Finns det något värde?

Permalänk

Finns det något värde?

Hejsan!

Jag har en HP ProLiant DL380 (Gen 7) rackserver bestyckad med 8 x 16GB RAM och 8 x 146 GB SAS 15K-diskar. Fullt fungerande med originalskenor.

Min tanke var att använda den i mitt homelab som Hyper-V host, men den låter lite för mycket för min (frus) smak där den är placerad nu. Min förhoppning är att kunna sälja den hel/i delar för att delfinansiera köp av ny NAS.

Finns det något värde i den? Finns det något intresse?

Tacksam för all input.

//Jens

Permalänk
Medlem

Största problemet är som du säger ljudnivån, men sedan är det även lite äldre hårdvara.
Nu skriver du inte vilka CPUer du har i (om det är en eller två monterade).
Men om min snabba googling stämmer så är den bästa processorn den hanterar:
"Intel® Xeon® X5690 (3.46GHz/6-core/12MB/130W)"
Det är en ca 10 år gammal model
Men för skojs skull kan vi jämföra den med en modern dator
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Xeon-X5690-vs-AMD...

Jämfört med en 5600x.
Den är ungefär dubbelt så snabb i de flesta testerna med halva strömförbrukningen.
Testet är långt ifrån exakt, men ger en fingervisning.
Både ram och diskarna är långsammare än vad konsumenter har idag.
8x 146 GB är ca 1 TB.
AMD CPU + 1TB Nvm disk betydligt snabbare är ca 3500kr. (Kräver dock lite fler delar för att få en hel server).

Den har mest värde som hemmalabb, men ljudnivån hindrar många (män med fruar) att leka med dem.
Är själv en av dem, hade en större server ett tag men byte till vattenkylning för att göra den Wife-proof.
Nu har jag en fläktlös intel atom.

Skulle säga att värdet är räknat i hundralappar, möjligen lite ovan 1000 kr beroende på vad som är i.
Men då det enbart är 16GB ram så är det troligen bara en CPU i, de som leveras med en CPU och lite minne har ofta de lägre presterande CPUerna.

Du kan sälja alla kretskort, så som moderkort och ram på återvinningsstaioner. Men är det bara en server är det knapp värt drivmedlet för att åka dit (kräver även att kretskorten är sorterat från metall).

Permalänk

Tack för utförligt svar!

Det var väl ungefär som jag trodde med värdet då.

Det sitter två stycken Intel® Xeon® E5649 (2.53GHz/6-core/12MB/80W, DDR3-1333, HT, Turbo 1/1/1/1/2/2) Processor i den och minnet är förvisso 96 GB (8x16) inte 16 GB.

Det sitter även lite SFP-kort och Fiberkanalskort och sånt i, så kanske värdet ändå är någon krona till?

//Jens

Permalänk
Medlem

AHH läste lite fel
Jag tror fortfarande ljudnivån är den största nackdelen.
Men med så mycket minne kan de vara aktuellt för någon som vill labba lite esxi eller liknande.
Jag skulle lagt upp den i SweClockers marknad.
Inte många kronor som ändå går till något bra (SweClockers).
Har du tur så kanske du får mer än vad jag gissa