Microsoft: "Bättre prestanda och batteritid med Windows 11"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Bättre prestanda och batteritid med Windows 11"

Under alla synliga förändringar ger Windows 11 bättre upplevd prestanda genom att prioritera programmen som används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

verkar mest vara för bärbart fjoll de tar upp (kan ju vara bra för jobbdator)men hemma skiner bärbart bara med frånvaro har ej testat win11 ännu får ej ordning på säker start med moderlkortet jag har annars e allt på plats får se om det blir uppdatering eller om man håller fast vid win10 kommentarerna man läst gör ju att man blir tveksam sen den lilla flörten med win 8 gör en ännu mer tveksam win8 var nog det sämsta jag sett på ett os blev som en stor mobil telefon skräp mao

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Borde inte detta vara självklart? Hade det varit tvärt om hade man såklart inte fått höra det

Permalänk

Angående snabbare uppstart från viloläge:

Min erfarenhet av 40 000kr laptop med tillhörande docka som kostar runt 4000kr.
Efter datorn har gått i viloläge kan det vara svårt att få den fatta att man försöker väcka den med Bluetooth-ansluten mus plus tangentbord. När datorn börjar fatta att man vill att den ska vakna, så orkar den ej alltid starta. Man kan får be datorn flera gånger. Ibland tvingas man starta om hela datorn. Och ibland får man igång allt utan att alla skärmar fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående snabbare uppstart från viloläge:

Min erfarenhet av 40 000kr laptop med tillhörande dockor som kostar 4000kr.
Efter datorn har gått i viloläge kan det vara svårt att få den fatta att man försöker väcka den med Bluetooth-ansluten mus plus tangentbord. När datorn börjar fatta att man vill att den ska vakna, så orkar den ej alltid starta. Man kan får be datorn flera gånger. Ibland tvingas man starta om hela datorn. Och ibland får man igång allt utan att alla skärmar fungerar.

Det brukar vara thunderbolt eller dockan i sig som är problemet, jag har haft liknande på jobbet där USB slutat fungera efter viloläge till exempel

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Win10 har problem med "Hibernate" och undrar om inte 11:an får samma problem. Kör man "Hibernate" flera gånger på raken, utan omstart, så slutar saker att fungera. En gång funkar men dårakt inte många gånger.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så ska prestanda och batteritid bli bättre med varje Windows-version... Vad är det de gör mellan lanseringarna?

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid på min stationära dator? Som jag har längtat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar sedan 3 månader på att komplett ska få in asusmoderkorts-TPM-chip/-addon i lager för leverans till mig, så jag kan installera windows 11 ... Kommer bli en ny ps5-historia :D. leveransdatum flyttas varje vecka

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

"En annan förbättring som lyfts fram är att datorer med Windows 11 kan väckas från viloläge upp till 25 procent snabbare än Windows 10. Något Microsoft menar gör att användaren kan slå upp locket på sin dator och komma igång med att använda den "nästan omedelbart"."

Ursäkta? Det gör jag redan på min laptop som kör W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

"En annan förbättring som lyfts fram är att datorer med Windows 11 kan väckas från viloläge upp till 25 procent snabbare än Windows 10. Något Microsoft menar gör att användaren kan slå upp locket på sin dator och komma igång med att använda den "nästan omedelbart"."

Ursäkta? Det gör jag redan på min laptop som kör W7.

Ok.. dock står det 25% snabbare än innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker att Win10 har problem med "Hibernate" och undrar om inte 11:an får samma problem. Kör man "Hibernate" flera gånger på raken, utan omstart, så slutar saker att fungera. En gång funkar men dårakt inte många gånger.

.

Har också problem med Windows10 att skärmsläckare eller viloläge kan aktiveras hur mycket jag ön försöker...

Tänkte blåsa om datorn men väntar nog tills windows11 kommer så man får en fräsch installation direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående snabbare uppstart från viloläge:

Min erfarenhet av 40 000kr laptop med tillhörande docka som kostar runt 4000kr.
Efter datorn har gått i viloläge kan det vara svårt att få den fatta att man försöker väcka den med Bluetooth-ansluten mus plus tangentbord. När datorn börjar fatta att man vill att den ska vakna, så orkar den ej alltid starta. Man kan får be datorn flera gånger. Ibland tvingas man starta om hela datorn. Och ibland får man igång allt utan att alla skärmar fungerar.

I Windows 10 så känns det som att hela "always on"-tänket (läs "connected standby") har havererat. Har väldigt svårt att tro Windows 11 kommer att bli en "silver bullet" i det avseendet.

Själv så går jag alltför ofta in i "Device Manager" och väljer ut enheter som Bluetooth och Wifi från Power Management för att standby-tiden på datorn inte skall halveras över en natt.

Väljer Standby (S3) i som sleep state alla dagar i veckan. Tyvärr så är det inte alla laptops som tillåter detta utan diverse registerhack.

Standby (S0 Low Power Idle) får datorn att kännas som en värmeplatta på ryggen, där jag trodde att jobbdatorn ett tag skulle brinna upp.

Detta beskrivs även i länken nedan:
https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-Notebooks/ZBook-over-h...

Kul att Microsoft fortsätter att experimentera med användarna

Kan tillägga att min gamla iPad 2 från 2011 kan hålla batteriet i flera månader i standby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker att Win10 har problem med "Hibernate" och undrar om inte 11:an får samma problem. Kör man "Hibernate" flera gånger på raken, utan omstart, så slutar saker att fungera. En gång funkar men dårakt inte många gånger.

.

Har permanent tagit bort hibernate från min stationära dator sedan flera år tillbaka just på grund av tjafs som det du beskriver.

Om jag stänger av min dator förväntar jag mig att den ska stängas ner och verkligen avsluta allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående snabbare uppstart från viloläge:

Min erfarenhet av 40 000kr laptop med tillhörande docka som kostar runt 4000kr.
Efter datorn har gått i viloläge kan det vara svårt att få den fatta att man försöker väcka den med Bluetooth-ansluten mus plus tangentbord. När datorn börjar fatta att man vill att den ska vakna, så orkar den ej alltid starta. Man kan får be datorn flera gånger. Ibland tvingas man starta om hela datorn. Och ibland får man igång allt utan att alla skärmar fungerar.

Lenovo? Har ungefär samma problem på min jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Bättre batteritid på min stationära dator? Som jag har längtat

CMOS batteriet har aldrig hållt så länge ...? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lenovo? Har ungefär samma problem på min jobbdator.

Man kan med fördel söka firmware uppdateringar för dockan samt se till att sen senaste drivern för dockan/thunderbolt är installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man kan med fördel söka firmware uppdateringar för dockan samt se till att sen senaste drivern för dockan/thunderbolt är installerad

Ja det har blivit bättre men det är fortfarande inte helt löst.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Lenovo? Har ungefär samma problem på min jobbdator.

Jepp. Och jag vet många. Nu brukar min fungera bättre än den senaste versionen som är i princip samma som min fast de ska ha fixat till småfel.

Skrivet av henkiii:

Man kan med fördel söka firmware uppdateringar för dockan samt se till att sen senaste drivern för dockan/thunderbolt är installerad

Jag fick upp ett meddelande om att kritiska uppdateringar hade kommit, valde att installera dem och docka dog. Upptäckte sedan att hela deras forum översvämmades med personer som råkade ut för samma sak med samma uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag fick upp ett meddelande om att kritiska uppdateringar hade kommit, valde att installera dem och docka dog. Upptäckte sedan att hela deras forum översvämmades med personer som råkade ut för samma sak med samma uppdateringen.

Lite OT, men ang. firmware-uppdateringar så upptäckte jag den hårda vägen att en misslyckad firmware-uppdatering av Thunderbolt i min laptop slog ut möjligheten att ladda via just Thunderbolt-portarna.

Började få smått panik i och med att firmware uppdatering enbart går att göra med nära fulladdat batteri eller via nätström.

Som tur var har min laptop en tredje USB-C-port utan Thunderbolt.

I övrigt tycker jag att Dell och HP strulat lika mycket som Lenovo genom åren. Den gemensamma nämnaren är Windows

Permalänk
Medlem

...och en massa annat skräp som ingen bad om men visst, bättre batteritid!!!11!!!!1111

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

CMOS batteriet har aldrig hållt så länge ...? 🤔

Att batteriet tog slut var faktiskt ett problem när vi hade en Mac LC. Den var ju som en gammal AT där strömmen helt försvann när man slog av och så hade den något cylindriskt batteri som inte direkt gick att köpa på ICA. Fast på en modern burk, nja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

CMOS batteriet har aldrig hållt så länge ...? 🤔

Har faktiskt aldrig bytt cmos nån gång, men dom kan väl som du säger urladdas till slut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har faktiskt aldrig bytt cmos nån gång, men dom kan väl som du säger urladdas till slut.

Jag har en burk stående som jag inte har slagit på sedan 2014 eller 2015 och den är från början av 2011, tror jag. Det ska bli intressant att se om batteriet lever och om SSD:n som är systemdisk fortfarande vet något, när jag får tummen ur.

Det har hänt att jag har bytt i ATX-burkar, men det har varit enligt modellen "när jag ändå är där" och inte för att de har varit slut.

Permalänk
Medlem

Prioritering av aktiv/fokuserad process trodde jag redan att Windows gjorde sedan länge tillbaka, åtminstone sedan Windows 7? Måste ha fått det om bakfoten. Kanske blandat ihop det med att om man t.ex. minimerar huvudfönstret i en process så kan det i praktiken prioriteras ned lite (eller åtminstone kan minnet börja page:as ut).

Sovande flikar i en sketen webbläsare har dels inget med Windows att göra, dels är det som sagt inte heller något unikt för Windows 11, dels finns det andra webbläsare som redan gör detta (eller kan, med en extension), så den förbättringen räknas banne mig inte.

Uppsnabbat uppvaknande är ju aldrig fel, även om det redan går tillräckligt fort i 10:an i dagsläget för att jag inte ens ska tänka på det (förutom från hibernate, men där är det i huvudsak rappaste möjliga lagringsenhet som hjälper, det blev en jäkla skillnad att gå från en medioker sata-ssd till en påkostad pci-e nvme-ssd).

Skrivet av RVX:

Har faktiskt aldrig bytt cmos nån gång, men dom kan väl som du säger urladdas till slut.

Det har faktiskt hänt mig, en enda gång för något år sedan. Min server hade ganska duktigt många år på nacken och började tappa biosinställningar och klockan började gå fel. Tog en stund innan jag insåg orsaken, och med en ny CR2032 så funkade allt fint igen. I ett par månader. Sedan köpte jag hursomhelst (ej relaterat) helt ny hårdvara. Så det var nära att jag fortfarande aldrig skulle ha råkat ut för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Prioritering av aktiv/fokuserad process trodde jag redan att Windows gjorde sedan länge tillbaka, åtminstone sedan Windows 7? Måste ha fått det om bakfoten. Kanske blandat ihop det med att om man t.ex. minimerar huvudfönstret i en process så kan det i praktiken prioriteras ned lite (eller åtminstone kan minnet börja page:as ut).

Nej du har rätt.
Det är ganska uppenbart om man kör två grafiktunga spel eller benchmarks sida vid sida i fönster och växlar mellan dem

Permalänk

Finns det någon "changelog" mellan win 10 och 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har en burk stående som jag inte har slagit på sedan 2014 eller 2015 och den är från början av 2011, tror jag. Det ska bli intressant att se om batteriet lever och om SSD:n som är systemdisk fortfarande vet något, när jag får tummen ur.

Det har hänt att jag har bytt i ATX-burkar, men det har varit enligt modellen "när jag ändå är där" och inte för att de har varit slut.

Ja intressant att se hur det blir med den burken.

Skrivet av backfeed:

Prioritering av aktiv/fokuserad process trodde jag redan att Windows gjorde sedan länge tillbaka, åtminstone sedan Windows 7? Måste ha fått det om bakfoten. Kanske blandat ihop det med att om man t.ex. minimerar huvudfönstret i en process så kan det i praktiken prioriteras ned lite (eller åtminstone kan minnet börja page:as ut).

Sovande flikar i en sketen webbläsare har dels inget med Windows att göra, dels är det som sagt inte heller något unikt för Windows 11, dels finns det andra webbläsare som redan gör detta (eller kan, med en extension), så den förbättringen räknas banne mig inte.

Uppsnabbat uppvaknande är ju aldrig fel, även om det redan går tillräckligt fort i 10:an i dagsläget för att jag inte ens ska tänka på det (förutom från hibernate, men där är det i huvudsak rappaste möjliga lagringsenhet som hjälper, det blev en jäkla skillnad att gå från en medioker sata-ssd till en påkostad pci-e nvme-ssd).

Det har faktiskt hänt mig, en enda gång för något år sedan. Min server hade ganska duktigt många år på nacken och började tappa biosinställningar och klockan började gå fel. Tog en stund innan jag insåg orsaken, och med en ny CR2032 så funkade allt fint igen. I ett par månader. Sedan köpte jag hursomhelst (ej relaterat) helt ny hårdvara. Så det var nära att jag fortfarande aldrig skulle ha råkat ut för det.

🙂👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Prioritering av aktiv/fokuserad process trodde jag redan att Windows gjorde sedan länge tillbaka, åtminstone sedan Windows 7? Måste ha fått det om bakfoten. Kanske blandat ihop det med att om man t.ex. minimerar huvudfönstret i en process så kan det i praktiken prioriteras ned lite (eller åtminstone kan minnet börja page:as ut).

Man rör inte prioriteten (längre; det gjorde man förr dock) men den aktiva processen kan köra tre gånger längre än övriga när den väl får processortid (se Quantum boosting).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Väntar sedan 3 månader på att komplett ska få in asusmoderkorts-TPM-chip/-addon i lager för leverans till mig, så jag kan installera windows 11 ... Kommer bli en ny ps5-historia :D. leveransdatum flyttas varje vecka

...du behöver inget TPM-chip, fTPM (mjukvaru) funkar fint.

OT:
Kört 11an på min laptop ett tag (senaste betan) och den har varit 10 sek långsammare på boot, flera sekunder sen på väckning och seg i mer eller mindre allt jag gör....

MEN WINDOWS SÖK FUNGERAR FANTASTISKT BRA

Tror jag stannar på Ubuntu ett tag till

Visa signatur

Krusidullen är stulen