Ladda gaming-laptop i bilen? (Begränsad ström)

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda gaming-laptop i bilen? (Begränsad ström)

Hej!

Jag har en HP Omen 15, som från fabrik kommer med en laddare på 200W och jag har ibland ett behov av att kunna ladda laptopen i bilen.

Problemet är dock att i min bil (Volvo S40 från 2008) så ligger 12V-uttaget i bilen på en 15A säkring vilket gör att det inte går att dra 200W därifrån.

Det går att koppla in sig direkt på bilbatteriet typ som med startkablar för att få mer ström än så. Men det vill jag helst slippa om det går

Det jag undrar är, om jag skaffar en "universal" laptopladdare för bilen som klarar, säg, 100W, och laddar datorn med den, kommer det att fungera utan att något smäller? Jag kan acceptera en längre laddtid eller att det inte går att spela spel på datorn med den inkopplad på det sättet.

Permalänk
Samsung Sverige

Ja det kommer fungera med en universal-laddare på 100 W. Men se till att polariteten och pluggen är densamma på nya och gamla laddaren. Dvs om stiftet inne i kontakten är + så ska också universalladdarens stift vara +. Det är förvisso standard så jag förväntar mig att det ska fungera men dubbelkolla det.

Samt så ska förstås spänningen vara densamma. Det brukar vara 19 V på laptopladdare men återigen. Dubbelkolla.
//Pontus

Permalänk
Hjälpsam

Ett alternativ är om du har en UPS som du kan ladda från bilen, och sedan laddar du laptoppen via UPS, mycket effektförlst på vägen men kan ha sina fördelar att tex ladda UPS medan bilen är igång och sedan ladda laptop efter behov utan att tömma batteri på bilen.

Om du inte hittar lösning för att ladda UPS via 12v kan du köra en 12V 150W/230v inverter -> UPS -> Laptop.

Omständligt men ett alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Ja det kommer fungera med en universal-laddare på 100 W. Men se till att polariteten och pluggen är densamma på nya och gamla laddaren. Dvs om stiftet inne i kontakten är + så ska också universalladdarens stift vara +. Det är förvisso standard så jag förväntar mig att det ska fungera men dubbelkolla det.

Samt så ska förstås spänningen vara densamma. Det brukar vara 19 V på laptopladdare men återigen. Dubbelkolla.
//Pontus

På vilket sätt sker strömbegränsningen? Vilken del i kretsen ser till att laddaren inte överbelastas? Känns som att det är det som jag inte fattar rent teoretiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Ett alternativ är om du har en UPS som du kan ladda från bilen, och sedan laddar du laptoppen via UPS, mycket effektförlst på vägen men kan ha sina fördelar att tex ladda UPS medan bilen är igång och sedan ladda laptop efter behov utan att tömma batteri på bilen.

Om du inte hittar lösning för att ladda UPS via 12v kan du köra en 12V 150W/230v inverter -> UPS -> Laptop.

Omständligt men ett alternativ.

Känns onödigt att köra runt med ett blybatterieri när man redan kör runt med ett blybatteri

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pv2b:

Känns onödigt att köra runt med ett blybatterieri när man redan kör runt med ett blybatteri

[meme]Xzibit[/meme]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du mätt upp hur mycket datorn drar när den enbart laddar batteriet?

200w drar den antagligen inte kontinuerligt eller ens vid normal användning utan det är nog snarare när den lastas fullt och lite till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Ett alternativ är om du har en UPS som du kan ladda från bilen, och sedan laddar du laptoppen via UPS, mycket effektförlst på vägen men kan ha sina fördelar att tex ladda UPS medan bilen är igång och sedan ladda laptop efter behov utan att tömma batteri på bilen.

Om du inte hittar lösning för att ladda UPS via 12v kan du köra en 12V 150W/230v inverter -> UPS -> Laptop.

Omständligt men ett alternativ.

Förresten, i så fall skulle man ju behöva koppla loss UPS:en från invertern innan man börjar ladda, annars överlastar man ju likförbannat intertern. Dessutom måste man se till att UPS:en inte har en laddeffekt som överstiger inverterns kapacitet. Så det känns inte alls som en vettig lösning. Då är det enklare att bara koppla en invertern med polklämmor direkt på bilbatteriet istället.

Nja, bra tänkt men nog inte en lösning för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Har du mätt upp hur mycket datorn drar när den enbart laddar batteriet?

200w drar den antagligen inte kontinuerligt eller ens vid normal användning utan det är nog snarare när den lastas fullt och lite till.

Det har jag inte gjort. Däremot tvekar jag inte att den kan dra rätt nära 200W om man faktiskt kör en 3D-applikation på datorn och laddar datorn samtidigt.

Grejen är att jag inte vill förlita mig på att jag inte av misstag ska köra igång fel program för att jag inte ska smälla några säkringar eller liknande. Eventuell lösning ska helst vara rätt idiotsäker på det sättet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Det har jag inte gjort. Däremot tvekar jag inte att den kan dra rätt nära 200W om man faktiskt kör en 3D-applikation på datorn och laddar datorn samtidigt.

Grejen är att jag inte vill förlita mig på att jag inte av misstag ska köra igång fel program för att jag inte ska smälla några säkringar eller liknande. Eventuell lösning ska helst vara rätt idiotsäker på det sättet.

Att ta ut så hög effekt från bilens normala elsystem är allt annat än idiotsäkert även om laddaren klarar av det.
Att plocka ut +20 A kontinuerligt är en relativt sett enorm belastning för bilens elsystem och jag hade inte litat på att kablarna ens är dimensionerade för att tåla det kontinuerligt.
Dessutom bör man ha en batterivakt (för bilens batteri) om man ska belasta så hårt för det är lätt hänt att dra ur bilens batteri och det är inte designat för djupurladdning.
Det här är mer likt att vilja koppla in och ladda batterier i en husvagn från bilen och bör ha liknade dimensionering och skyddsfunktioner typ en batterivakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ta ut så hög effekt från bilens normala elsystem är allt annat än idiotsäkert även om laddaren klarar av det.
Att plocka ut +20 A kontinuerligt är en relativt sett enorm belastning för bilens elsystem och jag hade inte litat på att kablarna ens är dimensionerade för att tåla det kontinuerligt.
Dessutom bör man ha en batterivakt (för bilens batteri) om man ska belasta så hårt för det är lätt hänt att dra ur bilens batteri och det är inte designat för djupurladdning.
Det här är mer likt att vilja koppla in och ladda batterier i en husvagn från bilen och bör ha liknade dimensionering och skyddsfunktioner typ en batterivakt.

Det är därför min plan A är att köra en lägre laddström (cirka 8-10 A från 12V-systemet), och jag undrar om det går att köra en svagare laddare för att därmed begränsa hur mycket ström jag drar. Och därav frågan om det går att köra en laddare med en lägre effekt utan att något går sönder. Rent praktiskt så har jag ju sett att det ofta fungerar, men grejen är att rent teoretiskt förstår jag inte varför. Är det laddaren som begränsar utströmmen? Eller är det datorn som på laddarens spänning eller på något annat sätt får info om att laddaren har en lägre effekt?

Angående batterivakt: Min bil har redan en varningsindikation om batterispänningen blir för låg, och jag kommer aldrig att lämna laddningen utan uppsikt ändå. Dessutom så är det omöjligt att göra det av misstag också då 12V-uttaget stängs av när bilens nyckel tas ur tändingslåset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Det är därför min plan A är att köra en lägre laddström (cirka 8-10 A från 12V-systemet), och jag undrar om det går att köra en svagare laddare för att därmed begränsa hur mycket ström jag drar. Och därav frågan om det går att köra en laddare med en lägre effekt utan att något går sönder. Rent praktiskt så har jag ju sett att det ofta fungerar, men grejen är att rent teoretiskt förstår jag inte varför. Är det laddaren som begränsar utströmmen? Eller är det datorn som på laddarens spänning eller på något annat sätt får info om att laddaren har en lägre effekt?

Angående batterivakt: Min bil har redan en varningsindikation om batterispänningen blir för låg, och jag kommer aldrig att lämna laddningen utan uppsikt ändå. Dessutom så är det omöjligt att göra det av misstag också då 12V-uttaget stängs av när bilens nyckel tas ur tändingslåset.

Laddare med lägre effekt kan fungera förutsatt att de inte överhettas, beror på hur de är konstruerade och det vet du inte innan du provat, en del ger inte för mycket effekt utan begränsar uteffekten utan att skyddskretsar aktiveras och andra ger "övereffekt" och så slår skyddskretsarna till och de behöver svalna innan de startas om, den typen laddar i praktiken väldigt dåligt.
I värsta fall kommer laddaren att ladda och bli varm, bränna något och dessutom dra ur bilens batteri.
Dessutom innebär effektuttaget att du troligen bör köra bilen så att generatorn har ett högre varvtal än vid tomgång för att orka med utan att du drar ur bilens batteri.
Jag vet inte hur du löser det bäst utan att prova dig fram och verkligen hålla koll på att det inte händer nått skadligt för det finns ingen idiotsäker lösning som är enkel och billig för det du vill göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Laddare med lägre effekt kan fungera förutsatt att de inte överhettas, beror på hur de är konstruerade och det vet du inte innan du provat, en del ger inte för mycket effekt utan begränsar uteffekten utan att skyddskretsar aktiveras och andra ger "övereffekt" och så slår skyddskretsarna till och de behöver svalna innan de startas om, den typen laddar i praktiken väldigt dåligt.

OK! Men då fick jag svar på en del av min fråga, att det "fungerar" att ladda med svagare laddare beror på att nätdelen begränsar uteffekten, helt enkelt. Och att eventuell laddare jag skaffar måste ha samma funktion.

Skrivet av mrqaffe:

I värsta fall kommer laddaren att ladda och bli varm, bränna något och dessutom dra ur bilens batteri.
Dessutom innebär effektuttaget att du troligen bör köra bilen så att generatorn har ett högre varvtal än vid tomgång för att orka med utan att du drar ur bilens batteri.

I normalfallet så skulle jag ha laptopens laddare inkopplad när bilen är igång, ja. Helst när man faktiskt kör bilen också så man slipper köra på tomgång. Och sedan köra laptopen på internt batteri när bilen är avstängd.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur du löser det bäst utan att prova dig fram och verkligen hålla koll på att det inte händer nått skadligt för det finns ingen idiotsäker lösning som är enkel och billig för det du vill göra.

Det vore ju som sagt om man kunde veta att en laddare faktiskt begränsar sitt strömuttag om den har en last som kan dra lite mer. Den här till exempel marknadsförs med "stabiliserad uteffekt", vilket låter som att det skulle kunna vara rätt grej.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

OK! Men då fick jag svar på en del av min fråga, att det "fungerar" att ladda med svagare laddare beror på att nätdelen begränsar uteffekten, helt enkelt. Och att eventuell laddare jag skaffar måste ha samma funktion.

I normalfallet så skulle jag ha laptopens laddare inkopplad när bilen är igång, ja. Helst när man faktiskt kör bilen också så man slipper köra på tomgång. Och sedan köra laptopen på internt batteri när bilen är avstängd.

Det vore ju som sagt om man kunde veta att en laddare faktiskt begränsar sitt strömuttag om den har en last som kan dra lite mer. Den här till exempel marknadsförs med "stabiliserad uteffekt", vilket låter som att det skulle kunna vara rätt grej.

Eller så har de översatt dåligt och det betyder att laddaren har stabiliserad utspänning, man kan inte på nått elektriskt vettigt sätt "stabilisera" en uteffekt, man kan maximera/begränsa den men att antyda att den är "konstant" är orimligt i det här sammanhanget.