Hur koppla upp och använda 10000/10000 bäst i villa?

Permalänk

Ok, ledsen om jag upprepar några frågor. Ingen koll på AP alls. Förslag på vilka jag skulle kunna köpa?

Permalänk
Skrivet av nille12345:

Ok, ledsen om jag upprepar några frågor. Ingen koll på AP alls. Förslag på vilka jag skulle kunna köpa?

Blir lättare om du kan säga ungefärlig budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Ok, ledsen om jag upprepar några frågor. Ingen koll på AP alls. Förslag på vilka jag skulle kunna köpa?

Ingen AP i dag kommer ens maximera en 1gb lina.. I teorin, ja, men i praktiken nej.

Mesta datan sker över en kanal och den brukar ligga på 250mbps faktiskt hastighet (länkhastighet är något annat).
Med 2 kanaler kan du få dubbla det men det kommer inte hjälpa dig med nedladdning från en FTP tex.

Det du kan tjäna på med en AP med 10gbps är om du har 500 klienter anslutna. Men ingen av dom kommer få mer fart än det ovan.

Flesta enheter har bara max 2 kanaler, 2:2, för att ha fler kostar pengar. Vissa laptops kommer med 3:3.
Men för 4:4 Mu-mimo så krävs speciellt hårdvara som du inte får i en macbook eller pc utan att ha ett externt kort.

Och 4:4 kommer nog endå inte ge dig mer än 500 i praktiken. Sak samma om du får mer med iperf.

10gbps internet för hemanvändare är helt värdelös menlöst. Uppkopplingen kostar kanske inget mer, anledningen är att bahnhof vet du inte kommer kunna bruka det endå. 10gbps grejer kostar skortan och är för väldigt speciella tillämplingar. Netflix kommer inte ge dig 10gbps, inte heller nån hemsida. Varför ska dom ge dig 10gbps fart, när 50mbps funkar lika bra? Hemsidor har knappast kapacitet att maximera din lina.

Men sure, vill du betala 25-50k för grejer att få 10gbps på mer än en enhet varsågod. Du kommer dock aldrig ha glädje av det annat än i braggin rights på forum. Som privatperson får du inte heller hosta tjänster så risken är du blir nedstängd om du gör det.

Åter till WIFI. Oftast är klienten den begränsande faktorn i en konfiguration samt täckningen.
Köp ett par unifi6 AP och anslut dom med gigabit, det är vad jag kan säga ger dig bäst funktion. Kabel måste dras till varje AP.
Då kan du iaf få bra täckning hemma, men 10gbps eller 1gbps kommer inte göra nån skillad här.

Ska du ha RIKTIGT bra wifi är det enterprisegrejer men då kostar en ap 4-6000 kr per st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Men sure, vill du betala 25-50k för grejer att få 10gbps på mer än en enhet varsågod. Du kommer dock aldrig ha glädje av det annat än i braggin rights på forum. Som privatperson får du inte heller hosta tjänster så risken är du blir nedstängd om du gör det.

Nog för att det är dyrt att få till 10 gbps hemma men man kommer rätt så långt med 10k om man har 3-4 enheter som skall köra 10 gbps.

För egen del har jag lagt 6.5k för att få 3 st enheter att köra 10 gbps med varandra. Switch 3.5k + 3 nätverkskort för 1000 kr/st.

Permalänk
Medlem

Om du söker efter en prisvärd 10g switch kan jag rekommendera MikroTik: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222379

AP blir mycket dyrare om man kollar på t.ex. ruckus. Men jag personligen skulle nöja mig med en 1 gig UniFi lite 6 eller LR 6 och den där 10g switchen för t.ex. datorn. Man får också tänka på att om du använder ethernet sfps kommer de kanske bli för varm. Det är vad jag har hört i alla fall.

//Själv kör man med 4G och är nöjd, om man ens får 30 mb på kvällerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Om du söker efter en prisvärd 10g switch kan jag rekommendera MikroTik: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222379

Värt att tänka på när det gäller switchar med SFP+ uttag är att om man inte använder DAC-kabel mellan switchen och datorn så tillkommer det en kostnad för sfp-moduler. Skall dessa vara 10 gbit och rj45 så hamnar man fort på 800-1000 kr/st för modulerna. Kör man fiber så blir det dock billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Värt att tänka på när det gäller switchar med SFP+ uttag är att om man inte använder DAC-kabel mellan switchen och datorn så tillkommer det en kostnad för sfp-moduler. Skall dessa vara 10 gbit och rj45 så hamnar man fort på 800-1000 kr/st för modulerna. Kör man fiber så blir det dock billigare.

Håller med att det blir dyrt med rj45. Jag skulle satsa på en begagnad sfp+ nic på ebay. Finns massor där för rimliga priser.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Har jag förstått det rätt att även routern från Bahnhof fördelar de 10Gbps på alla portar den har? Så om jag kopplar server med sladd till 1Gbps uttag på routern så får den 1Gbps dedikerat förutsatt att övriga uttag och wifi tillsammans inte använder mer än 9Gbps?

Ingen som har svar på min fundering? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen som har svar på min fundering? 🙂

Syftar du på hastighet ut mot Internet eller internt?

Permalänk
Skrivet av mikaeljacob:

Syftar du på hastighet ut mot Internet eller internt?

Ut mot internet

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen som har svar på min fundering? 🙂

Kopplar du 4 olika enheter på portarna så kommer de i praktiken få 1Gbit var.

10Gbit/s kan bli dyrt fort. Och ganska meningslöst. Så vad har du för klienter du vill koppla up? Datorer? Mobiler? Smart TV?

Jag har 10Gbit av exakt samma anledning som du, det vart för bra erbjudande för att inte ta det. Jag kör på deras router och har 10Gbit i en dator och en nas. Du kan få lite tips på prisvärda switchar men du måste inse att du behöver dra kabel för att ens få ut nått av detta.

Saker som jag faktiskt får >1Gbit/s från;
Steam (äter cpu!)
Battlenet
Ibland när man tankar random saker som är lite halvstora så märker man att de går lite snabbare än 1Gbit/s
Inget av dem ger 10Gbit/s, så helt ärligt så är inte 2.5GbE dumt om du vill komma billigare undan men ändå få upp till 2,5x snabbare än innan.

Permalänk
Skrivet av varget:

Kopplar du 4 olika enheter på portarna så kommer de i praktiken få 1Gbit var.

10Gbit/s kan bli dyrt fort. Och ganska meningslöst. Så vad har du för klienter du vill koppla up? Datorer? Mobiler? Smart TV?

Jag har 10Gbit av exakt samma anledning som du, det vart för bra erbjudande för att inte ta det. Jag kör på deras router och har 10Gbit i en dator och en nas. Du kan få lite tips på prisvärda switchar men du måste inse att du behöver dra kabel för att ens få ut nått av detta.

Saker som jag faktiskt får >1Gbit/s från;
Steam (äter cpu!)
Battlenet
Ibland när man tankar random saker som är lite halvstora så märker man att de går lite snabbare än 1Gbit/s
Inget av dem ger 10Gbit/s, så helt ärligt så är inte 2.5GbE dumt om du vill komma billigare undan men ändå få upp till 2,5x snabbare än innan.

Jag är inte TS (så du inte blandar ihop mig) och som sagt inte egentligen intresserad 10Gbit till någon enhet, däremot är jag intresserad av om jag i praktiken kan få 1Gbit x 10 dvs gigabit mot internet till 10 separata enheter som kopplade med gigabit ethernet till Bahnhof router/underliggande routrar när portarna tar slut på Bahnhofs router?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag är inte TS (så du inte blandar ihop mig) och som sagt inte egentligen intresserad 10Gbit till någon enhet, däremot är jag intresserad av om jag i praktiken kan få 1Gbit x 10 dvs gigabit mot internet till 10 separata enheter som kopplade med gigabit ethernet till Bahnhof router/underliggande routrar när portarna tar slut på Bahnhofs router?

Jag ber om ursäkt att jag blanda ihop dig.

Ja, du kan exakt få så.

edit: tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5438964 om du behöver en switch för att få fler portar.

Permalänk
Medlem

Ja det kostar men kanske använda dig av ett enklare insteg i multigig för att se om du verkligen märker förbättring.

https://www.dustinhome.se/product/5011243881/qsw-2104-2t-mult...

Annars kan man gå upp på
https://www.dustinhome.se/product/5011050753/prosafe-xs508m

Då har du 8 portar du kan ha 2.5 till 10 gb.
du kan köpa enklare kort som klarar 2.5 och då har du nog hastighet och bandbredd över.

Dock har jag hört att det är routern från Bahnhof som ibland inte har nog med throughput för att klara men detta är bara att testa..

Gärna om någon sitter med utrustningen får gärna ge lite tips eller rätta mig

Permalänk
Medlem

Som jag trodde, om man max belastar 10 gig porten på Huawei modemet så är det inte helt ok. Laggar några sekunder här och där när man spelar men märks bara i några enstaka fall.

Så jag är inne på att byta modemet till Ubiquity eller liknande dock öppen för förslag. Modemet klara max 2-3 gb ut på nätet medans min vän får 5-6 på sin Dream machine pro..
Förslag gärna på hur ni bytt modemet kan inte detta så bra