Ipad Mini föräras knapplös design och ny systemkrets

Permalänk
Medlem

Vad hindrar nån från att använda Ipad mini som en stor men vanlig telefon när man har GSM / 4g versionen?
Tänker att den säljs billigare än Iphone men har samma hårdvara och dessutom USB-C

LTT tog upp den frågan och jag tycker det vore väldigt rimligt om man vill ha en mobil som mest används för media.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Absolut, och fodralet och Apple Care så är vi uppe i nästan 9000 för nåt som jag bara skulle läsa serietidningar på😅

Håller med lite där, tyckte det var lite saftigt för en iPad mini hur trevlig den än verkar vara. Men jag villhöver den storleken och de funktionerna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ipad Mini till min fru i födelsedagspresent, förra modellen alltså (som var svår att få tag på, den var väl utgående), helt perfekt format. Vanliga Ipad är ju groteskt stora i jämförelse. Men man kan tycka olika. Kul att Apple satsar på olika storlekar. Alla plattor vi haft, de flesta Android, har varit 8" eller mindre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så fungerar det inte, och det var inte det jag efterfrågade.

Vad är det som inte fungerar så? För att ringa till vanliga telefonnummer (och ta emot samtal) går definitivt från paddan om man har Wi-Fi-täckning - provade precis. Det enda jag inte kan verifiera är om det går över mobilnätet om man har en padda med LTE, eftersom jag inte har en sådan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad är det som inte fungerar så? För att ringa till vanliga telefonnummer (och ta emot samtal) går definitivt från paddan om man har Wi-Fi-täckning - provade precis. Det enda jag inte kan verifiera är om det går över mobilnätet om man har en padda med LTE, eftersom jag inte har en sådan.

Fungerar tyvärr enbart via Wi-Fi

https://support.apple.com/en-us/HT203032

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad hindrar nån från att använda Ipad mini som en stor men vanlig telefon när man har GSM / 4g versionen?
Tänker att den säljs billigare än Iphone men har samma hårdvara och dessutom USB-C

LTT tog upp den frågan och jag tycker det vore väldigt rimligt om man vill ha en mobil som mest används för media.

För att iPad Mini inte har en telefon app, och således inte heller kan ta emot samtal med SIM-kortsmodellen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är detta jag är osäker på. Apple kallar det Wi-Fi Calling för att det är det som är varumärket, men de säger inte explicit att du måste vara på Wi-Fi. Det är antagligen så, men jag blev nyfiken på att testa nån gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att iPad Mini inte har en telefon app, och således inte heller kan ta emot samtal med SIM-kortsmodellen

Du tar emot samtal i FaceTime-appen. Fungerar idag om du har både en iPhone och en iPad och ställer in det så - gjorde det precis för att testa. Det enda jag inte kan testa är om en iPad med LTE kan använda samma setup för att ta emot samtal där den saknar Wi-Fi.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är detta jag är osäker på. Apple kallar det Wi-Fi Calling för att det är det som är varumärket, men de säger inte explicit att du måste vara på Wi-Fi. Det är antagligen så, men jag blev nyfiken på att testa nån gång.

Problemet är väl att man måste vara ”nearby”? Även om jag är på WiFi på kontoret och telefonen är hemma så fungerar det väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet är väl att man måste vara ”nearby”? Även om jag är på WiFi på kontoret och telefonen är hemma så fungerar det väl inte?

Kanske? Det impliceras det i inställningarna när man slår på det, men samtidigt:

https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipadf97892b2/ipado...

Citat:

Tryck på Wi-Fi-samtal och aktivera Wi-Fi-samtal för andra enheter.
Nu kan du använda iPad och andra enheter där du är inloggad med samma Apple‑ID till att ringa och ta emot samtal även när din iPhone inte är i närheten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kanske? Det impliceras det i inställningarna när man slår på det, men samtidigt:

https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipadf97892b2/ipado...

Testade det jag kunde iaf, det går om man är på andra nätverk än det som iPhonen är på men det fungerade inte när man körde Apples tethering till en andra iPhone. Får testa om det går via 5G nästa vecka när jag får Minin helt enkelt. Inte testat att vara utanför hemmet med iPhonen hemma dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För data ja, inte röstsamtal.

Sant, tänkte inte så långt. Detta med att använda en surfplatta som mobiltelefon var ju ett dåligt skämt redan för 10 år sedan. Även om jag själv faktiskt har gjort det någon gång bara för att testa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sant, tänkte inte så långt. Detta med att använda en surfplatta som mobiltelefon var ju ett dåligt skämt redan för 10 år sedan. Även om jag själv faktiskt har gjort det någon gång bara för att testa på.

Rapportera tillbaka! Inte för att jag skall ha en ny iPad, men det vore kul att veta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Apple är "tyvärr" överlägset bäst på paddor, kan tyvärr inte säga samma sak om telefoner när dom inte ens har USB-C

Fråga, varför är det så viktigt med USB-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fråga, varför är det så viktigt med USB-C?

För att det är den enda sladden som finns i mitt hushåll, vägrar bära med mig en adapter för att ladda telefonen eller dylikt.
Sedan är det ju full om retard att inte ha usb-c idag.
Jag brukar dessutom koppla in externt tangentbord och mus till både padda och mobil via en usb-c switch den möjligheten försvinner då också.

Varför ska man envisas med en egen kontakt som är utdaterad på sina egna produkter som bara gör det jobbigt för konsumenter och inte tillför något mer än att Apple får sälja ett gäng adaptrar och sladdar extra.

Apple själva satsar ju på usb-c på datorer och paddor men envisas ha kvar det på mobiler.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Man kan ju ringa över Messenger eller teams med plattan till de som inte har Apples produkter? Messenger har väl de flesta icke Apple användare åtminstone?
Ser ingen egentlig nödvändighet att ha vanlig ringmöjlighet om man har ett 4g ring chip i den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du tar emot samtal i FaceTime-appen. Fungerar idag om du har både en iPhone och en iPad och ställer in det så - gjorde det precis för att testa. Det enda jag inte kan testa är om en iPad med LTE kan använda samma setup för att ta emot samtal där den saknar Wi-Fi.

FaceTime samtal ja, men till personer som inte har FaceTime, eller om du vill ringa till något företag eller liknande då

Skrivet av KingCobra:

Man kan ju ringa över Messenger eller teams med plattan till de som inte har Apples produkter? Messenger har väl de flesta icke Apple användare åtminstone?
Ser ingen egentlig nödvändighet att ha vanlig ringmöjlighet om man har ett 4g ring chip i den.

Jag ringer ofta vanliga röstsamtal och jag vill ha den möjligheten. Sedan vet jag inte heller hur iPad hanterar SMS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

FaceTime samtal ja, men till personer som inte har FaceTime, eller om du vill ringa till något företag eller liknande då
Jag ringer ofta vanliga röstsamtal och jag vill ha den möjligheten. Sedan vet jag inte heller hur iPad hanterar SMS

Du kan ringa vanliga samtal på en iPad också, men det sker via din iPhone. Frågan är bara om det fungerar när iPhonen är hemma och du är på 5G med iPaden.

SMS fungerar dock vad jag vet oavsett var iPhonen och iPaden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

För att det är den enda sladden som finns i mitt hushåll, vägrar bära med mig en adapter för att ladda telefonen eller dylikt.
...

Gillar man OS:et osv, egentligen användarupplevelsen, bättre (jag gör det inte, btw) så känns en sladd extra inte som en showstopper.

Att det sen är onödigt må så vara (klart det är) men det blir lite "fix idé" över det hela...inte helt ovanligt på Swec iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kan ringa vanliga samtal på en iPad också, men det sker via din iPhone. Frågan är bara om det fungerar när iPhonen är hemma och du är på 5G med iPaden.

SMS fungerar dock vad jag vet oavsett var iPhonen och iPaden är.

Ja, men det förutsätter att man har en iPhone också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

FaceTime samtal ja, men till personer som inte har FaceTime, eller om du vill ringa till något företag eller liknande då
Jag ringer ofta vanliga röstsamtal och jag vill ha den möjligheten. Sedan vet jag inte heller hur iPad hanterar SMS

Poängen är att om man ställer in paddan och iPhonen rätt så går vanliga röstsamtal i Facetime-appen. Provade igår kväll. Det enda vi inte är klara över är 1) om man måste ha telefonen med sig, och 2) om det fungerar över LTE när man har paddan någonstans där det inte finns Wifi. Det skall vi testa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men det förutsätter att man har en iPhone också.

Begagnad iPhone med trasig skärm och slut batteri som man lägger hemma kan inte kosta många kronor. En iPad mini är ju ändå billigare än flaggskeppsmobiler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gillar man OS:et osv, egentligen användarupplevelsen, bättre (jag gör det inte, btw) så känns en sladd extra inte som en showstopper.

Att det sen är onödigt må så vara (klart det är) men det blir lite "fix idé" över det hela...inte helt ovanligt på Swec iofs.

Jag gillar inte IOS men tycker ändå att iPados är ok.
Men jag föredrar Android alla dagar i veckan, men tyvärr saknar ipadpro något motsvarighet.
Visst har Samsung en dyr padda men den är sämre och dyrare tyvärr.

Visa signatur

Blank