Regedit - Rensa eller låta bli

Permalänk
Medlem

Regedit - Rensa eller låta bli

Jag tog bort koppling till en OneDrive-mapp men ikonen fanns kvar till vänster i Utforskaren. Jag hittade en support-tråd som hänvisade till en konfiguration i REGEDIT, vilket fungerade (länk). Kortfattat justerade man att mappen inte skulle visas i Utforskaren. Jag blev lite fundersam eftersom jag inte tog bort själva mappen eller "kopplingen" till mappen utan endast ändrade om den skulle visas eller inte. När jag rotade runt hittade jag flera referenser till mappen på olika platser i REGEDIT. Jag blev sugen på att rensa alla hänvisningar till denna OneDrive-mapp men blev osäker på hur mycket jag vågar ändra i REGEDIT. Min fråga är, kan jag ta bort mappar och filer i REGEDIT eller bör jag låta bli?

Permalänk
Medlem

Tumregel är att inte göra mer än det man behöver i registret. Speciellt om man inte riktigt vet vad man gör. Man kan få en del udda problem om man meckar för mycket.
I ditt fall skulle jag inte göra något mer då problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tumregel är att inte göra mer än det man behöver i registret. Speciellt om man inte riktigt vet vad man gör. Man kan få en del udda problem om man meckar för mycket.

Ungefär vad jag tänkte men blev så sugen att rensa upp när jag väl var där. Jag får hålla mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Skrivet av dali1:

Ungefär vad jag tänkte men blev så sugen att rensa upp när jag väl var där. Jag får hålla mig.

Skrivet av tcntad:

Gör en backup av registret/viktigt först, radera sen:)

Alltid backup. Aldrig i onödan, enbart vid kända fel där man provat en del annat först. Måste man in och pilla där så gör det enligt guides. Är man en Windowsguru får man såklart göra vad man vill men annars nej.
Just Office-paketet är väldigt känsligt med Registret och vi rensar hela mappen då o då. Brukar lösa diverse problem.
Men tar man bort fel så kan hela systemet vara instabilt sen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Lyckades hålla fingrarna i styr

Permalänk
Medlem

Det finns ett bra ordspråk.
Peta inte i skiten!
Risken finns att det börjar lukta!

https://www.oo-software.com/en/shutup10/update
Har en disable onedrive funktion och har inte sett skiten sedan dess.
Plus massa annat skit som tas bort/stängs av med.

Och är ganska säker på att det finns ett par prg till som tar bort onedrive med hittade dock inget vid en snabb sökning.

Permalänk

Man bör som sagt undvika och hålla på i Windows registret, tar man bort fel nycklar kan det börja krångla mycket.