Plexgear PS-600 Bronze – Kjell-kraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det jag menar är att det innebär mycket sämre säkerhet om det är så att varje rail har ledningsbanor som är dimensionerade för halva den totala effekten.

Med individuella överströmsskydd på varje rail så kan man ju begränsa så att ett rail bara får en del av strömmen som aggregatet kan leverera, men när man inte har något överströmsskydd så kan ju all ström passera via ett och samma rail.

Och som jag kostar äkta multirail nätdelar ofta 2-3+ tusen när dom var relevanta och majoriteten är egentligen inte äkta multirail, ovanligt tom utan det är bara parrallella OCP skydd från ett huvud 12V rail.

Så att nätdelen påstår sig ha 2st rail men saknar 2st 12V OCP skydd gör att det inte ens kan kallas för multirail ens med virituella rails då OCP är lite ett krav för att det ens principiellt ska kunna kallas för rails.
Utan parallella OCP så blir det effektivt sett ett 12V singel rail nätag då det omöjligen kan ha 2st separata äkta rails för det priset.

Det ända jag ser då som inte kan ta strömmen är kablar och kontakter men det problemet lider singel rail nätdelar av med men folk föredrar dom.

Så jag skulle vilja påstå att vi kan inte ens ta märkningen med 2st 12V rails som en sanning tills det är bevisat att 2st rails finns.

https://www.pcpartguide.com/single-vs-multi-rail-power-suppli...

Citat:

You can often find the +12V rail split into multiple rails which divides the current(amperes) between them, which is seen as a safety feature.

Tar du bort OCP så blir huvud 12V railet det enda railet, alltså kan det inte vara multirail PSU.
Finns som sagt ÄKTA multirail nätdelar som hade flera rails bestående av sina egna komponenter bortom OCP men inte ens 3000Kr brukade ge en ett sådant för 13-14 år sedan

https://www.techpowerup.com/forums/threads/very-good-article-...

Citat:

1. In most cases, multiple +12V rails are actually just a single +12V source just split up into multiple +12V outputs each with a limited output capability.

There are a few units that actually have two +12V sources, but these are typically very high output power supplies. And in most cases these multiple +12V outputs are split up again to form a total of four, five or six +12V rails for even better safety. To be clear: These REAL multiple +12V rail units are very rare and are all 1000W+ units (Enermax Galaxy, Topower/Tagan "Dual Engine", Thermaltake Tough Power 1000W & 1200W, for example.)

jonnyguru är typ kungen vad det gäller nätdelar och var den enda som kunde testa dom back in the day och satte standarden för hur nätdelar testas av oberoende media. Tror tom Gamers Nexus blev tränad av honom för sina tester och jag tror han jobbar för Corsair nuförtiden, han var intervjua för inte så längesedan och jobbar som sagt med PSU RnD på Corsair om minnet inte sviker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

faktum att denna nätdel inte har OPP / OCP leder i slutändan också till att mosfets och annat överhettar och då går dom sönder. Så i min mening är båda lika illa för det leder till samma resultat.

Vad är skillnaden på ett skydd som inte fungerar och att inte ha det ej fungerande skyddet? Fundera på den.

Båda hade visat sig i samma test scenario, nu har Jonas bekräftat att OCP och OPP inte finns och att testet avbröts för att inte skada utrusningen efter nätdelen började lukta vilket tyder på att haveri ärnära, det hade skett för eller senare, inte frågan om utan när.

Skillnaden är den falska trygghet som du får från att köpa en nätdel som är såld med skyddsfunktioner.
Kör man tex Plexgears över spec och den tar med sig komponenter när den dör, så får man lite skylla sig själv.
Men gigabyte säger själva att de har skyddsfunktioner som ska göra så att dina andra grejer (och agget) är säkra även om du överlastar, vilket det inte gör, då är det gigabytes fel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Skillnaden är den falska trygghet som du får från att köpa en nätdel som är såld med skyddsfunktioner.
Kör man tex Plexgears över spec och den tar med sig komponenter när den dör, så får man lite skylla sig själv.
Men gigabyte säger själva att de har skyddsfunktioner som ska göra så att dina andra grejer (och agget) är säkra även om du överlastar, vilket det inte gör, då är det gigabytes fel

DU missar poängen. Gigabytes nätdel testades för OCP och OPP, den failade.
Swec uppgav inte att OCP eller OPP testades, det har nu Jonas lagt till att dom testat och dem finns inte.

Snälla förstå poängen, vi VILL ha bra tester inte massa frågeteken pga utebliven information.

Hade det varit GN så hade dom kört denna plextor in i PSU helvetet med eld och lågor, alltså samma resultat som gigabyte, skydd marknadsförts eller ej så hade dom testat för det tills det antingen visade sig eller tills nåt exploderade.

Swec valde först att inte publicera den delen av testet, testet dom gjorde och nu redovisar tyder på inget OCP / OPP upp till 175% last och valde att avbryt testet när den började lukta skit.

Men jag börjar bli lite tröt på att försöka få folk att förstå varför saker ska testas som dom gör och ha säkerhetsfunktioner för tyvärr går det majoriteten förbi.

Och vi vet faktiskt inte hur denna nätdel väl fallerar när den gör det tills någon testar.

Vad som marknadsförs eller ej ska bara verifieras och testas av media, spelar igen roll om OCP / OPP marknadsförs eller ej, ska testas oberoende.

Så sluta missa poängen.

Och jag tycker inte OCP och OPP ska behöva skrivas ut som en del av marketing för dom flesta vet inte vad det är, Gigabyte försökte få det att låta som någon nymodighet.
Det borde gå att anta att en nätdel som säljs i dag har detta, borde vara laga krav för att få sälja skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Utan parallella OCP så blir det effektivt sett ett 12V singel rail nätag då det omöjligen kan ha 2st separata äkta rails för det priset.

Det ända jag ser då som inte kan ta strömmen är kablar och kontakter men det problemet lider singel rail nätdelar av med men folk föredrar dom.

Så jag skulle vilja påstå att vi kan inte ens ta märkningen med 2st 12V rails som en sanning tills det är bevisat att 2st rails finns.

När de kallar det för "multirail" så är antagligen ledningsbanorna till respektive rail inte dimensionerade för att klara av hela effekten, utan bara den effekt som är avsedd för den railen.

Men när de har tänjt så mycket på sanningen att de kallar det för multirail utan att ha OCP för varje rail så kan man nog misstänka att påståendet om att det skulle finnas två rails helt och hållet är en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När de kallar det för "multirail" så är antagligen ledningsbanorna till respektive rail inte dimensionerade för att klara av hela effekten, utan bara den effekt som är avsedd för den railen.

Men när de har tänjt så mycket på sanningen att de kallar det för multirail utan att ha OCP för varje rail så kan man nog misstänka att påståendet om att det skulle finnas två rails helt och hållet är en lögn.

Som sagt a så kan man inte kalla det för två rails när det bara finns komponenter för ett. En enfilig väg blir inte två filer för att man säger det.

För att multirail PSU behövs 2 OCP skydd ett per 12V rail för att det ska bli dual rail PSU, finns inga OCP som Jonas säger så blir det lite svårt.

Möjligt att plattformen den är baserad på hade 2st OCP för 12V men att det togs bort på begäran pga kostnads skäl men då blir det ett rail också.

Det hade nog rätt lätt gått att svara på genom att inspektera PCB'n men utan en nätdel tillhands så blirt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Som sagt a så kan man inte kalla det för två rails när det bara finns komponenter för ett. En enfilig väg blir inte två filer för att man säger det.

För att multirail PSU behövs 2 OCP skydd ett per 12V rail för att det ska bli dual rail PSU, finns inga OCP som Jonas säger så blir det lite svårt.

Möjligt att plattformen den är baserad på hade 2st OCP för 12V men att det togs bort på begäran pga kostnads skäl men då blir det ett rail också.

Det hade nog rätt lätt gått att svara på genom att inspektera PCB'n men utan en nätdel tillhands så blirt svårt.

Det finns väl ingen standard för vad som krävs för att få kalla något dual rail. Jag håller med dig om att separata OCP:er borde vara någon sorts minimikrav.

Det jag tror att de har gjort är att de har separata ledningsbanor på PCBn, och att de kallar det dual rail utifrån det. Och det jag menar är att säkerheten bara blir sämre av att göra så.

Har de inte ens separata ledningsbanor så finns det inte ens ett korn av sanning i deras påstående om att det finns dubbla rails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

DU missar poängen. Gigabytes nätdel testades för OCP och OPP, den failade.
Swec uppgav inte att OCP eller OPP testades, det har nu Jonas lagt till att dom testat och dem finns inte.

Snälla förstå poängen, vi VILL ha bra tester inte massa frågeteken pga utebliven information.

Hade det varit GN så hade dom kört denna plextor in i PSU helvetet med eld och lågor, alltså samma resultat som gigabyte, skydd marknadsförts eller ej så hade dom testat för det tills det antingen visade sig eller tills nåt exploderade.

Swec valde först att inte publicera den delen av testet, testet dom gjorde och nu redovisar tyder på inget OCP / OPP upp till 175% last och valde att avbryt testet när den började lukta skit.

Men jag börjar bli lite tröt på att försöka få folk att förstå varför saker ska testas som dom gör och ha säkerhetsfunktioner för tyvärr går det majoriteten förbi.

Och vi vet faktiskt inte hur denna nätdel väl fallerar när den gör det tills någon testar.

Vad som marknadsförs eller ej ska bara verifieras och testas av media, spelar igen roll om OCP / OPP marknadsförs eller ej, ska testas oberoende.

Så sluta missa poängen.

Och jag tycker inte OCP och OPP ska behöva skrivas ut som en del av marketing för dom flesta vet inte vad det är, Gigabyte försökte få det att låta som någon nymodighet.
Det borde gå att anta att en nätdel som säljs i dag har detta, borde vara laga krav för att få sälja skiten.

Chilla lite va
Jag missar inte alls poängen.
Faktum är ju att OCP och OPP INTE är något som MÅSTE inkluderas i en nätdel, alltså är det värre när det inte fungerar om nätdelen i fråga SKA ha det, än när den inte har det. Var bara det jag sa, absolut 0% av mänskligheten hade hetsat upp sig över gigabyte om den hade fallerat som den gjort om de inte hade specat skydden
Edit: eller ja, en del av gigabytes agg dog ju även vid lägre laster, så en del hade nog hetsat upp sig ändå

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@jonast roligaste läsningen på länge!

Snälla gör mer såna här tester på budgetagg!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det finns väl ingen standard för vad som krävs för att få kalla något dual rail. Jag håller med dig om att separata OCP:er borde vara någon sorts minimikrav.

Det jag tror att de har gjort är att de har separata ledningsbanor på PCBn, och att de kallar det dual rail utifrån det. Och det jag menar är att säkerheten bara blir sämre av att göra så.

Har de inte ens separata ledningsbanor så finns det inte ens ett korn av sanning i deras påstående om att det finns dubbla rails.

Separata ledningsbanor till vad?
Varsin trafo? Ser bara en huvud trafo på bilderna i recensionen och OCP saknades så vad kvarstår då?
Vitt jag vet inget som kan kvalificera det för mer än ett 12V rail.
Finns inga bevis som tyder på flera 12V rails, bevis finns det dock som tyder på enbart ett rail.

Läser man Swecs artikel länkar dom till ett 10 år gammalt agg som bygger på samma plattform.
https://www.sweclockers.com/test/12226-nataggregat-i-budgetkl...

PCB'n har bytt färg, flänsarna form MEN layouten är av allt att döma samma.

Mer intressant är att det agget har ETT 34A, 12V rail...

Det bästa hade varit att se undersidan av PCBn och sett var alla 12V kablar gick in, går dom in på en och samma kopparplan så är saken biff, inte multirail, men jag tycker det mesta tyder på ett rail, skumma test resultaten med 200% överlast på ett 12V rail enligt Jonas, äldre agg baserat på samma plattform har ett rail, inget OCP, inga synligt duplicerade komponenter som fysiskat separata rail kräver.

Hittade även dessa bilderna från det tidigare agget.

Man ser 3st härvor med 12V kablar, sedan 2st byglar nära då det är ensidig PCB.

här är undersidan och dom 3st grupperna med 12V som kommer in är höger övre hörne och man ser i alla fall 3 av dom 4 genomgående benen av byglarna så är det nya som det gamla agget så är alla 12V ledare sammankopplade så finns inget sätt att ha flera rails då en ett.
Men utan bilder på nya agget från samma vinklar kan jag inte 100% säga att så är fallet på det men det förefaller troligt
https://www.techpowerup.com/review/silverstone-st50f-es/4.htm...
mer bilder

Kollade även in 600W modellen av den Swec testade då den borde var mer lik denna och ja det är den, PCB färg, component layout, ser så gott som identisk ut med kjells Plextor agg.
https://www.techpowerup.com/review/silverstone-st60f-esb/2.ht...
Den är singel rail med nästan samma spec också som Plextor.

3st 12V kabel härvor går ner, den bakre verkar ha grå krympslang.

kollar vi dom 3st 12V härvorna så är dom här lödda på samma koppar plan tätt ihop så igen tvekan om att den har ett rail.
Så jag skulle säga att det är högst sannolikt att Plextor agget är ett rail med, inge tyder på att plattformen har 2st rails och Jonas skulle lätt kunna bekräfta det visuellt.

Men jag är amatör vad det gäller nätdelar, hade jag haft en nätdel att kika på så hade det ju varit enklare att ge mer definitivt svar men jag ser inget som tyder på 2 rails mer en en sticker som säkert ljuger om fler saker för det där ju det förta dom fular med på en nätdel full av bullshit! XD

Jag hoppas inte du tar detta personligen, jag försöker bara resonera logiskt runt vad som är mest troligt från vad vi kan observera.

Dessutom vill folk ofta inte i dag ha flera rails, jag har inget emot det men folk har ofta det så om det inte är två rails så är det ju för vissa ett plus, därav min nyfikenhet också.

Likheterna Mellan Plexgear PS-600 (första bilden) och Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W (nedre bilden) både invädnigt och utvändigt är till 99% samma, så ja verkar vara samma nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Chilla lite va
Jag missar inte alls poängen.
Faktum är ju att OCP och OPP INTE är något som MÅSTE inkluderas i en nätdel, alltså är det värre när det inte fungerar om nätdelen i fråga SKA ha det, än när den inte har det. Var bara det jag sa, absolut 0% av mänskligheten hade hetsat upp sig över gigabyte om den hade fallerat som den gjort om de inte hade specat skydden
Edit: eller ja, en del av gigabytes agg dog ju även vid lägre laster, så en del hade nog hetsat upp sig ändå

Jag tror inte OCP/OPP var stora felet på dom utan som det spekulerades i så var det nog att mosfetsen drevs fel, nyare avancerad design med barnsjukdomar.

Som du sa gick flera sönder vid låg last men om det beror på att dom skadades vid OPP/OCP test i fabrik kanske vi aldrig får reda på och vi får kanske aldrig reda på heller vad som orsakade felet, felaktigt drivna mosfets, kasa komponenter, eller andra fel så som alldeles för hög Mosfet temperatur på 190C+ externt, man får vara glad om ens mosfet tål 175 internt en lägre stund, många max 155C och bör hållas lägre ändå.

Jag bytte en mosfet som höll 190C på ett grafikkort (ett friskt likvärdigt grafikkort mättes samma mosfet till 45-65C idle till load typ normalt), den hade et hål i epoxy kapslen från värmen, den gick men problemet var sakdan den tagit runt 155C som den max tålde degraderade den så den gick mer ineffektivt och fick thermal runaway upp till 190C+, den fungerade roligt nog men fan den stank och kunde ge sig närsomhelst.

Men vi vet att aggen inte direkt dog pga överhettning heller, i alla fall inte enbart då dom hade både nätdelar som blevet varma och andra som dom innan dom ens han bli varma nog.

Men å andra sidan en mosfet kan sticka i temperatur extremt fort när jag labbat med det, deras verkningsgrad sjunker exponentiellt med last så temperatur eskalerar fort, man kör dom sällan nära max last för annars tappar man allt verkningsgrad heter.

Nej det var nog flera fel på Gigabytes agg, ofta så det är när shit happens, flera grejor som måste gå fel, ta bort ett ur ekvationen och felet kanske aldrig uppdagat sig.

Permalänk
Medlem

@JonasT när du gjorde 200% överlasttestet på 12V var det på båda linorna samtidigt eller bara på en i taget med den andra på 0%

I så fall var det någon skillnad på mätvärden så som rippel verkningsgrad (effekt in AC och effekt ut DC).
Det hade ju varit intressant att se vad mätvärden är 100%/100% respektive 0%/200%, är dom samma tyder det ju på ett rail för verkningsgraden borde gå åt helveten med sådan obalans annars.

Agget ni länkade till som var samma plattform har ju bara ett rail på 34A, man undrar ju om inte alla 12V kablar går till samma 12V koppar plan på båda...

Många vill ju ha ett rail ändå så helt klart intressant aspekt.

EDIT kan tilläggas att jag forskat på detta ett dygn och jag med ganska hög sannolikhet fastslagit att det är samma agg som Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W.
Det agget marknadsförs dessutom som ett agg med ett rail som en fördel och på 45A.

Intressant hur samma agg marknadsförs på två helt olika vis.

Visst det finns agg som kan vara multirail och singel rail men det kräver en brytare för att slå av OCP på varje virtuellt rail och bara har OCP på main railet. Nåt agget uppenbarligen inte har.

Så agget kan inte vara både och, det är med största sannolikhet singel rail agg runt 45 ish amper.

Testerna jag kollar säger i visa fall OCP och OPP andra bara det ena, inget test pressade agget till trippning eller över 110%.

Så om Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W har OCP / OPP vem vet, marknadsföringen säger att det har nåt av dom i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

EDIT kan tilläggas att jag forskat på detta ett dygn och jag med ganska hög sannolikhet fastslagit att det är samma agg som Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W.
Det agget marknadsförs dessutom som ett agg med ett rail som en fördel och på 45A.

...

Testerna jag kollar säger i visa fall OCP och OPP andra bara det ena, inget test pressade agget till trippning eller över 110%.

Jag säger inte att du har fel, men vad är det som gör att du tror att det är samma som ST60F-ESB 600 W?

Enligt Silverstones produktsida så ska den ju ha både OCP och OPP.

Citat:

Protection:
Over current protection
Over power protection
Over voltage protection
Short circuit protection
Over temperature protection

Enligt produktsidan så har ju det agget i flera avseenden specifikationer som skiljer sig från Plexgear agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte att du har fel, men vad är det som gör att du tror att det är samma som ST60F-ESB 600 W?

Enligt Silverstones produktsida så ska den ju ha både OCP och OPP.
Enligt produktsidan så har ju det agget i flera avseenden specifikationer som skiljer sig från Plexgear agget.

hitta en recension som testar att dessa fungerar.
Gjorde inte jag.

Vad gör att jag tror det är samma, har du ens kolla bilderna, länkarna, det är ju identiska till 99%, samma plattform säger ju swec, har lagt fram ett ton med bevis, vad har du lagt fram? Inget.

OEM låter beställaren göra tillval och annat, och dom kan även välja bort. så kan utan problem vara samma agg utan OCP och OPP, kan ocksp vara så att Silverstone aggets OCP och OPP inte existerar heller då igen recension testat det över 110% last som jag kan hitta så ja vi vet inte om det har vad som utlovas heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

hitta en recension som testar att dessa fungerar.
Gjorde inte jag.

Vad gör att jag tror det är samma, har du ens kolla bilderna, länkarna, det är ju identiska till 99%, samma plattform säger ju swec, har lagt fram ett ton med bevis, vad har du lagt fram? Inget.

OEM låter beställaren göra tillval och annat, och dom kan även välja bort. så kan utan problem vara samma agg utan OCP och OPP, kan ocksp vara så att Silverstone aggets OCP och OPP inte existerar heller då igen recension testat det över 110% last som jag kan hitta så ja vi vet inte om det har vad som utlovas heller.

Att bilderna är lika håller jag med om, men de är inte tillräckligt detaljerade för att jag ska kunna uttala mig om att det är samma nätaggregat.

Mitt argument emot att det skulle vara samma är att specifikationerna skiljer sig på många punkter.

Jag utesluter inte att tillverkarna ljuger i sina specifikationer, men jag tycker inte att det är "bevisat" utifrån några bilder där åtminstone jag inte kan se exempelvis om det finns OCP eller om det är separata ledningsbanor för olika "rails".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att bilderna är lika håller jag med om, men de är inte tillräckligt detaljerade för att jag ska kunna uttala mig om att det är samma nätaggregat.

Mitt argument emot att det skulle vara samma är att specifikationerna skiljer sig på många punkter.

Jag utesluter inte att tillverkarna ljuger i sina specifikationer, men jag tycker inte att det är "bevisat" utifrån några bilder där åtminstone jag inte kan se exempelvis om det finns OCP eller om det är separata ledningsbanor för olika "rails".

Men enkel lösning, BE sweclockers posta bilder på undersidan av nätdelens PCB och även från sidan där 12V kablarna syns var dom är anslutna då så är saken biff!
Bilderna jag postade bekräftar att silverstone aggen är singel rail då dom är högupplösta och tydliga nog för det, swec själva säger att det är samma plattform då dom själva testat silverstone agget på 500W tidigare.

Swecs egna test ledded till 200% last på ett rail, hur klarar den det tror du? Den gör det OM det inte är 2 rail utan ETT så då spelar det igen roll om dom mäter 12V1 eler 12V2 kablarna går till samma rail som alla andra agg jag hittat baserat på samma plattform swec skriver om i artiklen.
du har inte motbevisat nåt, inte heller påpekat nåt jag inte redan skrivit om. Tills någon kollar och testar frågetecknen som återstår så förblir dom sådana men allt tyder på ett rail, fins inget som tyder på nåt annat, finns massa som tyder på ett rail så som swecs egna observationer om 200% last, det är helt orimligt med 2x belastning.

Jag har bevisat med stor sannolikhet att det är samma plattform, i grunden agg och är singel rail, tills swec bekräftar vilket jag inte kan tvinga dom till så anser jag att multirail med hög sannolikhet är felaktigt.

Att specen skiljer är inte konstigt, aggen går igenom revisioner, olika komponentval, olika beställare har olika önskemål, men det skulle kräva en annan PCB för att göra det till multirail om vi kollar på dom andra aggen i samma plattform som swec som sagt själva testat och säger är samma.

Det faktum att vissa agg på plattformen säljs med OCP och OPP och andra utan är som sagt helt möjligt då det kan vara tillval, vill du ha mer marginal, ta bort så mö du kan, görs i agg hela tiden.

Dom enda avvikelser som är skumma är att två agg baserat på samma plattform säljs som singel rail och ett som multirail när PCB'n inte gör det möjligt, i så fall får dom ha olika PCB'er och det kan vi bara veta om dom har om vi får en bild på undersidan agget och en från sidan där vi ser vad kablarna går in.

men du verkar inte först å att du kan inte ha multirail utan minimum 2st 12V OCP skydd, och har du inte 2st separata OCP måste du ha två helt separata och duplicerade komponenter för det men det ser vi inte, faktum är att antalet mosfets, kondingar, spolar är samma och utplacerade lika dant som silverstone singel rail agget så det är typ 99.9% omöjligt dual rail då inget styrker det.

Vad kan du om ellära får jag fråga för jag får intrycket att det är ytters lite, inte för att vara otrevligt men man kan inte bara tro saker om man saknar helt förkunskaper.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pa1983:

@JonasT när du gjorde 200% överlasttestet på 12V var det på båda linorna samtidigt eller bara på en i taget med den andra på 0%

I så fall var det någon skillnad på mätvärden så som rippel verkningsgrad (effekt in AC och effekt ut DC).
Det hade ju varit intressant att se vad mätvärden är 100%/100% respektive 0%/200%, är dom samma tyder det ju på ett rail för verkningsgraden borde gå åt helveten med sådan obalans annars.

Agget ni länkade till som var samma plattform har ju bara ett rail på 34A, man undrar ju om inte alla 12V kablar går till samma 12V koppar plan på båda...

Många vill ju ha ett rail ändå så helt klart intressant aspekt.

EDIT kan tilläggas att jag forskat på detta ett dygn och jag med ganska hög sannolikhet fastslagit att det är samma agg som Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W.
Det agget marknadsförs dessutom som ett agg med ett rail som en fördel och på 45A.

Intressant hur samma agg marknadsförs på två helt olika vis.

Visst det finns agg som kan vara multirail och singel rail men det kräver en brytare för att slå av OCP på varje virtuellt rail och bara har OCP på main railet. Nåt agget uppenbarligen inte har.

Så agget kan inte vara både och, det är med största sannolikhet singel rail agg runt 45 ish amper.

Testerna jag kollar säger i visa fall OCP och OPP andra bara det ena, inget test pressade agget till trippning eller över 110%.

Så om Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W har OCP / OPP vem vet, marknadsföringen säger att det har nåt av dom i alla fall.

Överlasttestet för OCP gjordes på varje individuell 12 V-lina. Under OPP-testet pushades båda 12 V-linorna tillsammans till 75 A, vilket man kan tycka borde ha triggat en OCP-punkt om agget är bestyckat med den säkerhetsfunktionen och om vi nu skulle ponera att det istället rör sig om en single-rail-design.

Det intressanta var att verkningsgraden/rippel/spänningsregleringen höll sig på banan även vid överbelastningen, men det är möjligt att så inte hade varit fallet om agget hade fått köra en längre period.

Plexgear-agget är defintivt väldigt nära besläktat med Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W, med undantag då för en del komponentval (de har helt olika IC:s för skyddsfunktionerna) och kretskortsrevision. Plexgear-enheten har definitivt två separata 12 V-linor uppmarkerade och separat grupperade på kretskortets ovansida, men det är möjligt att de leder till samma banor på undersidan. Kan montera ned det och dubbelchecka framöver, men just idag jobbar jag hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Överlasttestet för OCP gjordes på varje individuell 12 V-lina. Under OPP-testet pushades båda 12 V-linorna tillsammans till 75 A, vilket man kan tycka borde ha triggat en OCP-punkt om agget är bestyckat med den säkerhetsfunktionen och om vi nu skulle ponera att det istället rör sig om en single-rail-design.

Det intressanta var att verkningsgraden/rippel/spänningsregleringen höll sig på banan även vid överbelastningen, men det är möjligt att så inte hade varit fallet om agget hade fått köra en längre period.

Plexgear-agget är defintivt väldigt nära besläktat med Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W, med undantag då för en del komponentval (de har helt olika IC:s för skyddsfunktionerna) och kretskortsrevision. Plexgear-enheten har definitivt två separata 12 V-linor uppmarkerade och separat grupperade på kretskortets ovansida, men det är möjligt att de leder till samma banor på undersidan. Kan montera ned det och dubbelchecka framöver, men just idag jobbar jag hemifrån.

Låter bra!
Ska bli intressant att se, har det uppmärkta separata linor tryckt på PCB så är det ytterst märkligt tycker jag att inget OCP finns, vad är poängen då om funktionen inte är aktiverad eller komponenter för de saknas.

Men då får jag och @Iskra nåt att analysera, så kanske vi kan komma fram till nåt.

Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Överlasttestet för OCP gjordes på varje individuell 12 V-lina. Under OPP-testet pushades båda 12 V-linorna tillsammans till 75 A, vilket man kan tycka borde ha triggat en OCP-punkt om agget är bestyckat med den säkerhetsfunktionen och om vi nu skulle ponera att det istället rör sig om en single-rail-design.

Det intressanta var att verkningsgraden/rippel/spänningsregleringen höll sig på banan även vid överbelastningen, men det är möjligt att så inte hade varit fallet om agget hade fått köra en längre period.

Plexgear-agget är defintivt väldigt nära besläktat med Silverstone Strider Essential ST60F-ESB 600 W, med undantag då för en del komponentval (de har helt olika IC:s för skyddsfunktionerna) och kretskortsrevision. Plexgear-enheten har definitivt två separata 12 V-linor uppmarkerade och separat grupperade på kretskortets ovansida, men det är möjligt att de leder till samma banor på undersidan. Kan montera ned det och dubbelchecka framöver, men just idag jobbar jag hemifrån.

Härligt. Grymt bra respons. Det är sånt här som gör det värt att hänga på Sweclockers

Det vore intressant om du kunde prova att dra 75 A på bara en av linorna (och rigga en kamera så kanske vi får ett nytt "Gigabyte-moment" ).

Permalänk
Medlem

Jag piskade jonas lite på PM med hehe @Iskra , tror dock jonas är upptagen ett tag så vi får glatt vänta på bilder.
Oavsett jag forskar vidare, men Sirtec som OEM tillverkaren heter kallas även High-Power.

Dom verkar sälja nätdelarna under dessa två märken också, dom jag hittat på 600W under Sirtec verkar mest vara identiska i spec med Silverstone.
Sirtec - High Power Element BRONZE 600W

Går man in på High Powes sida finns det även sådana, sedan finns det multirail nätdelar.
Har kikat på en och databladet beskriver att 12V1 går till PCI-E och att 12V1 och 12V2 går till varsin halva av 8 pins CPU ström kontakten vilket är vad man förväntar sig.

Dock är denna nätdel definitivt inte samma då den är 2x30A.

Men också intressant på den nätdelen har dom satt under Protection " Under Voltage Protection/ Over Voltage Protection/" så dom verkar ha nätdelar utan OCP och OPP, och dom verkar hävda dual rail, dock är det lite skumt för PCB bilden man kan se, om man ska utläsa får den har möjlighet att jumpra rail 1 och 2 samman.
Blir fortfarande extremt nyfiken på hur man kan hävda dual raisl utan OCP och hur man kostnadseffektivt skulle implementera det legit men jag kanske missar nåt, för mig verkar det bara var dyrt för det har det varit historiskt så det går inte hand i hand med budget. Men men.

oavsett här är en multirail psu från tillverkaren enligt dom själva då utan OCP och OPP.
http://www.highpower-tech.com/eng/products_main.php?class=201...

Här är vad jag skulle tror är samma eller snarlikt silverstonen för specen är identiska.
http://www.highpower-tech.com/eng/products_main.php?class=202...

Det som stör mig är att plextorn trots allt mitt sökande sticker ut som en oddball bland deras modeller för jag har inte hittat en lika dan under deras egna varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förstår inte riktigt priset här. För mindre kan du få ett CX750M från Corsair som, förutom samma verkningsgrad, är semi-modulärt och dessutom betydligt bättre byggt.

Kjell o Co få ser över sitt pris här. För till det priset finns det betydligt bättre nätagg.

Läste du inte trådstarten?
Det är helg och alla andra butiker är stängda, det finns bara det här alternativet att köpa eller skippa att spela ikväll.
Då spelar det ingen roll om du på måndag kan köpa något bättre billigare eftersom det inte är idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Läste du inte trådstarten?
Det är helg och alla andra butiker är stängda, det finns bara det här alternativet att köpa eller skippa att spela ikväll.
Då spelar det ingen roll om du på måndag kan köpa något bättre billigare eftersom det inte är idag

Man måste ha absolut panik om man skall köpa detta nätagget. Personligen hade jag hellre skippat helgens spelande. Elgiganten har öppet (i alla fall här) alla dagar i veckan. Och de säljer faktiskt ordentliga nätagg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bättre än gigabyte, vilket är skönt att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Läste du inte trådstarten?
Det är helg och alla andra butiker är stängda, det finns bara det här alternativet att köpa eller skippa att spela ikväll.
Då spelar det ingen roll om du på måndag kan köpa något bättre billigare eftersom det inte är idag

Nej istället så fick man köpa allt nytt på måndag (Innehåller spår av ironi)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@jonasT

Skulle du kunna prova Fractal Design Ion Gold?

Är i RM och Focus GX klassen.

Verkar vara ett bra agg och skulle vara kul att se det testat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Är inte detta samma nätagg Kjell har kört med runt 10+ år? Har iaf haft 500W-variant av dem sen jag bodde i Göteborg, eller strax därefter, och det är ett tag sedan nu

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk har läst ett promille av artikeln, en aning irriterande.
Infliker iallafall att när GN testade Gigabytes nätagg blev det majbrasa innan den specade effekten uppnåtts, vilket även enligt mig är värre än att VETA att enheten inte har skydd - double up att enheten går Tjernobyl redan innan de icke-fungerande skydden egentligen skulle slagit ifrån.

Skrivet av Xinpei:

Man måste ha absolut panik om man skall köpa detta nätagget. Personligen hade jag hellre skippat helgens spelande. Elgiganten har öppet (i alla fall här) alla dagar i veckan. Och de säljer faktiskt ordentliga nätagg.

Ja, det var ganska exakt de premisserna som recensionen utgick ifrån, så vad hade du väntat dig?
Elgiganten har inte de öppettiderna överallt, och efter deras GPU-hantering är nog ett antal Swecare mer benägna att köpa Plexgear än att stödja det banditföretaget.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730