Apple A15 Bionic upp till 22 procent vassare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Apple A15 Bionic upp till 22 procent vassare än föregångaren

Apples vaga prestandalöften blir nu mer konkreta när den kommande systemkretsen testas i Geekbench. Klart står också att A15 Bionic-stämpeln inte betyder samma sak i alla enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som A15 precis slog M1:an i single core?

Har fått 1754 som bäst i Geekbench med min MacBook Air M1.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Känns som A15 precis slog M1:an i single core?

M1 är ju baserad på A14, känns som M2 kommer vara baserad på A15

Permalänk
Inaktiv

Ungefär som en 11900k och 5950x i single core då :). Godkänt.

Permalänk
Konsolgrävare

Blir min första iPhone. 120hz gjorde så man till slut vågade byta. Får se om man trivs med iOS

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Imponerande prestanda helt klart.
Miners kommer troligen nu köpa iPhones utan dess like och kasta ut det de idag mining på. Jag tror även större datacenter som facebook i Luleå slänger ut skiten de har och ersätter det med iPhones.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tyvar1:

Blir min första iPhone. 120hz gjorde så man till slut vågade byta.

Det finns helt klart en risk för detta även här. Jag är inte för eller emot något specifikt märke, men det har alltid tagit emot att iOS är så begränsat, att det är så krångligt att dela filer mellan iOS och Windows/Linux/Android och att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den. (Man är kryptografiskt förhindrad att installera annan mjukvara än den Apple har bestämt att man får installera.)

Men branschledande prestanda, en kamera som ”alltid funkar”, framflyttade positioner gällande integritet och nu då äntligen 120 Hz … det är inte helt lätt att motstå alla gånger!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Citat:

I Ipad Mini rör det sig på papperet om samma systemkrets som hos Iphone 13 Pro, men i Geekbench rapporteras klockfrekvenserna ligga på 2,93 GHz, ned från telefonens 3,23 GHz. Den mindre enheten har dessutom extra primärminne – 6 mot 4 GB.

Ska vi tolka det som att iPhone 13 Pro har mindre minne? För det är ju den mindre enheten av de två nämnda 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ska vi tolka det som att iPhone 13 Pro har mindre minne? För det är ju den mindre enheten av de två nämnda 🤔

Nix, både 12 Pro/Max och 13 Pro/Max har 6GB medan 12/13 respektive Mini har 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ska vi tolka det som att iPhone 13 Pro har mindre minne? För det är ju den mindre enheten av de två nämnda 🤔

Vad misstolkas?

"Den mindre enheten (anm: iphone pro) har dessutom extra primärminne – 6 mot 4 GB."

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Viking
Skrivet av Gorian:

Ska vi tolka det som att iPhone 13 Pro har mindre minne? För det är ju den mindre enheten av de två nämnda 🤔

Läs igen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad misstolkas?

"Den mindre enheten (anm: iphone pro) har dessutom extra primärminne – 6 mot 4 GB."

Ah, right. Haha, läste för fort. 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Alling:

Det finns helt klart en risk för detta även här. Jag är inte för eller emot något specifikt märke, men det har alltid tagit emot att iOS är så begränsat, att det är så krångligt att dela filer mellan iOS och Windows/Linux/Android och att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den. (Man är kryptografiskt förhindrad att installera annan mjukvara än den Apple har bestämt att man får installera.)

Förut så höll jag på med OC, Rom byten, körde med musik och filmer osv. Därför jag körde med Android under så lång period.

Senaste tiden har man blivit mer bekväm av sig och vill bara att saker och ting ska fungera utan strul eller att något är tidskrävande. Så kör bara med streamingtjänster och officiell os och för nästan aldrig över filer. Då fick man lust att testa iPhone

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns helt klart en risk för detta även här. Jag är inte för eller emot något specifikt märke, men det har alltid tagit emot att iOS är så begränsat, att det är så krångligt att dela filer mellan iOS och Windows/Linux/Android och att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den. (Man är kryptografiskt förhindrad att installera annan mjukvara än den Apple har bestämt att man får installera.)

Men branschledande prestanda, en kamera som ”alltid funkar”, framflyttade positioner gällande integritet och nu då äntligen 120 Hz … det är inte helt lätt att motstå alla gånger!

Kan du utveckla den delen att man i praktiken bara får hyra telefonen, inte äga den?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man är kryptografiskt förhindrad att installera annan mjukvara än den Apple har bestämt att man får installera.

Går det inte att sideloada appar likt tidigare? Någon ny begränsning i iOS 14/iOS 15 som jag inte känner till?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Går det inte att sideloada appar likt tidigare? Någon ny begränsning i iOS 14/iOS 15 som jag inte känner till?

Du menar jailbreak? Det ska vara möjligt i iOS 14 såvitt jag vet

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

ja mobiler idag är sjukt ömtåliga... det borde satsas mer på hållbarhet och inte bara massa prestanda....

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

Kan hålla med om att CPU-kraften i Iphones har sedan länge passerat "tillräckligt bra", för Ipad finns ändå en poäng då iOS rört sig i en riktning där det i allt större utsträckning går att använda sin Ipad som 2-in-1 laptop om man köper till tangentbord.

Det riktigt coola med detta är att Apple inte släpper foten från gasen, de fortsätter med 15-30 % högre CPU per år även nu när de med råge passerat mängd utfört arbete per MHz ställt mot Intel/AMD.

M1 är en instegskrets, den har ändå förpassat Intels/AMDs iGPU till skamvrån och även om Intel/AMD fortfarande hänger med i peak single-thread (tack vare brutal hög boost frekvens) är M1 i praktiken i en egen liga då den kan hålla sin peak-prestanda över tid både i ST och MT (något Intel/AMD inte kan, de kommer inte ens nära i peak när man jämför MT).

Om nu M1X/M2 (vad den nu kommer heta) har 8+2 eller 10+2 kärnor klockade minst lika högt som M1 kommer vi senare i höst ha tunna bärbara (14"/16" MBP) som är snabbare än majoriteten av Intels/AMDs desktop modeller! Det är vad jag kallar att något faktiskt händer på CPU-front:en, mindre lyriskt över ryktade 150-200 W TDP i kommande Intel/AMD produkter...

M1X/M2 ryktas också få ~dubbla iGPU prestanda mot M1, stämmer det kommer prestanda hamna på nivå av en halvhyfsat dGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Du menar jailbreak? Det ska vara möjligt i iOS 14 såvitt jag vet

Att sideloada appar funkar utan jailbreak, men då bara i 7 dagar/ett år beroende på om man har ett utvecklarkonto eller ej. Kanske det som ändrats nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Går det inte att sideloada appar likt tidigare? Någon ny begränsning i iOS 14/iOS 15 som jag inte känner till?

Skrivet av Pepe Silvia:

Du menar jailbreak? Det ska vara möjligt i iOS 14 såvitt jag vet

https://altstore.io/ fungerar fortfarande vad jag förstått.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan hålla med om att CPU-kraften i Iphones har sedan länge passerat "tillräckligt bra", för Ipad finns ändå en poäng då iOS rört sig i en riktning där det i allt större utsträckning går att använda sin Ipad som 2-in-1 laptop om man köper till tangentbord.

Det riktigt coola med detta är att Apple inte släpper foten från gasen, de fortsätter med 15-30 % högre CPU per år även nu när de med råge passerat mängd utfört arbete per MHz ställt mot Intel/AMD.

M1 är en instegskrets, den har ändå förpassat Intels/AMDs iGPU till skamvrån och även om Intel/AMD fortfarande hänger med i peak single-thread (tack vare brutal hög boost frekvens) är M1 i praktiken i en egen liga då den kan hålla sin peak-prestanda över tid både i ST och MT (något Intel/AMD inte kan, de kommer inte ens nära i peak när man jämför MT).

Om nu M1X/M2 (vad den nu kommer heta) har 8+2 eller 10+2 kärnor klockade minst lika högt som M1 kommer vi senare i höst ha tunna bärbara (14"/16" MBP) som är snabbare än majoriteten av Intels/AMDs desktop modeller! Det är vad jag kallar att något faktiskt händer på CPU-front:en, mindre lyriskt över ryktade 150-200 W TDP i kommande Intel/AMD produkter...

M1X/M2 ryktas också få ~dubbla iGPU prestanda mot M1, stämmer det kommer prestanda hamna på nivå av en halvhyfsat dGPU.

Jag provade på skoj att jämföra en Apple M1 mot en AMD 3700x.
Med tanke på att M1 inte har flertrådsteknik per kärna så har jag inte hittat något test där t ex AMD 3700x har sin SMT avstängd för att göra ett mer rättvist test.

Men M1 har en bit kvar upp till 3700x verkar det som enligt nedanstående test. Ändå presterar 3700x lägre i singel core, men gör det över två trådar per kärna. Totalsegern i multicore går överlägset hem till AMDs fördel. Tycker inte M1 är en sån fantastisk processor så som många har upphåsat den till i ren prestanda. Men M1 är betydligt strömsnålare däremot, där ligger stora vinsten anser jag just till effektförbrukning/prestanda. Har man en bra kylare så får man hög prestanda över tid med en x64 cpu oxå.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Apple-M1-8-Core-3200-MHz...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://altstore.io/ fungerar fortfarande vad jag förstått.

Tack! Det jag syftade på med hade ingen länk. Funkar bra för emulatorer och annat som vanligtvis inte finns på AppStore

Permalänk
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

En polare körde över sin mobil med sin 20tons grävmaskin. Tillverkaren sa att garantin inte gällde och deras produkter tål inte vardagligt bruk.
Skämt åsido kvalitén på mobiler har helt klart gått upp. Visst dumphones tillverkade efter runt år 2005 tål mycket mer. Men jag själv har inte hört en enda person som på senare år har bytt telefon av anledningar som inte är dåligt batteri, krossad skärm eller de vill ha en nyare och bättre. Så jag tror iPhone 13 kör de flesta kommer hålla väldigt länge.

Det som hindrar mig att köpa en iPhone 13 är att jag ej vill lägga 14750kr på vad jag anser är en standardmobil (iPhone 13 Pro Max 256GB) som har lika stor skärm och lagring som vad t.o.m min förra mobil hade. Det spelar ingen roll vad märket är, Samsung, Bang Olufsen, Ferrari, det känns för mig för mycket pengar på teknik som snabbt föråldras och man idag ser stora brister som snart åtgärdas. Som bluetooth 5.2, faceid bakom skärm.

Att inte ha usb c gör mig ledsen. Men ibland får man köpa prylar utan detta ändå, det drar för mig ner värdet. Då jag vill ha så få laddkontakter som möjligt.

Resten. Cpu går ej klaga på. Kameran är säkerligen lika bra/dålig som andra flaggskepp. iOs har varit besvärligt, men det har blivit enklare och på de iPads jag använder så är det bara plugga i usb kabeln och flytta filer direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En polare körde över sin mobil med sin 20tons grävmaskin. Tillverkaren sa att garantin inte gällde och deras produkter tål inte vardagligt bruk.
Skämt åsido kvalitén på mobiler har helt klart gått upp. Visst dumphones tillverkade efter runt år 2005 tål mycket mer. Men jag själv har inte hört en enda person som på senare år har bytt telefon av anledningar som inte är dåligt batteri, krossad skärm eller de vill ha en nyare och bättre. Så jag tror iPhone 13 kör de flesta kommer hålla väldigt länge.

Det som hindrar mig att köpa en iPhone 13 är att jag ej vill lägga 14750kr på vad jag anser är en standardmobil (iPhone 13 Pro Max 256GB) som har lika stor skärm och lagring som vad t.o.m min förra mobil hade. Det spelar ingen roll vad märket är, Samsung, Bang Olufsen, Ferrari, det känns för mig för mycket pengar på teknik som snabbt föråldras och man idag ser stora brister som snart åtgärdas. Som bluetooth 5.2, faceid bakom skärm.

Att inte ha usb c gör mig ledsen. Men ibland får man köpa prylar utan detta ändå, det drar för mig ner värdet. Då jag vill ha så få laddkontakter som möjligt.

Resten. Cpu går ej klaga på. Kameran är säkerligen lika bra/dålig som andra flaggskepp. iOs har varit besvärligt, men det har blivit enklare och på de iPads jag använder så är det bara plugga i usb kabeln och flytta filer direkt.

Jag tycker att det var ok att lägga ca 12k för en iPhone (500 förhöjd avgift i 2 år) då den garanterat håller längre än så om jag inte förstör skärmen själv - har haft min i 1½ år nu och den rullar på precis som när jag köpte den. (11 pro 256gb)
Förhoppningen är ju att den håller minst lika lång tid till, alltså 3-4 år totalt. Då känns priset helt överkomligt, särskilt när jag använder den flera timmar om dagen i snitt.

Men gör man väldigt lite utöver att ringa/meddelanden på sin mobil håller jag med om att det är ganska mycket pengar.

Finns ju också billigare iPhones för runt 5k (SE) eller 11an för drygt 6k att köpa nya än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tycker inte M1 är en sån fantastisk processor så som många har upphåsat den till i ren prestanda. Men M1 är betydligt strömsnålare däremot, där ligger stora vinsten anser jag just till effektförbrukning/prestanda.

Det är just det som imponerar. Du jämförde själv precis en desktop-processor med TDP på 65 watt med en passivt kyld instegsprocessor med TDP på 15 watt.

Thermal Design Power är även bara ett riktmärke, vilket gör att Peak Power istället ligger på över 75 watt för AMD:n.

M1:an går däremot aldrig över 16 watt ens vid aktiv kylning.

Det är imponerande om något! Nu är däremot M1 inte så mycket att prata om, utan snart är nästa generation av Apple Silicon här där A15 gett oss ett litet smakprov.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stoffe_83:

Jag provade på skoj att jämföra en Apple M1 mot en AMD 3700x.
Med tanke på att M1 inte har flertrådsteknik per kärna så har jag inte hittat något test där t ex AMD 3700x har sin SMT avstängd för att göra ett mer rättvist test.

Men M1 har en bit kvar upp till 3700x verkar det som enligt nedanstående test. Ändå presterar 3700x lägre i singel core, men gör det över två trådar per kärna. Totalsegern i multicore går överlägset hem till AMDs fördel. Tycker inte M1 är en sån fantastisk processor så som många har upphåsat den till i ren prestanda. Men M1 är betydligt strömsnålare däremot, där ligger stora vinsten anser jag just till effektförbrukning/prestanda. Har man en bra kylare så får man hög prestanda över tid med en x64 cpu oxå.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Apple-M1-8-Core-3200-MHz...

M1 är betydligt mer lik en 4C/8T än en 8C/8T CPU då den har 4 "stora" kärnor samt 4 "små" (energieffektiva) kärnor. Mot bakgrund av det och än mer mot detta kring beskrivningen av Passmark

"To ensure that the full CPU power of a PC system is realized, PerformanceTest runs each CPU test on all available CPUs. Specifically, PerformanceTest runs one simultaneous CPU test for every logical CPU (Hyper-threaded); physical CPU core (dual core) or physical CPU package (multiple CPU chips)."

D.v.s. vad man gör är inte att använda flera CPU-kärnor för att lösa ett och samma problem, vilket är det man normal vill åt vid "power-usage". Vad man gör är ett test-fall som ger en rejält orealistisk bild över effekten av flera kärnor; man kör ett separat enkeltrådat på varje tillgänglig CPU-tråd (totalt poänglöst för de flesta användare)!

Det faktum att en passivt kyld CPU är lite drygt 40 % snabbare i single-thread (enligt Passmark) än en desktop CPU bara understryker hur totalt överlägsen Apple CPU är. För normalpersonen kommer M1 (och även Iphone 13) vara snabbare i >90 % av CPU-bundna fall.

Bättre ST prestanda gör alla CPU-bunda fall snabbare, fler kärnor gör allt mindre ju fler kärnor man stoppar in (utanför ett par nischer som allt oftare mer effektivt hanteras av GPGPU, NPU eller liknande).

Satt själv häromveckan och jobbade med ett fall som gör rätt "tunga" beräkningar m.h.a. NumPy. Har både en M1 MacMini och en stationär med 5950X, rätt mäktigt att se M1 prestera upp till 30 % bättre i flyttalstunga hårt SIMD optimerade fall (flyttal är Zen:s paradgren, den är inte fullt lika bra i SIMD då det är mer Intel Cores paradgren).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

Det som är dagens overkill är morgondagens normala så jag ser gärna att kapaciteten i mobilerna är onödigt stark.

Om du lyckats ha sönder fyra av fem mobiler så kanske det säger mer om dig än mobilerna

Permalänk
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

Låter som om någon inte riktigt hanterar sina telefoner väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Varför ska man ha så mycket prestanda i en telefon som ändå går sönder ... 4 av mina 5 iphones funkar inte längre. Söndrig frontkamera, bakkamera, touchskärm, on-off knapp, wifi, ... det är ju helt sjukt ...!

och en annan har haft iphone sen 4an, Ingen har gått sönder, utan bytt enbart pga förnyelse.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |