Permalänk
Medlem

Tyst mus & tgnbord

Sitter just nu med ett Vortex Tab med bruna brytare och en G305 mus och även om jag är väldigt nöjd med dom så skulle jag behöva något tystare när jag knackar kod på kvällar och nätter så jag inte väcker familjen och eventuellt grannarna också.
Är medveten om att Logitech har en serie tysta prylar och har sneglat lite på MK295 (är inte sugen på att kasta för höga summor här).

Min fråga är hursomhaver om nån har koll på andra tysta möss och tangentbord? Det får gärna vara trådlöst och jag har inget emot plattare laptopliknande tangentbord. Fritt scrollhjul liknande MX mössen vore toppen.

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag ett Lenovo Thinkpad-tangentbord och tycker det fungerar utmärkt (jobbar som utvecklare så jag skriver ganska mycket på en dag). Det har alla tangenter jag behöver (Home/End, Page Up/Down, F1-F12), och tack vare att det är så kompakt hamnar också musen i en väldigt bekväm vinkel. Har inte upplevt att det är särskilt högljutt, det är vad jag vet i princip samma tangentbord som sitter i en modern bärbar Thinkpad. Det ska också finnas en variant med Bluetooth, men den verkar vara svår att få tag i.
Dock vet jag inte om du behöver en numpad, i så fall kanske det inte passar. Det går ju förvisso att köpa en separat, men då är det nog bättre att leta efter ett annat tangentbord.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

På jobbet kör jag ett Lenovo Thinkpad-tangentbord och tycker det fungerar utmärkt (jobbar som utvecklare så jag skriver ganska mycket på en dag). Det har alla tangenter jag behöver (Home/End, Page Up/Down, F1-F12), och tack vare att det är så kompakt hamnar också musen i en väldigt bekväm vinkel. Har inte upplevt att det är särskilt högljutt, det är vad jag vet i princip samma tangentbord som sitter i en modern bärbar Thinkpad. Det ska också finnas en variant med Bluetooth, men den verkar vara svår att få tag i.
Dock vet jag inte om du behöver en numpad, i så fall kanske det inte passar. Det går ju förvisso att köpa en separat, men då är det nog bättre att leta efter ett annat tangentbord.

Jo det är ett mycket fint tangentbord, har ägt både sladdade och trådlösa varianten. MEN skulle nog vilja ha fullstora piltangenter och en numpad (och så slipper jag nog gärna mus nubben då jag är hopplös på att använda den, plus att dess tillhörande knappt är lite i vägen).
Såg nu att Lenovo har ett fullstort trådlöst tangentbord med vad som ser ut som Thinkpad knappar, kanske blir ett sånt…

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022522

Logitech K740 - om du vill ha världens skönaste tangentbord att skriva på och eftersom det är saxbrytare på den så är den väldigt tyst.

Dock inget mekaniskt tbord.

Men det var väl inget krav på det?

Vill du ha tyst mek-tbord så köp barebone glorious tbord (finns full size) från maxgaming. Sätt dit några tysta switchar som tex MX red silent eller Bobbagum. Smörj switcharna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022522

Logitech K740 - om du vill ha världens skönaste tangentbord att skriva på och eftersom det är saxbrytare på den så är den väldigt tyst.

Dock inget mekaniskt tbord.

Men det var väl inget krav på det?

Vill du ha tyst mek-tbord så köp barebone glorious tbord (finns full size) från maxgaming. Sätt dit några tysta switchar som tex MX red silent eller Bobbagum. Smörj switcharna först.

Absolut inget krav på mekaniskt, har ju redan ett jag är nöjd med:)
K740 är ju sladdat men K800 kanske är samma fast trådlöst? Det vore ju intressant isåfall!

Edit: eller kanske inte. Lutar mest åt ett MX Keys just nu. Ska se om det går att klämma på det nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Absolut inget krav på mekaniskt, har ju redan ett jag är nöjd med:)
K740 är ju sladdat men K800 kanske är samma fast trådlöst? Det vore ju intressant isåfall!

Edit: eller kanske inte. Lutar mest åt ett MX Keys just nu. Ska se om det går att klämma på det nånstans.

Jag har tyvärr aldrig haft k800 så jag vågar inte bedöma just k800 men k740 är det bästa tbordet att skriva på iaf!

Dock inte lika tyst som mitt nuvarande Keychron K8 hotswap (wireless) med silent brytare som jag satte dit själv men jag fick betydligt bättre resultat på WPM-test när det gäller K740 iaf. Och skönare att skriva på i längden.

Jag använder K740 på jobbet och hemma kör jag med keychron K8 hotswap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag har tyvärr aldrig haft k800 så jag vågar inte bedöma just k800 men k740 är det bästa tbordet att skriva på iaf!

Enligt din personliga åsikt, ja. De flesta andra hade nog inte rankat ett billigt saxtangentbord jättehögt vad gäller skrivkomfort. Däremot är billiga sax- eller membrantangentbord otroligt tysta så om det är ljudnivån som är högsta prio så är det vettigt att kolla på sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Enligt din personliga åsikt, ja. De flesta andra hade nog inte rankat ett billigt saxtangentbord jättehögt vad gäller skrivkomfort. Däremot är billiga sax- eller membrantangentbord otroligt tysta så om det är ljudnivån som är högsta prio så är det vettigt att kolla på sådana.

Well, håller med dig om att smaken är lite som baken. Men det finns definitivt många som håller med om att det är underbart bord att ha på jobbet, bara att kolla alla recensioner - trots att vi lever i en mekanisk tbordvärld.

Jag själv trivs jättebra med att skriva långa timmar på K740 eftersom det är det mitt jobb handlar om.

K740 har bra spacing mellan tangenterna (svårt att råka slå på fel keys osv, man får alltid bra träff), ganska platt så man slipper anstränga sig.

Alla knappar finns.

Enda nackdelen är att det går inte att kombinera tex shift+ctrl +w eller något så det kan bli svårt att lira Gaming med den. Inga N key rollover osv.

Dessutom så är det membran så det slits ut i längden men eftersom det är så pass billigt så kan man köpa 2 st och bara stack up ifall det ena går sönder eller slits ut om några år.

Aja, ville bara skriva lite för - och nackdelar med det här bordet.

Och som sagt tyvärr ingen Wireless-version. Lite synd där.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lutar åt MX Keys då det har de funktioner jag är ute efter!

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag var och klämde lite på ett MX Keys och kan lugnt säga att det kommer jag aldrig köpa. Rassliga tangenter och kändes väldigt fattigt för priset.

Permalänk
Medlem

Pass på tangentbord, men jag är väldans nöjd med min Logitech M590-mus. Tyst som en viskning och har två kanaler så den kan kopplas till två datorer samtidigt (Unify-dongle & Bluetooth). Tydligen ska man kunna klipp/klistra mellan datorerna osså. Oklart för mig hur, har inte utforskat det för jag har bara en dator på jobbet, och jag misstänker att det kräver programvara. Två-kanals grejen nyttjar jag på så vis att när jag är ute och snurrar i verksamheten så kör jag musen på bluetooth, annars med dongle. Och denna dongle sitter i dockningsstationen. Därmed slipper jag nåt som sticker ut ur datorn.

En nyfiken kanske undrar "why not bluetooth hela tiden?", well den störs ut ibland. Dongle funkar alltid.

Visa signatur

//
Tomas!