Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Kabeln behöver vara runt 20 mil lång för att fördröja signalen en millisekund. Dessutom hade en kabel lika lång som länet påverkat både ljud och bild lika mycket.

Är ljudet sent från en soundbar beror på det helt enkelt på att soundbaren har en delay påslagen och den delayen är antagligen anpassad för hur Philipsens latens sig utanför spelläget (100+ ms) medan spelläget är nere under 10 ms. TV:n inbyggda högtalare anpassar sig förmodligen efter vilket bildläge som är aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Upplever lite delay på ljudet från soundbar när jag kör spel från datorn via HDMI, någon med en idé om en quick fix?

PC HDMI (3060ti) > TV HDMI 3. Kabeln är 15m lång (https://www.monoprice.eu/products/monoprice-8k-slimrun-av-ult...) om detta kan spela in. Utvidgar skrivbordet till skärm 3 (TV) och kör Steam big picture.

TV Earc > Soundbar (jbl 9.1) Earc.

Upplever ej delay från TV-högtalarna.

Lösningen verkar vara att välja multichannel bypass (PCM) i TVns ljudinställningar. Verkar spara sig och endast gå igång när game mode används så man slipper ändra fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Jag har använt det inbyggda systemet för android tv. Nu ikväll har jag testat med att bara casta från telefonen till den inbyggda chromecasten i tvn och då fungerar det som det ska. Får bra bild och bra flyt. Det är alltså något problem med de inbyggda apparna i tvn… Det kanske är så att de är låsta på något vis till att spela material med en viss hz?

Jag har inte hunnit prova med ett separat system men ska göra det. Återkommer med resultat då jag gissar på att många andra kan ha detta problem.

Skrivet av Clasito:

Intressant. Kör ju via Apple TVn så kanske är därför jag inte har stött på det. TV sändningarna går ju i 50hz här och jag vill minnas att Philips brukar sköta det utan strul.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall interpoleringen används kan det skapa extra ryck och hack

Jag kom på att jag inte skrivit hur det gått. Jag har provat med min chromecast Google tv och upplever att det fungerar bättre. Får bättre flyt med den än det inbyggda android tv.

Jag har läst en del på avs forum och där skriver man om detta problem. Det verkar grunda sig i att android tv är låst till 60hz. Detta går ej att ändra. I Google tv är detta ändrat och den kan själv anpassa hz efter innehållet.

Jag har helt enkelt gjort så att jag köpte en till Google tv och har en i varje tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Jag kom på att jag inte skrivit hur det gått. Jag har provat med min chromecast Google tv och upplever att det fungerar bättre. Får bättre flyt med den än det inbyggda android tv.

Jag har läst en del på avs forum och där skriver man om detta problem. Det verkar grunda sig i att android tv är låst till 60hz. Detta går ej att ändra. I Google tv är detta ändrat och den kan själv anpassa hz efter innehållet.

Jag har helt enkelt gjort så att jag köpte en till Google tv och har en i varje tv.

Skönt! Otroligt störande att uppleva stutters.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Gammal tråd detta men ser att 65OLED706 ligger strax under 11k nu... Medans det billigaste jag kan hitta tex c2 för är 16.5k... är det värt skillnaden ? Spelar aldrig på tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Gammal tråd detta men ser att 65OLED706 ligger strax under 11k nu... Medans det billigaste jag kan hitta tex c2 för är 16.5k... är det värt skillnaden ? Spelar aldrig på tvn.

Antagligen inte. C2 har nog lite mer ljusstyrka i 100% vitt men det är ändå inget som motiverar 50% högre pris. Reflexfiltret är nog största skillnaden i praktiken, där 706 använder semi-blank medan C2 är blank.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Då får det nog bli ett köp.. känns som om priset inte kan bli så mycket billigare. Den borde ju slå min Xiaomi mi tv 4s som jag plockade upp på Ica för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Gammal tråd detta men ser att 65OLED706 ligger strax under 11k nu... Medans det billigaste jag kan hitta tex c2 för är 16.5k... är det värt skillnaden ? Spelar aldrig på tvn.

Var? Ända jag sett är i Prisjakt där den är listad för under 11K från Mediamarkt men den är ju inte i lager någonstans så i praktiken finns inte den TV'n till det priset. Prisjakt borde ta bort listningen, men de skiter de väl i då Prisjakt är ett grovt misskött bolag nu för tiden. 706 kommer inte i lager igen!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Går ju lägga den i inkorgen så då borde den vara möjlig att köpa... Om inte annat får jag väl ta en sväng till Skövde där den ska finnas i lager.

Permalänk
Medlem

Jag har en 55" OLED 706, och jag skulle vilja koppla den till min dator så att jag får 4k@120Hz. Funkar det? Jag har sökt efter en kabel på 5 m som klarar den upplösningen och bilduppdateringsfrekvensen men jag hittar ingenting i svenska butiker, förutom på Amazon där de säljs av kinesiska säljare som jag inte vet om jag kan lita på.

Har ni några tips?

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av k0ffein:

Jag har en 55" OLED 706, och jag skulle vilja koppla den till min dator så att jag får 4k@120Hz. Funkar det? Jag har sökt efter en kabel på 5 m som klarar den upplösningen och bilduppdateringsfrekvensen men jag hittar ingenting i svenska butiker, förutom på Amazon där de säljs av kinesiska säljare som jag inte vet om jag kan lita på.

Har ni några tips?

5 meter kabel som klarar 4K/120 löser man idag med AOC-kablar, Active Optical Cable, som är Ultra High Speed-certifierad eller åtminstone utlovar upp till 48 Gbps. Får räkna med 500–1000 kronor och det är vad som fungerar.

Du behöver också ett modernt grafikkort i datorn för att nå 4K/120 med full kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

5 meter kabel som klarar 4K/120 löser man idag med AOC-kablar, Active Optical Cable, som är Ultra High Speed-certifierad eller åtminstone utlovar upp till 48 Gbps. Får räkna med 500–1000 kronor och det är vad som fungerar.

Du behöver också ett modernt grafikkort i datorn för att nå 4K/120 med full kapacitet.

Tack för svar!

https://noerdic.se/products/nordic-hdmi2-1-fiber-cable-7-5m

Är det här något att ha? Det verkar inte vara ultra high speed, men det kanske inte spelar nån roll? Efter att ha mätt lite mer så tror jag att jag behöver en 7 m kabel, lite för lite marginal med 5 m.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av k0ffein:

Tack för svar!

https://noerdic.se/products/nordic-hdmi2-1-fiber-cable-7-5m

Är det här något att ha? Det verkar inte vara ultra high speed, men det kanske inte spelar nån roll? Efter att ha mätt lite mer så tror jag att jag behöver en 7 m kabel, lite för lite marginal med 5 m.

Säkert något "att ha" och lär fungera.

Med certifiering vet du att allt är så teknisk korrekt som HDMI själva kräver. Utan certifering och det är förhoppningsvis lika bra. Så skillnaden är mellan att veta att det är det bästa och att hoppas på det bästa. Oavsett lär det vara bättre än vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Säkert något "att ha" och lär fungera.

Med certifiering vet du att allt är så teknisk korrekt som HDMI själva kräver. Utan certifering och det är förhoppningsvis lika bra. Så skillnaden är mellan att veta att det är det bästa och att hoppas på det bästa. Oavsett lär det vara bättre än vad du har.

Det blev den, får hålla tummarna. Tack för hjälpen!

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX