Microsoft: "Windows 11 fungerar inte med Apple M1"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Windows 11 fungerar inte med Apple M1"

Att växla mellan Windows och Mac OS har länge varit möjligt för Mac-användare, men med Windows 11 ska vare sig emulering eller Apples ARM-hårdvara stödjas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska dom vara så jobbiga?

Det är väl ett utmärkt tillfälle att fintrimma operativsystemet inför surfaceARM-2.0 som garanterat kommer att komma

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt tycker jag.
Inte som det går o köra MacOS på ett bra sätt på en icke Apple enhet.

Så är väl bara bra de separeras nu med w11.
Vill Apple användare köra windows också så kan de ju köra W10 utan problem fortfarande.

Permalänk
Medlem

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS? Annars finns de ju gott om andra bra laptops.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Microsoft being Microsoft.

De borde inte ha något att förlora på att samarbeta med exempelvis Apple här och göra Windows 11 användbart i Macs med M1-processor (i och för sig kommer det inte fungera på Intel heller p.g.a. krav på TPM), snarare tvärtom. "Microsoft being Microsoft". Det är viktigare att hålla Apple på avstånd än att få in exempelvis pengar på licenserna som många Mac-användare faktiskt köper. Vad hoppas de på, att folk börjar gå från macOS till en PC med Windows 11 därför att de behöver kunna köra exempelvis utvecklingsprogram och testa program som utvecklas för både Mac och PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS? Annars finns de ju gott om andra bra laptops.

Vilka då? Den enda som kommer i närheten idag är Dell XPS-lineup, men där har Dell uppenbarligen valt att ha bristande kvalitetskontroll. Det är extremt få, om ens någon, bra PC-laptops som ens kommer i närheten av den generella kvalitet som Apple erbjuder med sina Macbooks.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, de kommer backa alternativt att någon snickrar ihop en lösning.
Parallels lär ju inte sitta på rumpan och se inkomsten försvinna.

Permalänk
Inaktiv

Köp inte en Mac om du vill köra Windows helt enkelt. Varför skulle Microsoft fokusera på att få sitt operativ att fungera på någon anns plattform? Alla som klagar är säkert baskerklädda lattedrickande mac-användare.

Permalänk
Medlem

Seems "fair" to me.

Även om det är trist för dem som har användning för detta. Alltid trist när funktioner försvinner/försämras (eller inte uppdateras) istället för att förbättras.

Apple har väl aldrig haft något officiellt stöd för något annat än just deras egna datorer även om det har varit möjligt att göra så kallade Hackingtosh-datorer.

I den bästa världen så hade det funkat att köra in MacOS, Windows eller Linux på vilken dator som helst utan en massa extra handpåläggning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Jag hoppar mellan operativsystem med datorn i signaturen – in i Windows ibland för att spelutbudet där är större, roligare och ofta funkar bättre.

Skrivet av anon14781:

Köp inte en Mac om du vill köra Windows helt enkelt. Varför skulle Microsoft fokusera på att få sitt operativ att fungera på någon anns plattform? Alla som klagar är säkert baskerklädda lattedrickande mac-användare.

Borde väl inte vara ointressant för Microsoft att få in Windows på fler ställen? Framförallt inte i det kommer ARM-baserade datorer från andra tillverkare än Apple framöver, vilket väl är ganska sannolikt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Ganska trist, hade gärna sett Windows 11 bootcamp-stöd för M1 och M2 eller vad nästa generation kan tänkas heta. Har en Dell XPS 13 9310 och hårdvarumässigt så tilltalar Macbook Air M1 mer men vill inte vara inlåst i Appleträsket.

Permalänk
Medlem

Är det ens möjligt för MS att blockera installationen om Apple verkligen vill köra W11 på deras system? Nu menar jag inte att det skulle vara enkelt, men Apple har närmast oändligt med resurser och några av världens bästa ingenjörer. Om förlusten av Windows-stöd skulle innebära att Apple tappar en procentenhet av datormarknaden (så cirka 10 procent av sin Mac-försäljning) innebär det minskade vinster i storleksordningen 10+ miljarder dollar per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är det ens möjligt för MS att blockera installationen om Apple verkligen vill köra W11 på deras system? Nu menar jag inte att det skulle vara enkelt, men Apple har närmast oändligt med resurser och några av världens bästa ingenjörer. Om förlusten av Windows-stöd skulle innebära att Apple tappar en procentenhet av datormarknaden (så cirka 10 procent av sin Mac-försäljning) innebär det minskade vinster i storleksordningen 10+ miljarder dollar per år.

Apple har inget intresse att fixa stöd...

Permalänk
Medlem

Inget som påverkar mig. Hade jag köpt en dyr Mac så hade jag ju ändå velat köra MacOS. Det är väl därför man köper Mac?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Apple har inget intresse att fixa stöd...

Hur vet du det? De släppte ju Boot Camp vars enda syfte är att underlätta installationen av Windows på Apple-hårdvara.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt irriterad. Har lagt en förmögenhet på M1 och Paralells desktop och så kommer det här. Vem på Microsoft är ansvarig?

Permalänk

Ser inget problem med det. Det är betydligt värre med programvara som är bundet till Windows (eller Mac) och inte går att köra på andra plattformar.

Permalänk
Medlem

Då får en ha Windows 10 om man vill köra parallels helt enkelt. Synd, men det är vad det är.

Permalänk
Medlem

Svårt att se att MS har nåt att förlora på att fler använder deras operativsystem, antar att det antingen är Apple som inte har nåt intresse eller att det kostar mer att utveckla stödet än det smakar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk

Det finns behov av att kunna köra windows lokalt virtuellt på sin laptop. Men dessa användare brukar inte precis köpa en Appledator av flera anledningar.
Resten, ja varför ska man köra windows lokalt? Sätt upp en terminalserver och kör windows på den

Annat var det förr i tiden, tänker mig tillbaka strax efter år 2000. Då köpte vissa studenter macbook billigt med studentrabatt men var begränsade. Sedan runt år 2008 så kom macar med intel, men de var ändå för slöa(lite ram) för att pratktisk fungers bra med windows. Runt år 2012 blev de bra, men då började folk sätta upp terminalservrar som idag.

Edit.
Förutom fungerar windows server 2019 fint på en macbook. Vilken produktivitermjukvara fungerar ej på denna men kräver windows 11? Varvid poängen är att det i praktiken inte hindrar en något, men än att det skulle vara roligt att köra windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Svårt att se att MS har nåt att förlora på att fler använder deras operativsystem, antar att det antingen är Apple som inte har nåt intresse eller att det kostar mer att utveckla stödet än det smakar.

Användarbasen är nog förhållandevis liten om man sätter det i relation till utvecklings-kostnaden.

Permalänk
Medlem

Är inte sugen på någon Mac så jag har inga synpunkter på att Microsoft låter bli att stöda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS? Annars finns de ju gott om andra bra laptops.

Kanske var det så tidigare, men idag så är det just det som inte finns. Apples Macbook med M1 är helt överlägsen all motsvarighet för Windows. Hade jag kunnat få en lika energisnål med motsvarande prestanda på en Windows, hade jag personligen valt det alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Kanske är så enkelt som att det är en marknadsföringsanledning inför lanseringen av Windows 11? Säkerligen vill Dell, Asus och gänget kunna skylta med att deras datorer är Windows 11-kompatibla och locka kunder med sprillans nya operativsystemet. Lite konstigt då (ur en marknadsföringssynpunkt) om Mac-användarna ska kunna köra Windows 11 utan att köpa nya häftiga datorer från de stora och häftiga tillverkarna. Microsoft kanske öppnar upp för Mac-användare nästa år.

Permalänk
Medlem

Vill man ha valfrihet så väljer man inte apple-hårdvara.

Permalänk
Medlem

När M1 släpptes sprang jag direkt ut och köpte en ny MacBook Pro med Intel processor för att klara mig några år.
Kör Windows 10 i Fusion för arbete, som någon tidigare nämnde så är det svårt att hitta något med samma kvalitet.
Fungerar det inte med Windows 11 så får det bli att fortsätta med Windows 10 tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microsoft:

Windows 11 fungerar inte med Apple M1

Challenge accepted!

Då Windows 10 ARM64 rullade fint under Parallels Desktop 16.5 för mig, så lär även 11:an göra det efter man kommit förbi Microsofts spärrar.

Har inget behov av att köra Windows, utan ser det mer som en kul grej att motbevisa Microsoft och bygga ihop världens snabbaste UltraBook med Windows

Edit: Kan tillägga att det inte verkar finnas så mycket att motbevisa än så längre. Det enda Microsoft säger är att de inte kommer att aktivt jobba för en perfekt Windows-upplevelse på en Apple Silicon. Däremot lär Parallels fortsätta jobba aktivit med att få Parallels Desktop att ses som en godkänd hårdvaruplattform från Microsofts sida.

I övrigt kan jag tipsa om UTM för de som vill testa på virtualisering på Apple Silicon:

https://mac.getutm.app/
https://mac.getutm.app/gallery/

UTM är inte lika kraftfullt som Parallels Desktop, men löjligt enkelt att komma igång med

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Kanske är så enkelt som att det är en marknadsföringsanledning inför lanseringen av Windows 11? Säkerligen vill Dell, Asus och gänget kunna skylta med att deras datorer är Windows 11-kompatibla och locka kunder med sprillans nya operativsystemet. Lite konstigt då (ur en marknadsföringssynpunkt) om Mac-användarna ska kunna köra Windows 11 utan att köpa nya häftiga datorer från de stora och häftiga tillverkarna. Microsoft kanske öppnar upp för Mac-användare nästa år.

Samtidigt satsar microsoft mycket på office till macos och ios.

Jag tror mer på att windows 11 har extrema krav med tpm 2.0. Och vi är många som bra har datorer som ej uppfyller detta. Kanske blir nästa Apple dator kompatibel vi får se.

Det som har hänt är att folk jobbar annorlunda idag på flera sätt och behovet av windows appar lokalt har minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Vilka då? Den enda som kommer i närheten idag är Dell XPS-lineup, men där har Dell uppenbarligen valt att ha bristande kvalitetskontroll. Det är extremt få, om ens någon, bra PC-laptops som ens kommer i närheten av den generella kvalitet som Apple erbjuder med sina Macbooks.

Beror lite på vad man vill ha för dator.

Men Panasonic Toughbook verkar rejäla om man inte vill ha en tunn dator.
LTT: The CRAZY Upgradeable Laptop - Panasonic TOUGHBOOK 55 Showcase

Annars tyckte jag att Framework verkade intressanta
LTT: A COMPLETELY Upgradeable Laptop? - Framework Laptop Review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Vilka då? Den enda som kommer i närheten idag är Dell XPS-lineup, men där har Dell uppenbarligen valt att ha bristande kvalitetskontroll. Det är extremt få, om ens någon, bra PC-laptops som ens kommer i närheten av den generella kvalitet som Apple erbjuder med sina Macbooks.

Det finns många dyrare Windows laptops med exklusivare material än vad Apple åstadkommer. Men då kostar det och knappt många som vill lägga extra tusenlappar för minimala förbättringar. Lagom är ofta bäst.

Liksom kvalitet på datorer idag är inget problem eller säljargument längre om du betalar för dig.