Permalänk
Medlem

LG C15 vd Asus XG43UQ

Någon som har erfarenhet av någon av dessa skärmar? Söker tv till ps5 för bäst prestanda och hdmi 2.1, tips på vilken som är bäst/mest prisvärd?

Permalänk
Medlem

Antar att det är 48'' varianten av LG C1 du menar? Du kan spara några tusenlappar genom att gå med LG 48CX (förra årets modell) istället där.

Asus skärmen som är en VA panel kommer inte ha ens chans mot LGs OLED TV apparater när det kommer till kontrast, svärta, betrakningsvinklar, färgåtergivning, pixelrespons och HDR prestanda.

Se bara till att ha en skärmsläckare som triggas snabbt efter inaktivitet på LG:n, att startmenyn döljs automatisk osv. Med andra ord undvik att ha statiskt material igång på skärmen i långa perioder i den mån du kan. Då är OLED det helt klart bättre valet för priset, utan tvekan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Antar att det är 48'' varianten av LG C1 du menar? Du kan spara några tusenlappar genom att gå med LG 48CX (förra årets modell) istället där.

Asus skärmen som är en VA panel kommer inte ha ens chans mot LGs OLED TV apparater när det kommer till kontrast, svärta, betrakningsvinklar, färgåtergivning, pixelrespons och HDR prestanda.

Se bara till att ha en skärmsläckare som triggas snabbt efter inaktivitet på LG:n, att startmenyn döljs automatisk osv. Med andra ord undvik att ha statiskt material igång på skärmen i långa perioder i den mån du kan. Då är OLED det helt klart bättre valet för priset, utan tvekan.

Tack för svar med bra info! Har dock börjat känna att 48 kanske är lite stort för fps gaming, har du någon mindre monitor att rekommendera istället? Över 27tum men gärna inte mer än 30-32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

har du någon mindre monitor att rekommendera istället? Över 27tum men gärna inte mer än 30-32

Den platta varianten av Samsung Odyssey G7 med IPS panel är nog skärmen du ska hålla ett öga på då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Den platta varianten av Samsung Odyssey G7 med IPS panel är nog skärmen du ska hålla ett öga på då.

Vad tror du om denna från LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Vad tror du om denna från LG

Enligt jämförelse av RTINGS.com så presterar den likvärdigt överlag som M28U från Gigabyte, och sitter troligen samma panel i G7an som det gör i M28U men Samsung skärmen är den billigare.

Dessutom har jag en mental spärr mot att betala lika mycket (eller mer) för en LCD baserad skärm som för en 4K OLED TV på 120hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Enligt jämförelse av RTINGS.com så presterar den likvärdigt överlag som M28U från Gigabyte, och sitter troligen samma panel i G7an som det gör i M28U men Samsung skärmen är den billigare.

Dessutom har jag en mental spärr mot att betala lika mycket (eller mer) för en LCD baserad skärm som för en 4K OLED TV på 120hz.

Där har du förvisso rätt, däremot har jag ingen erfarenhet av att spela på en större skärm än 27 när det kommer till fps, är det stor skillnad? Känns lite surt att dra hem en 4k oled tv och sen känna att… fan, det blev för stort😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Där har du förvisso rätt, däremot har jag ingen erfarenhet av att spela på en större skärm än 27 när det kommer till fps, är det stor skillnad?

Jag sitter inte heller med en TV på skrivbordet, så har jag dessvärre ingen erfarenhet utav, men känner också att mitt skrivbord inte är djupt nog för 48''. Jag inväntar personligen 42'' OLED panelen som ska släppas någon nästa är, om inget vettigt MiniLED alternativ hinner förre (en potentiell Samsung Odyssey G7 Neo vore trevligt).

Tills dess klarar jag mig med min 32'' 165hz VA skärm från Dell som jag fångade upp på Amazon för strax under 4 lök innan den slutade säljas och med att streama grafiktunga singleplayer lir till min 65'' OLED i vardagsrummet från datorn med hjälp av min Nvidia Shield.

Ett alternativ skulle vara om man inte kan vänta, men vill ha OLED är att ställa in en 3840x1600 21:9 ultrabred upplösing på 48'' modellen, då dom översta och nedersta raderna av pixlar kommer vara helt avstängda. Men det är en workaround som bara kommer fungera med en PC då ingen spelkonsoll har nativt 21:9 stöd som jag känner till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Jag sitter inte heller med en TV på skrivbordet, så har jag dessvärre ingen erfarenhet utav, men känner också att mitt skrivbord inte är djupt nog för 48''. Jag inväntar personligen 42'' OLED panelen som ska släppas någon nästa är, om inget vettigt MiniLED alternativ hinner förre (en potentiell Samsung Odyssey G7 Neo vore trevligt).

Tills dess klarar jag mig med min 32'' 165hz VA skärm från Dell som jag fångade upp på Amazon för strax under 4 lök innan den slutade säljas och med att streama grafiktunga singleplayer lir till min 65'' OLED i vardagsrummet från datorn med hjälp av min Nvidia Shield.

Ett alternativ skulle vara om man inte kan vänta, men vill ha OLED är att ställa in en 3840x1600 21:9 ultrabred upplösing på 48'' modellen, då dom översta och nedersta raderna av pixlar kommer vara helt avstängda. Men det är en workaround som bara kommer fungera med en PC då ingen spelkonsoll har nativt 21:9 stöd som jag känner till.

Blir nog en vanlig skärm för mig och inte en tv, vill även kunna ta med på eventuellt lan, problemet är bara som du sa tidigare att en skärm med samma prestanda som en 4K tv kostar lika mycket som en tv. Men samsung g7an är absolut ett bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

problemet är bara som du sa tidigare att en skärm med samma prestanda som en 4K tv kostar lika mycket som en tv.

Om det vore så väl, en LCD skärm ämnad för skrivbordet presterar på många fronter sämre än en 4K 120hz OLED TV, oavsett prislapp.

MiniLED skärmar som t.ex. Samsung Odyssey G9 Neo kommer någorlunda när när det gäller svärta och kontrast när local dimming är aktiverat men som också borde ha resulterat i fantastisk HDR saboteras av buggig firmware på just den skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Om det vore så väl, en LCD skärm ämnad för skrivbordet presterar på många fronter sämre än en 4K 120hz OLED TV, oavsett prislapp.

MiniLED skärmar som t.ex. Samsung Odyssey G9 Neo kommer någorlunda när när det gäller svärta och kontrast när local dimming är aktiverat men som också borde ha resulterat i fantastisk HDR saboteras av buggig firmware på just den skärmen.

Hade tidigare en asus rog Swift skärm 27tum till min dator, den första som de släppte. Hur är bilden på de nya samsung jämfört med den? Vet inte om jag hade märkt någon skillnad på det du skriver ovan😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Hade tidigare en asus rog Swift skärm 27tum till min dator, den första som de släppte. Hur är bilden på de nya samsung jämfört med den?

Kan det vara ROG SWIFT PG278Q som du menar?

Isåfall lär färgåtergivningen och dom bättre betrakningsvinklarna genom att gå från TN panel (som Asus skärmen var) till IPS som Samung skärmen jag länkade använder, vara den tydligaste förbättringen i bilden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Kan det vara ROG SWIFT PG278Q som du menar?

Isåfall lär färgåtergivningen och dom bättre betrakningsvinklarna genom att gå från TN panel (som Asus skärmen var) till IPS som Samung skärmen jag länkade använder, vara den tydligaste förbättringen i bilden.

Japp, exakt! Ganska gammal skärm nu, sålde allt i julas och tänkte köra på endast ps5 med en fet skärm. Men det är alltså samsung som är bästa valet om man inte kör på en oled tv tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Men det är alltså samsung som är bästa valet om man inte kör på en oled tv tycker du?

Precis, antingen en så billig 4K PC skärm som möjligt med stöd för HDMI 2.1 (Samsung G7:an) eller gå "all in" med en OLED TV är vad jag skulle säga är rekommendationen just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Precis, antingen en så billig 4K PC skärm som möjligt med stöd för HDMI 2.1 (Samsung G7:an) eller gå "all in" med en OLED TV är vad jag skulle säga är rekommendationen just nu.

Grymt, tack för info! Om jag får vara extra jobbig här nu då, LG c15 eller CX (förra årets modell) är de någon större skillnad på dem förutom att OS är uppdaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Om jag får vara extra jobbig här nu då, LG c15 eller CX (förra årets modell) är de någon större skillnad på dem förutom att OS är uppdaterat?

Ingen fara! Det du nämnde precis är nog ärligt talat den största skillnaden mellan dom båda... och jajuste fjärrkontrollen har fått en ny design.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D