Permalänk
Medlem

Vad för ny HTPC lösning?

Tjena,

Har en HTPC i vardagsrummet som sitter i ett Fractal Design Node 804 (Micro-Atx). Byggde ihop den av lite gamla delar när jag hjälpte en polare bygga nytt för 6-7 år sedan. Men min Intel i5 2300 börjar bli lite trött och det är lite trist att inte kunna köra 4k på TVn då den bara pallar skicka output i 1080p.

Vad hade ni satsat på för uppgraderingsväg? Jag har funderat på ifall det är värt att kanske köpa en NAS och byta ut hela HTPC lösningen och köpa typ en NUC eller dyl istället. Eller är det mer värt att kanske satsa på något billigt moderkort, 8GB ram och en ryzen APU? Det hade ju varit kul om man hade kunnat spela lite enklare spel på PCn, även att det inte är nödvändigt alls.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, den ska följas! Är själv ute efter en vettig lösning i vardagsrummet och hade länge snurrat in mig på Asus PN51. Den verkar dock vara rätt högljudd vilket gjorde att jag letade vidare.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5748888

Hittade en väldigt intressant miniPC från Minisforum (HX90) som såg väldigt bra ut, fram tills der8auers video om att allt är inte vad det verkar vara:
https://www.youtube.com/watch?v=zyrKlBncgfA
Mer info om HX90:
https://store.minisforum.com/products/hx90

Så nu är jag rätt vilsen också

Permalänk
Medlem

Är det bara för Media? Nvidia Shield kanske?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hjälpsam

Beroende på vad du har för andra enheter i hemmet, dvs om det är iOS eller Android baserat skulle jag föreslå att köra på nVidia shield eller Apple TV 4K. Svårt att slå pris/prestanda och enkelhet på det.

Kör själv med en Apple TV då vi har nästan uteslutande iOS baserade bärbara enheter.

Lagrad media ligger på en Synology NAS i annan del av huset.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nvidia shield och med kompletterat filserver/extern hårddisk rekommenderas utifrån ditt behov!
Har du nvidia grafikkort kan du game streama genom nätverket om spel skulle komma på tal framför tvn. Dessutom har nvidia shield stöd för de flesta formaten där ute gällande ljud/bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är det bara för Media? Nvidia Shield kanske?

Skrivet av Fluf:

Beroende på vad du har för andra enheter i hemmet, dvs om det är iOS eller Android baserat skulle jag föreslå att köra på nVidia shield eller Apple TV 4K. Svårt att slå pris/prestanda och enkelhet på det.

Kör själv med en Apple TV då vi har nästan uteslutande iOS baserade bärbara enheter.

Lagrad media ligger på en Synology NAS i annan del av huset.

Skrivet av oztin:

Nvidia shield och med kompletterat filserver/extern hårddisk rekommenderas utifrån ditt behov!
Har du nvidia grafikkort kan du game streama genom nätverket om spel skulle komma på tal framför tvn. Dessutom har nvidia shield stöd för de flesta formaten där ute gällande ljud/bild.

Tack för era tankar! Måste erkänna att tanken på en Shield inte har slagit mig alls. Det jag har idag är ju en full PC med Windows. Det är där jag sitter nu och skriver detta inlägget och det är via denna PCn, från soffan jag läser nyheter, skriver med folk på discord/facebook etc. Windows är ju även en miljö som jag har koll på och där jag kan utföra alla "sysslor" som man behöver för en media server, t.ex. så använder jag KODI (före detta XBMC) för att sorta mitt media bibliotek och smidigt att köra en VPN etc.

Resterande enheter i hemmet är en Android telefon som jag... använder som telefon. Använder den aldrig för att casta eller dyl, tycker detta bara verkar besvärligt jämfört med att öppna Netflix i en webbläsare. Jag har även en spel PC som står i ett annat rum, och denna har ett Nvidia grafikkort i sig, så att kunna streama till shielden är ju attraktivt, det måste jag erkänna.

Med detta i åtanke, tycker ni fortfarande shield är ett bra alternativ?

Permalänk
Hjälpsam

Tycker absolut Shield är ett värt komplement till hushållet för både streama spel och lokala spel utöver HTPC funktionen. Den är trots allt inte särskilt dyr.

Prova =D

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag ersatte min HTPC med en Shield och ångrar det inte. Ytterst lite krångel jämför med hur jag hade det tidigare.

Kommer komplettera med någon till Shield inom kort.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1