UEFI dualboot med återinstallation av grub?

Permalänk
Medlem

UEFI dualboot med återinstallation av grub?

Hej

Jag kör dualboot mellan Win 10 och Ubunut Linux. Men jag behövde aktivera rezisable bar för att få prestandboost med grafikkortet under Windows. Så jag fick konverta Win 10 med MBR2GPT. Tidigare så bootade jag till min Linuxdisk, nu når jag den inte ens i UEFI-läge. Kan jag installera grub på något sätt under Win 10 för att kunna boota min Linuxdist?

Anledningen till att jag frågar om att kunna installera grub från Win 10 är att jag inte lyckas boota Linux ens från USB eller CD i UEFI-läge. Varför det är så har jag ingen aning om. Det borde gå tycker jag? Om jag avaktiverar UEFI och väljer CSM istället så förlorar jag möjligheten till rezisable bar och det vill jag ju inte. Inte heller får jag igång Win 10 då.

Så hur gör jag för att åter få boota till Win 10 eller Linux? Jag vill kunna välja varje gång datorn bootar.

Jag har ett Asus TUF B450 Plus Gaming moderkort med senaste Bios inlagt.

Förslag på lösningar?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Du har ju ändrat format på partitionstabellen så tror det kan vara tillräckligt för att förstöra GRUB-configen. Jag tror att din räddning är att starta en LiveCD, mounta rätt dina partitioner, chroot:a och generera om din GRUB-config.

Permalänk
Medlem

Jag löste det med ominstallation eftersom jag inte hase någon EFI-partition då blev det för krångligt att få till. Data gick att rädda ut ändå med liveCD. Tack för svar!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.