Permalänk
Medlem

Köpa kött online

Jag har en chark relativt nära mig men tycker köttet blivit av sämre kvalitét sista tiden och den stora ICAn som ligger nära har fått in bra hängmörad entrecote mer och mer sällan.

Undrar därför om det är någon som har tips på en bra onlineaffär med schysta köttstycken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vi köper vårt kött från Gårdssällskapet och har varit mycket nöjda med varenda leverans, klart värt att kolla på.
Annars kanske de finns något bra slakteri i närheten, någon köttbonde eller liknande som har gårdsförsäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vi köper vårt kött från Gårdssällskapet och har varit mycket nöjda med varenda leverans, klart värt att kolla på.
Annars kanske de finns något bra slakteri i närheten, någon köttbonde eller liknande som har gårdsförsäljning?

Tack, den skall jag kika på.

Jag vet att mina föräldrar är med i någon slags grupp där man köper frukter, grönsaker, mjölk, filer etc direkt från producenterna. Man möts upp någonstans en gång i veckan så lämnas varorna över. Kanske finns kött där också, har jag inte tänkt på innan. Skall kika på det också, tackar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera https://www.thefatcow.se/

Håll utkik efter deras erbjudanden.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Om du gillar vilt så rekommenderar jag Gläntans
Edit: Problemet är mest att man inte vet exakt vad som är i lådorna, bara mer generellt typ X gram färs etc, går inte heller att välja vissa stycken vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tack, den skall jag kika på.

Jag vet att mina föräldrar är med i någon slags grupp där man köper frukter, grönsaker, mjölk, filer etc direkt från producenterna. Man möts upp någonstans en gång i veckan så lämnas varorna över. Kanske finns kött där också, har jag inte tänkt på innan. Skall kika på det också, tackar.

låter som en REKO-ring

https://hushallningssallskapet.se/forskning-utveckling/reko/n...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Kan starkt rekommendera https://www.thefatcow.se/

Håll utkik efter deras erbjudanden.

Den fastnade jag för efter eget googlande, får bli den efter din rekommendation

Så heter det ja, kom inte på det

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det står Göteborg som plats för dig och då tänkte jag tipsa om stället nedan. Om du har tillgång till bil så kanske det är värt resan.

https://godebergsgardsbutik.se/

Jag brukar åka hit då det är väldigt nära för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Om du gillar vilt så rekommenderar jag Gläntans
Edit: Problemet är mest att man inte vet exakt vad som är i lådorna, bara mer generellt typ X gram färs etc, går inte heller att välja vissa stycken vad jag vet.

Det borde inte vara ett problem, eftersom det inte går att odla fram ryggbiff och entrecote på ett smidigt sätt. Slaktar man nöt får man ut 1/3 färs, 1/3 "grytbitar" (bitar med form som inte passar till stek eller med senor, körtlar etc. som gör sig bäst i köttgryta) och 1/3 stekar (finaste köttstyckena). Det samma gäller så klart om man slaktar en älg eller hjort.

Är uppvuxen på gård med nötkreatur och vi har alltid ätit alla styckdetaljer. Innanlår och fransyska smakar precis lika bra som ryggbiff på grillen eller i stekgrytan. Som bonde eller jägare kan man inte bli stående med massa köttbitar som kunderna inte vill ha pga. att de inte hört talas om styckdetaljen, därför säljer man gärna i köttlåda med en mix av både finare kött, grytbitar och färs.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850