AMD Epyc "Milan-X" staplar 768 MB L3-cache på höjden

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc "Milan-X" staplar 768 MB L3-cache på höjden

Den första kommersiella implementationen av AMD:s 3D V-cache ser ut att nå marknaden i form av nästa generation Epyc-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min första dator hade 64 KB (+16 KB VRAM) och saftiga Zilog Z80A @ 3.6 MHz modell(SV-328 )

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

32Mb 1996 men eden var ju lisdator. Fick den senar och uppgraderade till 192Mb. Men min första egna scratch byggda dator helt för egna pengar hade 768Mb ram så passande? Var athlon 1400 med DDR när det var färskt ur fabrikerna.

Nya datorn har 96Gb i ram så får väl vänta lite på att cachet sak komma i kapp det.

Permalänk

Att stapla cache på höjden ger mig Pentium 2 vibbar över det hela. Instickskort till pentium 2 gav plats för mer cache, men till sämre prestanda. Och jag funderar lite ur det blir med cache på höjden och prestanda.

Angående ramminne så hade jag 4MB på min första personliga. Och jag tänker tillbaka. På den tiden sa folk att 8MB ram räckte åt alla privatpersoner, den som påstod annat trollade. Argument att väldigt stora cadfiler och annat kan behöva mer 8MB ram för att läsa är bara något folk fiktivt hittar på, så otroligt gigantiska cadfiler som behöver mer minne finns det i praktiken inte.
Idag ser man ej så många som påstår att 8MB ram räcker åt alla. Men hela vägen tills idag så har jag hört påstående att en viss mängd räcker, siffran har bara förflyttat sig. Idag ligger den någonstans mellan 16GB/32GB.

Permalänk

Snart behövs inte RAM.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att stapla cache på höjden ger mig Pentium 2 vibbar över det hela. Instickskort till pentium 2 gav plats för mer cache, men till sämre prestanda. Och jag funderar lite ur det blir med cache på höjden.

Angående ramminne så hade jag 4MB på min första personliga. Och jag tänker tillbaka. På den tiden sa folk att 8MB ram räckte åt alla privatpersoner, den som påstod annat trollade. Argument att sväldigt tora cadfiler och annat kan behöva mer 8MB ram för att läsa är bara något folk fiktivt hittar på, så otroligt gigantiska cadfiler som behöver mer minne finns det i praktiken inte.
Idag ser man ej så många som påstår att 8MB ram räcker åt alla. Men hela vägen tills idag så har jag hört påstående att en viss mängd räcker, siffran har bara förflyttat sig. Idag ligger den någonstans mellan 16GB/32GB.

Slött halv speed L2 cache på sidan om som är side ported går inte att jämföra med zen3+.

Dessa staplade kretsar har en snabb och kort väg rätt genom kislet så det bör innebära effektivare placering av cachet och ett större sådant.

Side ported cache med P2 försvann med P3 coppermine.

Intels problem var att Celeron fick ett lite större L1 cache istället och inget L2 ändå var det lika snabbt eller snabbare för det är låg latens, hög bandbred pga det är i samma kisel nära.

Annars är Pentium Pro mer imponerande med upp till 1Mb cache på egen kisel bit rätt jämte processorns kisel, dyrt dock.
Även Pentium II Overdriver för Socket 8 hade full speed L2 cache så till skillnad från Slot 1 Pentium 2:or.

Intel experimenterade vilt med cache då kändes det som.

Men ett kort tag där på många CPU arkitekturer vad side ported cache billigt och gav en bra ökning i prestanda men så fort man hade råd med att ha det på samma kisel som cpun så försvann det nästan helt.

PowerPC hade kvar det som externt L3 cache ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Snart behövs inte RAM.

Kom hit för att skriva de 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Cache kan ge en bra skjuts i prestanda. Nu i modern tid ses det med intels nu lite äldre 5000 serie cpuer med sina 128mb har jag för mig.
Amd k6-2 utan l2 cache och amd k6-3 med sådan var det en väldig skillnad på i många program och spel.

Få se om det kommer så stora mängde snart att ram minne ej ör ett måste för vardagligt användande.

Ja min första dator var en c64 med 64kb ram. Första pcn hade hade 8mb om jag inte minns fel med windows 3.11.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Hm, jag har inte ens tänkt på det innan men min första egna dator hade 64MB SDRAM. Min nuvarande 3900X har 64MB L3.

Ett av mina favoritexempel på utvecklingen är (Micro)SD minnen där vi idag är upp över 1000x lagringsstorlek i samma lilla minneskortsformat.

Permalänk
Medlem

Det var 256 byte RAM på min första dator (samt 16 kB ROM som delades mellan grafiken och processorn).

Permalänk
Hedersmedlem

Räknar man familjens IBM XT som min första dator så hade den max 640 kB RAM, vet dock inte om den var maxutrustad eller inte.
Gissningsvis inte med tanke på hur mycket det brukade kosta på den tiden.
Datorn efter var en 386 som jag definitivt använde själv rätt mycket, också väldigt oklart med RAM-mängden då jag hade noll koll på hårdvara i den åldern.
Första datorn som faktiskt var min var dock en Pentium 100 som jag fick när farsan köpte ny dator. Tror att den hade 24 MB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Första är absolut C64, sen hade farsan och farbror en dator på företaget, den körde Windows 3.1.
Första hemma datorn, undrar om inte den körde 3.1 också. Skulle vilja minnas det men är osäker.

Min första egna dator var en begagnad 486, som en privatperson annonserade om på lördags tidningen. Kan peka ut huset var vi hämtade den. Tror den hade 4MB ram.

Minns jag fick ett ljudkort antingen när jag fyllde år eller under julen. Installerade man det så crashede Windows. Troligtvis en kombination av för långsam processor och för lite minne.
Men det är nog fina minnen när spelade LAN spel över 10BASE2.

Men nästa dator är mycket oklart hur snabb den var 🤔

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att vi är på vägs ände med sättet vi bygger datorer idag, moderkorten är idag flaskhalsar som praktiskt tagit begränsar prestandan. Själv skulle jag gärna sett att man skapade nya standarder som gav utrymme för bättre kylning (bättre enerianvändning) just nu springer utvecklingen iväg och frågan är om en multi processor är bäst eller om dedikerad användning av flera processorer skulle ge både högre prestanda och lägre enegiförbrukning? Idag förbrukar vi allt för mycket power när vi inte behöver det!!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, jag har inte ens tänkt på det innan men min första egna dator hade 64MB SDRAM. Min nuvarande 3900X har 64MB L3.

Ett av mina favoritexempel på utvecklingen är (Micro)SD minnen där vi idag är upp över 1000x lagringsstorlek i samma lilla minneskortsformat.

Ram minnen har ju dock nästan miljarddubblats utan att ändras speciellt mycket i format😎

Permalänk
Medlem

2MB RAM satt (sitter) det i min första dator, så en 384e-del av vad Milan-X har i cacheminne.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

In med dom nya cpu så Sweclockers får tästa dom 😃😃😃😃 så får vi de på skrift vad dom ger för plus för oss...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

Ram minnen har ju dock nästan miljarddubblats utan att ändras speciellt mycket i format😎

Sant, men formatet skiljer sig. Du kan förvisso inte stoppa dagens SD-minnen i 20 år gammal utrustning men dåtidens minnen går att använda idag då formatet är lika.

Skrivet av Thomaseron:

2MB RAM satt (sitter) det i min första dator, så en 384e-del av vad Milan-X har i cacheminne.

Du har kvar datorn än idag? Sånt gillas, ångrar själv att jag gjort mig av med mina äldsta datorer. Perfekta retrodatorer idag, förutsatt att de fungerar. Min första slängde jag moderkortet på, de flesta kondningar gav upp. Hade säkert gått att fixa, men finns bättre moderkort än den jag hade (Chaintech någonting). Processorn är kvar, en AMD Duron 800MHz.

Permalänk
Datavetare

Första egna datorn: 48kB RAM (ZX Spectrum), finns CPU-modeller där L1$ kommit dit eller till och med passerat.

Både IBM och Intel har ju testat att använda eDRAM för riktigt stor CPU-cache. Det fungerade helt klart, problemet var att det kostade relativt mycket och rätt få applikationer såg någon större nytta av en brutalt stor CPU-cache.

Tiderna förändras i.o.f.s. så man ska absolut inte döma ut något innan det testas. T.ex. såg spel i princip noll effekt av snabbt RAM för 10-15 år sedan, medan snabbt RAM ger en positiv påverkan på allt fler spel.

Givet hur AMD paketerar 3D V-cache ska det bli intressant att se hur mycket det driver upp priset på deras lösning. Man dubblar i princip kiselytan för "compute" kretsarna då varje krets kommer ha 3D V-cache staplad på toppen. AMD har nämnt att de inte ser kylningen som ett problem, men känns lite som om det vore ännu bättre om man i framtiden kan vända på stapeln: 3D V-cache i botten (den drar relativt lite) och CPU på toppen. Samma avstånd men lättare att kyla CPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var 256 byte RAM på min första dator (samt 16 kB ROM som delades mellan grafiken och processorn).

Intressant!
Vad var det för dator?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Första datorn jag rimligen kan säga var min hade 48KB minne. Fick en ny dator av jobbet härom veckan, med Intel Rocket Lake i. Den har en L1D på 48KB - per kärna.

Det här med 3D-cache är intressant, eftersom nuvarande FinFET-processer är ganska ineffektiva att bygga cache i. Kan man kapa mängden cache i själva processor-chippet och ersätta det med 3D-cache, kan man få ut många fler processorer ur den nyaste hetaste processen. Tror dock inte att det är det de har gjort här (de staplar nog bara cache ovanpå cache) men det är ju första steget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Intressant!
Vad var det för dator?

Texas Instruments (TI-99/4A . Samtida med Vic-20 men med bättre grafik. Dessvärre så blev den lite av en flopp så programutbudet var väldigt magert jämfört med vic-20.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD har nämnt att de inte ser kylningen som ett problem, men känns lite som om det vore ännu bättre om man i framtiden kan vända på stapeln: 3D V-cache i botten (den drar relativt lite) och CPU på toppen. Samma avstånd men lättare att kyla CPU-delen.

Jag tror att det var Ian Cutress som beskrev det stora problemet med att ha strömförbrukningen på topp - en väldigt stor del av det undre chippet måste användas för att strömförsörja det övre chippet. Intels Foveros teknik ska råda bot på det genom att köra strömförsörjning runtomkring, men det är inte helt lätt att göra.

Permalänk
Medlem

Min första helt egna dator hade 32MB RAM.

Jag har väl kanske kanske nämnt detta vid något annat tillfälle men... Jag hoppas verkligen att X470 kommer kunna användas till dessa. vore bra surt om de skulle kräva X570 eller B550. Jag vägrar löpa nytt moderkort så AND gör säkrast i att stödja mitt om de vill ha mina pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Amigan (inte min första dator) jag hade i början av 90-talet hade först en hårddisk på ca 80 MB. Ungefär samma som cachen totalt i processorn jag har nu, 3900X med strax över 70 MB...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Första datorn som vi köpte i familjen var -97 och jag vill minnas att den hade 16MB RAM. Det var tider det, en P166 MMX som man kunde överklocka till 200Mhz genom att fippla på lite DIP-switchar

Skrivet av Ozzed:

Min första helt egna dator hade 32MB RAM.

Jag har väl kanske kanske nämnt detta vid något annat tillfälle men... Jag hoppas verkligen att X470 kommer kunna användas till dessa. vore bra surt om de skulle kräva X570 eller B550. Jag vägrar löpa nytt moderkort så AND gör säkrast i att stödja mitt om de vill ha mina pengar.

Jag känner mig lite butthurt över att mitt Gigabyte B350-moderkort inte fick stöd för 5000-serien...speciellt nu när min 1700 inte stöds av W11 Skulle kunna skaffa 3000-serie men det känns inte lika värt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Första datorn som vi köpte i familjen var -97 och jag vill minnas att den hade 16MB RAM. Det var tider det, en P166 MMX som man kunde överklocka till 200Mhz genom att fippla på lite DIP-switchar

Jag känner mig lite butthurt över att mitt Gigabyte B350-moderkort inte fick stöd för 5000-serien...speciellt nu när min 1700 inte stöds av W11 Skulle kunna skaffa 3000-serie men det känns inte lika värt.

Jag gillar inte alls deras beslut att dra alla 300-kort över en kam. Ja, det finns kort som är så dåliga att fan själv borde skämmas. Men det finns också kort som är så bra byggda att de utan problem kan driva runt en överklockad 3950X. Så jag tycker det hade varit bättre om de låtit tillverkarens själva välja vad som skulle stödjas och inte. Att det blir lite rörligare för vissa individer som inte orkar sätta sig in i vad som gäller ska väl inte vi entusiaster behövs lida för liksom. Att "det blir rörigt" borde aldrig få vara en ursäkt om det rent tekniskt funkar, tycker jag i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg hur mycket minne min gamla Atari hade, men min IBM 486 minns jag hade 8 MB, vilket sen uppgraderades till 16 MB. Men fy det var inte roligt när hela arbetsminnet skulle läsas in vid uppstart, det tog ju evigheter med så mycket RAM

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Kommer inte ihåg hur mycket minne min gamla Atari hade, men min IBM 486 minns jag hade 8 MB, vilket sen uppgraderades till 16 MB. Men fy det var inte roligt när hela arbetsminnet skulle läsas in vid uppstart, det tog ju evigheter med så mycket RAM

Svär inte i kyrkan. Memory Fast Boot ska vara avktiverat även idag så att datorn noggrant kontrollerar ramminnet före uppstart. Gärna en såpass noggrann kontroll så man ser testar byte 1, byte 2, byte 3 ändå upp till 128GB.

Jag pillar för lite rent fysisk med servrar ,men vet att vissa efter en omstart kan typ t en halvtimma på sig innan alla kontroller och sedan exsi är laddad. Säkerligen gör dem en ramcheck, bara det att jag ej brukar ha en skärm ansluten.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 286, kommer faktiskt inte ihåg hur mycket RAM den hade, men det måste ha varit mindre än 16MB, förmodligen 2 eller 4.