Android 12 kan lanseras 4 oktober

Permalänk
Melding Plague

Android 12 kan lanseras 4 oktober

Den sista betaversionen av Android 12 är ute och dokument från Google tyder på att en skarp lansering är nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

EDIT:
Lite onyanserat, klipper in det jag skrev längre ner:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

-

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och är allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

https://youtu.be/165bpjQ2ZNs?t=48

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.
-

EDIT#2: Helt ärligt så förstår jag vid närmare eftertanke att detta inlägg sticker folk i ögonen. Men sådan är min åsikt och jag har alltid varit nyfiken på varför många androidandvändare är okej med dessa (enligt mig) tillkortakommanden.

Nåväl, det är en uråldrig diskussion och det kanske var fel av mig att trampa folk på tårna i er artikel. Men jag har inte sett några sakliga argument i denna tråd som fått mig att tänka om.

WoT

Simma lugnt cowboys! 🤠👉👉

Permalänk
Medlem

Antar att min Huawei p30 pro inte kommer supporta Android 12 eftersom jag fortfarande är kvar på Android 10 ):

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

Jag tycker där lite rörigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

Jag tycker att du har fel och att konkurrenten är ännu sämre.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag tycker att du har fel och att konkurrenten är ännu sämre.

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Varför tycker du att android är "skräp"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

Rent Android är finemang. Men sen kommer både google och mobiltillverkarna och förstör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Ios är en inhängdad trädgård som inte litar på att användaren klarar sig själv. Men känner sig som ett barn som blir övervakad och tillsagd vad man får och inte får göra hela tiden. För att inte tala om hur de motarbetar "right to repair"-rörelsen.

Android är frihet, vill du installera en app som inte finns i den officiella butiken? Ladda ner från nätet och installera. Gillar du inte tillverkarens UI? Gå till xda-dev och ladda ner en custom ROM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Varför tycker du att android är "skräp"?

För att han testade en Galaxy S3 på Elgiganten en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Android är det bästa (och dessutom mer open source) alternativet på marknaden idag. iOS och Apple är fullkomligt sämst då de låser in en i deras egna eko-system och betallösningar. Frågor på det?

Permalänk
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

Skulle snarare säga android är dåligt. Men vad finns det för alternativ? Både symbian och Winows Phone har dött ut. Kvar som jag kommer på är bara Apples.

Vilket leder till att man inte precis ser som Android som felfri, precis samma som med Microsoft. men man väljer ändå köra det som man anser är bäst just nu.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Android är det bästa (och dessutom mer open source) alternativet på marknaden idag. iOS och Apple är fullkomligt sämst då de låser in en i deras egna eko-system och betallösningar. Frågor på det?

Jag tycker det är synd att inte android inte fixat sitt OS trots att de nu har haft över tio år på sig. Skulle vara intressant om någon av alla företag slet sig loss och försökte bygga något eget likt Apple gjort. Potentialen finns ju, men de hämmas av Android.

Permalänk
Medlem

Android är najs o customizeable, gött som fan.
Dock är jag nöjd att jag inte ens får välja om jag kan köra Android 12 eller inte på min 1+5, för dom där nerfade quick settingsarna är rätt onajs, förstår inte riktigt varför dom gör ännu större knappar så man får plats med så väldigt mycket mindre där. Det är både fult o onödigt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skulle snarare säga android är dåligt. Men vad finns det för alternativ? Både symbian och Winows Phone har dött ut. Kvar som jag kommer på är bara Apples.

Vilket leder till att man inte precis ser som Android som felfri, precis samma som med Microsoft. men man väljer ändå köra det som man anser är bäst just nu.

Sailfish skulle vara kul att testa. Längesen jag har kollat vad de pysslar med nuförtiden

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

Permalänk
Skrivet av eriknorrareal:

Jag tycker det är synd att inte android inte fixat sitt OS trots att de nu har haft över tio år på sig. Skulle vara intressant om någon av alla företag slet sig loss och försökte bygga något eget likt Apple gjort. Potentialen finns ju, men de hämmas av Android.

Apple har inte brutit sig loss från något mobiloperativsystem. De har bett eget instängt system. Dessa instängda system har ofta tillkommit genom att de var först med något, att i efterhand komma med något instängt skit brukar alltid resultera i en flopp. Microsoft försökte, de öste in miljarder och hade ett stort eget programutbud.

Nå det folk har problem med android är framförallt deras Appstore, Google borde bättra rensa upp där. Skaran som klagar på att man har för lite konfigurationsmöjligheter i Android de är väldigt liten. De flesta bryr sig inte så mycket om operativsystemet det bara fungerar och ligger i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda.

Så tycker jag också.
Nog därför jag inte direkt saknar alla de möjligheter vad gällande ändring av användargränsnittet som Android erbjuder. Men förstår och respekterar att vissa tycker det är viktigt.

”Native”-appar skrivna i Swift på iOS (och övriga Apple OS för den delen) fullständigt flyger fram. Telegram är ett exempel.

Tillägg:
Men ska bli riktigt skoj att se hur Android 12 blir rent grafiskt, då jag vet att det är duktiga GUI-designers som varit inblandade.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

Så varför säger du att Android är "skräp" när det är utvecklarna av apparna du egentligen tycker är skräp?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Så varför säger du att Android är "skräp" när det är utvecklarna av apparna du egentligen tycker är skräp?

Du ser inte kopplingen? Utvecklarna av apparna gör ju ett kanonjobb för iOS. Alltså är det inte där det felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så varför säger du att Android är "skräp" när det är utvecklarna av apparna du egentligen tycker är skräp?

Men det är ju android som ändras, appen är densamma men slutar fungera

Permalänk
Skrivet av eriknorrareal:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

Instagram och snabchat m.m. Att det utvecklas mycket snabbare på iOS beror nog på att användarbasen som använder den typ av appar är otroligt mycket större på iOS. Det finns inte en enda man i min bekantskapskrets som använder dessa tjänster.
Kolla istället på kommunikationsprogram för att få mobilen att prata modbus, bacnet etc.

Permalänk
Master of Overkill

Enda android varianten jag tycker är bra rent OS är Google allt annat har massa jävla skräp skit och helt ologiskt system med menyer och annat.
Då hanterar jag nog 7-8 olika märken på jobbet och kanske 16-17 modeller 1-6 år gamla telefoner.

Och något också som är mycket bättre på Apple sidan är service butiker och ställtider.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Du ser inte kopplingen? Utvecklarna av apparna gör ju ett kanonjobb för iOS. Alltså är det inte där det felar.

Har utvecklat appar för båda plattformarna. Har inte sett något du kan göra i Ios som du inte kan göra i Android. Så felet ligger nog hos utvecklaren trotts allt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Har utvecklat appar för båda plattformarna. Har inte sett något du kan göra i Ios som du inte kan göra i Android. Så felet ligger nog hos utvecklaren trotts allt.

Så din tes är att utvecklarna till Snapchat och Instagram saknar kompetens?

Du hade blivit en väldigt rik man om du erbjöd dina tjänster och löste problemet åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Så din tes är att utvecklarna till Snapchat och Instagram saknar kompetens?

Du hade blivit en väldigt rik man om du erbjöd dina tjänster och löste problemet åt dem.

Du har ingenstans berättad vad det är som inte funkar med apparna, så det blir ju svårt att bemöta då. Du är alldeles för vag. Använder inte sociala medier själv.

Och förresten, det är inte nödvändigtvis utvecklarna som saknar kompetens. Antagligen tjänar de mer på Ios-kunderna än Androidkunderna och lägger mer utvecklarresurser där de tjänar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instagram och snabchat m.m. Att det utvecklas mycket snabbare på iOS beror nog på att användarbasen som använder den typ av appar är otroligt mycket större på iOS. Det finns inte en enda man i min bekantskapskrets som använder dessa tjänster.
Kolla istället på kommunikationsprogram för att få mobilen att prata modbus, bacnet etc.

Ja och framförallt är antalet iOS modeller ganska få. Det kommer 2-4 per år medans det släpps några hundra om inte tusen Android modeller varje år. Det är inte konstigare än att spel är bättre optimerade på konsoll än PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Jag tycker det är synd att inte android inte fixat sitt OS trots att de nu har haft över tio år på sig.

Vad är det som är dåligt? Vad ska de fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Så din tes är att utvecklarna till Snapchat och Instagram saknar kompetens?

Du hade blivit en väldigt rik man om du erbjöd dina tjänster och löste problemet åt dem.

Det är ju inte direkt samma sak att utveckla om iOS och Android, krävs två olika team och projekt. Handlar nog snarare om resurser än kompetens eller att något OS är bättre än det andra.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du har ingenstans berättad vad det är som inte funkar med apparna, så det blir ju svårt att bemöta då. Du är alldeles för vag. Använder inte sociala medier själv.

Och förresten, det är inte nödvändigtvis utvecklarna som saknar kompetens. Antagligen tjänar de mer på Ios-kunderna än Androidkunderna och lägger mer utvecklarresurser där de tjänar mest.

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och rent allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.