Veckans fråga: Brukar du använda kylaren som följer med processorn?

Permalänk
Medlem

Säljs det processorer med kylare fortfarande? /s
Har bara köpt en enda processor med medföljande kylare tror jag, och det var nog min Core 2 Duo för ett drygt decennium sedan. Den kylaren använde jag dock ett tag vill jag minnas, troligen tills jag köpte en bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

jag använde kylaren jag fick till min ena processor till min andra processor, räknas det?

https://www.sweclockers.com/galleri/15246-wraith-prism-go-brr...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Kör custom loop så jag använder alltid medföljande CPU-/GPU-kylare för att funktionstesta systemet först.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Blir intressant hur butiken hanterar detta?

Från Amazon, de autogodkände retur och skickade ut en ny.

Skrivet av Felixark:

Köpt du cpun begagnad eller ny ?

Ny. Dock via Amazon så man vet ju aldrig.

Skrivet av MoNkeY-05:

Kan lika gärna vara en (mycket) slarvig försäljning från en butik som säljer produkt som ny som var tidigare ångrat köp. Eller var ditt kolli öppnat på vägen med?

Amazontejpen på paketet såg ok ut, kom från Amazons lager, däremot fanns det ett 5-6cm glipa på sidan, olyckligtvis för bring så fick paketet också en försening och åkte till ombud istället för hemleverans. Så antingen Amazon plocklager / Bring / ICA.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Har alltid använt AIO.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Satt senast idag och trånade efter en ny noctua till mina 3600x burkar. Är det värt ca 1000kr att byta till noctua 12s redux?

Permalänk
Medlem

Privat - nej
Bygger jag åt en gamer - nej
Bygger jag åt en surfare - ja

Permalänk
Medlem

För att svara på topic nej.
Tror ta mig tusan jag har samma Noctua kylare som jag hade till min Sandy Bridge rigg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in. Om det inte vore så att jag väntade på en kylare på posten och ville få det nya bygget fungerande.

Dom är små och högljudda. Usch. AMD har blivit bättre. Det ska dom ha en eloge för. Men bättre är fortfarande inte bra.

Jag i stort tvingar alla jag hjälper med deras datorer att minst köpa en tornkylare för ca 300kr.
Den är bättre i alla avseenden.
Inte minst för att just denna målgruppen inte har för vana att rengöra sin dator eller hålla koll på temperaturer och dom medföljande kylarna packas med tiden fulla av damm, hår och annat bös.

Nä fy fan.. medföljande kylare är en nödlösning. Inte ett vettigt alternativ.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör med en stock Wraith till 3400G:n i HTPC:n. Det fungerar tillräckligt bra i en SilverStone ML04. Inga fenomenala temperaturer, men det är tyst i den lådan.

Kör för tillfället även en stock Wraith till en 3600 i min hemmaserver, i en Node 804. Var mening att jag skulle slänga en Noctua på den, men det har jag faktiskt helt glömt göra. Har en NH-C14S liggandes som inte används (taskigt placerad sockel på ett Aorus mobo som gör att utsugsfläkten (tom en 15mm) i NR200:en inte får plats med den flänsen), men jag vet inte om jag vill slänga den på det bygget.

Skrivet av ElonB:

Från Amazon, de autogodkände retur och skickade ut en ny.

Ny. Dock via Amazon så man vet ju aldrig.

Amazontejpen på paketet såg ok ut, kom från Amazons lager, däremot fanns det ett 5-6cm glipa på sidan, olyckligtvis för bring så fick paketet också en försening och åkte till ombud istället för hemleverans. Så antingen Amazon plocklager / Bring / ICA.

En 5-6 cm glipa på sidan låter inte som tillräckligt för att unboxa en CPU, så det hände nog innan Bring fick vantarna på paketet.

Det värsta jag varit med om var att min Fractal Design case saknade den där lilla tillbehörsboxen med skruvar, så Komplett skickade ytterligare en case utan att jag behövde returnera den första.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Brukar och brukar, beror på användningsområdet, om det är nog med medföljande kylare så är det inte uteslutet, med nog menas självklart att inge överklockning ska göras etc. Men jag körer i dagsläget inga orginalkylare här hemma.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Använde wraith stealth till min ryzen 3 1200 i ett år. Jag tyckte den var aningen för högljudd, men hittade inte någon billig, "erkänt vettig" kylare att uppgradera till, som passade mitt chassi. I samband med ny cpu blev det både nytt chassi och en noctua u12s.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Tycker det vore bättre om man fick lite bättre pris på CPU:n utan fläkt och sen kunde köpa till den för ett billigt pris vid behov. I mina datorer sitter det en maffig Noctua och har gjort så sedan Noctua gjorde sig ett namn... Aldrig haft anledning att ångra det. Tyst och effektivt. Och iom att den går att flytta med vid uppgraderingarna så är det också kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan nej men de har fått följa med när det blivit försäljning vid uppgradering.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta, men inte alltid, medföljande kylare.

Exempel på typiska scenarier:
* Bygger dator åt någon annan och priset måste pressas.
* Vill sprida kostnaderna i samband med att datorn uppgraderas med nya CPU/moderkort/RAM. Då kan kostnaden för en ny kylare vänta.

Permalänk
Medlem

Ja, ibland.
Har inte kört med stock-kylaren i någon av mina "primära" datorer - som alltid främst är avsedda för spelande och musikproduktion - sedan Pentium II-tiden.
Ska det sättas ihop t.ex. en filserver som göms undan i en skrubb eller en surfdator åt kära mor köps det inte till något extra.

Permalänk
Medlem

Var extremt länge sedan jag fick med en kylare till CPU'n jag köpte. Så nej, använder separat kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Jag köper något bättre. Enbart för ljudnivån och absolut inte för någon prestandaskillnad.
Det är inte så ovanligt längre, men när man började kunna köpa semi-passiva grafikkort så passade jag på att försöka bygga en så tyst dator som möjligt.

I standby går det inte att den är igång alls och det var värt de extra kronorna för en gigantisk Be-quiet kylare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Praktikant ✨

Senaste gången jag använde en boxad kylare för ett eget bygge var nog runt millennieskiftet med en Pentium III 700 MHz. Den byttes dock hastigt ut, och sedan dess har det alltid varit något form av eftermarknadsvariant. Jag brukar dock ha mina processorkylare ganska länge förutsatt att monteringsanordningen går att uppgradera. Vill minnas att min föregående Noctua-kylare hängde med i ~10 år över ett flertal plattform- och processorbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nej, det är bara i undantagsfall som jag använt kylflänsen som följt med.

Saknar möjligheten att kunna välja bort kylfläns och kartong när jag köper processorer numera. Räcker gott med en liten blå esd-säker papplåda istället för en kartong på kanske 2-3 liters volym som inte tillför nånting förutom att ta upp plats och en kylare som till slut hamnar på nåt sopberg eller i min egen skrotlåda.

Minns "bulk" man kunde köpa förut där det bara var produkten i en enkel förpackning. Perfekt när man var yngre och hade lite pengar eller hade tex en extra kylare.
Undrar vad som hände med det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Fick en leverans med 5600x + moderkort idag, dock så hade någon under transportkedjan lagt vantarna på cpun. Endast kylaren kvar i lådan. Så tjuvens svar är nej, han använder inte orginalkylare.

https://i.ibb.co/17HDyMr/20210915-114948.gif

Fan va surt. Kanske scalpers börjat själa saker för maximal vinst?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns "bulk" man kunde köpa förut där det bara var produkten i en enkel förpackning. Perfekt när man var yngre och hade lite pengar eller hade tex en extra kylare.
Undrar vad som hände med det?

Oklart varför det försvann men antar det kan bero på hur företagen vill marknadsföra sina produkter. Visst, det kan vara jättekul att ha en snygg kartong att ställa i hyllan... men för ganska många så är det bara något att släpa iväg till återvinningen.

Med tanke på smått vansinnniga fraktpriser så kanske det kan bli aktuellt igen?

En sak man inte får glömma är att för 20 år sedan så var det fortfarande vanligt med att ljudkort och nätverkskort inte var integrerat på moderkortet... och de grafikkort vi köper idag har en väldigt hög lägstanivå vad det gäller pris och prestanda. Det var inte som förr när man kunde köpa ett väldigt enkelt kort för ett fåtal hundralappar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns "bulk" man kunde köpa förut...
Undrar vad som hände med det?

Jag brukar se det alternativet fortfarande på Prisjakt, men det är nu som regel något dyrare än att välja vanlig konsumentförpackning.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror bulkkomponenter har försvunnit pga e-handeln, de innebär mer jobb med förpackning för säljaren om de ska skickas och förr så skickades inte delar utan man hämtade dem i mycket större utsträckning och då funkade bulkpackade delar utan separat förpackning mycket bättre att sälja, det var inte bara cpuer som fanns bulkpackade utan de flesta datordelar och nätdelen ingick i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Oklart varför det försvann men antar det kan bero på hur företagen vill marknadsföra sina produkter. Visst, det kan vara jättekul att ha en snygg kartong att ställa i hyllan... men för ganska många så är det bara något att släpa iväg till återvinningen.

Med tanke på smått vansinnniga fraktpriser så kanske det kan bli aktuellt igen?

En sak man inte får glömma är att för 20 år sedan så var det fortfarande vanligt med att ljudkort och nätverkskort inte var integrerat på moderkortet... och de grafikkort vi köper idag har en väldigt hög lägstanivå vad det gäller pris och prestanda. Det var inte som förr när man kunde köpa ett väldigt enkelt kort för ett fåtal hundralappar.

Minns att jag köpte både ljud, grafik kort och ett par ram pinnar i bulk format. väldigt avskalade bruna kartonger med 0% pack material inuti

Skrivet av Olle P:

Jag brukar se det alternativet fortfarande på Prisjakt, men det är nu som regel något dyrare än att välja vanlig konsumentförpackning.

Vill minnas att dom brukade vara billigare förr.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror bulkkomponenter har försvunnit pga e-handeln, de innebär mer jobb med förpackning för säljaren om de ska skickas och förr så skickades inte delar utan man hämtade dem i mycket större utsträckning och då funkade bulkpackade delar utan separat förpackning mycket bättre att sälja, det var inte bara cpuer som fanns bulkpackade utan de flesta datordelar och nätdelen ingick i lådan.

ja det blir ju en extra förpackning till samma produkt även om den brukar vara mycket mer simpel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Jag har kört medföjande Wraith Prism till min 2700X, aldrig varit några problem. Men den ska väl vara en av de bättre medföljande.

Samma här till min 3700x. Gjorde en egen fläktkurva i bios dock samt ändrade temp-intervall, då jag tycker den varvar upp o ner för ofta även när det inte behövs just.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill minnas att dom ["bulk"] brukade vara billigare förr.

Stämmer, men det var några år sedan det var på det viset.