Android 12 kan lanseras 4 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Enig! 🤠👉👉

Innan vi återgår måste jag bara säga att du lyckades utmärkt med att få igång kommentarstråden, cowboyhatten av!

Har för övrigt också reagerat på att bilderna ibland är dåliga. Har inte reflekterat mer än så men nu ska jag allt testa. Kan även bli lätt vilsen bland alla inställningar, så nu när jag är nöjd med upplägget så rör jag det helt enkelt inte mer.

Kan som sagt säkert låta märkligt att man gör så lite som möjligt med mobilen när man har en S10+, men jag likt dig fick den via jobbet. Jag hade aldrig lagt så mycket pengar personligen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En som började med ett kort inlägg. Diskussionen är rätt, men det förstör framtidiga diskussion om vad nyheterna är. Imorgon kommer väl iPhone 13 släppas. Och man kan börja med att skriva att ett inlägg att iOS suger, sedan en lång debatt om bara detta och alla nyheter av nu iPhone 13 får försvinner.

Så jag håller med om att en ren Android 12 nyhet tråd hade ej varit fel. Fast jag tror denna tråd fort hade dött ut, då det inte finns så mycket att diskutera för den stora skaran som inte gräver sig ner i detaljer.

För mig så är hårdvaran på mobilen det intressanta och jag tror det gäller de flesta. Mjukvaran under som operativsystem, ja den ska vara fungera. Android 12 kommer säkert med något roligt, ja får se det när det kommer.

Ser jag på min egen mobil så är det mycket jag klagar på.
1: För slö, jag måste byta närsomhelst. Och nej jag har ingen av de bättre androidcpuerna.
2: Ej vikbar. Jag vet ej hur jag står ut av att arbeta på en pytteliten 6,7" mobil längre.
3: kass batteri. Måste ha en extern usb powerpack hela tiden.
4: kass kamera. Måste ha med en separat kamera hela tiden. Runt 50X zoom vill jag ha, det dröjer nog ett tag inna mobiler får detta.
5: kamera ön. Det är så sjukt störande att ha ett hål för en frontkamera som jag aldrig aldrig använder.

Android operativsystemet jag det kommer långt ner i listan. Då det bara fungerar.

Det fina i kråksången är att en stor del utav hårdvaran utvecklas snabbare på Android. Javisst att Apple har förtur hos TSMC och har sin A chip som är någon mikrosekund snabbare i syntetiska tester.
Bara se på kamerafronten det är Samsung eller Sony sensor. Skärmarna kommer från Samsung eller LG.
Qualcomm är den store jätten med sin Snapdragon. Nästa Samsung kommer med RDNA tekniken. Som sagt ena sidan är Asien med sina jätteföretag och så har du Amerika äpplet som jag tycker har stått fast länge. Javisst att de får 120hz de blir ändå snart omsprunget utav en ny xiaomi.
Kört båda system. Idag är der android. Så mycket enklare än att låsa in sig i standarder och äpplet som bara låser in användaren. Som sagt smaken är olika.

Permalänk
Avstängd

Kul, första gången på länge som det blir några ändringar man ser typ.

När det gäller I(phone)OS eller Android så är det förstås en smaksak. Är man van vid det ena så känns det andra jobbigt att använda, ingen av dom är intuitiv för en ny användare. Det känns som om fokus skiljer mellan användargrupperna. Iphone.användare verkar använda väldigt mycket appar för de gnäller på apputbudet på Android ganska mycket, medan de på Android i allmänhet är rätt nöjda med apparna där och spenderar mer tid i färre appar.

Min upplevelse är att grundapparna finns till båda och fungerar ungefär lika bra. Alltså typ BankID, alla authenticators, alla streamingtjänster, alla molntjänster (dock med viss begränsning på Iphone med tanke på filsystemet), alla bankappar, alla lokaltrafikappar, alla sociala medier och så. Men det gäller också "kommersiella" appar, typ Ica, McD eller KappAhl, eller för den delen Adidas app exempelvis. Säljer man något så kan man sällan skippa halva marknaden liksom och så komplicerat är det inte att göra en app idag (ofta handlar det om att paketera en webbsida).

Spelutbudet däremot är bättre på Iphone, men inte så mycket bättre. Alla större spel finns ju till Android också och utbudet av "indie-spel" är ju större. Dessutom kan man ju köpa spel (och andra appar förstås) utanför plattformens butik och på så sätt få saker billigt, exempelvis från HumbleBundle eller liknande. Sen sätter ju Apples regler upp en del hinder för vissa kategorier, som XClouds spelstreaming exempelvis, nu ska de lösa det med en webbapp men det kan ju inte bli lika bra som native för en sådan prestandakänslig sak. Många bryr sig heller inte så mycket om spel på sin telefon.

Där Android brister när det gäller appar är mer professionella appar inom vissa områden. Jag tror att mycket beror på att Ipad finns och dessa appar behöver finnas där och då är inte steget så stort till att göra de till Iphone också. Exempelvis tänker jag på Photoshop eller Office, som båda visserligen finns till Android men de känns mycket mer begränsade, musikappar (alltså för att göra musik på något sätt, inte bara spela upp) är ett annat område där Iphone ligger långt före.

Pratar vi mer hårdvara eller typ kamerappen eller så så varierar det ju mycket mer på Android förstås, då enheterna kommer från olika tillverkare. Iphone har ju en bra kamera, det finns Android-telefoner som är bättre men i snitt så lär de vara mycket sämre, dock lär snittpriset också ligga mycket lägre och skulle man bara titta på "flaggskepp" så är de ju på liknande nivå om vi inte pratar specifika features som vidvinkelkamera eller liknande. För mig är det nog valmöjligheten som är den huvudsakliga fördelen med Android. Jag kan välja att betala mer för att få en bättre kamera eller att betala mindre om jag inte prioriterar det, samma för trådlös laddning, vattentäthet, OIS och så vidare. Jag kan också exempelvis välja bort Samsung om jag inte gillar deras mjukvara, eller köpa en extra tålig telefon om det är något jag behöver.

Jag väljer Android i alla fall, alla dagar i veckan. Men jag hade säkert varit nöjd med Iphone om jag hade börjat med de liksom, eller om jag hade kört hela Apples ekosystem med AppleTV, Mac, Airpods, Sonos (jo det är inte Apple men funkar bättre där) och så vidare. Men jag vill inte känna mig begränsad i vilka val jag kan göra när det gäller teknik, och jag känner inte att Iphone är bättre på något alls egentligen, för mig alltså. Har man inget intresse av teknik eller telefoner så är det förstås lättare att göra ett bra val om man bara köper en Iphone, men jag har svårt att se begränsade valmöjligheter som en fördel för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

När fick du android 11 ? men har fått emui 11 med är fortfarnade kvar på android version 10

Genom ett registrerat Beta program dock. Glömde Nämna de.... Oupss... XD

Men trotts trogen Android användare sen man gick ifrån Nokia & Sony ericcson (Walkman) lurarna back in the day så ser man nu fram emot vad Apple kommer med i nästa Iphone for både 11:an och 12:an har varit bra kliv i rätt riktning samt de senare iterationerna av IOS i mitt tycke.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Vad är det du kan göra med iOS som inte är möjligt med Android?

Jag har Android privat och iOS på jobbmobilen. Apparna jag använder fungerar lika bra på bägge.

Enda riktigt negativa jag kan säga om dem gäller för iOS och hanteringen av bilder/filer... att man är mer eller mindre låst till Apples system, till skillnad från Android, där man kan göra precis hur man vill utan några problem.

Men jag antar att de flesta som har en iPhone också använder en Mac... så de är helt omedvetna om problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Windows Phone* - död. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Woot

Visst är det toppen två olika OS som är lika dåliga, inte så mycket pga layout interface utan för att dom kränker det heligaste som finns! Din och min rätt att leva ett liv utan att bli utnyttjad, spionerad på och din rätt för frihet att slippa bli idiotförklarad förhoppningsvis utvecklas vi varje dag hittar nya intressen och använder internet för att bli bättre lära oss mer. Båda dessa OS en vill ge dig samma sak imorgon som du sökt idag för dom tror på allvar att du är lägre stående människa än de är, du har stagnerat till snapchat facebook Twitter och är man så korkad då är man kanske inte värd mer. Men en dag så kanske din son eller dotter vill bli något fint som statsminister och göra något bra för oss medborgare. Låt säga att vi har samma skitpolitiker som idag, då säljer man sin mossa och sina egna barn för makten och man köper gärna information från källor som Apple Google Facebook Och Gud nåde er dotter eller son om de har varit helt vanliga människor och laddat ner ett spel el film olagligt eller begått det värsta brottet KOLLAT PORR det kommer att bli en kort karriär... Min mening är det är inget fel på IOS Android i sig själv klarar mig bra med båda men deras jävla inställning. Sju år sedan jag fimpade facebook och Twitter. Folk är så jäkla fylla av sig själva sin egen lilla bubbla och glömmer att vi andra rusar vidare!!!

Permalänk
Medlem

Brukar vara trist att inte vara med på tåget, men ser inte ut att sakna något när min nuvarande lur inte kommer att få 12'an.

Permalänk
Medlem

Trist att vissa har problem med dåliga kameraappar o instagram o snoppchat som är instabilt, själv har jag inga såna problem öht med min One Plus. Funktionsmässigt o utseendemässigt så fungerar den precis som jag vill, speciellt efter lite customization. Alltså nåt som inte går att göra alls med en låst iPhone där man måste leva med det dom har bestämt åt dig, o det dom har bestämt passar inte mig öht, så därför tycker jag att iPhone är dåligt. Har haft ett par iPhones förr (som dessutom var lite mindre låsta tack vare jailbreak) o det var som en befrielse den dagen jag gick över till Android istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Enda android varianten jag tycker är bra rent OS är Google allt annat har massa jävla skräp skit och helt ologiskt system med menyer och annat.
Då hanterar jag nog 7-8 olika märken på jobbet och kanske 16-17 modeller 1-6 år gamla telefoner.

Och något också som är mycket bättre på Apple sidan är service butiker och ställtider.

Du verkar vara mobiljesus. Vad rek du för märken?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Vad är det du kan göra med iOS som inte är möjligt med Android?

Jag har Android privat och iOS på jobbmobilen. Apparna jag använder fungerar lika bra på bägge.

Enda riktigt negativa jag kan säga om dem gäller för iOS och hanteringen av bilder/filer... att man är mer eller mindre låst till Apples system, till skillnad från Android, där man kan göra precis hur man vill utan några problem.

Men jag antar att de flesta som har en iPhone också använder en Mac... så de är helt omedvetna om problemet.

Största problemet med iOs som jag upplever är att kunna utveckla appar och sprida till sina polare utan att 3.:e part ska kunna snoka i dem. Får Apple sedan till usb c, så blir iPhone fullt användbar.

Problemet är bara det att vi är inne i den vikbara mobilernas tid och för mig köpa en väldigt dyrt pytteliten 6,7" mobil blir ett direkt nej oavsett vilket märke det är.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ch1llone:

Du verkar vara mobiljesus. Vad rek du för märken?

Oneplus, Google, Apple /Rootad samsung, rootad xiaomi också!
Det är typ det jag tycker är bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Men jaa, vad fint med lite ny mjukvara till favoritnallen. Jag tycker alltid det är kul att få lära om sig lite med en ny version av en mysig mjukvara. Det är lite som att åka till en ny stad då och då. Man får utforska lite och upptäcka saker på nytt. Man är som Lara Croft i Tomb Raider fast åt det nördigare hållet

Som Barney Stinson sa i HIMYM; New is ALWAYS better

//Pontus

New är inte ALWAYS better men nästan, buggar jag rapporterade med One UI 3.0 när jag fick min S21U är fortfarande inte fixade och orkar inte bry mig längre. Hoppas One UI 4.0 blir bättre

Permalänk
Medlem

Själv har jag väntat för evigt på Android 11 till min OnePlus 6.
Varenda gång man googlat så har det vart "det kommer snart" om och om igen men inte fan har det stämt en enda gång. Verkar dock som att det äntligen kanske är på väg på riktigt nu™

Permalänk
Inaktiv

Tycker min Android upplevelse är den samma idag som den var för 10 år sedan, kan ärligt talat inte säga vad som har ändrat. Men det har väl inte så stor skillnad heller för sist och slutligen är det ju bara en mobil.

Permalänk
Medlem

Apple och iOS är riktigt skit.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tycker min Android upplevelse är den samma idag som den var för 10 år sedan, kan ärligt talat inte säga vad som har ändrat. Men det har väl inte så stor skillnad heller för sist och slutligen är det ju bara en mobil.

Beror ju så klart på hur man använder en mobil. Men jag hade verkligen inte velat gå tillbaka till Android Gingerbread.

Permalänk
Medlem

Jag kör Android 12 på min Pixel 5 via beta programmet, fungerar fint.

Stör mig på att jag inte kan hitta temat som används på bilden i denna artikel och alla andra artiklar om Android 12 - verkar inte finnas bland standardteman i telefonen.

Någon som vet var de finns ?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

New är inte ALWAYS better men nästan, buggar jag rapporterade med One UI 3.0 när jag fick min S21U är fortfarande inte fixade och orkar inte bry mig längre. Hoppas One UI 4.0 blir bättre

Haha ja det funkar kanske inte universellt, men nästan

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Android är det bästa (och dessutom mer open source) alternativet på marknaden idag. iOS och Apple är fullkomligt sämst då de låser in en i deras egna eko-system och betallösningar. Frågor på det?

För såna som mig som varken vill eller orkar pyssla med custom Roms, jailbreaks och alternativa app stores är det ju mer eller mindre Google play store och Googles betallösning som finns tillgänglig.
Och på den fronten är Apple bättre.

Android är garanterat bättre för många, men för mig som vill köpa en telefon, installera mina appar (spotify, messaging, bank appar osv) och kunna ringa folk spelar det ingen roll om man har Android eller ios.

För simpelhetens skull föredrar jag ios. Har använt båda i omgångar och överlag är jag mer nöjd med iPhone.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxieTheHatter:

För såna som mig som varken vill eller orkar pyssla med custom Roms, jailbreaks och alternativa app stores är det ju mer eller mindre Google play store och Googles betallösning som finns tillgänglig.

Nja, det är ju inte komplicerat att använda en alternativ butik eller "sideloada" appar på Android. Laddar man ner en apk-fil på telefonen så är det bara att följa de dialoger som kommer när man kör filen liksom. Sen är väl de flesta alternativa butiker inte så mycket att ha egentligen, de brukar sällan ha några andra appar än vad som finns i PlayStore om det inte är en nischad butik.

Citat:

Och på den fronten är Apple bättre.

Men på vilket sätt är Apples butik bättre? Jag vill inte vara obstinat på något sätt men det är en sak man hör ganska ofta, och för mig är det inte så. Det är lättare att hitta i PlayStore exempelvis, även om skillnaden inte är milsvid på något sätt.

Citat:

Android är garanterat bättre för många, men för mig som vill köpa en telefon, installera mina appar (spotify, messaging, bank appar osv) och kunna ringa folk spelar det ingen roll om man har Android eller ios.

Nej så är det absolut.

Citat:

För simpelhetens skull föredrar jag ios. Har använt båda i omgångar och överlag är jag mer nöjd med iPhone.

Det är ju inga konstigheter med det. Samtidigt får du förstås betala för det, har man inte behov av prestanda för spel exempelvis, eller riktigt bra kameror och så, så kommer man ju billigare undan på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

Hur kollar du swec på mobilen?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min Mate 20 Pro fick Android 11 och får fortfarande uppdateringar.

Bråket i mellan USA & Kina braka loss när P30 Pro kom och sen såg USA till att stänga ute Huawei från app butiken och uppdateringar så p30 pro blev sen sista telefonen godkändes med vissa begränsningar på uppdatering...
Dom är lite konstiga i USA styrande förbjuder en Kinesisk leverantör men andra kinesiska leventörer får sälja telefoner i USA...
Vet att det ska gälla 5G nätet men fattar inte hur dom tänker...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

För såna som mig som varken vill eller orkar pyssla med custom Roms, jailbreaks och alternativa app stores är det ju mer eller mindre Google play store och Googles betallösning som finns tillgänglig.
Och på den fronten är Apple bättre.

Android är garanterat bättre för många, men för mig som vill köpa en telefon, installera mina appar (spotify, messaging, bank appar osv) och kunna ringa folk spelar det ingen roll om man har Android eller ios.

För simpelhetens skull föredrar jag ios. Har använt båda i omgångar och överlag är jag mer nöjd med iPhone.

På vilket sätt är Apple bättre? Jag sysslar inte heller med custom roms eller jailbreaks. Jag packar upp luren ur köpelådan, sätter in mitt simkort och sen använder den som vanligt som typ 99% av alla människor på jordklotet. Som du säger så för "vardagligt bruk" så spelar det egentligen ingen roll om det är Android eller iOS. Skillnaden är att Apple låser in en i deras ekosystem. Deras egna betallösning, cloud, iTunes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Bråket i mellan USA & Kina braka loss när P30 Pro kom och sen såg USA till att stänga ute Huawei från app butiken och uppdateringar så p30 pro blev sen sista telefonen godkändes med vissa begränsningar på uppdatering...
Dom är lite konstiga i USA styrande förbjuder en Kinesisk leverantör men andra kinesiska leventörer får sälja telefoner i USA...
Vet att det ska gälla 5G nätet men fattar inte hur dom tänker...

Ja det är ju tyvärr så. dock kan jag ju avslöja att det va inte stor skillnad att få uppdateringen. Största jag har nytta av är att Blåtand inte dödas bara för att man sätter den i "Airplane-Mode" och den omgjorda "power button" menyn. Men å andra sidan så sitter man ju på nån Beta version oxå...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]