Sonys nya Playstation 5 ger trots mindre kylare lägre temperaturer

Permalänk
Melding Plague

Sonys nya Playstation 5 ger trots mindre kylare lägre temperaturer

Ett av entusiastsfärens tyngsta namn sätter nya Playstation 5 prov och konstaterar att den mindre kyllösningen är mer effektiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt bra. Jag tycker den som gjorde första tester kommer slutsatser han ej kunde dra.

Jag själv har avvaktat med mitt konsolköp just för att jag vill ha en uppdaterad variant, gärna utan coilwhine och allt vad som låter. Sedan blir det nog en xbox series x för mig då jag inte var lite missnöjd med ps4an kontrollen som jag får ont att hålla i då det känns som den är gjort för små händer. Kanske är playsytions 5 bättre, får testa i en butik senare.

Permalänk
Avstängd

Duh.

Hela den där grejen var fruktansvärt haussad.

Permalänk
Medlem

Men har de fixat missljuden från nätdelen i nya varianten? Ingen som verkar testa detta.

Permalänk
Medlem

Hur påverkas prestandan med temperaturskillnaden i åtanke?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Såg filmklippet nu. Han kom med slutsatsen att heatsinket nu var bättre. Det jag funderar på är om AMD kan ha lanserat en reviderat variant av cpu/gpukretsen som kan fungera med mindre ström? Och då kunde Sony sätta på en mindre heatsinkpå denna och cpun ändå går kallare?
Jag misstänker liknande hände xbox 1. Första version hade en 40mm fkläkt, version 1.1. hade enbart heatsink. Jag tror inte Microsoft hade tagit fram en heatsink som var lika effektiv som 40mm fläkten, utan att de körde gpun med lägre ström.
*edit*
Konsolen drar lika mycket ström som flera nedanför säger.

Permalänk
Medlem

"Temperatursensorn som placerats nära systemkretsen visar 51,2 grader Celsius för den äldre modellen och 40,1 grader för den nya. "

Vart exakt är detta? Tolkar det på bilderna som att det är på konsolens utsida men hade varit intressant att veta.

Borde det inte vara optimalt att sätta sensorn nära APUn för att ta reda på hur varm den blir (på kopparkylningen förslagsvis), är väl det som är det viktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såg filmklippet nu. Han kom med slutsatsen att heatsinket nu var bättre. Det jag funderar på är om AMD kan ha lanserat en reviderat variant av cpu/gpukretsen som kan fungera med mindre ström? Och då kunde Sony sätta på en mindre heatsinkpå denna och cpun ändå går kallare?

Mest troligt, och det är också därför Sony skalat ner kylningen.
Bättre yields ger bättre komponenter som behöver mindre spänning för samma prestanda vilket leder till lägre temperaturer.
Intressant att det blev sånt ramaskri innan någon testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Hur påverkas prestandan med temperaturskillnaden i åtanke?

Inte alls, det är ju hela poängen med konsol.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såg filmklippet nu. Han kom med slutsatsen att heatsinket nu var bättre. Det jag funderar på är om AMD kan ha lanserat en reviderat variant av cpu/gpukretsen som kan fungera med mindre ström? Och då kunde Sony sätta på en mindre heatsinkpå denna och cpun ändå går kallare?

Den drar lika mycket ström.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såg filmklippet nu. Han kom med slutsatsen att heatsinket nu var bättre. Det jag funderar på är om AMD kan ha lanserat en reviderat variant av cpu/gpukretsen som kan fungera med mindre ström? Och då kunde Sony sätta på en mindre heatsinkpå denna och cpun ändå går kallare?
Jag misstänker liknande hände xbox 1. Första version hade en 40mm fkläkt, version 1.1. hade enbart heatsink. Jag tror inte Microsoft hade tagit fram en heatsink som var lika effektiv som 40mm fläkten, utan att de körde gpun med lägre ström.

I artikeln berättas att han aven mätt strömförbrukningen, och visat att den är oförändrad.

Edit: någon han visst före.

Skrivet av Gainsgoblin:

Mest troligt, och det är också därför Sony skalat ner kylningen.
Bättre yields ger bättre komponenter som behöver mindre spänning för samma prestanda vilket leder till lägre temperaturer.
Intressant att det blev sånt ramaskri innan någon testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Riktigt bra. Jag tycker den som gjorde första tester kommer slutsatser han ej kunde dra.

Jag själv har avvaktat med mitt konsolköp just för att jag vill ha en uppdaterad variant, gärna utan coilwhine och allt vad som låter. Sedan blir det nog en xbox series x för mig då jag inte var lite missnöjd med ps4an kontrollen som jag får ont att hålla i då det känns som den är gjort för små händer. Kanske är playsytions 5 bättre, får testa i en butik senare.

PS5-kontrollern är en helt ny design jämfört med den till PS4 och enligt mig den klart bästa som skeppats med någon konsol så den är definitivt värd att testa.

Permalänk
Medlem

Jag kan har fel, men har inte PS5 upplåst boost frekvens? Så att om den går kyligare, så borde den boosta mer?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Den drar lika mycket ström.

Tusan också. Det är en av sakerna jag väntar på inför mitt köp.

Skrivet av Evil Peter:

PS5-kontrollern är en helt ny design jämfört med den till PS4 och enligt mig den klart bästa som skeppats med någon konsol så den är definitivt värd att testa.

Ok, jag ska såklart testa konsolerna innan jag avgör mitt köp.
Planerar en ny konsol sommaren 2022 och det jag undrar är om det är för sent att förboka nu? -Skämt, även om det är sant så förbokar jag ej så lång tid innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag kan har fel, men har inte PS5 upplåst boost frekvens? Så att om den går kyligare, så borde den boosta mer?

Alla PS5 kör spel med samma frekvens oavsett kylning och fläkt, om den står helt fritt eller är i ett skåp med dåligt luftflöde.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Då kanske det är dags att inte skriva skräckrubriker som senast innan vi har all data, vikten på kylaren avgör inte vilken som kyler bäst precis som många sade redan då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

"Temperatursensorn som placerats nära systemkretsen visar 51,2 grader Celsius för den äldre modellen och 40,1 grader för den nya. "

Vart exakt är detta? Tolkar det på bilderna som att det är på konsolens utsida men hade varit intressant att veta.

Borde det inte vara optimalt att sätta sensorn nära APUn för att ta reda på hur varm den blir (på kopparkylningen förslagsvis), är väl det som är det viktiga?

Dom var lata och satte sensorerna på EMI skölden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alla PS5 kör spel med samma frekvens oavsett kylning och fläkt, om den står helt fritt eller är i ett skåp med dåligt luftflöde.

Det var det här jag hade läst. Sen som du säger, det kanske inte går efter kylning. Kan ju vara så att det finns en power limit som styr. Vilket kanske får alla spel att gå i samma frekvens i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag kan har fel, men har inte PS5 upplåst boost frekvens? Så att om den går kyligare, så borde den boosta mer?

Nej. Den har samma frekvens konstant som i sin tur baseras på den beräknade strömförbrukningen. Så säg att det sätts ett maxtak på 250W. Då kommer CPUn och GPUn hålla den frekvens som tillåts av sagda tak. Så om säg 2,2 GHz drar 250W. Då kommer den att ligga på 2,2 GHz hela tiden. Skulle däremot den klara av 2,3 GHz på 250W så kommer den ligga på denna frekvens. Det är i alla fall så jag tolkat Cernys uttalande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kanske det är dags att inte skriva skräckrubriker som senast innan vi har all data, vikten på kylaren avgör inte vilken som kyler bäst precis som många sade redan då

Absolut. Det är att ta ut händelserna i förskott och döma ut produkten innan det finns riktiga siffror på resutatet.

Gillar däremot den här typen av nyheter som visar på framsteg!

Permalänk
Medlem

Något jag tänkte på när detta blev en nyhet sist. Att utluften är 5 grader varmare borde väl betyda att processorn är kallare? Då mer värme har förflyttats ut med luften. Kan ha helt fel dock

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det var väl ungefär det här jag ville få sagt i förra tråden ;). Tyckte siffrorna indikerade just detta redan i förra videon.

Däremot skulle jag inte säga allt för mycket - varken positivt eller negativt kring temperaturen på just utblåset. Det kan betyda både och egentligen. Beroende på mängden luft som drar igenom.
Det som avgör är om själva processorn går svalare. Och det testas ju här. Jag vet inte hur de får ut de värdena däremot. Men ja - svalare processor med samma effektförbrukning innebär onekligen bättre kylning.

Det jag tycker låter fel är att luftflödet på de nya konsolerna skulle vara högre. Det går inte ihop logiskt riktigt så jag har svårt att köpa det där.
Det måste rimligen vara tvärt om.
Om man värmer upp luften med 230W effekt (oavsett hur varma eller kalla flänsarna är) så kommer man ha jsut 230W effekt som ska föras ut (när jämnvikt uppnåtts). Görs detta långsammare så kommer luften som kommer ut att vara varmare. För man ut luften i högre takt så kommer utblåsluften bli svalare.
Så med tanke på att utblåsluften är varmare på de nyare konsolerna så kan man anta att luftflödet är lägre.
Kanske beror det på att flänsarna är mer strategiskt placerade vilket ger mer turbulens/motstånd? Jag vet inte. Det är väl det jag skulle gissa på, men det kanske finns fler förklaringar.

Förutsatt att utflödeskanalerna är likadana såklart. Ett annat alternativ hade varit att en del av värmen stack ut på annat håll i den gamla konsolen eller nå liknande. Inte heller uteslutet förvisso. Eller att utflödesområdet är mindre på den nya versionen än den gamla. Samma effektmängd slussas ut på över mindre yta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Något jag tänkte på när detta blev en nyhet sist. Att utluften är 5 grader varmare borde väl betyda att processorn är kallare? Då mer värme har förflyttats ut med luften. Kan ha helt fel dock

Det enda det säger är att processorn inte kan vara kallare än den uteluften som kommer ut. Termodynamikens lagar.

Däremot finns det inte något som säger att temperaturen faktiskt har gått upp eller inte. Finns många parametrar som spelar in och det är inte omöjligt att temperaturen kan ha gått ner från ex. 60°C till 50°C, så länge som båda temperaturerna ligger över temperaturen på uteluften i fråga vilket de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

PS5-kontrollern är en helt ny design jämfört med den till PS4 och enligt mig den klart bästa som skeppats med någon konsol så den är definitivt värd att testa.

Allas händer är ju olika- jag har alltid haft sjukt svårt för playstation kontroller, men gillar Xbox och har en elite kontroller till datorn som fortfarande utan tvekan är den bästa jag någonsin testat.

DS5 passar mina händer långt bättre än tidigare versioner och är glad att de biffat upp den lite. Har igna klagomål alls om den faktiskt- jag önskar att den hade assymetriska sticks men det är inte ett problem, mer en smaksak.

Vet inte om det är avsiktligt eller oavsiktligt men de asymetriska sticksen på xbox controllers funkar väldigt bra för mig- det låter mig ha ett väldigt "flytande" och löst grepp med höger hand för att sikta och använda knapparna på höger sida medan jag greppar stabilt med hela handflatan på vänster sida där det sällan behövs samma precision med analog stick- på tidigare DS har jag behövt ha ett lite flytande grepp med båda händer vilket tröttar ut fingerlederna, särskilt tummarna - switch är dock absolut värst och utan mitt 3dprintade grepp för konsolen är händerna och fingrarna knakiga efter 30min.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tusan också. Det är en av sakerna jag väntar på inför mitt köp.

Ska du ha den inne i ett tv-bord eller liknande? Generellt är det ruskigt bra prestanda man får för strömförbrukningen. Hade inget ps4 men xbox one har jag och tjejen har ett xbox one s idag och tycker Fläkt ljudet från ps5- när man hör det- är av bekvämare karaktär än xone.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

"Sony snålar in på kylningen i Playstation 5"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Surpuppa:

Något jag tänkte på när detta blev en nyhet sist. Att utluften är 5 grader varmare borde väl betyda att processorn är kallare? Då mer värme har förflyttats ut med luften. Kan ha helt fel dock

Näe. Det som påverkar temperaturen på utluften är 2 faktorer. Förutsatt att formen på utblåset är likadant och att utluften inte tar vägen någon annanstans.

Dessa två faktorer är:

1. Effektmängd. Hur många watt används för att värma upp med?
2. Flödeshastighet. Hur snabbt flödar luft genom systemet

Varför spelar temperaturen ingen roll då? Ja det kan jag nog förklara med hjälp av laser ;).
En laser med 1000W effekt - den kan skära genom tjockt stål som om det vore smör. Det är säkert flera tusen grader precis i brännpunkten.
Kör man denna laser en timma så värmer den upp ett rum den står i. Hur mycket då? Ja med 1000W effekt.
Ett vattenelement finns i samma rum där 50gradigt vatten flödar igenom. Även detta värmer upp rummet med 1000W effekt.

Totalt värms rummet då upp med 2000W effekt under en timma. Rummet värms upp lika mycket av en 1000W-laser som 1000W element. Det spelar alltså inte någon roll att den ena är 40 grader varm och den andra är 4000 grader varm.
Effekten är det som avgör hur mycket luften värms upp i rummet.

Flödesmängden då. Ju mer luft du pressar igenom, desto mer massa kommer man dela upp uppvärmningseffekten på.
Så större flöde innebär lägre temperaturer medan lägre flöde innebär högre temperaturer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

"Sony snålar in på kylningen i Playstation 5"

Haha, tänkte också på det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inte alls, det är ju hela poängen med konsol.

Den drar lika mycket ström.

Poängen med konsol är att de ska vara enkelt för användare att plugga in och spela.

Aldrig hört talas om värmeförlust vs strömförbrukning?

Detta är ju trots allt ett forum där detta fenomen är något många användare här försöker lösa med bättre kylning, då det ger lägre strömförbrukning och kan klocka högre (för lägre temp ger lägre förlust och mer marginal) eller undervolta saker för att sedan få de att prestera bättre då de går kallare och kan därmed ge mer effekt för de har mer utrymme pga lägre värmeutveckling att ta till nytta.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av anon228747:

"Sony snålar in på kylningen i Playstation 5"

Mm… Kanske borde hetat ”Sony verkar snåla in på kylningen i Playstation 5”.

Alltid bra at inte skriva saker i sten innan de är fult utredda, vilket de ofta inte är/blir.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Poängen med konsol är att de ska vara enkelt för användare att plugga in och spela.

Ja, det ska vara enkelt att spela, alla ska ha samma förutsättningar och samma upplevelse. Om PS5 ger olika användare olika upplevelser så försvinner en enorm poäng med konsoler.

Skrivet av Skillz:

Aldrig hört talas om värmeförlust vs strömförbrukning?

Detta är ju trots allt ett forum där detta fenomen är något många användare försöker lösa bättre kylning då det ger lägre strömförbrukning och kan klocka högre, eller undervolta saker för att sedan få de att prestera bättre då de går kallare och kan därmed ge mer effekt för de har mer utrymme pga lägre värmeutveckling att ta till nytta.

Osäker på vad det har med PS5 att göra. PS5 kör spel med samma frekvenser oavsett, då den inte anpassar frekvens baserat på värmen, till skillnad från t.ex. grafikkort på PC. Att sänka temperatur på en GPU kan skapa utrymme för högre frekvenser men så fungerar inte PS5 och det är därmed irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

PS5-kontrollern är en helt ny design jämfört med den till PS4 och enligt mig den klart bästa som skeppats med någon konsol så den är definitivt värd att testa.

Håller med helt, bästa kontrollen som släppts.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4