Prisuppgifter för Intel Arc smiter ut på webben – i nivå med Geforce RTX 3070

Permalänk
Melding Plague

Prisuppgifter för Intel Arc smiter ut på webben – i nivå med Geforce RTX 3070

En presentationsbild på villovägar visar att Intel kan ha både pris- och prestandasiktet inställt mot Radeon RX 6700 XT och Geforce RTX 3070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sådan prissättning kommer man säkert undan med i dagsläget. Hade situationen sett annorlunda ut så hade det nog varit svårare.
Normalt har folk nog svårt för betala som för motsvarande välrenommerade märken, när man inte ens vet hur drivrutinerna blir.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

När alla 3070 idag är slutsålda samt går för 7500 och uppåt så vore det ju säkert rätt många som skulle våga chansa på ett Intel kort, om dom höll sig under 6000 kr.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Dom är i min mening väldigt välkomna ut på marknaden oavsett om dom också får problem att leverera kort från dag 1 precis som övriga tillverkare. Mer konkurrens gagnar oss konsumenter (så fort ekonomi / tillgång på tillverkningskomponenter kommer igång). Ju fler som kan slå undan benen Nvidioterna (jag syftar på tillverkaren, inte dom som använder korten) desto bättre, i min bok.
Men alla är vi olika !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att gå ut med 3070-prestanda vid 3070-pris är kanske inte tillräckligt när vi antagligen är halvvägs till 4000-serien.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Intel hade behövt ligga en prestandanivå över för samma pris med denna generation, eller en prisnivå under med samma prestanda

Varför chansa på ett oprövat kort med samma prestanda och pris? Lär väl sälja ändå förstås som det ser ut idag. Ligger inte användarupplevelsen i paritet med konkurenterna och det strular med drivrutiner mm så kommer de som köpt Intel minnas det tills nästa gång. Det är som upplagt för att skaffa sig dåligt rykte inför framtida modeller.
Har man fått lite mer prestanda för mindre peng så kan man stå ut med betydligt mer.

Sliden känns fake dessutom så vi kanske inte ska spekulera ihjäl oss

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och där försvann ju hoppet om att Intel skulle sälja korten med förlust för att få in en fot på marknaden. Hoppas dessa bara är påhittade. Om inte, för lite och försent.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att toppmodellen har 16gb vram, som är ganska dyrt nuförtiden, så känns 400 dollar för 3070 prestanda rimligt. Dessa kort lär väl dock vara extremt prisvärda för miners med.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Samma prestanda till samma pris som konkurrenterna, jag är djupt chockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Intel hade behövt ligga en prestandanivå över för samma pris med denna generation, eller en prisnivå under med samma prestanda

Varför chansa på ett oprövat kort med samma prestanda och pris? Lär väl sälja ändå förstås som det ser ut idag. Ligger inte användarupplevelsen i paritet med konkurenterna och det strular med drivrutiner mm så kommer de som köpt Intel minnas det tills nästa gång. Det är som upplagt för att skaffa sig dåligt rykte inför framtida modeller.
Har man fått lite mer prestanda för mindre peng så kan man stå ut med betydligt mer.

Sliden känns fake dessutom så vi kanske inte ska spekulera ihjäl oss

Sist jag kolla så får man typ ett 2060 i dagsläget för 5000kr, kan intel hålla sina riktpriset så ligger man ju under konkurrenterna?

Permalänk
Medlem

Så visar det sig att miningprestandan är i paritet med icke-LHR av motsvarande MSRP och denna diskussion blir överflödig...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Intel hade behövt ligga en prestandanivå över för samma pris med denna generation, eller en prisnivå under med samma prestanda

Varför chansa på ett oprövat kort med samma prestanda och pris? Lär väl sälja ändå förstås som det ser ut idag. Ligger inte användarupplevelsen i paritet med konkurenterna och det strular med drivrutiner mm så kommer de som köpt Intel minnas det tills nästa gång. Det är som upplagt för att skaffa sig dåligt rykte inför framtida modeller.
Har man fått lite mer prestanda för mindre peng så kan man stå ut med betydligt mer.

Sliden känns fake dessutom så vi kanske inte ska spekulera ihjäl oss

Men om de nu räknar 3080 för 699 dollar och priset just nu visar mellan 10-15 000kr i svenska butiker så är det väl helt ok om de nu verkligen säljs för dessa priser.
Lägger de sig på 599 dollar så kommer de säkerligen få ut en drös med kort och har de då en bra produkt med bra mjukvara så finns en stor chans att de tar en del av marknaden.

När kommer @Swec få några till redaktionen och testa och leka med?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Och där försvann ju hoppet om att Intel skulle sälja korten med förlust för att få in en fot på marknaden. Hoppas dessa bara är påhittade. Om inte, för lite och försent.

Hur menar du med att sälja korten med förlust?
Själva tillverkningen av ett kort är väldigt låg. Det som kostar är utveckling, engångskostnad för tillverkning av masker etc. De lär gå många år även med dessa priserna innan intel gått plus på denna satsningen.

Med det sagt så är det enda som behövs i dag är att ha kort i lager. De har ingen anledning att sälja dem långt under AMDs och Nvidias priser. Det låter mest som önsketänkande i min mening.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Hur menar du med att sälja korten med förlust?
Själva tillverkningen av ett kort är väldigt låg. Det som kostar är utveckling, engångskostnad för tillverkning av masker etc. De lär gå många år även med dessa priserna innan intel gått plus på denna satsningen.

Med det sagt så är det enda som behövs i dag är att ha kort i lager. De har ingen anledning att sälja dem långt under AMDs och Nvidias priser. Det låter mest som önsketänkande i min mening.

Håller med om detta. Bara korten finns i lager så är det perfekt. Dagens läge när komponenter saknas från Kina etc gör ju en försening på det hela. Men än så länge ser det bra ut. Grafikkort finns att få tag på i butiker från såsom inet samt webhallen så är på god väg till bättre försäljning och vi får korten utan förseningar

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Hjälpsam

Med dagens tillgång och efterfrågan i åtanke, är Riktpris en förkortning för "Inte riktigt pris".
Mer tillgång är ju alltid bra, men en hemsk tanke slår mig, om Intel tillverkar på hårt ansträngda TMC, lär inte tillgången bli speciellt god.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om kortet lever upp till förväntningarna och presterar i klass med 3070 och priserna inte skjuter i höjden pga giriga återförsäljare så kan det nog bli en braksuccé för Intel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det här är helt klart fake eller åtminstone från någon annan än Intel.

Enligt sliden är 6600 XT inte ännu announced, och priset är dessutom fel (399 vs 379 dollar). Det betyder att sliden är äldre än 6:e augusti. Prissättningen på kortet är det sista som bestäms, och Intel har garanterat inte prissatt korten exakt över ett halvår före release. Det skulle vara rent idiotiskt.

Sen så vet jag inte heller om man kan läsa sliden som att den handlar om priser. Jag tror att det mer handlar om segmentering, vilket Intel helt säkert redan har slagit fast. Alltså ska man läsa sliden som att man vill konkurrera med 3070 och 6700 XT med sitt bästa chip. Sen om de vill sätta riktpriset närmare 300 dollar eller 500 dollar är en annan fråga, som vi nog inte får slutgiltigt svar på förrän nästa år eller så.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla kommentarerna men att intel är så modiga (om ryktena stämmer) att de tar samma pris som nvidia för 3070 prestanda när de varken har mjukvaran eller feautures på plats som antagligen ens är i närheten av vad Nvidia har är bold. De skulle lagt sig någon/några tusenlappar under så kanske de fått sålt mer och och fått traction på marknaden.

Jag menar vem väljer en "okänd" gpu-tillverkare över en renommerad tillverkare som nvidia i samma pris/prestanda-kategori.
Eller har jag missat någon perk med att köpa Intel?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det här är helt klart fake eller åtminstone från någon annan än Intel.

Enligt sliden är 6600 XT inte ännu announced, och priset är dessutom fel (399 vs 379 dollar). Det betyder att sliden är äldre än 6:e augusti. Prissättningen på kortet är det sista som bestäms, och Intel har garanterat inte prissatt korten exakt över ett halvår före release. Det skulle vara rent idiotiskt.

Sen så vet jag inte heller om man kan läsa sliden som att den handlar om priser. Jag tror att det mer handlar om segmentering, vilket Intel helt säkert redan har slagit fast. Alltså ska man läsa sliden som att man vill konkurrera med 3070 och 6700 XT med sitt bästa chip. Sen om de vill sätta riktpriset närmare 300 dollar eller 500 dollar är en annan fråga, som vi nog inte får slutgiltigt svar på förrän nästa år eller så.

Kan ju bara vara så att det är en gammal slide. Kanske från i våras?

Jag undrar också om det är "genuine" intel, typsnittet och blå bakgrunden antyder det

Idén med sidan verkar vara dels att (som artikeln nämner) konkurrera med 3070 och 6700. Men också att den svagare kretsen kan gå in i ett billigt segment. Kanske ska den också konkurrera med nVidias "budgetgrafik" inom bärbara?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Nu har jag inte läst alla kommentarerna men att intel är så modiga (om ryktena stämmer) att de tar samma pris som nvidia för 3070 prestanda när de varken har mjukvaran eller feautures på plats som antagligen ens är i närheten av vad Nvidia har är bold. De skulle lagt sig någon/några tusenlappar under så kanske de fått sålt mer och och fått traction på marknaden.

Jag menar vem väljer en "okänd" gpu-tillverkare över en renommerad tillverkare som nvidia i samma pris/prestanda-kategori.
Eller har jag missat någon perk med att köpa Intel?

Vi vet inte hur bra Intel presterar i RT än m.m.

Men jag skulle välja nVidia varje dag i veckan för samma pris.

Tror intel kommer ha en lång väg på mjukvarusidan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Herregud vad glad jag är att jag inte spelar några spel och därför klarar mig med betydligt mer mediokra kort utan att jag någonsin känner några prestandaflaskhalsar i mina grafikkort
Sparar ungefär lika mycket som hela datorn kostar exklusive grafikkort på att inte köpa något fäskigt grafikkort

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att gå ut med 3070-prestanda vid 3070-pris är kanske inte tillräckligt när vi antagligen är halvvägs till 4000-serien.

Intel hade ju kunnat lansera ett kort med 3060 prestanda för 3070 pris 2 dagar efter lansering av 4000 serien och de hade ändå sålt slut. Pris/prestanda är ju twilight zone tills årsskiftet och folk köper det som finns tillgängligt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av sKRUVARN:

Sist jag kolla så får man typ ett 2060 i dagsläget för 5000kr, kan intel hålla sina riktpriset så ligger man ju under konkurrenterna?

Skrivet av Stefflo:

Men om de nu räknar 3080 för 699 dollar och priset just nu visar mellan 10-15 000kr i svenska butiker så är det väl helt ok om de nu verkligen säljs för dessa priser.
Lägger de sig på 599 dollar så kommer de säkerligen få ut en drös med kort och har de då en bra produkt med bra mjukvara så finns en stor chans att de tar en del av marknaden.

När kommer @Swec få några till redaktionen och testa och leka med?

Så är det ju såklart men det blir ju bara en variabel till som ska in i spekulationerna..
Min fråga blir direkt varför ni tror (om så är fallet) att Intel kommer kunna hålla MSRP bättre än de andra två aktörerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan ju bara vara så att det är en gammal slide. Kanske från i våras?

Jag undrar också om det är "genuine" intel, typsnittet och blå bakgrunden antyder det

Idén med sidan verkar vara dels att (som artikeln nämner) konkurrera med 3070 och 6700. Men också att den svagare kretsen kan gå in i ett billigt segment. Kanske ska den också konkurrera med nVidias "budgetgrafik" inom bärbara?

Bärbara lär vara ett stort fokus för Intel, tror jag.

Men visst kan den va från t.ex. i våras. Egentligen är det ju rätt troligt, eftersom 3070 Ti inte finns med, och det kortet presenterades sista maj. Så troligt är väl att sliden är från nån gång mellan slutet av mars (6700 XT) och slutet av maj (3070 Ti).

Men då skulle det också innebära att priserna skulle ha bestämts ca 9 månader på förhand, vilket jag inte tror en gnutta på. Så jag skulle nog inte se det här som en kommentar gällande priser över huvud taget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Så är det ju såklart men det blir ju bara en variabel till som ska in i spekulationerna..
Min fråga blir direkt varför ni tror (om så är fallet) att Intel kommer kunna hålla MSRP bättre än de andra två aktörerna?

Ingen som säger det men på bilden som visades så står priset 699 dollar för ett 3080 och att intels variant ska ligga på liknande pris. Att kunna köpa ett 3080 för 8000 kr här i sverige är fortfarande en dröm för många.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Så är det ju såklart men det blir ju bara en variabel till som ska in i spekulationerna..
Min fråga blir direkt varför ni tror (om så är fallet) att Intel kommer kunna hålla MSRP bättre än de andra två aktörerna?

Jag säger inte att det kommer vara fallet, men det finns ju iaf vissa skillander som skulle kunna göra det enklare. T ex (om jag förstått det rätt?) att det bara kommer finnas referenskort, detta hindrar partners från att göra dyra specialkort som dom har högre marginaler på, för i nuvarande läge verkar tredjepart tillverkare prioritera dessa. Det kan också vara så att Intel har hårdare regler för prissättning, t ex deras CPUer ligger sällan långt ifrån MSRP. Det finns många tillverkare som är rätt strikta med deras prissättningar, t ex apple, eller spelkonsoller där "officiella" kanaler kör MSRP trots enorm brist, det går, om man vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Nu har jag inte läst alla kommentarerna men att intel är så modiga (om ryktena stämmer) att de tar samma pris som nvidia för 3070 prestanda när de varken har mjukvaran eller feautures på plats som antagligen ens är i närheten av vad Nvidia har är bold. De skulle lagt sig någon/några tusenlappar under så kanske de fått sålt mer och och fått traction på marknaden.

Jag menar vem väljer en "okänd" gpu-tillverkare över en renommerad tillverkare som nvidia i samma pris/prestanda-kategori.
Eller har jag missat någon perk med att köpa Intel?

Fast om det faktiskt blir ett slutpris i butikerna på 5500 kronor är det ju mycket billigare än 3070. Billigaste 3070 på Prisjakt är i skrivande stund 8990.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag tror att Intel kommer få det svårt om det ligger på samma pris och prestanda. Jag hade hellre väntat och köpt ett kort från Nvidia (iofs är jag tvungen pga G-Sync, men ändå), än att köpa något helt nytt och oprövat om priset är detsamma. Ett par tusen billigare så hade tanken åtminstone funnits där. Men vem vet, det kanske kommer massa fräcka features som vi inte hört om än!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fint att de är redo för att släppa ett grafikkort.

Dock är det smart att släppa ett just nu när det finns nästan inga grafikkort på marknaden?

Då är chansen att vi normala personer aldrig kommer att se ett.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Så är det ju såklart men det blir ju bara en variabel till som ska in i spekulationerna..
Min fråga blir direkt varför ni tror (om så är fallet) att Intel kommer kunna hålla MSRP bättre än de andra två aktörerna?

Jag tror det av många faktorer. Intel har lagt ned mycket pengar, misslyckats, och börjat om på nytt. Så det är tydligt att dom ser långsiktigt på detta. Bortsett ifrån att det är märkliga tider nu (vilket kan påverka för eller emot det jag tror), så är Intel helt otestade i detta segment. Och folk väljer oftare ett säkert kort än att testa nåt nytt. Skulle man enbart gå efter prestanda borde and både på CPU och gpu sidan för AMD ha högre andelar t.ex. Det kan vara att Intel set detta som en marknadsföring helt enkelt. Troligtvis har dom problem med nån del av sin design som prestanda eller strömförbrukning då jag inte tror dom gör ett såpass komplett kort på sitt första försök utan att måsta kompromissa på nåt sätt. Jag tippar hög förbrukning och fabriksklockade till max. Men som sagt vi kan spekulera hur mycket vi vill då verkligheten kan skilja sig rätt grovt, spännande blir det iaf!