Apple förser Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm

Permalänk
Medlem

Vad roligt för iPhone användare. Jag minns själv när jag köpte min första lur med 120hz för cirka 2-3 år sedan. OnePlus 8 Pro var det.

Varning för Spår av ironi i min text

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många dagens smartklockor stöder LTE och man kan endast gå ut med dem. Men jag tycker detta mobilabonnemang skulle bli billigare först.

Vad är rimligt pris tycker du på ett sådant abonemmang? Jag tror att Tre tar 40-50 kr/mån för det.

Permalänk
Medlem

Du får samma eller bättre stats med mera ram för en tredjedel av priset med t.ex. Xiaomi.

Aldrig fattat den extrema hype till fantasi priser.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du får samma eller bättre stats med mera ram för en tredjedel av priset

"Stats" är inte allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du får samma eller bättre stats med mera ram för en tredjedel av priset med t.ex. Xiaomi.

Det står 560 USD på Xiaomi telefonen, det är väl inte en tredjedel av 999 USD?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fomi:

"Stats" är inte allt

Nä, det är status man vill köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det står 560 USD på Xiaomi telefonen, det är väl inte en tredjedel av 999 USD?

13 pro ligger på 12.295kr ... ~2.45x Dyrare då om vi ska vara pedantiska.
Gick på priserna som fanns i Sverige idag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä, det är status man vill köpa.

Fattar inte att detta kommer upp fortfarande. Status i en telefon. Kanske för barn på sin höjd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä, det är status man vill köpa.

Vet inte om man kan se det som status då varenda kotte går runt med en ny iPhone numera?

Hursomhelst så är stats irrelevant i flesta fallen med mobiler då det är mjukvaran och hur den optimerats och använder hårdvaran som spelar roll i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Vad roligt för iPhone användare. Jag minns själv när jag köpte min första lur med 120hz för cirka 2-3 år sedan. OnePlus 8 Pro var det.

Varning för Spår av ironi i min text

OnePlus 8 Pro släpptes förra året så något säger mig att du kommer ihåg lite fel eller skrivit fel telefon

Sitter själv med en OnePlus 7 Pro och ville verkligen gå över till iPhone denna launchen men vill inte gå ner till 60hz igen. Blir att ta en hård tänkare innan man är ok med att köpa en iPhone 13 Pro då jag inte bryr mig speciellt om kamerorna som läggs så mycket krut på. Mycket möjligt att det blir att jag sitter kvar med min nuvarande telefon istället.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag ser inte fram emot att behöva spendera 13495 kronor för en ny telefon, och om det inte var för att min IPhone X håller på att ge upp så hade jag aldrig gjort det.
Faktum är att om min IPhone 7S inte hade gett upp på kretskortsnivå så hade jag helst suttit kvar på den.
Den enda anledningen till att det blir en 13 PM är batteritiden, då jag inte har någon användning av allt annat lull-lull.
Tyvärr kan man inte gå över till något billigare på den andra sidan staketet, då jag blir förvirrad av menysystemet i android.
När man hade sin Samsung Galaxy S7 Edge så var man inne i menyerna och letade i 15-30 minuter innan man gav upp och lät saken bero.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

13 pro ligger på 12.295kr ... ~2.45x Dyrare då om vi ska vara pedantiska.
Gick på priserna som fanns i Sverige idag.

Det är helt klart ett bra pris på Xiaomi-telefonen i sverige.

Permalänk
Medlem

Behålla Xs Max ett år till eller gå på en 13 Pro Max.
Dagens i-landsproblem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad är rimligt pris tycker du på ett sådant abonemmang? Jag tror att Tre tar 40-50 kr/mån för det.

Troligen extra om man redan har ett abonnemang hos dem. För mig som har obegränsad surf genom jobbet, så blev det för dyrt för mig när jag frågade för 1,5år sedan om olika lösningar.
Men kostnad är alltid en smaksak och de gånger jag enbart använder smartklockan är räknade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En gång när jag var 12meter över backen och skulle spika en bräda så tappade jag min hammare, jag hade ingen som helst lust att klättra ner för att hämta hammaren. Så jag kollade i min ficka vad som gick använda istället och såg min 15000kr mobil som jag istället använde och hamrade med. Skämt åsido...

Du har köpt fel telefon

Jag är i vanliga fall en notorisk motståndare till youtubefilmer som ersättare för text och tabeller, men i detta fallet är en film bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=xyNim-0GB1k

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte att ni som köper 1TB modellen betalar 4380kr till Copyswede! 🙂

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Glöm nu inte att ni som köper 1TB modellen betalar 4380kr till Copyswede! 🙂

https://www.idg.se/editorial/0/path/1.626379!imageManager/52218995.jpg

Fel. Det är ett maxtak på 75kr:
https://surfa.se/avtal-klart-avgift-pa-smartphones-for-kultur...

Att de mobiler med stort utrymme är svindyra beror främst på att de kan ta svinmycket betalt för detta. Detta är inget unikt med just iPhone utan så fungerar hela marknaden. Sedan så säljs såklart 1TB i mindre volymer, men mycket av detta beror såklart på att de är så extremt mycket dyrare.

Och iPhones filmkamera imponerade. Ska man filma mycket så är 1TB lagring inte fel. Ett problem är att oavsett hur bra man än gör en mobil, så är mobil inget bra ergonomisk verktyg att filma med istället för en filmkamera.
På samma sätt att det är svårt att få till känslan av en stor systemkamera från en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du får samma eller bättre stats med mera ram för en tredjedel av priset med t.ex. Xiaomi.

Aldrig fattat den extrema hype till fantasi priser.

Samma eller bättre stats är diskuterbart, iPhonen har:

- Bättre skärm
- Bättre kameror
- Betydligt snabbare systemkrets (redan A14 hade närmare dubbla enkelkärniga prestandan mot en 865, vilket kan anses vara den bästa måttstocken på hur rapp den upplevs. A15 är ännu bättre)
- iOS, diskuterbart förvisso men väljer man en iPhone så föredrar man antagligen iOS framför Android

Sen finns det mjukare värden som:

- Tight integration mellan hårdvara och mjukvara
- Bättre andrahandsvärde vid försäljning
- Lång livslängd genom säkerhetsuppdateringar (iOS 15 som släpps nu har stöd för iPhone 6S som släpptes 2015, alltså 6 år sedan)
- Apples ekosystem där din iPhone, iPad, Airpods, Mac etc. samspelar med varandra
- Förmodligen bättre säkerhetspolicy generellt än Xiaomi

För att bara nämna några saker. Sen säger jag inte att ovanstående behöver vara värt drygt dubbla priset för alla, men att det finns en marknad är inte så konstigt och den sträcker sig definitivt bortom att det skulle vara en statussymbol.

Permalänk
Musikälskare

Blir ett köp efter att ha läst på lite om det nya

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Apple förser inte hela Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm .... är en bättre rubrik skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du får samma eller bättre stats med mera ram för en tredjedel av priset med t.ex. Xiaomi.

Aldrig fattat den extrema hype till fantasi priser.

Som om man kan jämföra RAM mellan Android-enheter och iPhone..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Viking
Skrivet av Boffster:

Apple förser inte hela Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm .... är en bättre rubrik skulle jag säga.

Men hela 13-familjen får ju längre batteritid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fel. Det är ett maxtak på 75kr:
https://surfa.se/avtal-klart-avgift-pa-smartphones-for-kultur...

Att de mobiler med stort utrymme är svindyra beror främst på att de kan ta svinmycket betalt för detta. Detta är inget unikt med just iPhone utan så fungerar hela marknaden. Sedan så säljs såklart 1TB i mindre volymer, men mycket av detta beror såklart på att de är så extremt mycket dyrare.

Och iPhones filmkamera imponerade. Ska man filma mycket så är 1TB lagring inte fel. Ett problem är att oavsett hur bra man än gör en mobil, så är mobil inget bra ergonomisk verktyg att filma med istället för en filmkamera.
På samma sätt att det är svårt att få till känslan av en stor systemkamera från en mobil.

Aha det visste jag inte!

Permalänk
Medlem

Mini verkar trevlig. Får väl överväga en sådan om min 7:a går sönder, men den fungerar fortfarande bra. Har bytt batteri och skärm en gång.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nä, det är status man vill köpa.

Så har det alltid varit med just Apple-produkter.

Du betalar för "din plats i gruppen som tycker de är lite bättre än alla andra i samhället".

Vill du däremot ha prestanda per krona så är det vissa Androidmärken som gäller istället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så har det alltid varit med just Apple-produkter.

Du betalar för "din plats i gruppen som tycker de är lite bättre än alla andra i samhället".

Vill du däremot ha prestanda per krona så är det vissa Androidmärken som gäller istället.

Du tror inte det har att göra med att Apple gör....ehm vad heter det...BRA PRODUKTER?
Som någon annan sa, det är väl bara barn eller vääääldigt osäkra personer som förknippar sin status med sin telefon.

Sen som du säger, vill man ha bäst prestanda per krona köper man en billig android och det är inget fel med det. Men vill man ha top end så är man tvungen att betala mer och där hittar du Apple men också Samsung, till viss del Oneplus mfl.

Resonemang
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä, det är status man vill köpa.

Tycker inte jag i alla fall. 99% av alla mina vänner har iphones från arbetsgivaren så ingen har ens betalat för sina. Det handlar om livslängd, prestanda och användarvänlighet. Använder både Android telefoner och IOS telefoner dagligen, och visst finns de bra android telefoner, men iphones är mer finslipade och funkar väldigt bra i sitt ekosystem om man har mac och ipad också. Men androidtelefoner har mognat senaste åren också och gapet har börjat minska definitivt. Mend då pratar vi om high-end, ungefär i samma prisklass som iPhones.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så har det alltid varit med just Apple-produkter.

Du betalar för "din plats i gruppen som tycker de är lite bättre än alla andra i samhället".

Vill du däremot ha prestanda per krona så är det vissa Androidmärken som gäller istället.

Har svårt att se att det skulle vara status att ha iPhone längre, varje P12a springer ju runt med en iphone, speciellt nu när det finns SE och Mini och man kan köpa tidigare gen väldigt billigt. Blir tom billigare att köpa förra gen iphone än att köpa en ny android, om man räknar in livslängd. Android telefonen kommer du inte få några uppdateringar till 1-2år in i ägandet, en iphone 11 eller 12 köpt IDAG kommer hålla i 4-5 år till.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Så har det alltid varit med just Apple-produkter.

Du betalar för "din plats i gruppen som tycker de är lite bättre än alla andra i samhället".

Vill du däremot ha prestanda per krona så är det vissa Androidmärken som gäller istället.

Angående status så har det alltid funnits på teknik och kläder. Denna reportage från 1976 beskriver det bra: https://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs&

Men mycket teknik idag ser likadan ut, det syns inte så tydligt om man har den senaste. Och då blir det mer att användarna köper det senaste för att de äldre för dem ej duger.
Vanligt folk ser inte ens skillnad på mobilerna som detta gamla klipp visar:
https://www.youtube.com/watch?v=HxXbrnJ6l4A

Angående Android så handlar det främst om man vill ha en budget telefon, vilket Apple inte säljer. De dyrare däremot så går det mer diskutera. I mitt fall går den enklaste iPhone 13 som duger åt mig på runt 13 000kr. Där en lösning såklart hade varit att köpa en iPhone 12.