Svart skärm och CODE 45 med ASUS MAXIMUS IV EXTREME-Z

Permalänk

Svart skärm och CODE 45 med ASUS MAXIMUS IV EXTREME-Z

Hej,

Jag har en stationär dator med ett ASUS MAXIMUS IV EXTREME-Z moderkort. Det här moderkortet har ingen inbyggd utgång för att koppla in en skärm och därför har jag fått koppla till ett externt grafikkort på en av PCI-portarna.

Jag skulle byta hårddisk till en ssd-disk när datorn helt plötsligt vägrade starta ordentligt vid omstart. Skärmen är helt svart och visar inte ens bios eller någonting. Jag märker att skärmen reagerar på att grafikkortet strömsätts men är hela tiden helt svart. På moderkortet finns det en numerisk display som visar två hex-siffror. Dessa stannar på 45. Jag har dock inte lyckats få reda på vad den koden innebär.

För att felsöka har jag testat att byta grafikkort men får exakt samma beteende även med det andra grafikkortet (som fungerar på en annan dator).

Tyvärr är jag en nybörjare vad gäller datorbyggen och undrar därför om någon kan hjälpa mig med tips om hur jag ska fortsätta min felsökning. Eftersom moderkortet inte har någon egen grafikport är det mycket svårt att förstå vad som är fel.

Tilläggas bör att datorn fungerade felfritt med Windows 10 fram tills jag påbörjade det där hårddiskprojektet. Just nu har jag återställt så att det är den gamla hårddisken som är inkopplad men det spelar ingen roll. Skärmen är ändå helt svart hela tiden.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator, Testpilot

Dessa koder som moderkortet ger finns i manualen till ditt moderkort, så kolla där.

I övrigt så brukar standrad vara att tömma CMOS. Kan vara något som strulat till det för dig.