Snabbkoll: Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Ray tracing är framtiden för spel, jag gillar bara inte hur det har marknadförts. I dagsläget väljer jag rastering över raytracing just för att det är visuellt ojämnt, vissa saker ser galet snyggt ut medans andra saker är buggigt och rent utav styggt. Prestandasmällen man tar av raytracing är inte heller ett pris jag är villig att betala när det visuellt bara är lite bättre än rastering. För mig är det viktigare att spelet känns bra och flyter.

Jag skulle kalla raytracing för en gimmick tills vi har ungefär 10x dagens prestanda. När man kan ens fundera på att köra hela scener kanske det kan börja bli något eget. Nu är det typ en liten effekt som ofta knappt märks

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC: denna skulle vara intressant att se ändringar över tid på! Ställ den igen om ett halvår

Will do. Påminn gärna om jag är usel och glömmer

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Traditionell rastrering. Ser gärna att de klarar av ray tracing bra också dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Älskade Ray Tracing till en början, men prestandan suger! Har ett RTX 360 Ti, och det går ju inte spela några spel med Ray Tracing med bra flyt i 1080p ens med standardinställningar förutom om man slår på DLSS, men då blir allt väldigt blurrigt istället..

Ser knappt skillnad mellan rastrering eller ray tracing, så det är rätt meningslöst i nuläget. Funkar kanske bra i spel som inte kräver mer än 30 fps.

De spel jag har som har stöd för Ray Tracing är

F1 2021 (ej full ray tracing, men gör ingen skillnad med eller på förutom prestanda tapp)

Fortnite - Ser typ bättre ut rastrerat i vissa fall, det är typ 50/50.

Battlefield - Väldigt tungrott med ray tracing, och man märker ingen visuell skillnad i farten, bara om man stannar till och tittar väldigt noga så kan man se skillnader.

Doom Ethernal - Har ej jämfört med eller utan. Såg bra ut med vanlig rastrering..

Kollar man på detta klipp så tycker jag den blå ljusstrålen borde reflekteras mer i golv och väggar.
https://youtu.be/Ylwa8wrMa4g?t=208

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Behöver rastreringsprestanda för VR

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv

Även fast jag hade haft ett RTX 3090 så hade jag spelat mina skjutspel på 1080p low. Trams som raytracing bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis!

Nu är den några månader gammal men håller fortfarande lika bra. Linus Tech Tips folket försöker avgöra vad som använder raytracing. Man måste i många fall veta exakt vad man ska se. Var någon månad sedan så kan eventuellt minnas lite galet men blir att se den igen, den var sevärd.

https://www.youtube.com/watch?v=2VGwHoSrIEU

Var det inte så också att även dom som kunde se skillnaden var tvungna att stå still och stirra på träd, vattenpölar och liknande för att upptäcka vad som var vad.

Hoppas att inte nvidia ser den omröstningen, fick inte dom utbrott på någon recensent för att inte pushat tillräckligt för RT i sina tester

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Raytracing är förmodligen här för att stanna, men inget som jag bryr mig nämnvärt om i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

I dagsläget, Traditionell rastrering

Om det i framtiden kommer grafikkort som har bättre Ray tracing prestanda än RTX 3000 serien till priser som är konsumentvänliga så skulle jag kunna ändra mig till antingen båda är lika viktiga eller kanske t.o.m. att Ray tracing prestanda är viktigare.

Men som läget ser ut 2021 så säger jag att traditionell rastrering är viktigare och i dagsläget är Ray tracing inget jag använder mig av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikgus:

Var det inte så också att även dom som kunde se skillnaden var tvungna att stå still och stirra på träd, vattenpölar och liknande för att upptäcka vad som var vad.

Hoppas att inte nvidia ser den omröstningen, fick inte dom utbrott på någon recensent för att inte pushat tillräckligt för RT i sina tester

Ja precis, som jag minns står de still och tittar på smådetaljer, sådant folk inte märker vid normalt spelande. Och ju snabbare det går, desto mindre kommer det gå att skilja.

Det kommer bli riktigt bra framöver men det är inte som att det är uppenbart när man aktiverar raytracing. Minecraft är undantaget men det har mer att göra med att man ändrat ganska mycket i hur RT-utgåvan ser ut, utöver raytracingen.

Haha, Nvidias häxjakt på Hardware Unboxed, om det är den du menar, var riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Jämför Metro Exodus Enchanted Edition med vanliga, tycker ni fortfarande att skillnad en är subtil o knappt går att se så är det dags att skaffa ett par rejäla glasögon.

Permalänk
Medlem

På nästan samtliga rt-spel är ju raytracing påklistrad efteråt, undantaget metro exodus. Och metro flyter ju bra mycket bättre än dom andra. Försöker säga att det är lite svårt att veta exakt hur dagens grafikkort står sig i förhållandet raster/RT för mjukvarusidan är inte riktigt ikapp. Hoppas på mer spel designade runt raytracing framöver.