Vad händer om man sätter i USB 2.0 på fel sätt?

Permalänk

Vad händer om man sätter i USB 2.0 på fel sätt?

Jag satte i en USB-enhet (En hårddisk med skadliga filer jag ville bli av med och däremed var lite panikslagen) med egen strömförsörjning (som var avstängd), åt fel håll, all ström i datorn bröts, jag blev rädd och drog ur USB-sladden. Allt startade upp som vanligt utan disken, Vad kommer att hända nu? Kommer några fäljder att uppstå?

Permalänk
Medlem

"Åt fel håll", vad menar du? USB-kontakter kan inte sättas i åt fel håll, i alla fall inte utan en stor mängd våld...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Detta är alla usb kontakter som finns (undantaget c som nämns nedan), alla är keyade så du inte kan sätta fel utom usb c som kan kopplas in hur som helst.
Om du med våld trycker in en åt fel håll är kontakterna sådana att de inte kan få kontakt om du inte helt manglar all plast typ, dvs det är mer eller mindre omöjligt.

Om du nu lyckats ändå att göra detta så då har du kortslutit usb kontakten, har du tur hände inget eller bara usb hanteringen på den porten tog stryk. Har du otur kan det blivit vad som helst fel, ingen kan dock svara mer exakt än så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

"Vad som helst" låter inte som ett konkret svar. Allting fungerar nu, sannolikheten att något skulle sluta fungera i framtiden på grund av det hät är väl mycket låg??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DesktopUser:

"Vad som helst" låter inte som ett konkret svar. Allting fungerar nu, sannolikheten att något skulle sluta fungera i framtiden på grund av det hät är väl mycket låg??

Nej men det är lite det svaret som går att få. Fungerar det nu kommer det troligtvis att fortsätta göra det men du förklarar inte vad du menar med "fel håll", USB-A är som sagt fysiskt omöjlig att sätta in upp och ner.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Nej men det är lite det svaret som går att få. Fungerar det nu kommer det troligtvis att fortsätta göra det men du förklarar inte vad du menar med "fel håll", USB-A är som sagt fysiskt omöjlig att sätta in upp och ner.

Jag vet inte men när jag satte in hårddiskkontakten stängdes allt av, så jag kan ha satt in kontakten fel, kontakten kan ju ha fått en skada som jag inte lagt märke till. Jag kommer tydligt ihåg när jag stände av huvudtrömmen innan datorn riktigt hade stängt av sig efter en normal avstängning, och hur SSD-enheten blev skadad av det. Det är det jag oroar mig för. Jag tror inte själv att något annat kan skadas, Asus borde ju ha monterat in en säkerhet mot kortslutningar, då vissa USB-enheter (Som oftast kräver hubb) drar mer ström än moderkortet kan leverera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag vet inte men när jag satte in hårddiskkontakten stängdes allt av, så jag kan ha satt in kontakten fel

Nej det kan du inte som sagt. Det är verkligen helt omöjligt.

Möjligtvis var den skadad på något annat vis men då är även det helt omöjligt att säga exakt vilken sorts skada det skulle kunnat leda till. Generellt sett brukar dock den sortens skada visa sig ganska fort om inte omedelbart, så om datorn verkar fungera som den ska så skulle åtminstone inte jag oroa mig. Det finns ändå inget du kan göra åt det, håll utkik efter någon sorts konstigt beteende så får du felsöka det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

"Vad som helst" låter inte som ett konkret svar. Allting fungerar nu, sannolikheten att något skulle sluta fungera i framtiden på grund av det hät är väl mycket låg??

Om du skapade en kortslutning så är det svårt att säga vart den valde att utjämna, det kan ha skett vid porten, i chipset som sköter porten, i nätaggregatet eller i någon annan del där motstånden var lägre etc.
Hur stor risk det är att något blivit permanent skadat är svårt att säga, det kan vara att du skadat något du inte använder eller så är det något som bara påverkas i specifika situationer eller så är det något som bränt lite men sedan blir värre och värre.
"Vad som helst" är tyvärr bästa svaret du kan få då det inte går att veta utan utförligt undersöka och det är inte ens säkert att någon kan helt säkert svara på det då.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Vila i frid

Vad som brukar hända är att plastflärpen i den mottagande kontakten bryts sönder samt att den externa USB-kabelns metallhölje kortsluter mottagande enhets +5V. Den externa enheten är förmodligen helt oskadad pga USB-kontakteringens utformning.

Permalänk
Sötast

Kuriosa, visste ni att USB-A huvudet är exakt lika brett som en ethernetport?

@DesktopUser har du en lite äldre dator måntro?

Min gamla dator är så sliten att man utan problem kan vända USB-sladdarna på fel håll i en av portarna Den kopplades ur och in ibland flera gånger dagligen i 8år. Tror man skulle kunna koppla in vad som helst där helt ärligt

Jag har kortslutit den minst 10ggr pga att sladden åkte in på fel håll, samt tom haft en kund som lyckats trycka in USB-sladd i ethernetport.

Samtliga gånger har det resulterat i att datorn tvärdött och sedan fungerat helt normalt igen efter omstart.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kuriosa, visste ni att USB-A huvudet är exakt lika brett som en ethernetport?

@DesktopUser har du en lite äldre dator måntro?

Min gamla dator är så sliten att man utan problem kan vända USB-sladdarna på fel håll i en av portarna Den kopplades ur och in ibland flera gånger dagligen i 8år. Tror man skulle kunna koppla in vad som helst där helt ärligt

Jag har kortslutit den minst 10ggr pga att sladden åkte in på fel håll, samt tom haft en kund som lyckats trycka in USB-sladd i ethernetport.

Samtliga gånger har det resulterat i att datorn tvärdött och sedan fungerat helt normalt igen efter omstart.

Jag måste säga att det svaret nog bar ett av de bästa. Det närmaste ett konkret och logiskt svar man kan få. Anledningen till att jag skrev var att jag tidigare råkar ut för konstiga fel som uppstått någon månad efter ett strömavbrott, men det visade sif vara SSD, och det endast på grund av att jag kört i dagar, vecor utan fel efter att jag rutinmässigt bytt ut SSD och nätdel efter strömavbrottet. En UPS köptes också in efter det, men inga UPS'er kan skydda mot interna "automatsäkringar",så jag köpte just omedelbart en extra SSD. Bra grejer att ha hemma. Det farligaste för enheter och mail-konton är den mänskliga faktorn!

Permalänk
Medlem

5 Volt i en USB-port har skyddskrets som mäter ganska exakt strömmen och bryter snabbt om det är för mycket eller i de enklare lösningarna PTC-motstånd som strömrusnings-skydd ifall det kortsluts då scenariot att en stolsben klämmer sönder en USB-kabel och det kortsluts där inne där det kläms är alltid en risk och det är i princip omöjligt att göra något som kan skada då det är tänkt att vara foolproof.

Det finns 2 scenario varför datorn stannade.

1: Statisk knäpp när det kopplades ihop och förmodligen är det du själv som matade på högspänningen via din kropp och hand mha. triboelektrisk uppladdning när du rör dig och har mycket syntetkläder, golvmatta i syntet eller av heltäckningstyp och stol med syntettyg och går i syntetstrumpor - att hasa runt på en tygstol som inte är ESD-klassad kan vara förjävliga på att ladda upp statiskt och laddningen max när du sedan kliver ur stolen. Saker som bara står på ett och samma ställe laddas inte upp med tiden!.

2: Du har annat glapp och ruskade om datorn en smula när du tryckte dit kontakten, nätsladd som inte sitter i ordentligt, minnesmoduler som inte är korrekt insatta etc.

- har en historia på ett jobb för många år sedan då när jag klev in i en arbetskamrats rum (som var programmerare) så blåskärmade alltid hans dator och förlorade allt han hade uppe just då och det hände så ofta att det nästan blev ett skämt och jag sa alltid att - "har du sparat allt nu" innan jag klev in - och det höll på sådär i ett år och så plötsligt började det blåskärma även när han gick in i rummet efter kaffepaus och då först började man undersöka och det visade sig att det var en minnesmodul som inte satt i låst läge ordentligt och det räckte med vibrationerna via golvet när man klev in för att felet skulle utlösas för vissa och det klarade sig för andra.

Permalänk

Nej, det första kan vara sant, att USB-jordades genom kortslutningen och moderkortet stängde av för att skydda mot överslag.
ESD är helt uteslutet, datorn är anslutet till jordat uttag, något som många inte gör, samt via UPS, dessutom höll jag i chassiet när jag kände efter vilken kontakt för att inte råka stoppa den i en Ethernet-kontakt, det såg jag till. Det finns inga andra glapp, jag har nyligen haft problem och då gick jag igenom allting. Den gången var det SSD. Så det kan bara ha varit en intern överslagsskydd som slog ifrån, ingenting annat.