Snabbkoll: Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Medlem

Nästa grafikort blir med raytracing då det inte kommer finnas några utan, vilket är tråkigt.
Förstå mig rätt. Jag vill ju självklart ha raytracing, men inte med dagens prestanda. Då kan jag lika väl vara utan och få kortet lite billigare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Rastering är det viktigaste till att vi når punkten att raytraceing är snabbt nog att inte påverka prestandan i spelen precis som till utvecklingen av Anti Aliasing som kostade både en arm och ett ben om man slog igång det i början.

RT är bland det viktigaste som finns när det kommer till att spel skall se mera life like ut i framtiden, men det tar ett tag till tills det blir verklighet. Det är allt framtida spel kommer att handla om, samt att det kommer göra utvecklingen av spel billigare på grund att så mycket sköts automatiskt när det kommer till ljus.

Permalänk
Medlem

Då jag är osäker på vad "Traditionell rastrering" egentligen betyder för spel så svarar jag båda. Det enda jag vet säkert för min egen del är hur otroligt mycket ljussättningen i ett spel betyder. Valheim, med sin pixelerade grafik kändes som total realism tack vare hur Irongate så mästerligt hanterade ljussättningen i spelet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zemlan:

Spelen förlitar sig på rasterering fortfarande så svaret är självklart det för min del. Raytracing lockar inte det minsta ännu.

Klart det kan ge grädden på moset här och där men till vilken konstnad liksom och ofta måste man ju söka med ljus och lykta för att hitta skillnaderna och när man väl ser det är det ju sällan värst dramatiska grejer. Så näe, långt från moget ännu men det rör på sig i alla fall.

I framtiden kommer det ju en brytpunkt förstås, det tror jag nog. Men den kommer nog först när konsolerna har mer raytracing-umpf så att säga. PC kan inte bära en så här stor ändring på egen hand. Så absolut tidigast nästa generation men mer realistiskt blir det nog näst nästa skulle jag vilja påstå. Återstår väl att se helt enkelt

Jag tänker att ett sätt att se det är: rastrering är "good enough" på det mesta, därför väger ray tracing-prestandan tyngre. Tex.
Så tänker jag nog personligen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Snusfri

Föredrar ögongodis så RTX är inte alls dumt i 2160p med mitt 3090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Innan man kan få höga FPS i 4k är inte strålspårning intressant.
Det verkar funka kanon i Bävning (Quake) & Gruvslöjd (Minecraft) och är säkert trevligt för att ge gamla spel nytt liv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Enda spelet som jag har givit med ens 1% "vill ha" känsla är Minecraft med Ray Tracing.
Sett en video där man lekte med ljuset för att få häftig atmosfär eller t.o.m en hålkamera som man kunde se rummet bredvid (upp och ner, givertvis).

Annars har jag inte sett nån mig veterlig bra användning av Ray Tracing när det kommer till spel.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Aldrig testat raytracing faktiskt . Ren prestanda i spel är det viktigaste för mig .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Folk snackar om att RT spel är skitsnygga och om att prestanda blir lidande...
Sitter med ett 3080 och kan kräma på massor RT. Det är dock knappt någon märkbar skillnad ändå? Och då vill jag påstå mig själv vara grafiknörd. Har ni kört CP utan RT? Har Ni kört Control utan RT?
Ser ju i princip likadant ut. Det är så små skillnader att man knappt märker det. Tappa uppåt 50% prestanda för 5% ögongodis? Ja, om hårdvaran pallar det och jag fortfarande ligger på 100+ FPS. Annars fet-nej.

Permalänk
Medlem

Har inget spel, vad jag vet som stödjer vare sig DLSS eller RayTracing förutom "Quake 2 RTX".

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qziny:

Folk snackar om att RT spel är skitsnygga och om att prestanda blir lidande...
Sitter med ett 3080 och kan kräma på massor RT. Det är dock knappt någon märkbar skillnad ändå? Och då vill jag påstå mig själv vara grafiknörd. Har ni kört CP utan RT? Har Ni kört Control utan RT?
Ser ju i princip likadant ut. Det är så små skillnader att man knappt märker det. Tappa uppåt 50% prestanda för 5% ögongodis? Ja, om hårdvaran pallar det och jag fortfarande ligger på 100+ FPS. Annars fet-nej.

Spelgrafikerna är duktiga på att fejka raytracing också. Det är inte på någotvis raytracing (eller path tracing för den delen) utan man har aktivt lagt ner arbete på att försöka efterlikna hur det borde se ut. Så det blir inte jätteuppenbart om man inte vet vad man ska titta efter.

Permalänk
Medlem

Just nu är det ju raster, men det är ju inget snack om att det i framtiden kommer bli viktigt med raytracing prestanda. Kanske redan imorrn?,, Vi får väl se vad för spel som släpps. Men helt klart sitter ju folk och jobbar på raytracing grafik, frågan är ju bara om vi hinner nytt kort innan dess,, om det finns några att köpa dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Spelgrafikerna är duktiga på att fejka raytracing också. Det är inte på någotvis raytracing (eller path tracing för den delen) utan man har aktivt lagt ner arbete på att försöka efterlikna hur det borde se ut. Så det blir inte jätteuppenbart om man inte vet vad man ska titta efter.

Ja det låter rimligt. Jag vet inte vad jag ska leta efter så antar att det är därför jag tycker det ser "likadant" ut.

Samtidigt är det så att om jag knappt med otränade ögon ser någon skillnad kan den inte vara så stor tänker jag.

Permalänk
Testpilot

Det beror helt på titel och hur väl implementerat RT/Rasta är annars.

T.ex. i Battlefield 5 var det otroligt stor skillnad på den grafiska presentationen med RT påslaget, och då är det spelet inte fult utan det heller. Stora fördelen var att spelet flöt på väldigt bra även med det påslaget, kunde utan problem fortfarande bibehålla 80+ FPS i multiplayer.

Även The Ascent såg helt fantastiskt ut med RT, alla gator med neonljus och vattenpölar gav en helt annan inlevelse, och igen inga problem att driva det spelet i åtminstone 60FPS även i 4K med datorn i sign (11600K/32GB-3600MHz/RTX 3070).

Däremot blev jag bara besviken på Metro Exodus RTX-tjosan, likaså Cyberpunk 2077. Det var otroligt tungdrivet för inte mycket till ansiktslyft, till graden jag funderar om renderingen av RT ens fungerar öht som det är tänkt.

Överlag är RT-prestanda, men framförallt presentation "av stor vikt" för mig i singleplayer och story-drivna spel idag. Däremot för onlinespelande bryr jag mig egentligen inte lika mycket, utan då jagar jag hellre höga bilduppdateringar över fin ljussättning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qziny:

Ja det låter rimligt. Jag vet inte vad jag ska leta efter så antar att det är därför jag tycker det ser "likadant" ut.

Samtidigt är det så att om jag knappt med otränade ögon ser någon skillnad kan den inte vara så stor tänker jag.

Precis!

Nu är den några månader gammal men håller fortfarande lika bra. Linus Tech Tips folket försöker avgöra vad som använder raytracing. Man måste i många fall veta exakt vad man ska se. Var någon månad sedan så kan eventuellt minnas lite galet men blir att se den igen, den var sevärd.

Permalänk
Medlem

Blender

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snabb fråga finns det någon här som använder raytracing utanför spel? Såklart att det går och det finns stöd för detta. Men jag upplever att det är väldigt få som gör det.
Jag själv använder just nu inte raytracing till något och då blir det mer något som det inte är fel att det finns, men jag prioriterar knappast denna prestanda.

Blender är det jag kör. Enda området förutom spel där jag kan dra nytta av hårdvarustödet men å andra sidan är det som natt och dag där.

Permalänk
Medlem

Spelvärdet är alltid det viktigaste. Hur mycket lullull som än slängs in i spelen så blir de inte bättre.

Det sagt. Har testat ett par olika spel med RT på. I ett par av dem har jag absolut sett skillnad men den har inte varit tillräckligt markant för att försvara prestandaförlusten och så imponerande har jag inte tyckt att det varit. I ett spel (F1 2021) ser jag ingen som helst skillnad, trots att prestandan halveras. Där känns det som de bara slängt in något lite hipp som happ.

När teknologin har mognat och den faktiskt tillför något mer än bara lite reflexer i vattenpölar samt inte drar ner prestandan märkbart och när man inte slänger in dylika effekter i spel med uselt spelvärde för att lura folk köpa spelet så kan det bli intressant. Det är dock en bit kvar dit så nej, den traditionella rastreringen är utan tvekan mycket viktigare. Men fortfarande är spelvärdet viktigast. Alldeles för mycket skitspel med massa lullull har släppts på senare år.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Just nu är det ju raster, men det är ju inget snack om att det i framtiden kommer bli viktigt med raytracing prestanda. Kanske redan imorrn?,, Vi får väl se vad för spel som släpps. Men helt klart sitter ju folk och jobbar på raytracing grafik, frågan är ju bara om vi hinner nytt kort innan dess,, om det finns några att köpa dvs.

Skrivet av Qziny:

Ja det låter rimligt. Jag vet inte vad jag ska leta efter så antar att det är därför jag tycker det ser "likadant" ut.

Samtidigt är det så att om jag knappt med otränade ögon ser någon skillnad kan den inte vara så stor tänker jag.

Spelar för tillfället igenom Control som första spel med Ray-tracing aktiverat. Tycker det är stor skillnad med och utan. Många föremål saknas helt i reflektioner (tex spelaren) och ljussättningen är definitivt bättre. Men ja, det är ett tufft prestandatapp för det ändå.

On topic: Svarade traditionell rastering, för jag anser det vara viktigare. Men jag skulle samtidigt inte överväga en uppgradering om jag inte får ett rejält RT-lyft också.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid maxat ögongodis då jag känner att jag gott o väl klarar mig om jag ligger 75-100fps.
Så givetvis så gillar jag RT.
Minns första gången jag testa Controll och fick en WOW känsla.
Även i Fortnite där man nu kan dra nytta av RT. Hur nice som helst att se någon försöka gömma sig men man tydligt ser personen om det ex finns en vattenpöl.
Testa att spela mot min sambo som inte har ett RT kort, och då kunde man inte nyttja vattenpöl/reflektion för att se om någon stod bakom ett hörn eller liknande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

jag har ett rtx 3080 och bryr mig om RT. använder det hela tiden (fast i wow så inte fullt så märkbart som i vissa andra spel). med det sagt röstade jag på det första alternativet.

tycker att frågan kanske kunde haft fler alternativ, som "jag bryr mig om RT men inte lika mycket som rastrering". nu hamnar jag i samma grupp som de som inte bryr sig alls.

Permalänk
Medlem

Ray Tracing.

Spelade rätt nyligen igenom nya Ratchet & Clank på PS5 med det igång, och det är nog det mest imponerande spel jag sett hittills rent grafiskt.

Permalänk
Medlem

@UndaC: denna skulle vara intressant att se ändringar över tid på! Ställ den igen om ett halvår

Permalänk
Medlem

Har inte kört med RT än men lirar förvisso bara wow classic ändå så 😆

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Spelvärdet är alltid det viktigaste. Hur mycket lullull som än slängs in i spelen så blir de inte bättre.

+1 Super Mario Bros är fortfarande det genom tiderna bästa spelet, helt utan ray-tracing och högupplöst grafik!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Aldrig testat raytracing faktiskt . Ren prestanda i spel är det viktigaste för mig .

Samma här... inte som att man hinner behundra hur ljuset faller på blommorna medans man köttar ovärdiga motståndaren med sitt fusionsgevär bland vrakdelar på Saturnus. Har bara sett korta klip på YT och några bilder och tycker inte skillnaden är så upphetsande faktisk. Så länge mitt 1080Ti fungerar duger det bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Raytracing all the way, tyvärr så är 1440p144hz långt borta fortfarande.
När man bara klarar 70-100 MED DLSS på ett 3080 så är där inte i närheten tillräckligt med kräm för att använda det som standard.
Speciellt inte med tanke på hur rubbat dyra toppkorten är numera.

Sen spårar det inte tillräckligt lång heller, de flesta spårar bara ett eller två studs på ljuset, vilket inte är tillräckligt för att ge rätt ljus. Så det tenderar att bli väldigt mörkt med RTX ljuskällor.

Kommer se fram emot det om 5-10 år när prestandarden finns där för att det skall användas fullt ut, för det är verkligen sjukt snyggt. Men kan det inte hålla en rimlig framerate så faller det bort direkt.
Stabil 144hz är så mycket trevligare för ögonen för allt förutom strategispel där det kvittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Rastering är det viktigaste till att vi når punkten att raytraceing är snabbt nog att inte påverka prestandan i spelen precis som till utvecklingen av Anti Aliasing som kostade både en arm och ett ben om man slog igång det i början.

Allting som gör spelen snyggare brukar kosta prestanda, alltså skarpare texturer, bättre skuggor, exaktare ambient occlusion, antialiasing, osv, så varför skulle inte raytracing påverka prestandan också?

Skrivet av Qziny:

Folk snackar om att RT spel är skitsnygga och om att prestanda blir lidande...
Sitter med ett 3080 och kan kräma på massor RT. Det är dock knappt någon märkbar skillnad ändå? Och då vill jag påstå mig själv vara grafiknörd. Har ni kört CP utan RT? Har Ni kört Control utan RT?
Ser ju i princip likadant ut. Det är så små skillnader att man knappt märker det. Tappa uppåt 50% prestanda för 5% ögongodis? Ja, om hårdvaran pallar det och jag fortfarande ligger på 100+ FPS. Annars fet-nej.

I CP framförallt så tycker jag att raytracing gör ganska stor skillnad iofs. Såklart lite olika beroende på scener osv, men ibland är skillnaden påtaglig imo.

Skrivet av Xermalk:

Sen spårar det inte tillräckligt lång heller, de flesta spårar bara ett eller två studs på ljuset, vilket inte är tillräckligt för att ge rätt ljus. Så det tenderar att bli väldigt mörkt med RTX ljuskällor.

Två studsar brukar räcka rätt bra, nånstans efter där blir det mer o mer diminishing returns. Däremot kan det behövas fler samples för att få ner brusnivåerna.
/mvh nån som jobbat mycket med 3d-rendering

Permalänk
Medlem

Totalt ointresserad av ray tracing.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag valde RT bland alternativen, mestadels för att det var ett specifikt krav jag hade på grafikkortet att det skulle gå att köra med RT med så god prestanda för tillfället.

Resten av prestandan får jag ju på köpet

Permalänk
Medlem

Ray tracing är framtiden för spel, jag gillar bara inte hur det har marknadförts. I dagsläget väljer jag rastering över raytracing just för att det är visuellt ojämnt, vissa saker ser galet snyggt ut medans andra saker är buggigt och rent utav styggt. Prestandasmällen man tar av raytracing är inte heller ett pris jag är villig att betala när det visuellt bara är lite bättre än rastering. För mig är det viktigare att spelet känns bra och flyter.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"