Svensk dedikerad server till bra pris?

Permalänk
Medlem

Svensk dedikerad server till bra pris?

Hej på er!

Någon här som vet om/vart det finns bra svenska dedikerade servrar till ett rimligt pris? Har använt hetzner.de samt OVH de senaste 4 åren men är inte helt nöjda med dom, sen vore det inte fel att ha servern under en svensk ip adress. Har letat runt den senaste månaden men har aldrig hittat en bra lösning, är det bara jag eller är alla servrar i sverige extremt överprisade? Hittar bara servrar i sverige med liknande specs som jag har i tyskland & finland fast för fyrdubbla priset...

Just nu letar jag efter en "desktop" server med runt 4GhZ processor, 4 kärnor eller mer och minst 32 GB ram vilket använts till spelservrar, så bra nätverksuppkoppling med eventuellt DDoS skydd är ett måste.

Någon som vet eller har tips till en bra leverantör eventuellt har bra ideer? Hör gärna av er i tråden (:

Permalänk
Medlem

Inleed.se har väldigt bra support och brukar ha rätt bra uppläg om du frågar mig, de är dessutom helt svenska. Vet dock inte om deras priser räknas som prisvärda i dina ögon. Vilka prisnivåer letar du efter?

Permalänk

en stor skillnaden i pris är skillnad i moms tror tyskland har typ 17% eller nå sånt medan sverige har 25%

sen så tror jag svenska aktörer över lag har högre pris generellt pga dyrare driftkostnader att hålla server i sverige el, lokal, internetuppkoppling osv.

Hetzner verkar ju dessutom hosta på vanlig konsumenthårdvara och inte serverhårdvara så lukar som något källarföretag där random person investerat i en snabb internetuppkoppling och har källaren full med datorer som står på dygnet runt och "hyr ut dem".

men har ingen erfarenhet av dem så kan inte direkt uttala mig om skillnader i företagsmetoder mellan hetzner och svenska server företag.

i sverige t.ex är en internetuppkoppling kan vara upp till 5-10x dyrare för ett företagsabonnemang vs för ett abonnemang för en privat person men där abonnemanget för privatpersonen oftast inte i avtalet tillåter någon form av officiell företagsaktivitet via det och dessutom oftast har betydligt sämre support.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag/vi kör fortsatt Hetzner på företagen. Finns ingen riktigt rimlig anledning att flytta då pris/miljö/säkerhetsprofil är helt rätt och som du säger så känns det som att det är ungefär 4x dyrare i Sverige. Jag ser en övertro på att saker som är svenskt ska vara överlägset mycket bättre. Vi tittade på de vanliga svenska alternativen; Bahnhof, Loopia med flera och de hade vid tillfället vare sig miljöprofilen eller kostnaden.

För informations skull så har Hetzner funnits sedan 1997 och har knappt 200 anställda. En omsättning på cirka 1-1,5 miljarder kronor så något källarföretag är det kanske inte. Jag är nöjd med dem vart fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag/vi kör fortsatt Hetzner på företagen. Finns ingen riktigt rimlig anledning att flytta då pris/miljö/säkerhetsprofil är helt rätt och som du säger så känns det som att det är ungefär 4x dyrare i Sverige. Jag ser en övertro på att saker som är svenskt ska vara överlägset mycket bättre. Vi tittade på de vanliga svenska alternativen; Bahnhof, Loopia med flera och de hade vid tillfället vare sig miljöprofilen eller kostnaden.

För informations skull så har Hetzner funnits sedan 1997 och har knappt 200 anställda. En omsättning på cirka 1-1,5 miljarder kronor så något källarföretag är det kanske inte. Jag är nöjd med dem vart fall!

De hade faktiskt riktigt attraktiva priser. Kanske ger de en chans i framtiden om behovet av en dedikerad server uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShinyChrome:

De hade faktiskt riktigt attraktiva priser. Kanske ger de en chans i framtiden om behovet av en dedikerad server uppstår.

Ja jag tycker nog det. Jämförde precis en identiskt specad server hos Loopia som hos dem kostar 3 350,40kr plus moms per år och här betalar vi 450kr istället så det blir väl 8x dyrare. Vi har ganska många sådana också, placerade både i Tyskland och Finland, så det springer iväg fort. Nu för tiden verkar både Hetzner och Loopia uppfylla samma kravspecifikation som vi har ställt (ISO27001 och grön energi) så då är det bara priset kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag/vi kör fortsatt Hetzner på företagen. Finns ingen riktigt rimlig anledning att flytta då pris/miljö/säkerhetsprofil är helt rätt och som du säger så känns det som att det är ungefär 4x dyrare i Sverige. Jag ser en övertro på att saker som är svenskt ska vara överlägset mycket bättre. Vi tittade på de vanliga svenska alternativen; Bahnhof, Loopia med flera och de hade vid tillfället vare sig miljöprofilen eller kostnaden.

För informations skull så har Hetzner funnits sedan 1997 och har knappt 200 anställda. En omsättning på cirka 1-1,5 miljarder kronor så något källarföretag är det kanske inte. Jag är nöjd med dem vart fall!

Jajo, har använt hetzner sedan 2016/2017, men deras serverhallar är bara lokaliserade i finland & tyskland. Sen är deras Ddos skydd helt värdelöst, ett så kallat null-route skydd. Ifall man är under attack via botnet m.m så stänger hetzner ner min server helt för att skydda de andra servrarna i samma serverhall så de inte ska bli påverkade vilket inte alls är optimalt för en gaming community där jag hostar flertalet spel servrar. Då jag personligen har varit en target för personliga dos attacks senaste 2 åren, folk som systematiskt attackerat mina servrar varje gång vi har events för att försöka få död på våran community, i detta fall är hetzner inte optimalt för mitt bruk. Sen för ett vanligt hederligt företag så är hetzner en guldgruva gällande deras priser och hårdvara.

Fick ett specialerbjudande från logicservers.com där de erbjöd mig en server med Ryzen 9 5950X, 128GB DDR4, 2x 1TB NVME SSD i stockholm för en saftig nota på 200 euros i månaden, vilket är 5x mer än vad jag betalade för på hetzner, ca 3x mer gällande peng för prestanda, då denna är lite kraftigare än förra servern jag hade hos hetzner (vilket dumt nog hade en disk som krashade och jag förlorade all data).

Permalänk
Medlem

Glesys är ju en gammal trotjänare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en stor skillnaden i pris är skillnad i moms tror tyskland har typ 17% eller nå sånt medan sverige har 25%

sen så tror jag svenska aktörer över lag har högre pris generellt pga dyrare driftkostnader att hålla server i sverige el, lokal, internetuppkoppling osv.

Hetzner verkar ju dessutom hosta på vanlig konsumenthårdvara och inte serverhårdvara så lukar som något källarföretag där random person investerat i en snabb internetuppkoppling och har källaren full med datorer som står på dygnet runt och "hyr ut dem".

men har ingen erfarenhet av dem så kan inte direkt uttala mig om skillnader i företagsmetoder mellan hetzner och svenska server företag.

i sverige t.ex är en internetuppkoppling kan vara upp till 5-10x dyrare för ett företagsabonnemang vs för ett abonnemang för en privat person men där abonnemanget för privatpersonen oftast inte i avtalet tillåter någon form av officiell företagsaktivitet via det och dessutom oftast har betydligt sämre support.

Att de utländska är billigare beror nog främst på att deras servrar är monterade i containrar som ställs upp utomhus. Då kan utrustningen monteras i något låglöneland och sedan levereras på plats där containern bara behöver ställas upp och anslutas - således lite behov av lokal högbetald arbetskraft. Sedan är det bara att köra tills de går sönder.

Företag som Microsoft och Google brukar förvisso använda sig av containrar även dem, men de brukar ställas upp inomhus i stora industrilokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att de utländska är billigare beror nog främst på att deras servrar är monterade i containrar som ställs upp utomhus. Då kan utrustningen monteras i något låglöneland och sedan levereras på plats där containern bara behöver ställas upp och anslutas - således lite behov av lokal högbetald arbetskraft. Sedan är det bara att köra tills de går sönder.

Företag som Microsoft och Google brukar förvisso använda sig av containrar även dem, men de brukar ställas upp inomhus i stora industrilokaler.

Alltså den här skeva världsbilden folk har över "utländska" motsvarigheter och övertron på svenska ditton är på gränsen till löjlig. Om vi bara ska jämföra med nämna Hetzner här eftersom det är ursprungsfrågan så ser deras datacenter ut så här enligt specifikation och googlar man på bilder ser det ut så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Alltså den här skeva världsbilden folk har över "utländska" motsvarigheter och övertron på svenska ditton är på gränsen till löjlig. Om vi bara ska jämföra med nämna Hetzner här eftersom det är ursprungsfrågan så ser deras datacenter ut så här enligt specifikation och googlar man på bilder ser det ut så här.

Här har du OVH som nämndes i trådstarten

https://www.datacenterdynamics.com/en/news/ovh-fire-update-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ja du ser, ser kanske mindre seriöst ut! Tur man inte gick på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja du ser, ser kanske mindre seriöst ut! Tur man inte gick på dem

OVH är än av de sämsta hosten jag använt genom tiderna, de bryr sig bara om pengarna och deras support är non existent. Ca 2 veckors svarstid via mail, så för att lösa ett problem kan ta upp till en månad på en server jag betalade 130 dollar i månaden för. Slutade med att jag sket i att betala och bröt deras 12 månaders kontrakt, lureri företag.

Och deras support är det alltid kundens fel, och man blir behandlad på ett sätt som att man inte är prioriterad och nervärderad, inget trevligt support team. Nästan att man skulle tro att de har anställt folk via freelancer.com för deras kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Glesys är ju en gammal trotjänare

Ja, kollade in dom för någon månad sen och skickade mails om specialerbjudanden. Men de tar 3-4000kr i månaden för en server av mina behov😶

För dom pengarna bygger jag hällre nästan en egen server för sådär 15000kr och ställer under mitt 500/500 nätverk.

Permalänk
Medlem

Vet inte om dem är svenska, men jag föredrar https://upcloud.com/

Tror det är ett finskt företag. Ruskigt snabba servrar!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.. Om man vill lägga upp egenbyggd serverprogramvara, i detta fall Java med Spring boot, var bör man kolla då? Mycket mild trafik så vill helst komma undan så billigt som möjligt. Det handlar om en hemsida med lite orderhantering åt en väns företag.

Är systemutvecklare, men på mitt jobb hostar vi all programvara själva så har dålig koll på lösningar på nätet 😀

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lånar tråden lite.. Om man vill lägga upp egenbyggd serverprogramvara, i detta fall Java med Spring boot, var bör man kolla då? Mycket mild trafik så vill helst komma undan så billigt som möjligt. Det handlar om en hemsida med lite orderhantering åt en väns företag.

Är systemutvecklare, men på mitt jobb hostar vi all programvara själva så har dålig koll på lösningar på nätet 😀

AWS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lånar tråden lite.. Om man vill lägga upp egenbyggd serverprogramvara, i detta fall Java med Spring boot, var bör man kolla då? Mycket mild trafik så vill helst komma undan så billigt som möjligt. Det handlar om en hemsida med lite orderhantering åt en väns företag.

Är systemutvecklare, men på mitt jobb hostar vi all programvara själva så har dålig koll på lösningar på nätet 😀

Fortsätter att slå ett slag för Hetzner Med endast övergripande kunskaper om VPSer och "molnet" var det efter utvärdering av AWS, Azure, några svenska leverantörer och Hetzner endast den senare som var användarvänlig nog för att jag skulle känna mig bekväm i det hela.

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag specialbeställde en server ifrån logicservers.com, ett brittiskt företag men själva servern är lokaliserad i stockholm.

Ryzen 9 5900x 64GB DDR4 och 2x500 GB NVMe drives som kör i raid samt 1 gbit/s upp och ner nätverk för €130 i månaden exklusive 25% moms vilket jag tycker är ett bra pris påtanke vad alla svenska bolag tar betalt.

Men något som förvånade mig var när jag pingade min ipadress på servern i cmd så fick jag tillbaka en annan ip, och den ipn vart reggad till glesys AB vilket förvånade mig, om jag hade beställt från dom direkt så hade jag säkert få punga ut 8000kr i månaden för samma system. Hur kommer detta sig? Kanske är just ipn glesys reggad men hårdvaran är logicservers egna. Känns för bra för att vara sant enligt mig (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelux:

Slutade med att jag specialbeställde en server ifrån logicservers.com, ett brittiskt företag men själva servern är lokaliserad i stockholm.

Ryzen 9 5900x 64GB DDR4 och 2x500 GB NVMe drives som kör i raid samt 1 gbit/s upp och ner nätverk för €130 i månaden exklusive 25% moms vilket jag tycker är ett bra pris påtanke vad alla svenska bolag tar betalt.

Men något som förvånade mig var när jag pingade min ipadress på servern i cmd så fick jag tillbaka en annan ip, och den ipn vart reggad till glesys AB vilket förvånade mig, om jag hade beställt från dom direkt så hade jag säkert få punga ut 8000kr i månaden för samma system. Hur kommer detta sig? Kanske är just ipn glesys reggad men hårdvaran är logicservers egna. Känns för bra för att vara sant enligt mig (:

Dom kanske inte har egna hallar i Sverige utan köper colocation av Glesys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Dom kanske inte har egna hallar i Sverige utan köper colocation av Glesys.

Ja helt rätt! Frågade dom nyss via mail och dom har ett eget rack där. Därav kan de sätta deras egna priser bättre