Valheim-expansionen Hearth and Home lanseras

Permalänk
Melding Plague

Valheim-expansionen Hearth and Home lanseras

Svenska vikingasuccén Valheim uppdateras med nya möjligheter att skräddarsy det perfekta vikingahemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Gallerikonnässör

Nu jävlar ska det drickas mjöd och byggas långhus!

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Grym trailer! Måste fan få tummen ur arslet och testa detta spel någon gång.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Dags att återvända till spelet tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Grym trailer! Måste fan få tummen ur arslet och testa detta spel någon gång.

I mitt tycke ett av dom bästa spelen senaste 10 åren

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Är expansion verkligen rätt ordval?
Spelet är fortfarande i early access, eller inte färdigt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Går det ta bort #spel från nyhetsflödet på något sätt?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de har lagt till content i de tomma biomer som finns... annars är detta mycket väntan för lite content. Kom moddar efter någon vecka som gjorde spelet mycket roligare. Vad har de gjort med alla pengar förutom skaffat onödig marketing?

Fixa ARPG loot och slumpade stats/abilities för monster med chans för lite roligare drops så kommer spelet bli 100x roligare.

Permalänk
Samsung Sverige

Alldeles perfekt nu när jag satt och funderade på vad jag ska spela härnäst, en återsegling till Valheim blir utmärkt.

Bra och mysigt spel med trevlig atmosfär, top 5 spelsläpp detta år enligt mig.
Det som gör det lite speciellt för mig är hur polerat det var redan från början. Ett tydligt avkliv från de närmast betaversioner jag fått spela från andra spelsläpp under året.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

Hoppas de har lagt till content i de tomma biomer som finns... annars är detta mycket väntan för lite content. Kom moddar efter någon vecka som gjorde spelet mycket roligare. Vad har de gjort med alla pengar förutom skaffat onödig marketing?

Fixa ARPG loot och slumpade stats/abilities för monster med chans för lite roligare drops så kommer spelet bli 100x roligare.

Kan hålla med dig, dropsen från monster är ofta rätt tråkiga och samma hela tiden. Med så lång väntan på denna uppgradering så borde det finnas mer än nya recept och nya byggdelar för byggnader kan man tycka.

Jag gillade spelet och har absolut spelat en hel del när det kom men jag har väldigt svårt med att gå tillbaka till spel som stagnerat och sen kommer plötsligt en massa mer funktioner som mer eller mindre gör om hela spelet (kanske inte just i detta fall) Just nu känner jag inte något jättesug efter spelet i stort mer än gemenskapen vi faktiskt hade i vårt lilla gäng men då fler och fler inte var inne på samma sätt som i början så tappade man intresset. Kanske ska man testa lite nu och se om folk har kommit ut på servern igen.

För er som inte testat spelet så skulle jag absolut säga att det är värt att spela då det är ett mysigt och riktigt trevligt spel men det behövs lite mer variation efter en stund förutom svårare monster och andra monster.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Hoppas de har lagt till content i de tomma biomer som finns... annars är detta mycket väntan för lite content. Kom moddar efter någon vecka som gjorde spelet mycket roligare. Vad har de gjort med alla pengar förutom skaffat onödig marketing?

Fixa ARPG loot och slumpade stats/abilities för monster med chans för lite roligare drops så kommer spelet bli 100x roligare.

Nästa stora uppdatering ska fokusera på Mistlands. Men med denna kommer inget sådant.

Vad tänker du att en liten studio bestående av nyexaminerade spelutvecklare ska göra? Massanställa kodapor som knackar grejer hela dagarna och fyller spelet med skräp? De har en tydlig vision som de vill sikta mot. Utan att den påverkas för mycket av vad spelarna tycker. Allt för många spel har gått utför när det inte funnits en tydlig linje och vision att följa. Att kasta en massa utvecklare i soppan kommer inte göra underverk. Rekrytering tar dessutom tid. De har anställt nya personer efter sommaren. De håller på att växa. De kommer säkert anställa fler personer men det tar tid att göra. Tid som de annars kan lägga på utveckling.

Om du vill ha ett ARPG kanske du ska de sig om efter ett annat spel för i Valheim kommer du inte att hitta detta utanför mod-communityn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Om du vill ha ett ARPG kanske du ska de sig om efter ett annat spel för i Valheim kommer du inte att hitta detta utanför mod-communityn.

De har redan ett upplägg som fungerar med ARPG loot och fiender. Om en moddare kan lägga in det får de väl ge denne några tusen och lägga till ett alternativ vid start att köra den roliga versionen eller surgubbe varianten där allting är likadant förevigt.

Permalänk
Medlem

Finns det till MAC?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är expansion verkligen rätt ordval?
Spelet är fortfarande i early access, eller inte färdigt.

De har väl tagit ett blad ur ARK's spelbok som släppte ett rejält antal expansioner medan man var i early access. Stor uppdatering kanske är rätt ordval.

Där skötte man det snyggt med Hell Let Loose. Det var en ambitiös road map som var transparent och lättförstålig och sedan benämne man det som stora patchar bara. Att kalla de expansion är väl ok, det är väl mer när de vill dra in mer stålar på ett spel som är i early access som det börjar smaka lite surt i munnen.

I detta fallet så kostar ju expansionen ingenting extra och då anser jag det mer bara vara semantik. ARK-gänget var ju desto girigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Finns det till MAC?

Än så länge finns det enbart till Windows och Linux

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

De har redan ett upplägg som fungerar med ARPG loot och fiender. Om en moddare kan lägga in det får de väl ge denne några tusen och lägga till ett alternativ vid start att köra den roliga versionen eller surgubbe varianten där allting är likadant förevigt.

Det är ju fortfarande ett early access spel. Spelet är inte klart och det var lååångt ifrån klart när det först kom ut på STEAM. De har själva sagt att spelet riktar sig till en väldig specifik grupp av spelare och inte mainstream. Du kan ju betala en moddare själv som utvecklar en "rolig" variant av spelet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Än så länge finns det enbart till Windows och Linux

Okej, synd!
Tack för svar!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Nice! Ska bli kul o se vad som är nytt. Hann lyssna på första halvan av intervjun häromdagen. Mest fokus kommer ligga på mat och byggnadsdelar. Dom sa även att dom lagt till några nya vapen och balanserat om vapen, stamina, mat, fiender etc

Permalänk
Medlem

Valheim var riktigt kul när jag spelade det i våras. Frågan är nu bara om det är värt att köra igen med Hearth and Home, eller om man ska vänta ett tag på lite mer content innan man kör igen. När jag spelade hade jag gjort (typ) allt som man kunde, så det var mest bara att bygga baser som fanns kvar, men för mig är gameplayloopen mer intressant, så byggandet blir lite tröttsamt efter att ha byggt typ 3-4 olika varianter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Valheim var riktigt kul när jag spelade det i våras. Frågan är nu bara om det är värt att köra igen med Hearth and Home, eller om man ska vänta ett tag på lite mer content innan man kör igen. När jag spelade hade jag gjort (typ) allt som man kunde, så det var mest bara att bygga baser som fanns kvar, men för mig är gameplayloopen mer intressant, så byggandet blir lite tröttsamt efter att ha byggt typ 3-4 olika varianter.

De har själva sagt att det kommer typ kännas som exakt samma spel.

Permalänk
Medlem

Släpps serveruppdateringen kl 15 också eller kan den installeras tidigare? Ser ut att ha släppts en idag

https://steamdb.info/app/896660/

edit* Dök upp en till uppdatering.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Valheim var riktigt kul när jag spelade det i våras. Frågan är nu bara om det är värt att köra igen med Hearth and Home, eller om man ska vänta ett tag på lite mer content innan man kör igen. När jag spelade hade jag gjort (typ) allt som man kunde, så det var mest bara att bygga baser som fanns kvar, men för mig är gameplayloopen mer intressant, så byggandet blir lite tröttsamt efter att ha byggt typ 3-4 olika varianter.

Själv väntar jag till att spelet släpps om ca 2 år. Blir kul att uppleva en massa nya saker på en gång. Under tiden finns det oändligt med andra spel...

Permalänk
Skrivet av Morannon:

Själv väntar jag till att spelet släpps om ca 2 år. Blir kul att uppleva en massa nya saker på en gång. Under tiden finns det oändligt med andra spela...

Japp.. Har nog 50 spel i min backlog som numera inte patchas, spelar hellre dessa. Känner samma med NMS, så länge man håller på att förbättra spelet, varför skulle jag slösa min tid med att spela det nu ifall det är flerfaldigt bättre om 2 år, då förstör man ju bara för sig själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Bra optimiseringar och efterfrågade tillägg men det här är långt ifrån en content update som motiverar en att återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Okej, synd!
Tack för svar!

Jag lirade via GeForce Now i somras på min MBP 13 från våren 2015. Fungerade skitbra! Ett tips ifall du vill testa det och bara har Mac!

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar hända lite med utvecklingen av Valheim, jag testade lite efter den här uppdateringen och inget verkade strula till det med vad jag gjort och byggt hittills i spelet.
Men som sagts tidigare i tråden så är det nog bäst att vänta med att spela det tills det är helt klart för att få en maximal upplevelse.
Jag har nästan 80 timmar speltid hittills och har flera gånger tagit pauser för att sedan starta spelet för att kolla en uppdatering och det slutar med att jag spelar 20 timmar till... det är ett helt enormt beroendeframkallande spel Och jag är inte speciellt förtjust i byggarspel men Valheim har fått mig att bygga ganska mycket och det har varit väldigt kul och samtidigt gör man framsteg i spelet på olika sätt. Jag är fortfarande på första ön jag började på och bara dödat första bossen.
Det är lite grindingt men på ett bra sätt... dom som designat det är riktigt bra måste jag säga.

Såg att Valheim fått ganska många dåliga recensioner efter senaste uppdateringen och kollar man vilka som gett dessa recensioner så är det dom med mellan 40 och 200 speltimmar... har man spelat så länge och haft kul under tiden så borde man ju ge en bra recension? Man spelar ju inte över 100 timmar på ett dåligt spel?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11