Kön vid Espresso House var 29 st när jag kom dit. Vid öppning var det mycket mer än 29 st före mig som stod och väntade vid grindarna...
Tyckte mig se ett par "skummisar" köpa kort, men annars verkade det vara mycket folk som skulle ha till sina egna byggen!
(skummisarna trängdes aggressivt och gick före större delen av kön)

Kan nog säga att jag lär aldrig köa till Webhallen i Nordstan i framtiden iallafall. De får 3/10 i betyg 😡
Det minsta man kan kräva är att de hade delat ut kölappar i förväg, eller fixat en bättre köslinga så den slipper sättas upp i efterhand.

En halvtaskig bild, tagen runt 10:30-tiden.