För ljus skärm (ASUS VG248QG). Hjälp mig hitta bättre

Permalänk
Medlem

För ljus skärm (ASUS VG248QG). Hjälp mig hitta bättre

För någon månad sen gjorde jag ett inköp av en ASUS VG248QG gamingskärm. Jag såg vissa omdömmen som gav den negativt för sina dåliga färger. Men överlag ganska bra omdömmen tänkte jag.

Jag brukade ha en simpel BenQ G2420HDB från 10 år tillbaka (som jag har kvar). Båda skärmarna är TN paneler, har tyvärr inte testat andra paneler.

När jag började använda min nya Asus skärm så kändes det direkt väldigt ljust, de bästa inställningarna jag kom fram till efter ett par timmars kalibrerande var: Brightness 10, Contrast 7. Modifierad color temperature RGB till R95 G81 B60. Detta lär inte säga någon så mycket eftersom skärmar är olika. Men jag har helt enkelt brightness på 10 av 100, så det borde inte vara så ljust tycker man.

Ovanpå detta använder jag även Flux för att göra det ännu mer behagligt. Men det hjälper inte ändå för skärmen är så mycket ljusare än min förra vad jag än gör. Det är som att det är ett helt stort lysrör (med blått ljus) som lyser bakifrån/inneifrån skärmen oavsett vad den visar.

Jag har stora problem att kunna förstå vilken specifikation av skärmen som medför detta obehagligt starka ljus. Det jag misstänker som är mest relevant är säkert NITS-värdet på skärmen. Jag såg en video review på skärmen som sa att den har 360 nits vilket är högt. Vissa andra video reviews har pratat om en "minimum nits" såväl som det stora nits numret. I slutet av dagen har jag ju inget problem med en skärm som "börjar" med skyhög nits sålänge som jag kan sedan ställa in den och få det mycket mörkare. Men jag är rädd att jag inte kan hitta "minimum nits" på nästan någon annan specifikation över skärmar överlag.

Jag kunde söka på nits, men inte minimum nits på prisjakt t e x.

Sedan hör det till saken att jag inte ens är helt säker på att nits är det värdet som jag borde kolla på, för jag är inte expert på skärmar.

Jag sitter typ 3 meter ifrån en varmvit 806-lumen lampa (under lampskärm) i mitt rum, och har inget annat ljus på. Så det är ganska mörkt i rummet och så vill jag ha det generellt. Men det medför att jag behöver någon skärm som inte är för ljus.

När jag sökte på max 200 nits på prisjakt så fick jag bara fram 60hz skärmar kändes det som, medans alla skärmar med högre hz är högre nits nummer. Detta förstår jag mig inte på ett dugg heller.

Folk har tydligen klagat på "svärtan" gällande denna Asus skärm, och vad jag har förstått så är det samma som hur mörk skärmen kan bli.

Kan jag hitta en duglig gamingskärm (120+hz) för ett överkomligt pris som inte har dålig svärta? Har ni någon annan info eller kommentar som kanske kan hjälpa mig så skriv gärna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Många enkla spelskärmar lyser väldigt starkt och det verkar som en del gamers utvecklar någon slags hyposensitivitet där de kan stirra rakt in i svetslågor när de spelar. Kanske för att det gör pupillen liten så endast skärmens syns och omvärlden mörknar?

Du behöver en skärm som kan sänka sig ordentligt i ljusstyrka och det specas inte normalt, samt testas sällan. Snarare tvärtom där flera testare lägger upp grafer som ger intrycket av att en skärm som kan lysa 400 nits på något sätt skulle vara automatisk bättre än den som lyser 350 nits.

Svårt att säga hur mycket du behöver, men skulle säga att i milt upplysta rum klarar man sig på 50–100 nits beroende på den egna känsligheten. Det flesta, men inte alla spelskärmar av lite högre kvalitet brukar kunna sänkas ned till 60 nits med Brightness 0.

Tyvärr har jag sett många just enkla spelskärmar som inte går lägre än 150 nits med brightness på 0 och det är ofta det ens är svårt att nå under 100. Flux och liknande är som du märkt endast nödlösningar eftersom belysningen inte är svagare, utan endast kontrastomfånget och dynamiken som begränsas. "Svärtan" i en LCD är relativ hur ljusstark den är. Och när skärmarna är för ljusstarka blir den upplevda svärta lidande.