Permalänk
Avstängd

SLI 3090 ?

Jag är ganska så "ny" när det kommer till Custom, att klocka och SLI och tänkte fråga hur det fungerar.

Såg att en person i Stockholm sålde 2 st 3090 och tänkte om dessa kort är sli kompitabla , kommer det göra en positiv skillnad och viktigaste av allt, måste korten vara samma eller kan man köra en rog Strix med en tuf eller en gigabyte oc med en Suprim? Vad skulle det kräva för psu o köra dubbelt samt vore en i9 10:gen ok eller flaskar det?

Permalänk
Permalänk

SLI är mer eller mindre utdöende, så det är bara om du verkligen behöver kraften för att göra kraftiga 3D simuleringar och annan kraftig användning som kan hjälpa att ha 2 3090 i systemet.

Det ska gå att blanda men det kan skilja vart SLI kontakten sitter på kortet så det är något man får kolla upp.

Jag skulle nog kört 1600 Watt på PSU och om jag ändå ska lägga så mycket pengar på systemet skulle jag välja AMD EPIC serien eller Ryzen 9 5950X.

är osäker men tror till och med nvidia har släppt SLI från sina egna drivrutiner men är osäker på det.

så har du för mycket pengar och vill köra allt på en dator så kör hårt men jag skulle inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Positiv skillnad för vad? - Flera moderna spelmotorer använder teknologier som inte är kompatibla med AFR (Alternate Frame Rendering) vilket gör att det är bökigt att bygga stöd för SLI i de motorerna. Det har lett till att spel med SLI stöd blir färre och färre så spel som släpps 2017-2018 och framåt (AAA titlar, som faktiskt skulle kunna behövt SLI), har inget stöd för det. På grund av detta har Nvidia slutat släppa SLI profiler för AFR (eftersom det ändå inte funkar) och nu måste man bygga in SLI stödet direkt i spelmotorn via DX12.

Många andra applikationer som kan nyttja flertalet GPUer behöver sällan SLI brygga, utan fördelar arbetet via PCI-e portarna, helt utan SLI. För att köra SLI behöver du 1000 watt eller mer. Jag skulle kört på mer. Man kan köra med olika kort, men det snabbare kortet klockar ner till samma hastighet som det långsammare kortet när man kör SLI - Kör man bara "shared work" via en renderingsapplikation eller liknande, går korten så fort de kan, individuellt.

Permalänk
Avstängd

Tack för infon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knarcus005:

SLI är mer eller mindre utdöende, så det är bara om du verkligen behöver kraften för att göra kraftiga 3D simuleringar och annan kraftig användning som kan hjälpa att ha 2 3090 i systemet.

Det ska gå att blanda men det kan skilja vart SLI kontakten sitter på kortet så det är något man får kolla upp.

Jag skulle nog kört 1600 Watt på PSU och om jag ändå ska lägga så mycket pengar på systemet skulle jag välja AMD EPIC serien eller Ryzen 9 5950X.

är osäker men tror till och med nvidia har släppt SLI från sina egna drivrutiner men är osäker på det.

så har du för mycket pengar och vill köra allt på en dator så kör hårt men jag skulle inte rekommendera det.

Men RTX 3000 serier använder sig av nvlink, men den funkar inte på samma sätt som SLI. Men i slutända så tjänar man inte så mycket på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Samsung Sverige

3090 kan du köra i SLI, tyvärr så är det väldigt få spel som stödjer det då Nvidia valt att lägga över utvecklingsansvaret på utvecklarna numera. Så för ett showbygge kan 3090 i SLI vara fräsigt, men vid daglig användning för spel är det en utdöd aktivitet.

Sen finns det andra anledningar att köra dubbla 3090. Bland annat för rendering,simuleringar och andra mjukvaror som skalar utmärkt med fler kort.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung