Blockera användare från att installera program på dator

Permalänk
Medlem

Blockera användare från att installera program på dator

Hej!
Har en fråga, kan man på en dator som ligger på domän och som flertalet användare kan logga in på,
Kan man blockera datorn på något sätt så att inte vem som helst kan på sitt egna användare installera program?
tex.
1 Dator, flera användare
Dem som använder och loggar in på datorn (med sin egna användare) skal inte kunna installera program osv.

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

AppLocker borde kunna hjälpa dig här: https://windowsreport.com/prevent-software-install-windows/

Permalänk
Medlem

om de inte är administratörer bör det inte kunna installera program.

Permalänk
Medlem

Nu var det nästan 20 år sen jag höll på med det ... Men borde gå med Active Directory och policys. Om det finns fortfarande, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urk1:

om de inte är administratörer bör det inte kunna installera program.

ja kan logga in med mitt "standard konto" där kan jag också installera program.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PrOxY_1337:

Hej!
Har en fråga, kan man på en dator som ligger på domän och som flertalet användare kan logga in på,
Kan man blockera datorn på något sätt så att inte vem som helst kan på sitt egna användare installera program?
tex.
1 Dator, flera användare
Dem som använder och loggar in på datorn (med sin egna användare) skal inte kunna installera program osv.

Som @lord_dubbdäck skriver så bör inte standardanvändare i domän kunna installera program, inaktivera/ändra namn på lokal admin till ett bara IT-admin kan. Minst kräv att användaren eleverar standardanvändaren för att få installera program.

Permalänk
Medlem

Ja det borde vara nån liten checkbox där man kan ställa in det, att bara admins får installera program.

Permalänk
Medlem

Användare som inte är administratör kan inte installera klassiska program som ligger på systemnivå, men de kan fortfarande installera program som körs inom användarprofilen. För att hjälpa till mot det så kan t.ex. AppLocker hjälpa till.

Sen när det gäller Microsoft Store så kan vanliga användare installera program därifrån (om jag inte minns fel). Så ifall du vill blockera även det så kan du behöva inaktivera butiken via policy.