[Löst] VLAN Problem med wan/lan över samma kabel

Permalänk
Medlem

[Löst] VLAN Problem med wan/lan över samma kabel

Lösning i botten:
Hej!

Inkommande fiber är i källaren, och routern är på övervåningen.
Då jag gärna vill kunna komma åt Lan'et från källaren så kändes det bäst att fixa 2st switchar som stödde vlan tagging.

Problemet:
Kommer ej åt någon av enheterna, varken lan eller wan på switch 2, när jag kör via wifi till Router.
Routern når ej heller ISP DHCP.

Jag har konfigurerat & dragit kablar enligt bilden nedan:

Tyvärr är det ej möjligt att dra en kabel mellan, då det är kanske 60 meter distans, och skulle behöva borra genom 3~4 väggar med betongborr.. Wifi signal är 0 vid switch 2. Så mesh är ej aktuellt

... Hjälp, blir tokig :D!
Trodde jag kunde det här men...

Enheter:
Switch 1 TL-SG105E
Switch 2 TL-SG108E
Router asus GS-AX3000

Edit:
Lösning:
I "Easy Smart Configuration" alternativt i webbgränssnittet för Switchen så behöver man ställa in 802.1Q Pvid Setting, samt ha vlan 1 otaggad.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/788/

Switch 1 (5port):
sattes port 4-5 till pvid 2
sattes port 1-3 till otaggad
Switch 2 (8port)
sattes port 5-7 till pvid 2
sattes port 8 till otaggad

Notera att länkporten som kommunicerar mellan de två switcharna, 8(switch 2) och port 1(switch 2) fortfarande har pvid 1.

Stort tack till
Jreklund & Claews för felsökningen/hjälp med info via discord

Löst
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Bara som ett förtydligande för övriga, PVID (Port VLAN ID) = Unagged VLAN. Så om du t.ex inte vill ha något otaggat VLAN på t.ex en trunkport så sätter du PVID till ett VLAN ID som är oanvänt, då kommer endast taggade VLAN att trunkas över porten och all otaggad trafik som kommer in på porten hamnar i ingenstansland.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se