Kylning av case, fläktplacering och riktning?

Permalänk
Medlem

Kylning av case, fläktplacering och riktning?

Hej!

Jag har satt ihop en speldator och jag är lite osäker på om jag placerat fläktar på ett optimalt sätt.
Ist för att testa runt och bara se, så tänkte jag be er om input, för jag är verkligen ingen expert på detta!

Case: Fractal Design Meshify C
CPU: i7-10700KF 3.8GHz (OC 5.10GHz)
socket 1200, TDP 125W

8 cores, 16 threads
RAM: Corsair 32GB DDR4 3200MHz
MB: ROG STRIX Z490-F
M2: NVMe 960 Samsung
SSD: 250GB Samsung 840 EVO
GPU: Asus GeForce TUF 3080 10GB OC
PSU: Corsair 750W

Kylning CPU: Fractal Design AiO 240mm (monterad i taket med 2st 120mm utblås)
Fläktar i fronten: 2st 140mm Noctua (insug)
Fläkt bak: 1st 120mm Noctua (utblås)

PSU:n sitter i botten och har fläkten nedåt.

Den står upphöjd på ett par tegelstenar för att få bättre luftavstånd från golvet och skydda från att damm samlas (enklare dammsuga under).

Så, min konkreta fråga är om det är något ni reagerar på och tycker jag borde ändra?

Den håller sig ganska sval när man spelar, men fläktarna låter väldigt mycket när de går upp på max. Tanken med fler fläktar var att de skulle kunna gå saktare och låta mindre. Det har inte riktigt lyckats. XD

Permalänk
Samsung Sverige

Din fläktplacering är bra. Sätt istället upp en lämplig fläktkurva för dina chassifläktar. Detta kan du göra i bios eller med ASUS windows-programvara för att sköta fläktarna så dom inte går upp i max när CPU:n ökar i temperatur.

Alternativt så kan det räcka att sätta fläktarnas profil i quiet-mode så bör du få en tystare dator.

//Pontus

Permalänk
Medlem

Du har även en 120 mm plats till i botten som du med fördel kan sätta som insug

När det kommer till ljudnivå så handlar ju extremt mycket om att sätta sina egna fläktkurvor (CPU, chassi och GPU). Varför ska ens fläktarna gå upp till max till exempel?