Accesspunkt fungerar bara i 30 sekunder efter routerbyte

Permalänk
Medlem

Accesspunkt fungerar bara i 30 sekunder efter routerbyte

Hej SweClockers!

Behöver hjälp...

Min morfar och extramormor har idag en internetuppkoppling via kopparkabel och ska byta till mobilt. De fick en ny router från sin ISP och frågade mig om jag kunde hjälpa dem att byta. Glad i hågen säger jag "ja" och tänker att det här blir en barnlek. Problemet är att de har haft en firma till att installera en separat AP från Ubiquiti, med ett separat SSID. Dagens lösning är alltså att de har routern från ISP:n i sovrummet, en PoE-injektor och kabel upp på vinden som sedan löper ut från vinden mer centralt på våningsplanet till nämnda AP. Det trådlösa från routern använder de inte (kan man ju tycka att firman kunde ha stängt av...), utan de kopplar sig till SSID:t från AP:n.

När jag kopplar upp den nya mobila bredbandsroutern funkar allt prima. Täckning, internetuppkoppling och trådlöst är uppe och rullar på sekunder. Kopplar in och strömsätter AP:n och AP:ns SSID skickas ut och ger internetuppkoppling i ca 30 sekunder. Alla trådlösa enheter kopplade mot AP:n syns som trådade anslutningar när man loggar in på nya routern och AP:n får ett IP-nummer som jag också ser när jag loggar in på routern. Det är väl som man väntar sig? Därefter slutar tvärt AP:n synas, inget trådlöst skickas ut från den och jag blir frustrerad. Försöker komma åt AP:n helt utan framgång. Hur sjutton loggar jag in på den? Kopplar in den gamla routern igen för att se om där är några inställningar gjorda. Nada!

Jag noterar att den gamla routern heter 192.168.1.1 och har en DHCP-pool (säger man så?) som startar på 192.168.1.2 och att den nya routern heter 192.168.32.1 och har en DHCP-pool som startar på 192.168.32.2. Min spekulation är att AP:n är satt att ha en default gateway på 192.168.1.1, men får då inte ihop hur sjutton jag kan få en fungerande uppkoppling i 30 sekunder efter att den strömsatts.

Är det någon här som kan putta mig över kunskapskanten och få mig fatta vad som försigår här och hur jag kan hjälpa mina äldre släktingar? Är det så enkelt som att byta IP-nummer på nya routern? Hur kommer jag åt AP:n om jag skulle vilja det? Hur kommer det sig att allt funkar i 30 s efter att det slagits på för att sedan dö?

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det är inte nån dator på nätet som har en fast IP som krockar eller så?
Min gissning är att nån enhet krockar med en annan enhet, och det tar då ca 30 sekunder för dessa enheter att ansluta.
Försök stänga av alla enheter innan du sätter igång APn.

Om du hinner innan den går ner:
Byt SSID eller lösenord på det trådlösa och se om den dyker lika fort.
Om den då håller sig uppe, anslut en enhet i taget tills det går ner. Där har du då din tjuv.

Permalänk
Medlem

Ser du om ubiquity-accesspunkten får någon IP-adress av den nya routern? Om inte så kan du prova att byta subnät på den nya routern till det gamla. Om man satt fast IP på accesspunkten och den slutar skicka ut SSID när den inte når internet/gateway

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ser du om ubiquity-accesspunkten får någon IP-adress av den nya routern? Om inte så kan du prova att byta subnät på den nya routern till det gamla. Om man satt fast IP på accesspunkten och den slutar skicka ut SSID när den inte når internet/gateway

I mina öron låter det där som ett sannolikt problem som mycket väl skulle kunna orsaka det problem som upplevs.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen!

Skrivet av FX9:

Det är inte nån dator på nätet som har en fast IP som krockar eller så?
Min gissning är att nån enhet krockar med en annan enhet, och det tar då ca 30 sekunder för dessa enheter att ansluta.
Försök stänga av alla enheter innan du sätter igång APn.

Om du hinner innan den går ner:
Byt SSID eller lösenord på det trådlösa och se om den dyker lika fort.
Om den då håller sig uppe, anslut en enhet i taget tills det går ner. Där har du då din tjuv.

Du menar att en enhet på nätverket har en fast IP som krockar med nya routerns IP? För den nya routern är den enda skillnaden mellan ny och gammal setup, och den gamla setupen rullade ju fint.

Byta SSID eller lösen på routerns trådlösa eller AP:ns trådlösa? Om det sistnämnda - hur sjutton kommer jag in på AP:n?

Skrivet av jocke92:

Ser du om ubiquity-accesspunkten får någon IP-adress av den nya routern? Om inte så kan du prova att byta subnät på den nya routern till det gamla. Om man satt fast IP på accesspunkten och den slutar skicka ut SSID när den inte når internet/gateway

Ja, loggar jag in på den nya routern så syns AP:n med IP-adress - men bara i 30 sekunder. Därefter försvinner den, likaså försvinner AP:ns trådlösa nätverk från anslutande klienter.

Att byta subnät, är det samma som att byta nya routerns IP till gamla routerns IP (192.168.1.1) och tillhörande DHCP-pool?

Skrivet av FX9:

I mina öron låter det där som ett sannolikt problem som mycket väl skulle kunna orsaka det problem som upplevs.

Håller tummarna! Skulle de ca. 30 sekunder som allt lirar kunna bero på att AP:n inte hunnit ladda alla inställningar precis när den startas?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte prova att byta adressområde på dhcpservern på den nya routern till samma som den gamla.
Jag tror du har nått adressproblem, kanske för att nått i nätet inte använder dhcp.

Permalänk
Medlem

Hur du konfigurerar AP:n beror på om den är uppsatt med en kontroller (heter numera Unifi Network Application) eller i standalone-läge via deras mobilapp. Enheten i sig har inget gränssnitt, även om man kan aktivera SSH på dem för felsökning etc.

Permalänk
Moderator

Om du inte får rätsida på detta med tips du redan fått så kan du alltid ladda ner UniFi Networks app till din mobil, eller till morfars mobil om han är intresserad. Sedan nollställer du AP'n. Finns en knapp på baksidan av AP'n som du håller in i fem sekunder. Efter detta kan du sätta upp AP'n igen med hjälp av appen. Den enda inställning som du behöver bry dig om är deras SSID och lösenord förutsatt att de kan dessa. Sedan ska den nog rulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte prova att byta adressområde på dhcpservern på den nya routern till samma som den gamla.
Jag tror du har nått adressproblem, kanske för att nått i nätet inte använder dhcp.

Ok, ska testa det. Verkar som att flera är inne på det spåret.

Skrivet av blunden:

Hur du konfigurerar AP:n beror på om den är uppsatt med en kontroller (heter numera Unifi Network Application) eller i standalone-läge via deras mobilapp. Enheten i sig har inget gränssnitt, även om man kan aktivera SSH på dem för felsökning etc.

Skrivet av giplet:

Om du inte får rätsida på detta med tips du redan fått så kan du alltid ladda ner UniFi Networks app till din mobil, eller till morfars mobil om han är intresserad. Sedan nollställer du AP'n. Finns en knapp på baksidan av AP'n som du håller in i fem sekunder. Efter detta kan du sätta upp AP'n igen med hjälp av appen. Den enda inställning som du behöver bry dig om är deras SSID och lösenord förutsatt att de kan dessa. Sedan ska den nog rulla.

SSID och lösen kan jag, så det känns ju som en vettig plan B om jag inte löser det på tidigare tips. Provade att installera appen när jag var där senast, men utan resultat. Hittas inte AP:n för att den redan är konfigureread?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Ok, ska testa det. Verkar som att flera är inne på det spåret.

SSID och lösen kan jag, så det känns ju som en vettig plan B om jag inte löser det på tidigare tips. Provade att installera appen när jag var där senast, men utan resultat. Hittas inte AP:n för att den redan är konfigureread?

Jag gissar att de satt statisk IP på AP'n så jag tror du måste göra en reset (håll knappen inne med ett gem i 10 sekunder) på AP'n för att kunna komma åt den i appen på telefonen. Tror nog en reset gör att den kommer hamna i rätt IP-range. Har för mig att du också måste ha bluetooth aktiverat på telefonen när du ska konfa den med telefonen. Det finns en qr-kod på AP'n som du kan använda dig av för att konfigurera den med appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Ja, loggar jag in på den nya routern så syns AP:n med IP-adress - men bara i 30 sekunder. Därefter försvinner den, likaså försvinner AP:ns trådlösa nätverk från anslutande klienter.

Att byta subnät, är det samma som att byta nya routerns IP till gamla routerns IP (192.168.1.1) och tillhörande DHCP-pool?

Ser du den med en IP-adress som har 192.168.32.x? Då tror jag mindre på det jag skriver.

Ja, precis det är det jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Ok, ska testa det. Verkar som att flera är inne på det spåret.

SSID och lösen kan jag, så det känns ju som en vettig plan B om jag inte löser det på tidigare tips. Provade att installera appen när jag var där senast, men utan resultat. Hittas inte AP:n för att den redan är konfigureread?

Ja, du måste fabriksåterställa AP:n för att den ska kunna läggas till i appen eller i en kontroller. De är tänkta att manageras och provisioneras centralt. Möjligheten att lägga till dem i mobilappen är en senare tillagd möjlighet för hemanvändare, men man tappar då majoriteten av den funktionalitet som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag gissar att de satt statisk IP på AP'n så jag tror du måste göra en reset (håll knappen inne med ett gem i 10 sekunder) på AP'n för att kunna komma åt den i appen på telefonen. Tror nog en reset gör att den kommer hamna i rätt IP-range. Har för mig att du också måste ha bluetooth aktiverat på telefonen när du ska konfa den med telefonen. Det finns en qr-kod på AP'n som du kan använda dig av för att konfigurera den med appen.

Skrivet av blunden:

Ja, du måste fabriksåterställa AP:n för att den ska kunna läggas till i appen eller i en kontroller. De är tänkta att manageras och provisioneras centralt. Möjligheten att lägga till dem i mobilappen är en senare tillagd möjlighet för hemanvändare, men man tappar då majoriteten av den funktionalitet som erbjuds.

Ok, tack för hjälpen! Helt obekant med Ubiquitis hårdvara sedan tidigare. Hoppas på att pill i nya routern ska lösa det hela snabbt och enkelt, men jag får väl se det som kompetensutveckling om jag behöver konfa AP:n på nytt

Skrivet av jocke92:

Ser du den med en IP-adress som har 192.168.32.x? Då tror jag mindre på det jag skriver.

Ja, precis det är det jag menar.

Hmm, minns faktiskt inte vad den hade för IP-adress... Ska dit till helgen och försöka lösa det hela. Återkopplar här i tråden efter det (med förhoppningsvis glada rop och positiva besked ).

Permalänk
Medlem

Update: Bytte IP-adress och tillhörande DHCP-pool på nya routern. Bootade om AP:n och vips så lirar allt precis som det ska

Tusen tack för all input och hjälp!
Ses i forat,
Sandsu