Google mini kan ej ansluta till nätverk

Permalänk
Medlem

Google mini kan ej ansluta till nätverk

Halloj.

Flyttade några månader sen och tog med mig alla mina google prylar... (Som tidigare funkat och varit inkopplade).
Får det inte att funka med nya nätverket, de kan inte ansluta. Gäller 1 google home och 4 st google mini enheter.
Routern och wifi funkar utan problem och har gjort i månader..
Har raderat allt från google home appen och gjort om, men det hjälpte inte.
Följande sker: Jag kan hitta de nya enheterna i appen, (de tjuter) och de kopplar ända fram tills när man ska ansluta dem till nätverket. Jag väljer mitt nätverk och skriver in rätt wifi lösenord, och fortsätter. Kommer direkt upp ett meddelande om att det ej gick att ansluta.

Har provat skriva in lösenordet flera gånger, ifall jag skrivit fel någon gång..
Provat stänga av routern och sätta på igen..
Provat dra ur strömmen till google enheterna och sätta på igen...
Provat flytta på enheterna ifall betongväggarna varit i vägen..
Kontrollerat att jag har senaste versionerna installerade..
utan resultat.

Varit inne och pillat på wifi inställningarna på routern utan resultat, men är inte allt för duktig på sånt så är lite lost på vart jag ska kolla.

I tidigare lyan hade jag också comhem router och det gick att ansluta att prylar utan några som helst problem.

Säkert någon som varit med om samma sak och lyckats lösa det?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bytt accesspunkt/router, har du i så fall bytt ssid ? Har du bytt wifikanal ? Har du provat resetta allt och göra om hela setupen ? Google håller ju även reda på din geografiska plats så flyttar man kanske man behöver göra om allt och definiera ett nytt hem på den nya positionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bytt accesspunkt/router, har du i så fall bytt ssid ? Har du bytt wifikanal ? Har du provat resetta allt och göra om hela setupen ? Google håller ju även reda på din geografiska plats så flyttar man kanske man behöver göra om allt och definiera ett nytt hem på den nya positionen.

Inte så teknisk, hur gör man detta? Jag har gjort om hela hem-informationen i google home appen, alltså lagt in plats adress osv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av opmibe:

Inte så teknisk, hur gör man detta? Jag har gjort om hela hem-informationen i google home appen, alltså lagt in plats adress osv...

Jag spekulerar bara att du kanske måste fabriksåterställa prylarna för att kunna få det att fungera i ett nytt hem pga detta >

Move a device to a different home
You'll need to factory reset your device and set it up again in a new home.

https://support.google.com/googlenest/answer/9155535?hl=en#zi...

Hur du resettar beror ju på vilka enheter du har och du är inte helt otvetydigt tydlig men jag gissar att du har 4st Google Home Mini ?

Vad du menar med 1 Google Home vet jag inte för det är ju en app och inte en apparat men prova som sagt att göra en fabriksåterställning av apparaterna innan du lägger in dem i ett nytt hem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med google-produkter. Både home mini, cc-audio och "vanliga cc. Spenderade måååga timmar med att fabriksåterställa och göra ändringar i nätet men utan egentliga framgångar. Jag fick samma fel när jag försökte ansluta till nätet, men efter en fabriksåterställning gick det. Men sen efter 4m - 2v så släppte enheterna sin anslutning och vägrade återupprätta vilket resulterade i en fabriksåterställning.
Grejerna åkte ner i en låda och nu kanske 10-12 mån senare kopplade jag in en home-mini och en cc bara för att testa, och dom funkar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för router?

Tele2 WiFi Hub C2 typ...Comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Har haft liknande problem med google-produkter. Både home mini, cc-audio och "vanliga cc. Spenderade måååga timmar med att fabriksåterställa och göra ändringar i nätet men utan egentliga framgångar. Jag fick samma fel när jag försökte ansluta till nätet, men efter en fabriksåterställning gick det. Men sen efter 4m - 2v så släppte enheterna sin anslutning och vägrade återupprätta vilket resulterade i en fabriksåterställning.
Grejerna åkte ner i en låda och nu kanske 10-12 mån senare kopplade jag in en home-mini och en cc bara för att testa, och dom funkar felfritt.

Fabriksåterställning på vad? Nätet eller google produkterna? Telefonen? Fattar inte att det är krångligt nu när det funkat skitsmidigt förut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag spekulerar bara att du kanske måste fabriksåterställa prylarna för att kunna få det att fungera i ett nytt hem pga detta >

Move a device to a different home
You'll need to factory reset your device and set it up again in a new home.

https://support.google.com/googlenest/answer/9155535?hl=en#zi...

Hur du resettar beror ju på vilka enheter du har och du är inte helt otvetydigt tydlig men jag gissar att du har 4st Google Home Mini ?
https://youtu.be/LtJ8MNJDbXQ?t=43

Vad du menar med 1 Google Home vet jag inte för det är ju en app och inte en apparat men prova som sagt att göra en fabriksåterställning av apparaterna innan du lägger in dem i ett nytt hem.

Tack snälla, ska prova detta ikväll och se om det funkar. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Enligt den här tråden så stängde man av band-steering i routern för att lösa problemet med chromecast. Så det hjälper kanske dig med. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1554299-fick-ny-router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Fabriksåterställning på vad? Nätet eller google produkterna? Telefonen? Fattar inte att det är krångligt nu när det funkat skitsmidigt förut....

google produkterna. hoppas du får ordning på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Fabriksåterställning på vad? Nätet eller google produkterna? Telefonen? Fattar inte att det är krångligt nu när det funkat skitsmidigt förut....

kolla så du har 20mhz på 2.4 bandet i routern, väldigt ofta står detta på 40mhz som väldigt mycket enheter inte stödjer.
(står den på 20/40 som det gör i vissa ändra även detta till endast 20mhz för 2.4ghz bandet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla så du har 20mhz på 2.4 bandet i routern, väldigt ofta står detta på 40mhz som väldigt mycket enheter inte stödjer.
(står den på 20/40 som det gör i vissa ändra även detta till endast 20mhz för 2.4ghz bandet)

Den stod på auto, har ställt in på 20 nu. Eller ska jag låta den stå på auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Den stod på auto, har ställt in på 20 nu. Eller ska jag låta den stå på auto?

På 2,4Ghz är det inte rekommenderat att köra mer än 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opmibe:

Den stod på auto, har ställt in på 20 nu. Eller ska jag låta den stå på auto?

låt den stå på 20mhz

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack snälla för alla svar,det löste sig efter mycket om och men. Fick ändra på lite saker i router inställningar samt reseta alla google enheter flera gånger. Det verkar funka nu. Tack, åter igen!