Hitta LED till downlight i villa

Permalänk
Medlem

Hitta LED till downlight i villa

Jag har hela huset fullt med downlights och efter 7 år så har de börjat gå sönder en efter en. Första som gick sönder fick jag en utbytt från leverantören, men de fick ta en de hade själva på sitt kontor för de hade inga andra längre (av samma modell).

Med anledning av det försöker jag istället hitta nya LED dioder att byta ut på plattan. LED:sen styrs med en trafo för att dimmra. Med andra ord är LED SMD väldigt enkel, bara +/- på dioden (se bifogad bild).

Nuvarande LED har följande specifikationer:
- 350mA - 500mA (445lm @ 500mA and 346lm @ 350mA)
- 85lm/W
- Angle: 115 degrees
- Color temp: 3000K warm white
- 4.1W(350mA) - 5.9W (500mA)

Min tanke är att jag vämer bort dioden som sitter och ersätter med en ny som passar. Eller finns det bättre sätt?

Jag har sett att ELFA har LEDs men jag har ingen aning vilken som passar som utbyte med den jag har. Hoppas därför få lite hjälp av någon duktig elektriker/LED-expert

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror det kan vara svårt att hitta exakt samma led, så vissa nyansskillnader samt ljusstyrka och vinkel på ljuset kan uppstå.
Många led har högre lm/w än för 7 år sedan.

Mät även storleken på smd dioden (längd samt bredd).
På denna sida kan du (ganska långt ner) hitta lite exempel på storlekar. Vilket du behöver för att kunna beställa den nya LEDen.

Sen är det bara söka på tex Elfa, tme.eu, digikey, rs-online osv. (Vissa företag säljer inte till privatpersoner)
Finns även Ebay och Aliexpress, men då kan kvalité och dokumentation variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Mät även storleken på smd dioden (längd samt bredd).
På denna sida kan du (ganska långt ner) hitta lite exempel på storlekar. Vilket du behöver för att kunna beställa den nya LEDen.

Tack för input! Vet inte vilken sida du syftar på?

Men hur vet man vilken volt de kan hantera så att de ger ut samma styrka som de andra LED:arna vid samma volt (vilket jag antar att trafo-dimmern ändrar)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh ser att länken inte kom med, skrev på mobilen...
https://www.instyleled.co.uk/support/what-are-the-differences...
Annan sida än vad jag hittade under dagen, men funkar.

Kort så är det längden gånger bredden.
3528 är då 3,5 x 2,8 mm

Led har ett spänningsområde de klarar, men för att styra ljusstyrkan så reglerar man strömmen.
Spänningen varierar med temperaturen utan att ge någon större skillnad på ljusstyrkan.

Men du kan få ett ungefärligt värde med de uppgifter du redan angivet,
P = U*I => U = P/I
Så U = 5,9W / 0,5A = 11,8 V

U = 4,1W / 0,350A = 11,7 V
Om dina uppgifter stämmer så behöver din LED ca 12V.

*Edit felstavning

Permalänk
Medlem

Tack! Då har jag lite mer att gå på!

Visa signatur