Snabbkoll: Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

Traditionell rastrering har numera sällskap av grafikens heliga graal – ray tracing. När du köper grafikkort, vilken typ av prestanda är viktigast för dig?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Eftersom jag fortfarande sitter på ett 1070 som har problem att få 144fps i 2560x1440 så bryr jag mig inte ett dugg om ray tracing än.

Permalänk
Medlem

Glömde ni inte hashrate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Glömde ni inte hashrate?

Det är väl knappast ett exempel på grafikprestanda?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga finns det någon här som använder raytracing utanför spel? Såklart att det går och det finns stöd för detta. Men jag upplever att det är väldigt få som gör det.
Jag själv använder just nu inte raytracing till något och då blir det mer något som det inte är fel att det finns, men jag prioriterar knappast denna prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snabb fråga finns det någon här som använder raytracing utanför spel? Såklart att det går och det finns stöd för detta. Men jag upplever att det är väldigt få som gör det.

Det är nog fler som gör det, hela filmindustrin exempelvis.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är inte dagens grafikkort tillräckligt kraftfulla för ray tracing jag kan tappa upp till 50% av prestanda av att bara slå på ray tracing på mitt rx 6700 xt. Och ser ingen stor skillnad i grafiken i spelen heller eftersom att man måste dra ner de vanliga grafik inställningarna för att få en spelbar fps med ray tracing.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 1080 Ti, så har inte fått uppleva riktig ray-tracing ännu men det ser intressant ut... och grafik-kåt som man är, så kommer jag nog tycka att båda delarna är lika viktiga framöver när man byter GPU

Permalänk
Medlem

Finns för få spel med (bra) implementerad Ray Tracing och det blir fortfarande ett alldeles för stort prestandatapp i förhållande till extra ögongodis av att slå på det.

Rastrering kommer vara det viktigaste för mig i X antal år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Finns för få spel med (bra) implementerad Ray Tracing och det blir fortfarande ett alldeles för stort prestandatapp i förhållande till extra ögongodis av att slå på det.

Rastrering kommer vara det viktigaste för mig i X antal år till.

X=1 om ryktena om AMDs nya kort stämmer

Permalänk
Medlem

Svarade traditionell men skulle inte köpa ett nytt grafikkort utan RT.

Permalänk
Medlem

Ifall man klickar 2 förstår man sig inte riktigt på ray tracing. Ray tracing gör upp en mapp av data som sedan måste målas upp av rastrering. Oavsett hur bra dina rt-cores, låt säga 1000 gånger snabbare än idag, kommer dessa fortfarande bottleneckas av det andra steget i ray tracing som använder sig av vanlig raster.

Detta snackade digital foundry om i förr-förra veckans podcast.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad man spelar tycker jag. Single player så kan RT va minst lika viktigt för att få till en stämningsfull miljö som passar spelet.
Spelar dock mest MP spel & då är fps viktigare än ögongodis enligt mig

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande inte att grafikkorten är tillräckligt bra för att raytracing ska vara relevant även om nvidia gormat om det sedan turing. Spelar nog heller inte spelen där man kan offra 100 frames för estetik.

Permalänk
Samsung Sverige

Raytracing har fått mig ändrat mitt fokus från snygga texturer till ok texturer men snyggt ljus. Min egna tanke är att ljussättnignen är en väldigt stor del av ”verkligheten”. Det är ju bara att kolla på exempelvis minecraft med raytracing. Helt otroligt vad bra det spelet ser ut

Eller för den delen Battlefield V. En rätt måttlig implementering av raytracing men det står sig ändå så sjukt bra och är ett redigt kalas med ögongodis.

Så för att svara på frågan; Raytracingprestanda är vad jag letar efter hos mina grafikkort

//Pontus

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Ifall man klickar 2 förstår man sig inte riktigt på ray tracing. Ray tracing gör upp en mapp av data som sedan måste målas upp av rastrering. Oavsett hur bra dina rt-cores, låt säga 1000 gånger snabbare än idag, kommer dessa fortfarande bottleneckas av det andra steget i ray tracing som använder sig av vanlig raster.

Detta snackade digital foundry om i förr-förra veckans podcast.

Eller så förstår man vad SweC menar med sin poll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Raytracing har fått mig ändrat mitt fokus från snygga texturer till ok texturer men snyggt ljus. Min egna tanke är att ljussättnignen är en väldigt stor del av ”verkligheten”. Det är ju bara att kolla på exempelvis minecraft med raytracing. Helt otroligt vad bra det spelet ser ut

Eller för den delen Battlefield V. En rätt måttlig implementering av raytracing men det står sig ändå så sjukt bra och är ett redigt kalas med ögongodis.

Så för att svara på frågan; Raytracingprestanda är vad jag letar efter hos mina grafikkort

//Pontus

jag kan inte annat än hålla med. Jag har än så länge bara upplevt raytracing i Cyberpunk och BFV.

Vet inte hur många gånger jag bara stannade och kollade på saker en liten stund i Cyberpunk. Inte lika ofta i BFV...men av naturliga skäl så är det lite mer ös där

Permalänk
Medlem

Jag brukar uppgradera när jag kan få dubblerad prestanda vid ungefär samma pris som mitt nuvarande kort. Köper jag ett nytt grafikkort idag så kommer RT prestanda väga tungt då korten redan presterar tillräckligt bra för mina behov i rasterisering. Hade allt varit som vanligt i dagsläget och jag skulle uppgradera skulle jag därför titta på Nvidias kort i första hand. Mycket av detta för att jag är nyfiken på tekniken som jag ännu inte kunnat testa

/S

Permalänk
Medlem

De spelen jag slått på Ray Tracing ser jag knappt någon skillnad, kanske lite mjukare skuggor men än så länge är det en fet gimmick för min del, sitter med ett RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Ray Tracing-prestanda, och DLSS, är två skäl till varför jag inte överväger AMD ö.h.t., dessvärre. Det är två funktioner som är absolut viktiga för min del idag.

Permalänk
Medlem

För mig är det ointressant för närvarande. Spel är för tungdrivna för att köra med ren raytracing.

Men även när bara små bitar kör ray tracing är inte hårdvarustödet brett nog att det byggs spelmekanik runt det. Det känns som vi sitter fast i samma situation som med PhysX. Intressant funktionalitet som kunde påverkat spelmekanik men istället stannade som ögongodis.

Med det sagt tycker jag utvecklingen är intressant och jag hoppas att någon utvecklare ska ge sig på att bygga spelmekanik runt det när hårdvarustödet breddas.

Permalänk
Medlem

Spelen förlitar sig på rasterering fortfarande så svaret är självklart det för min del. Raytracing lockar inte det minsta ännu.

Klart det kan ge grädden på moset här och där men till vilken konstnad liksom och ofta måste man ju söka med ljus och lykta för att hitta skillnaderna och när man väl ser det är det ju sällan värst dramatiska grejer. Så näe, långt från moget ännu men det rör på sig i alla fall.

I framtiden kommer det ju en brytpunkt förstås, det tror jag nog. Men den kommer nog först när konsolerna har mer raytracing-umpf så att säga. PC kan inte bära en så här stor ändring på egen hand. Så absolut tidigast nästa generation men mer realistiskt blir det nog näst nästa skulle jag vilja påstå. Återstår väl att se helt enkelt

Permalänk
Medlem

Rasterisering fram tills den dag grafikkortet blir snabba nog och spelstödet faktiskt finns på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snabb fråga finns det någon här som använder raytracing utanför spel? Såklart att det går och det finns stöd för detta. Men jag upplever att det är väldigt få som gör det.
Jag själv använder just nu inte raytracing till något och då blir det mer något som det inte är fel att det finns, men jag prioriterar knappast denna prestanda.

Jag använder mitt RTX 3060ti o dess optix-kärnor för att rendera i Blender o det är helt sjukt snabbt ja! Det var största anledningen till att jag skaffade det, men också för att kunna avnjuta sexig raytracing i dom få spel jag spelar o som stödjer det. Som inbiten 3D-grafiker o allmän bildnörd sen årtioenden så vill jag se raytracing precis överallt!

Permalänk
Medlem

Raytracing är snyggt, men som många andra anser jag att skillnaderna är alldeles för maginella för att rättfärdiga prestandatappet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Sitter på ett 1080 Ti, så har inte fått uppleva riktig ray-tracing ännu men det ser intressant ut...

Innan jag hade ett 3XXX spelade jag igenom Quake 2 RTX på ett 1080 Ti. Man fick ungefär samma upplösning som för 20 år sedan med ett halvtaskigt grafikkort. Men 60FPS är möjligt.

Jag har fått för mig att jag är den enda som spelat ett RTX spel från början till slut med Pascal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Sitter på ett 1080 Ti, så har inte fått uppleva riktig ray-tracing ännu men det ser intressant ut... och grafik-kåt som man är, så kommer jag nog tycka att båda delarna är lika viktiga framöver när man byter GPU

Håller med dig. Men jag testade Quake 2 RTX och fick fantastiska ca 3FPS.
Jag hoppas fortfarande på ett lättdrivet Indi spel som kommer få folk att vilja ha 2060 och 6600 korten för att kunna köra med RayT. Misstänker 10x0 seriens mjukvarubit inte kommer räcka ändå dessvärre.

Edit:
@Lussarn Då kan man undra vad jag hade för inställningar. Kanske låg på 4k utan att tänka på det.
Edit2:
Såg att du han svara innan jag hade uppdaterat webbläsaren. Får testa det igen.
Edit:3
Testade igen med 1080p och fick 13-17FPS i början på banan.
efter att testat inställningarna i videon och slagit på dynamic resolution scaling med min 25 och max 50 så hade jag 63 fps och spelet var lite skarpare än då man spelade Q1 på LCD med så mycket ghosting så man nästan kunde göra en ring av motståndare på skärmen om man roterade tillräckligt fort.
Men jag fick ca 27-30FPS i 720p utan resolution scaling. Så ett spel som Brother - A tale of Two Sons skulle kanske kunna göras en RayT variant av som idag skulle fungera på ganska många grafikkort.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat genom Control med all RT påslaget så önskar jag bara liknande implementering i alla andra spel. För mig är det självklart RT prestanda som ligger i fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Håller med dig. Men jag testade Quake 2 RTX och fick fantastiska ca 3FPS.

Försökte du köra i 4K? Så uselt är ju ändå inte 1080 Ti på Raytracing. Det är inte bra, men med nöd och näppe kan man iallfall testa.

https://www.youtube.com/watch?v=RbFMKgRLWQY

Permalänk
Medlem

När jag kommer införskaffa mig i ett nytt grafikkort så kommer jag först och främst se till hur kortet presterar med ray tracing då vi kommer se en kraftig ökning av spel som implementerar denna teknik i framtiden i takt med att hårdvaran mognar. Detta betyder ju dock inte att traditionell rasterprestanda inte är av intresse, så mitt svar är att båda är lika viktiga. Skulle dock inte köpa ett grafikkort som inte är framtidssäkert, och därför är ray tracing ett krav för nästa kort.