Vad avgör i vilka trådar på SweClockers du väljer att posta dina inlägg?

Permalänk
Medlem

Å så intressant att läsa hur ni använder SweC. Så därför svarar jag nu själv på mina egna frågor.

Fråga 1.
A) Jag är särskilt intresserad av Konsumenträtt och läser ofta nya trådar, och svarar i dem om jag känner att jag kan bidra till tråden.
B) Jag går ofta in på de trådar som för tillfället visas till höger under reklam-bannern.
C) När jag väljer en tråd som visas under reklam-bannern blir det ofta ett random ämne med tilltalande rubrik.
D) Jag söker inte aktivt bland nyheterna, men kan gå in och läsa, samt vid enstaka fall kommentera, när en nyhet med en intressant rubrik dyker upp under reklam-bannern.
E) Jag lurkar både runt och söker information, och skriver egna inlägg, både för att föra diskussionen framåt och för att bidra med hjälp och kunskap i de fall jag har något att tillföra.
F) I de trådar där jag känner att jag kan bidra med erfarenhet eller kunskap, försöker jag att svara.

Fråga 2. Jag svarar mest i redan befintliga trådar, och försöker att hitta svar på mina frågor innan jag själv skapar en ny tråd. Dock skapar jag ibland säregna trådar, som denna.

Fråga 3. Jag besöker bara forumet, men läser enstaka nyheter när de dyker upp bland trådarna under reklam-bannern.

Skrivet av AktaLacken:

Fråga 1.
F) Svarar på alla trådar där jag kan bidra med min erfarenhet eller kunskap.

Fråga 2.
Då det finns så många duktiga personer på det här forumet så blir det mest jag som söker hjälp dvs skapa egna trådar.

Fråga 3.
Nyheter och recensioner.

Tack för ditt tillägg (det fetmarkerade). Jag har lagt till det i trådstarten.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

1. Först och främst ämnen jag är intresserad av och kan bidra med info/tips.

2. Svarar mest i befintliga trådar.

3. Underhållning & hobby fritid.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag styrs tyvärr ofta av mina känslor och svarar för ofta på saker som för mig att se rött. Inte särskilt produktivt, eller bra för mig eller communityn i helhet. Försöker arbeta aktivt för att bättra mig där, men det är en lång process, och känner mig stundvis lite tveksam vilken riktning det faktiskt går.

Svarar i stort sett uteslutande i befintliga trådar.

Mest i nyheter.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Försöker slänga ett öga på https://www.sweclockers.com/forum/obesvarade emellanåt för att lyfta obesvarade frågor.

Men mest blir det mest befintliga trådar (Nytt i forumet / Aktiva trådar) och en del nyhetsdiskussioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Kändes som att det var mer värt det förut, idag vete tusan om folk uppskattar att man skriver ett långt inlägg. Känns som att det är ovanligt att folk läser mer än första raden ändå.

Kan ärligt säga att jag börjar snabbläsa och hoppa igenom längre inlägg. Tar mig tid om det är något som intresserar mig men en del blir det att låsa upp scrollhjulet och spinna loss scrollhjulet. Tänker framförallt på saddams evighetsinlägg, en gång i tiden.

Finns ju inget krav på att alla ska läsa de inlägg som skrivs och så förstås men lite störande är det när man förklarat lösningen på ett problem och folk ignorerar inlägget för att långt senare komma till samma slutsats. Var inlägget för långt? Var det fel person som gav svaret eller försvann den bara i mängden?

Oneliners är det enda som verkar läsas, kommer man upp i två stycken försvinner nog hälften även där.

Skrivet av henkiii:

Försöker slänga ett öga på https://www.sweclockers.com/forum/obesvarade emellanåt för att lyfta obesvarade frågor.

Men mest blir det mest befintliga trådar (Nytt i forumet / Aktiva trådar) och en del nyhetsdiskussioner.

Brukar iofs också "bumpa" sådanna trådar jag råkar snubbla över, såvida jag inte kan svara på vad det nu är. En del försvinner lätt i mängden trådar och trådskaparen får inte bumpa sin egna tråd.

Permalänk

Intresse av ämnet och ibland chansen att gnälla lite.

Permalänk
Medlem

A) Är du särskilt intresserad av något ämne i en specifik forumdel, och vanligen postar inlägg i trådar i den aktuella forumdelen? Och varför just detta ämne eller forumdel?
Jag postar i stort sett i dom forumdelar jag är intresserad av.
Och det handlar om 27 olika forumdelar.
Dom flesta är lite halv intressanta och dom jag hänger mest i är.
konsumenträtt
Retro
Skärmar o tv
Ljud
Mods o egna konstruktioner (men postar inte så ofta där).

B) Går du in på de trådar som visas till höger under reklam-bannern?
Tror inte jag klickat på dom en enda gång sedan 2005, men om jag gjort det så var det säkert 10+ år sedan och väldigt få gånger.

Jag använder mig av två sätt att hitta trådar/svara på gamla trådar.
Det är dels https://www.sweclockers.com/forum/foljda som jag har som en låst/pinnad tab.
Och sen RSS och använder då https://quiterss.org RSS kan ses i varje forum del genom RSS ikonen i adresserbar om man installerar en RSS "ikon" plugin i firefox (och har för mig chrome är samma sak).
Tex så är adressen till denna del http://www.sweclockers.com/feeds/forum/93

C) Väljer du tråd utifrån ett random ämne som du är intresserad av för stunden?
Till 30-40% ja.

D) Söker du exempelvis efter nyheter och gärna postar inlägg där?
Kan läsa en nyhetstråd då och då men postar ganska sällan i dom.

E) Lurkar du mest runt för att hitta information och postar sällan egna inlägg?
Är oftas en lurker och det på väldigt många forum men just swec är det forum jag är absolut mest aktiv i.

F) Svarar på alla trådar där du kan bidra med din erfarenhet eller kunskap?
Näe inte alla blir för mycket upprepningar men en hel del av dom JA.

Fråga 2. Svarar du mest i redan befintliga trådar, eller skapar du helst egna trådar?
Det blir mest befintliga trådar men har egentligen ingen preference.

Fråga 3. Vilken del av SweClockers utöver forumet besöker du oftast?
- Recensioner och artiklar

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

1. Läser mest och kollar på bilder, men har mer och mer funnit mig själv skrivandes ett riktigt långt inlägg fullt med information, och när jag är ungefär 90% klar så känner jag bara "Vem fan kommer ens läsa det här?" och raderar allt och skiter i att posta något alls.

Kan hända för mig men är som tur är oftas kortare inlägg heller ett långt inlägg som knappt har påbörjats
.
Men vad som hänt åt helvete för många gånger är att jag gjort ett riktigt långt inlägg med mycket länkar/bilder/filmer/qoutes/etc som jag lagt upp till en timme på kanske mer nån enstaka gång.
Och då oftas i en tråd där jag kunnat hjälpa till en hel del med det inlägget.
Är att jag råkat trycka F5 heller bakåt knappen på musen och swec´s sida har aldrig sparat nåt som jag skrivit (vilket många andra forum gör!) utan det blir bara en helt tom svars ruta.

Blir då sittandes en stund med luften/orken helt bortblåst och oftas nope inge mer swec idag.
En gång gjorde jag det med ett inlägg som jag var klar med som troligen hade tagit lite över en timme tog tag i musen för att klicka på skicka meddelande men tryckte till bakåt knappen.
O allt var borta detta var dock ett ganska viktigt inlägg för min del så började om och fick till ett halv taskigt inlägg som var ungefär hälften så långt med betydligt mindre bilder/länkar pga orkade inte helt enkelt.
Och vad hände?

Jo exakt samma jävla sak råkade träffa musknappen med en halv tusendels mm och vips allt borta AAARRRRGGH!
Musens liv hängde på en väldigt skör tråd kan jag säga, och det blev ett 3-4 dagars långt swec uppehåll.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

B) Går du in på de trådar som visas till höger under reklam-bannern?
Tror inte jag klickat på dom en enda gång sedan 2005, men om jag gjort det så var det säkert 10+ år sedan och väldigt få gånger.

Jag använder mig av två sätt att hitta trådar/svara på gamla trådar.
Det är dels https://www.sweclockers.com/forum/foljda som jag har som en låst/pinnad tab.
Och sen RSS och använder då https://quiterss.org RSS kan ses i varje forum del genom RSS ikonen i adresserbar om man installerar en RSS "ikon" plugin i firefox (och har för mig chrome är samma sak).
Tex så är adressen till denna del http://www.sweclockers.com/feeds/forum/93

Tack för lärorik information om bevakning av trådar via RSS. Har själv dock ingen erfarenhet eller kunskap om RSS. Ironiskt nog är jag, trots min relativt höga aktivitet här på SweC, ganska oteknisk och inte särskilt duktig på datorer, Däremot lär man sig hela tiden nya saker av att läsa runt här.

Skrivet av grizzly666:

Kan hända för mig men är som tur är oftas kortare inlägg heller ett långt inlägg som knappt har påbörjats.

Men vad som hänt åt helvete för många gånger är att jag gjort ett riktigt långt inlägg med mycket länkar/bilder/filmer/qoutes/etc som jag lagt upp till en timme på kanske mer nån enstaka gång.
Och då oftas i en tråd där jag kunnat hjälpa till en hel del med det inlägget.
Är att jag råkat trycka F5 heller bakåt knappen på musen och swec´s sida har aldrig sparat nåt som jag skrivit (vilket många andra forum gör!) utan det blir bara en helt tom svars ruta.

Blir då sittandes en stund med luften/orken helt bortblåst och oftas nope inge mer swec idag.
En gång gjorde jag det med ett inlägg som jag var klar med som troligen hade tagit lite över en timme tog tag i musen för att klicka på skicka meddelande men tryckte till bakåt knappen.
O allt var borta detta var dock ett ganska viktigt inlägg för min del så började om och fick till ett halv taskigt inlägg som var ungefär hälften så långt med betydligt mindre bilder/länkar pga orkade inte helt enkelt.
Och vad hände?

Jo exakt samma jävla sak råkade träffa musknappen med en halv tusendels mm och vips allt borta AAARRRRGGH!
Musens liv hängde på en väldigt skör tråd kan jag säga, och det blev ett 3-4 dagars långt swec uppehåll.

Åh gud så surt när sådant händer, jag förstår precis vad du menar. Jag har själv varit med om det vid ett ex antal tillfällen och blir verkligen arg och/eller frustrerad.

Just det där med F5 är så irriterande, men har även varit med om att av misstag ha råkat klicka på bakåt och all text går förlorad.
Innan jag postar ett inlägg, brukar jag alltid välja ”förhandsgranska” och läsa igenom inlägget innan jag publicerar det. Vid ett tillfälle hade jag skrivit klart ett inlägg och förhandsgranskade det, men innan jag hann publicera inlägget, råkade jag på något märkligt sätt gå bakåt, och vipps så var hela djävla inlägget borta. Då det inte gick att få tillbaka allt jag hade skrivit, var jag tvungen att skriva om allt igen, vilket tog minst en halvtimme extra, eftersom jag brukar ta väldigt lång tid på mig att få ihop ett medellångt inlägg.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tack för lärorik information om bevakning av trådar via RSS. Har själv dock ingen erfarenhet eller kunskap om RSS. Ironiskt nog är jag, trots min relativt höga aktivitet här på SweC, ganska oteknisk och inte särskilt duktig på datorer, Däremot lär man sig hela tiden nya saker av att läsa runt här.

Åh gud så surt när sådant händer, jag förstår precis vad du menar. Jag har själv varit med om det vid ett ex antal tillfällen och blir verkligen arg och/eller frustrerad.

Just det där med F5 är så irriterande, men har även varit med om att av misstag ha råkat klicka på bakåt och all text går förlorad.
Innan jag postar ett inlägg, brukar jag alltid välja ”förhandsgranska” och läsa igenom inlägget innan jag publicerar det. Vid ett tillfälle hade jag skrivit klart ett inlägg och förhandsgranskade det, men innan jag hann publicera inlägget, råkade jag på något märkligt sätt gå bakåt, och vipps så var hela djävla inlägget borta. Då det inte gick att få tillbaka allt jag hade skrivit, var jag tvungen att skriva om allt igen, vilket tog minst en halvtimme extra, eftersom jag brukar ta väldigt lång tid på mig att få ihop ett medellångt inlägg.

Alla har nog varit med om det tyvärr
Om man håller på och skriver ett inlägg borde det sparas automatiskt, så man bara kan trycka på nån knapp för att få tillbaka inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla har nog varit med om det tyvärr
Om man håller på och skriver ett inlägg borde det sparas automatiskt, så man bara kan trycka på nån knapp för att få tillbaka inlägget.

Det tror jag också.
Håller med. Hade varit en underbar funktion. På Google sparas allt jag gör automatiskt när jag t.ex. skriver mail eller arbetar från dokument på Drive.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Ett annat snabbt tips för RSS är att använda RSS för att hålla koll på youtube!
Då deras email/prenumerationer/etc inte alls funkar bra för många.
Klipper in ett inlägg jag postat på många ställen om detta, orkar dock ej översätta till svenska.

Citat:

Copying this about youtubes horribly broken sub/mail system again.
Bell and tell youtube too send email updates works decent.
And even when youtube email about a new video there is 50/50 if they show up in subscribed list or not so WAAAAAYYY better then only sublist.

Then there are 2 channels that i get an email about half the time a new video is uploaded and then the email and sub list is the same.
How to here https://www.addictivetips.com/web/export-youtube-subscription...

For me the export too opml did not show up so i had too click on this link and scroll down too the bottom end export too opml is there.
https://www.youtube.com/subscription_manager
This is the easiest way too add an YouTube rss feed you can add them one at a time by going too page source and search for channel id then copy that to the end of this string https://www.youtube.com/feeds/videos.xml?channel_id= Then copy that in to the rss reader.
For example DailyDrivenExotics rss feed would be https://www.youtube.com/feeds/videos.xml?channel_id=UCj_ARBxh...
To me it was faster to just import all channels into the rss reader.

Have too add this now after i have added some more channels manually after i started doing RSS.
Most channel do show the channel id when going to the main/home page but some (i think older channels like this one) do show the channel name instead and that will not work for RSS it must be the channel id.
For example if you click on DailyDrivenExotics you will see the channel name DailyDrivenExotics but click on any video and then on the channel name under the video you will go to the home page and the channel id will show in the adressbar (or if you just hover over the link it will show channel id).
If you then click home again the channel id get replaced with channel name in the adressbar, the reliable way to see the channel id instead of channel name is to go to any video and hover/click teh channel name under the video.

Then you can use some rss reader and import all channels there
feedly and innoreader is pretty popular and they have an android app, no ide about ios.

I however use https://quiterss.org/ or RSSOwl is also a good choice, i do not use anything on mobile/tablet since i never watch any youtube there.

After i went the RSS way about a 2-3years ago i´m much happier and have as far as i know not missed anything uploaded on the many channels i follow/sub too.
I do however still sub on all channels just never use/rely on any of youtubes horribly broken "sub functions".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ett annat snabbt tips för RSS är att använda RSS för att hålla koll på youtube!
Då deras email/prenumerationer/etc inte alls funkar bra för många.
Klipper in ett inlägg jag postat på många ställen om detta, orkar dock ej översätta till svenska.

Det är ett bra tips, tack!
Lugnt. Man orkar inte jämt översätta när man har skrivit ett långt inlägg.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.